مرجان اشرفی زاده عضو پیوسته کارگردانی انجمن فیلم کوتاه ایران و از اعضای هیئت انتخاب دهمین جشنواره ملی فیلم مستند و کوتاه رضوی است. او داوری در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فیلم کیش، جشنواره فیلم رضوی، جشنواره پروین اعتصامی، جشنواره شهر، جشنواره فیلم 100 و... را در کارنامه اش دارد. با او در خصوص شاخص های انتخاب و کیفیت فیلم های جشنواره گفتگو کردیم.

مرجان اشرفی زاده در خصوص شاخص انتخاب فیلم ها، اظهار داشت: رعایت ساختار فیلم و دستور زبان سینما، داشتن ذوق و قریحه و خلاقیت همراه با سلیقه، انتظار حفظ استقلال فیلم کوتاه و شباهت نداشتن به آیتم تلویزیونی و آثار بلند سینمایی و  یک فیلم مستقل کوتاه به معنای درست، از معیارهای انتخاب بود.

وی ادامه داد: در انتخاب فیلم ها در بخش اصلی به دنبال انطباق فیلم با موضوع جشنواره، آداب زیارت امام رضا، مسائل دینی و مذهبی بوده ایم و در بخش سبک زندگی، فیلم ها را با شاخصه هایی چون دغدغه ها و موضوعات ایرانی - اسلامی و معرفتی سنجیده ایم.

اشرفی زاده تصریح کرد: در بخش اصلی چند فیلم خوب کوتاه داریم اما توقعی که از فیلمسازان  در این بخش بود، برآورده نشد. در بخش سبک زندگی با موضوعات جنبی، تعداد زیادی فیلم های خوب که کار انتخاب را سخت می کرد، وجود دارد که بهترین ها، انتخاب خواهند شد و البته شاید آثار خوبی هم باشند که به خاطر محدودیت آثار نهایی، از گردونه خارج می شوند.

وی خاطر نشان ساخت: در زمینه فیلمسازی مستند وکوتاه، راه درازی پیش رو داریم. به نظر من اگر از فیلمسازان خوب وتوانا، حمایت شود و آن ها نیز برای ساخت فیلم های کوتاه ماندگار با درون مایه دینی و معرفتی همت کنند، فیلم های ارسالی متناسب با شان جشنواره ارائه خواهد شد.  

اشرفی زاده در خصوص موضوعی بودن جشنواره اظهار کرد: سفارشی بودن و موضوعی بودن جشنواره بسیار خوب است به شرط اینکه کار به کاردان سپرده شود و از فیلمسازان حرفه ای و کسانی که سواد بصری دارند، حمایت شود. رسیدن به ایده آل ها در این حوزه، همت دوسویه مدیران و فیلمسازان را می طلبد.

وی افزود: نگاه داوران و هیات انتخاب، یک سیاست و جریان را در تولید فیلم در جشنواره به وجود می آورد. چون فیلمسازان مایل به موفقیت اثرشان در جشنواره هستند، طبعا فیلم های انتخابی را الگوی ساخت وتولید سال آینده خود می دانند. به همین دلیل، کیفیت بهتر فیلم ها در سال آتی، در گرو بها دادن به موضوعات و مفاهیم گسترده تر مذهبی و پرداختن به زندگی و سیره دیگر ائمه اطهار است .

 مرجان اشرفی زاده با انتقاد از آمار بالای آثار بی کیفیت در جشنواره، عنوان کرد: در حال حاضر سهولت دسترسی به ابزار سینما، موجب به وجود آمدن اتفاق خوشایند و کشف استعدادهایی شد که حضورشان در این عرصه، فیلم کوتاه را بسیار جلوتر از سینمای بلند و تلویزیونی قرار داد و از طرفی باعث شد، حتی با موبایل هم بتوان فیلم ساخت که همین موضوع، تولید آثار بی کیفیت را افزایش می دهد که بی احترامی به مخاطب است و نیاز به آسیب شناسی دارد .

وی ادامه داد: تولید فیلم به معنای تنها گذاشتن چند تصویر کنار هم نیست و شاید انتخاب فیلم های خوب و از گردونه خارج شدن این چنین فیلم هایی در جشنواره، جلوی این جریان را بگیرد. کیفیت آثار ارسالی در جشنواره بسیار مهم تر از کمیت است ونباید کیفیت فدای کمیت شود.

اشرفی زاده اضافه کرد: جشنواره رضوی به خاطر هرساله بودن باید یک دبیرخانه دائمی فعال داشته باشد و کارشناسان حرفه ای در طول سال به فیلمسازانی که انگیزه و توان ساخت فیلم هایی با درون مایه رضوی را دارند، سفارش ساخت بدهند. حتی در طول تولید و ساخت فیلم، مشاوره هایی به فیلمسازان برای تولید آثار جاودانه داده شود.

وی در پایان اظهار کرد : ترکیب متنوع هیات انتخاب و سلایق متفاوت آن ها در کنار سابقه داوری که داشته اند، همه در راستای داشتن قضاوتی درست در جشنواره بوده  است. تلاش های دبیر اجرایی جشنواره در جهت برگزاری جشنواره با کمترین مشکلات، قابل تقدیر است و امیدوارم جشنواره رضوی به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا