هشدار ستاد مفاسد اقتصادی به دولتي‌ها

۲۶ فروردين ۱۳۹۳/عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت که در جلسه شب گذشته این ستاد مقرر شد که اگر مسئولان دولتی معاملاتی با دولت انجام دهند مشمول مجازات انفصال دائم از خدمت و حتی زندان می‌شوند.

 
عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جلسه شب گذشته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: بعد از تغییر دولت یکسری از مدیران یا مسئولان کشور دوباره به بدنه دولت برگشتند. این افراد کسانی هستند که در دورانی که مسئولیت نداشتند کارهای خصوصی انجام داده و شرکت‌داری کرده‌اند.
 
وی افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که با توجه به پست گرفتن در بدنه دولت، حق معامله حتی یک ریال با دولت را ندارند که اگر این اتفاق بیفتد مشمول قانون منع معاملات کارکنان دولت می‌شوند.
 
به گفته وی، این قانون نه تنها مربوط به کارکنان دولت، بلکه مشمول اقوام سببی و نسبی درجه یک آنها می‌شوند. تمامی این افراد حق انجام هیچ معامله‌ای با دولت را ندارند.
 
نماینده مردم آمل در مجلس توضیح داد: ممکن است فردی که تا دیروز تولیدی لوله داشته است بخواهد اکنون که به سمت استانداری درآمده محصولاتش را به یک چهارم قیمت به آن استان بدهد که این یک جرم است و به هیچ وجه نباید این کار صورت گیرد.
 
یوسفیان ملا ادامه داد: در حال حاضر بسیای از مدیرانی که در بدنه دولت هستند واحدهای تولیدی و شرکت دارند. دیشب در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد در این رابطه بحث شد و تاکید شد که اگر معامله‌ای از سوی مسئولان دولتی با دولت کشف شود یقینا برخوردی صورت می‌گیرد که حکم آن انفصال دائم از خدمت و حتی زندان است.
 
این عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه در جلسه شب گذشته سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در مورد کار این ستاد صورت گرفت، گفت: در این جلسه مقرر شد که ستاد وارد جزئیات نشود و سیاستگذاری و کارهای کلی صورت گیرد.
 
وی افزود: تمامی وزارتخانه‌ها ملزم شدند که خود رأسا وظیفه مبارزه با فساد اقتصادی را در دستور قرار دهند و وزرا و روسای دستگاه‌های اقتصادی مکلف به انجام این کار شدند تا اینطور نباشد که اگر فسادی رخ می‌دهد وزیر بگوید که خبر نداشته است، در نهایت امور و مسائل کلی نیز به اطلاع ستاد رسانده شود.
 
یوسفیان ملا همچنین در مورد طرح پرونده بابک زنجانی در جلسه ستاد گفت: ستاد مبارزه با مفاسد در مورد موضوع دریافت وجوه اخذ شده از سوی بابک زنجانی بحث کرد و بر این موضوع تاکید نمود که باید پول‌های گرفته شده به هر قیمتی به کشور باز گردانده شود.
 
وی با اشاره به اظهارات روز گذشته دادستان کل کشور در مورد پرونده بابک زنجانی گفت: تفاوت پرونده بابک زنجانی با امثال منصور آریا این است که آنها بلافاصله بعد از دستگیری تمامی شرکت‌ها و کارمندانش به دست دولت افتاد اما آقای زنجانی ارز از کشور خارج کرده و پول آن را باز نگردانده است.
 
عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: ما بارها گفتیم همه کسانی که با آقای زنجانی ارتباط دارند بهتر است همکاری کنند که اگر این اتفاق رخ می‌داد آنها دستگیر نمی‌شدند.

الهام: توافق ژنو توهین‌آمیز است

۲۹ فروردين ۱۳۹۳/ غلامحسین الهام از یاران محمود احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم در نشست «اعتراض به قطعنامه پارلمان اروپا و دفاع از عظمت و اقتدار نظام اسلامی» امضاء کنندگان توافق ژنو را مورد حمله قرار داد.
 
به گزارش ایرنا، الهام در این نشست در شرایطی از محرمانه بودن توافق نامه ایران و کشورهای 1+5 انتقاد کرد که مفاد آن را توهین به جوانان این مرز و بوم دانست.
 
