حدود 50 هزار نفر معتاد در سطح استان وجود دارد

معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي استان يزد:روزانه 17 نفر به مراکز ترک اعتياد استان رجوع مي کنند
معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي استان يزد گفت : به طور متوسط روزانه 17 نفر در سطح استان به مراکز ترک اعتياد مراجعه مي کنند که اين رقم قابل توجهي است. اعتياد يک پديده پنهان و در زير پوست اجتماع مي باشد که به همين دليل قابل سرشماري نيست ؛ اما بر اساس شواهد موجود حدود 50 هزار نفر معتاد در سطح استان وجود دارد.

دکتر مسعود نشان در گفت و گو  ايسنا ؛اظهار داشت :هم اکنون يک مرکز دولتي و 32 مرکز خصوصي ترک اعتياد در سطح استان فعال است که خوشبختانه دسترسي افراد خود معرف در اقصي نقاط استان به مراکز درمان اعتياد به راحتي وجود دارد.

وي تصريح کرد: يک کارشناس ناظر مراکز خصوصي درمان اعتياد در سازمان بهزيستي و يک کارشناس ناظر پيشگيري در سطح شهرستان وجود دارد که به صورت مستمر از مراکز خصوصي تحت نظارت بازديد مي کند و گزارش کتبي ارسال مي نمايد.

نشان با اشاره به فعاليت مطلوب مراکز ترک اعتياد استان ادامه داد: برنامه هاي نظارت و ارزشيابي مراکز ترک اعتياد فضاي رقابتي سالمي را براي اين مراکز به وجود آورده که شاهد رشد مراکز از رتبه هاي پايين به بالا بوده ايم.

وي بيان داشت : يک انجمن تحت عنوان انجمن درمانگران اعتياد استان يزد در شرف تاسيس است که اين انجمن باعث مشارکت جدي مراکز ترک اعتياد به صورت صنفي جهت رفع مشکلات و ارتقاء خدمات مي شود.

دکتر نشان با اشاره به طرح جمع آوري معتادين در سطح شهر خاطر نشان کرد: اين طرح زير نظر قوه قضاييه به عنوان طرحي آزمايشي در تهران اجرا شد که هدف آن عمدتا دستگيري معتادين خياباني و ولگرد بود که در نگاه اول ظاهر و نماي شهر به نوعي پاکسازي مي نمود.

وي افزود: با توجه به اينکه اين طرح نگاه عميقي به ريشه هاي معضل اعتياد ندارد و درواقع پاک کردن صورت مسئله است و در عمل نيز مشاهده شد که به دليل جوابگو نبودن سيستم زندانها اکثريت دستگير شدگان به مراکز درماني به ويژه سازمان بهزيستي ارجاع داده شده است.

دکتر نشان ادامه داد: اين طرح ها مقطعي است و تنها بخشي از انتظارات مردم را در خصوص برخورد جدي با معتادين برآورده مي کند.

معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي استان يزد در پايان تاکيد کرد: در امور درمان اعتياد به کاربردن زور، جايگاهي ندارد ؛ زيرا حتي در صورت خود معرف بودن و انگيزه ترک ، فرآيند درمان و رهايي از وابستگي به مواد مخدر بسيار دشوار و موارد بازگشت به مواد مخدر بسيار بالا است

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا