نوشتن در باب روابط عمومی ها مانند راه رفتن روی لبه ی تیغ است زیرا هم مقوله ای علمی وهم مسئله ای بسیار حساس است والبته سخن گفتن در باره ی کسانی که خوداربابان سخن هستند کاری است بسیار سخت .علی ایحال بواسطه علاقمندی وهم چنین اعتقادی که به اهمیت ونقش روابط عمومی قائل هستم به ذکر چند نکته خواهم پرداخت ومتعجب نخواهم شد اگر این نوشتار مورد نقد بسیار قرار گیرد
اول )به طور کلی هر جا صحبت از روابط میگردد نا خوادگاه ذهن انسان به فکر یک ارتباط دو طرفه می افتد خاصه انکه کلمه عمومی نیز به دنبال روابط دیده شود ولی روابط عمومی در کشور ما بر عکس معنی ان معمولا به صورت جاده ای یکطرفه است که متاسفانه در این ارتباط یک طرفه تریبون همواره در دست حاکمیت بوده ومردم توفیق اجباری برای شنیدن این صدای یکطرفه را به عنوان مخاطب دارند .
اکثر اوقات این ارتباط یکسویه جهت تبلیغات فعالیت های مثبت انجام شده استفاده شده واخباری کاملا مثبت وگزینشی به اطلاع مردم رسانده می شود وروابط عمومی ها در بهترین حالت به ماشینی تبلیغاتی تمام عیار تبدیل می شوند
استنباط برخی براین باور است که دولت تا زمانی که نفت دارد وبا پول فروش نفت کشور را اداره می کند انچنان احساس نیازی به شنیدن صدای مردم نخواهد داشت واین امری بسیار خطر ناک است .
به عنوان مثال شاید قسمتی ازمشکلات وواکنش مردم در مورد نحوه واگذاری معدن سنگ اهن بافق به بخش خصوصی به علت کارکرد ضعیف روابط عمومی ها محسوب گردد اگرنظر سنجی یا اطلاع رسانی اقناع کننده همراه با پایش افکار عمومی درستی در این زمینه صورت گرفته بود شاید وضع به این منوال نبود .
وضعیت بحرانی اب یزد نیز می تواندمثال زنده دیگری در این مورد باشد که قابل تامل وبررسی است .
دوم ) این روزها یکی از شرایط استخدام وبه کارگیری نیرو در بخش خصوصی داشتن روابط عمومی بالا می باشد شاید نگاهی به شاخص های یک روابط عمومی کار امد در بخش خصوصی خالی از لطف نباشد اگرچه قیاسی مع الفارق است واما شاخص های یک روابط عمومی خوب بزعم بخش خصوصی :
1) مودب وخوش برخورد بودن انان باور دارند که فلسفه وجودی انان وجود وحضور مردم است بنابراین مردم را ولی نعمت خود فرض می کنند وبه همه افراد فارغ از جنس سن مذهب وقومیت احترام می گذارند و نگاهی امرانه وقیم مابانه به مردم ندارند(احترام وتکریم ارباب رجوع )
2) بروز بودن یعنی همراه با تحولات جامعه وپیشرفت تکنولوژی نظرات وخواسته هاوسلایق مردم را پایش ورصد میکنند ودر گذشته سیر نمی کنند (نظر سنجی وپایش افکار عمومی )
3) داشتن سعه صدر انان به دقت به سخنان ونیازها وخواست های مخاطبین خود گوش فرا می دهند بدون انکه اصراری بر القا نظر وسلیقه خویش داشته باشند (مشارکت مردم وارتباط دو طرفه )
4) صداقت شاید انان همه ی راست ها را به مردم نگویند ولی حاضر نمی شوند برای منافع کوتاه مدت به مردم دروغ بگویند زیرا باور دارند ادم خوش معامله شریک مال مردم است (عقلانیت وحفظ سرمایه اجتماعی )
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 20,ژانویه,2025