این عضو دولت دهم با حمله به مردان هسته ای دولت یازدهم در عین حال گفت که احمدی ن‍ژاد هم از ابتدای روی کار آمدن، اولویت نخست دولت را پیشبرد فعالیت صلح آمیز هسته ای قرار داد تا انگ و ننگ را از ایران بردارد و رهبری و مردم نیز حمایت کردند و مردم در اجتماعات با رفراندم اقدام دولت را تایید کردند، اما آمریکا و غرب در موضوع هسته ای بهانه گیری می کنند و به دنبال زدن ریشه نظام اسلامی هستند. لذا باید مقاومت و ایستادگی کرد. 
 
این عضو دولت نهم و دهم گفت: اینکه احمدی نژاد قطعنامه های صادره علیه ایران را کاغذ پاره خواند درست گفت چرا که ایران حفاظ مقاومتی از نظر قدرت علمی پیدا کرد و 118 کشور از حق هسته ای ایران حمایت کردند و جبهه ای از کشورهای مستضعف علیه آمریکا شکل گرفت و قدرت آمریکا شکسته شد.
 
وی گفت که در این راستا عده ای عملکرد دولت احمدی نژاد را بی تدبیری دانسته و در نماز جمعه القای نگرانی کردند و از فتنه نیز حمایت کردند اما دولت احمدی نژاد راه های جدیدی برای دور زدن تحریم پیدا کرد. 
 
الهام اشاره ای به این راه های جدید نکرد، اما بابک زنجانی یکی از ماموران دور زدن تحریم ها که اینک در زندان به سر می برد، بیش از دو میلیارد دلار به وزارت نفت بدهکار است. زنجانی گفته بود که پول ها را به بانکی در خارج از کشور واریز کرده و به دلیل تحریم نمی تواند به ایران بازگرداند. 
 
با روی کار آمدن دولت یازدهم مامورانی از وزارت نفت و بانک مرکزی عازم کشوری شدند که زنجانی مدعی بود پول را به بانک آن کشور واریز کرده، اما بررسی ها فاش کرد که بابک زنجانی چنین مبلغی را به آن بانک واریز نکرده است.
 
سخنگوی دولت پیشین و از نزدیکان محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق، در نشستی که برای اعتراض به قطعنامه پارلمان اروپا برگزار شد، گفت انتظار داشته که دولت حسن روحانی بهتر به قانون عمل کند.
 
این در شرایطی است که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شمار متعددی از دستورالعمل ها و مصوبه های دولت محمود احمدی ن‍ژاد را مغایر قانون دانست و به استناد قانون از اجرای آنها جلوگیری کرد.
 
الهام هفته گذشته نیز در سخنانی، از حامیان احمدی ن‍ژاد خواسته بود تا متحد شوند.
مخالفت ترکیه با ارائه اطلاعات ضراب به ایران

۲۹ فروردين ۱۳۹۳/وزارت خارجه ترکیه درخواست مقامات ایرانی برای دریافت اطلاعات درباره رضا ضراب فعال اقتصادی را رد کرد.
 
ضراب فعال اقتصادی ایرانی مقیم ترکیه است. او هم اکنون در ترکیه متهم به پرداخت رشوه به تعدادی از وزیران این کشور و فرزندان آنهاست. این موضوع در ماه های اخیر فاش شده است.
 
سایت اینترنتی روزنامه ملیت ترکیه نوشت: وزارت خارجه ترکیه از پذیرش درخواست ایران برای ارائه اطلاعات درباره ضراب خودداری کرده است. آنکارا گفته است ضراب شهروند ترکیه است و نمی تواند درباره او اطلاعاتی را به کشور دیگری ارائه کند حتی اگر این فرد اصالتا اهل آن کشور باشد.
 
ضراب، شهروندی ترکیه را کسب کرده است. او چند پیش به دنبال متهم شدن در پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه، بازداشت و سپس با وثیقه آزاد شد.
 
ایران قبل از این از ترکیه درخواست کرده بود اطلاعاتی درباره ضراب دریافت کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که نام ضراب به عنوان یکی از افراد متهم در ماجرای اخیر پول شویی و فساد اقتصادی در ایران نیز مطرح شد. به همین دلیل مقامات ایرانی تصمیم گرفتند اطلاعات گسترده تری درباره فعالیت های ضراب در داخل و خارج از ایران و به ویژه ترکیه بیابند.
 
اشاره گزارش به بازداشت بابک زنجانی و پرونده اتهامات اقتصادی علیه وی در ایران است.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا