معاون پژوهش و فناوری در ابتدای این نشست گفت: در دانشگاه یزد با داشتن ۴۰۰ عضو هیات علمی به عنوان یک دانشگاه جامع، زمینه های بسیار زیادی برای همکاری با وزارت دفاع وجود دارد و امیدواریم از این پتانسیل ها بیشتر از گذشته بتوان استفاده کرد.
دکتر محمدتقی المدرسی با اشاره به اینکه در گذشته ۱۴ طرح و ۷ طرح به صورت پشتیبانی از پایان نامه های دانشجویی با وزارت دفاع کشور داشتیم، افزود: علاوه بر ۱۲ دانشکده و گروه های مختلفی که در دانشگاه یزد است، ۹ پژوهشکده در این دانشگاه داریم. در واقع بار اصلی کارهای تحقیقاتی بر دوش دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
دکتر حمیدرضا زارع مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز در این نشست گفت: دانشگاه یزد در حال حاضر ۱۴هزارو ۳۰۰ دانشجو دارد که از این تعداد ۹هزارو ۵۰۰ نفر آنها در مقطع لیسانس، ۴هزار و ۱۰۰ نفر در مقطع فوق لیسانس و ۷۰۰ نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند. تعداد رشته های کارشناسی ارشد ۹۶ رشته و تعداد رشته های دکترا ۴۷ رشته است.
وی افزود: واقعیتی که وجود دارد برخی از پروژه های این دانشگاه قابلیت های علمی و انگیزه های بسیار بالایی دارند. این دوعامل باعث می شود اگر حمایتی صورت گیرد قطعا در راستای انجام طرح های کاربردی که برای کشور مفید است می تواند قدم های موثری باشد.
وی با بیان اینکه اگر همه فعالیت های ما در راستای تولید مقاله و ارسال به ژورنال ها باشد خیلی نمی تواند برای مسائل کشور مفید باشد افزود: امیدواریم این نشست منتهی شود به اینکه چند طرح کاربردی در راستای نفع نیازهای کشور رقم بخورد.
در ادامه دکتر عباسعلی حیدری مدیر امور فناوری دانشگاه به عنوان دبیر این نشست، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های دانشگاه را معرفی و درخصوص آنها توضیحاتی ارائه کرد.
جانشین موسسه آموزشی و تحقیقاتی دفاعی کشور در این نشست گفت:در کشور بیش از ۷۰هزار عضو هیات علمی، بیش از ۷۰ هزار دانشجوی دکترا، بیش از ۵۰۰هزار دانشجوی فوق لیسانس و در کل ۴میلیون و ۶۰۰هزار دانشجو هستند که اگر ما فقط اعضای هیات علمی، دانشجویان ارشد و دکترا را منظور قرار دهیم، یک عضو هیات علمی را ماهانه ۷۰ ساعت و یک دانشجوی دکترا را ۱۴۰ ساعت و به صورت هم طراز یک دانشجوی کارشناسی ارشد را معادل ۵۰ ساعت یک دانشجوی دکترا، نفر ساعت پژوهشی در نظر بگیریم ما در سال ۶۰۰میلیون نفرساعت پتانسیل تحقیقاتی خواهیم داشت.
وی افزود: اگر ۱۰ درصد توان تحقیقاتی کشور را در راستای نیاز دفاعی جهت گیری کنیم نیازمندی بخش دفاع تامین خواهد شد. هزینه کرد دولت در دانشگاه ها معادل هزینه سالانه ۲۷ هزار میلیارد تومان است یعنی سالانه این مقدار در جامعه تحقیقاتی دانشگاهی کشور هزینه می کنیم. یعنی هزینه ۶۰۰ میلیون نفر ساعت را دولت به شکلی در قالب ۲۷هزار میلیارد تومان پرداخت می کند.
