مهدی فعالی معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد در این نشست با اشاره به اینکه در زمینه مسایل شهرسازی استان باید از استادان این حوزه و افراد صاحبنظر و کسانی که خبره این کار هستند استفاده کرد، افزود: ما مجموعهای توانمند داریم که خوشفکر هستند و آمادگی این را داریم که از کمک فکری و مشاوره مجموعههای دیگر نظیر دانشگاه استفاده کنیم تا بتوانیم در این مسیر ثابتقدم باشیم. به گفته وی حوزه معماری و شهرسازی باید مغز متفکر شهرداری باشد و سعی بر این است که این دیدگاه تثبیت شود. وی افزود: در مورد یک مساله نظرات متفاوتی وجود دارد که ما باید یک نظر را که کارشناسی شده است را انتخاب و آن را اجرایی کنیم. فعالی اظهار داشت: باید برای تعامل هرچه بیشتر بین دانشگاه و شهرداری در زمینه معماری و شهرسازی یک جایگاهی راهاندازی شود. یک مجمعی باشد که شهر و استان آن را قبول داشته باشند. وی انتخاب درست مشاور و تحویل کار صحیح را یکی از مشکلات اساسی شهرداری عنوان کرد و پیشنهاد کرد: پژوهشکده معماری به عنوان عامل چهارم در بعضی پروژههای شهرداری و جایگاه تخصصی و فنی پروژهها حضور داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به سمت و سویی برویم که ما مغز متفکر شهرداری باشیم برای کارهای اجرایی باید متخصصان کنار ما حضور داشته باشند و به آنها اعتماد کنیم. حجت فلاح مدیر طرحهای توسعه شهری شهرداری نیز در این نشست گفت: دانشگاه یزد و شهرداری در سالهای قبل تفاهمنامهای امضا کرده بودند اما ارتباط بین دو طرف بسیار ضعیف بود و امیدواریم شرایطی به وجود آید که بستر همکاری بیشتر شود که منتج به یک شهر خوب شود. وی با اشاره به قدمت شهر یزد افزود: مدیریتها در شهر تاثیرگذار هستند قطعا در کوتاهمدت اتفاقهای بزرگ نخواهد افتاد اما شروع این کار میتواند به مسایل راهبردی شهر در آینده کمک کند. وی تصریح کرد: آموزش دوطرفه در دانشگاه و شهرداری میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. دکتر حسین نورمحمدزاد مدیرگروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در این نشست با تاکید براینکه ما باید همه جانبه به موضوع نگاه کنیم افزود: ما باید نگاه متفاوت نسبت به شهر را بپذیریم و یک سازماندهی جدید انجام دهیم. وی با اشاره به فرایندی که در این زمینه باید اجرا شود، افزود: بعد از طرح موضوع دورههای آموزش و بازآموزش مباحث نظری مرتبط با رشته نیروهای شهرداری و دورههای پژوهش درباره منابع و موضوع و از همه مقدمتر بحث نگرش ما به موضوع از نکتههای اساسی هستند که باید به آن توجه شود. وی پیشنهاد کرد: روی ماهیت پروژههایی که شهرداری دارد استادانی از دانشگاه و شهرداری یک مجموعهای را تحت عنوان کنترل کننده و ناظر تدارک دیده و درمورد آن پروژهها فکر کنند. دکتر محمدرضا نقصانمحمدی دانشیار گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری با اشاره به اینکه بین مجموعه اجرایی و مجموعه علمی و پژوهشی باید رابطه دوجانبه برقرار باشد، خاطرنشان کرد: مجموعه اجرایی به سمت علمی شدن و مجموعه پژوهشی به سمت اجرایی شدن پیش روند. وی تاکید کرد: وظیفه اصلی ما به عنوان معمار و شهرساز این است که چگونه باید محدودیتها را به امکان تبدیل کنیم. افرادی که به عنوان متخصص در این حوزه وارد میشوند به نداشتههای شهرداری توجه کنند و این نکته مهمی است که حوزه علمی باید در آن وارد شود. وی با اشاره به اینکه دانشگاه به عنوان مرجع علمی باید هدایتگر نگرشها باشد افزود: اگر این را به عنوان یک اصل بپذیریم که محدودیتها را به امکان تبدیل کنیم میتوانیم در این راه پژوهشهای بنیادی و کاربردی برای شهرداری طراحی کنیم. وی تاکید کرد: این نگاه مثبتی که رییس دانشگاه دارد و خواستهای که شهرداری دارد یک فرصت مناسب است و از این فرصت باید استفاده و هرچه سریعتر چندمورد را عملیاتی کرد. وی در خصوص عامل چهارم در پروژه توضیح داد: عامل چهارم به نوعی ارتباطدهنده بین عوامل مختلف