زمان : 07 Tir 1385 - 00:46
شناسه : 2002
بازدید : 722
حدود 50 هزار نفر معتاد در سطح استان وجود دارد حدود 50 هزار نفر معتاد در سطح استان وجود دارد

حدود 50 هزار نفر معتاد در سطح استان وجود دارد

معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي استان يزد:روزانه 17 نفر به مراکز ترک اعتياد استان رجوع مي کنند
معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي استان يزد گفت : به طور متوسط روزانه 17 نفر در سطح استان به مراکز ترک اعتياد مراجعه مي کنند که اين رقم قابل توجهي است. اعتياد يک پديده پنهان و در زير پوست اجتماع مي باشد که به همين دليل قابل سرشماري نيست ؛ اما بر اساس شواهد موجود حدود 50 هزار نفر معتاد در سطح استان وجود دارد.

دکتر مسعود نشان در گفت و گو  ايسنا ؛اظهار داشت :هم اکنون يک مرکز دولتي و 32 مرکز خصوصي ترک اعتياد در سطح استان فعال است که خوشبختانه دسترسي افراد خود معرف در اقصي نقاط استان به مراکز درمان اعتياد به راحتي وجود دارد.

وي تصريح کرد: يک کارشناس ناظر مراکز خصوصي درمان اعتياد در سازمان بهزيستي و يک کارشناس ناظر پيشگيري در سطح شهرستان وجود دارد که به صورت مستمر از مراکز خصوصي تحت نظارت بازديد مي کند و گزارش کتبي ارسال مي نمايد.

نشان با اشاره به فعاليت مطلوب مراکز ترک اعتياد استان ادامه داد: برنامه هاي نظارت و ارزشيابي مراکز ترک اعتياد فضاي رقابتي سالمي را براي اين مراکز به وجود آورده که شاهد رشد مراکز از رتبه هاي پايين به بالا بوده ايم.

وي بيان داشت : يک انجمن تحت عنوان انجمن درمانگران اعتياد استان يزد در شرف تاسيس است که اين انجمن باعث مشارکت جدي مراکز ترک اعتياد به صورت صنفي جهت رفع مشکلات و ارتقاء خدمات مي شود.

دکتر نشان با اشاره به طرح جمع آوري معتادين در سطح شهر خاطر نشان کرد: اين طرح زير نظر قوه قضاييه به عنوان طرحي آزمايشي در تهران اجرا شد که هدف آن عمدتا دستگيري معتادين خياباني و ولگرد بود که در نگاه اول ظاهر و نماي شهر به نوعي پاکسازي مي نمود.

وي افزود: با توجه به اينکه اين طرح نگاه عميقي به ريشه هاي معضل اعتياد ندارد و درواقع پاک کردن صورت مسئله است و در عمل نيز مشاهده شد که به دليل جوابگو نبودن سيستم زندانها اکثريت دستگير شدگان به مراکز درماني به ويژه سازمان بهزيستي ارجاع داده شده است.

دکتر نشان ادامه داد: اين طرح ها مقطعي است و تنها بخشي از انتظارات مردم را در خصوص برخورد جدي با معتادين برآورده مي کند.

معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي استان يزد در پايان تاکيد کرد: در امور درمان اعتياد به کاربردن زور، جايگاهي ندارد ؛ زيرا حتي در صورت خود معرف بودن و انگيزه ترک ، فرآيند درمان و رهايي از وابستگي به مواد مخدر بسيار دشوار و موارد بازگشت به مواد مخدر بسيار بالا است

يزدفردا