به گفته این مقام مسؤول به طور متوسط هر دانشجویی از ابتدای تحصیل در دبستان تا رسیدن به مقطع دکترا، حداقل یک میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان برای دولت هزینه داشته است، بهره این توان تحقیقاتی را چه کسی در کشور می برد؟چگونه می توانیم این توانمندی و استعداد بالقوه را در راستای نیازمندی های واقعی کشور به خدمت بگیریم؟
وی اظهار داشت: به چهار صورت می توان با دانشگاه ها همکاری داشت. شکل اول از دانشگاه ها یک سرویسی و یک خدماتی را دریافت می کنیم، شکل دوم گاهی برای یک فناوری که می شناسیم و نیازمندیمان و توانمندی دانشگاه در محیط فناوری برای ما مشخص شده است استفاده می کنیم، شکل سوم برای فناوری پیشرفته ای به سراغ دانشگاه ها می رویم که ما به عنوان صنعت یا کاربر اشراف کافی نسبت به آن فناوری نداریم و دانشگاه هم بلوغ چندانی در آن حوزه ندارد و شکل چهارم بحث فناوری های نوظهور و بدیع، یعنی ایجاد فرصتهایی نو مبتنی بر نیازهای آینده است.
وی در ادامه با اشاره به مفهوم شبکه سازی و در اختیار قرار دادن ظرفیت ها گفت: ما باید به شبکه سازی ظرفیت های خود توجه داشته باشیم و تلاش کنیم برای اینکه سایر افرادی که در سراسر کشور می توانند در حل مساله به ما کمک کنند، به خدمت بگیریم.
جانشین موسسه آموزشی و تحقیقاتی دفاعی کشور در ادامه با اشاره به اینکه مشکلاتی که در زمینه همکاری وزارت دفاع با دانشگاه بوده، متاثر از سطح بلوغ صنعت بوده است گفت: وقتی صنعت بداند که از دانشگاه چه باید بخواهد و چگونه روابطش را با دانشگاه تنظیم کند برای آنچه که مطلوب صنعت است عمدتا فضا درست خواهدشد. عمدتا سمت و سوی صنعت و دفاع به سمت بلوغ است. اینکه مجموعه امکانات و ظرفیت های دانشگاه چگونه به خدمت گرفته شود خود یک فناوری است.
وی افزود: ما باید در حوزه نیازهای آینده یک مسیری را از سمت دانشگاه به صنعت ایجاد کنیم که این یک الگو و سازوکار می خواهد که چگونه حوزه های نو و بدیع و ایجادکننده فرصت های فوق العاده در آینده را بتوانیم با دانشگاه پیش ببریم.
به گفته این مقام مسؤول اینگونه روابط اقتضاعاتی دارند، اینکه از نظر زمانی کاملا متفاوتند ما نمی توانیم زمان محدود و اعتبار مشخصی را برای این کارها داشته باشیم؛ یک ریسک پذیری می خواهد که در این موضوعات یک درصدی از آنها ممکن است به محصول تبدیل شود.
وی تصریح کرد: بعد از اینکه فرصت ها و زمینه های همکاری در دانشگاه را شناسایی کردیم یک کارگروه یا کمیته تشکیل خواهد شد که همه طرح ها را رصد خواهد کرد و آن طرحی که می تواند در حل مسائل کشور کمک کند، شناسایی و از آن استفاده خواهد شد. باید یک نوع پیگیری و تعامل در شناساندن ظرفیت های دانشگاه صورت گیرد.
در ادامه رییس حوزه نوآوری و ایده پردازی وزارت دفاع کشور گفت: اگر شکل چهارم همکاری را در نظر بگیریم اگر قرار باشد دشمن را غافلگیر کنیم و غافلگیر نشویم روش های موجود هیچکدام جواب نخواهد داد. در حال حاضر رویکرد ما در حوزه تغییر نگاه و منابع است. در این حوزه قرار است خلاقیت همه دانشگاهیان به بروز برسد و این به معنی رد کارهایی که در حال انجام است نیست و همزمان با کارهایی که در این حوزه در حال انجام است، ۱۰ درصد از توان دانشگاهیان به این حوزه راه می یابد. به گفته وی فقط با همین ۱۰ درصد می توانیم ایده هایی را استخراج کنیم که این ایده ها می توانند در بحث دفاع بسیار تاثیر گذار باشند و بتوانیم یک غافلگیری جدی را در صحنه جهانی ایجاد کنیم.
در این نشست همچنین رییس منطقه مرکزی دفاتر شهید فهمیده، رییس دفتر شهید فهمیده در استان یزد، رییس مرکز ایده پردازی و مسؤول گروه پژوهشی آینده نگاری و ایده پردازی کشور نیز حضور داشتند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 22,نوامبر,2024