پروژه از جمله ناظر است و عامل چهارم نظردهنده نیست. رییس دانشکده هنر و معماری نیز در این نشست گفت: ما باید تلاش کنیم ساختار دانشگاه و دانشکده هنر و معماری را به گونهای مدیریت کنیم که با ساختار شهرداری که درحال حاضر دارد نزدیک کنیم و رابطه دوجانبه به صورت منطقی برقرار شود. دکتر سیدمحمدحسین آیتاللهی تصریح کرد: دفتر فنی و پژوهشکده دانشکده هنر و معماری میتواند بسیار تاثیرگذار باشد و پژوهشکدههای دیگر دانشگاه نیز میتوانند کمک کننده باشد. به گفته وی بسیاری از گرفتاریها و مشکلات شهرداری و شهر در حوزه علوم انسانی و جامعهشناسی و روانشناختی است. وی آموزش و بازآموزی را در حوزههای مدیریتی به ویژه آموزشهای مرتبط با اقلیم و مباحث زیستمحیطی بسیار مهم دانست و افزود: آسیبشناسی همکاری دانشگاه و شهرداری در دورههایی که وجود داشته اگر در قالب یک پروژه تعریف شود میتواند بسیار کمک کننده باشد و مشکلات را حل کند. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری نیز گفت: عمده بحثی که در حوزه پژوهش و اجرا و دانشگاه و شهرداری وجود دارد این است که پروژه و مساله به خوبی تعریف نمیشود که اگر تعریف درستی صورت گیرد رابطه بین پژوهش و اجرا به خوبی برقرار خواهد شد. دکتر کاظم مندگاری با اشاره به ایجاد یک شورای پژوهشی در این خصوص گفت: در این شورا میتوان مسايل را مطرح و در قالب بحث علمی آن را دنبال کرد. به گفته وی میتوان به جای اینکه به این فکر کرد که چهکاری باید برای این شهر انجام دهیم به این اندیشید که چهکاری را انجام ندهیم تا مشکلی به وجود نیاید شاید اهمیت آن از کارهایی که باید انجام دهیم بیشتر باشد. رییس دانشگاه یزد در این نشست با اشاره به بحث اجرای فرایند به طور منظم گفت: از تعریف مساله، پروژه، انتخاب مشاور، نظارت و تحویل گرفتن کار مشاور، انتخاب پیمانکار، اجرا، تحویل کار یک روال مشخص و تعریفشده ای وجود دارد. اگر این مراحل به صور سیستماتیک مدیریت شود به نتیجه مطلوب خواهد رسید. دکتر محمدصالح اولیاء با اشاره به اینکه در تک تک مراحل یک سری مشکلات در همه سازمان ها وجود دارد افزود: متأسفانه از افرادی که میتوانند در هر مرحله کمک کنند بدرستی استفاده نمیشود. وی تاکید کرد باید در مجموعه شهرداری یک قدرت تشخیص وجود داشته باشد که حتی بتواند به کاری که تحویل میگیرد ایراد وارد کند و کار خوب تحویل بگیرد. وی با اشاره به ایجاد یک اتاق فکر مرتبط با موضوع افزود: می توان با ایجاد این اتاق فکر و با حضور چندنفر از استادان، این فرایند پایش شود و نظامات مرتبط با این فرایند درست چیده شود. وی با اشاره به بحث هدایتگری مرجع علمی و دانشگاه گفت: اگر دانشگاه بیشتر جنبه فکری مساله است و یک سری تناقضات نیز ممکن است از طرف دانشگاه در مساله به وجود آید، لذا امر هدایتگری را مغز متفکر خود مجموعه باید بتواند به عهده گیرد و قدرت تشخیص داشته باشد. به گفته وی همه اینها نیازمند استاندارد بالای نیروی انسانی است که به خوبی مراحل را مدیریت کند. دکتر اولیاء تصریح کرد: با تاسیس اتاق فکر شهرسازی میتوان مسایل استان را در قالب یک سری استانداردهای شهری مطرح کرد و در دستورکار قرار داد. وی با اشاره به توانمندسازی دانشآموختگان دانشگاه گفت: در این زمینه در قالب دورههای تکمیلی ۶ماهه و با همکاری سازمان خاص میتوان آمادگی حضور در بازار کار را در دانشآموختگان ایجاد کرد. دکتر اولیاء افزود: این فعالیت شروع شده و شهرداری نیز میتواند در زمینه شهرسازی و معماری یک سری مهارتهایی را که در عمل، شهرداری با آن سروکار دارد به صورت کارورزی به دانشآموختگان دانشگاه ارایه کند. رییس دانشگاه یزد با مخالفت با عامل چهارمی دانشگاه یزد در پروژهها گفت: مسؤولیت عامل چهارم مسؤولیت سنگینی است و به لحاظ عملکردی کار حرفهای میطلبد. به نظر میرسد ساختار اتاق فکر و یا شورای پژوهشی بستر مناسبی برای دستیابی به این هدف است.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 25,نوامبر,2024