رييس جهاددانشگاهي كشور با تاكيد بر اين نكته كه هزينه كردن براي امر آموزش يك سرمايه‌گذاري براي كاري ماندگار است، اظهار كرد: آموزش با برنامه و در بستري مناسب منجر به توسعه و پيشرفت كشور خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي استان يزد، دكتر "حميدرضا طيبي" در سي و هشتمين گردهمايي معاونين آموزشي جهاددانشگاهي كه ميزباني يزد برگزار مي‌شود، بحث انسان محور بودن توسعه اشاره كرد و گفت: اين موضوع به كرات مطرح شده است و انسان مورد نظر در اين رابطه انساني است كه در يك سيستم اموزشي مناسب و خوب، تعليم و تربيت شود.

وي منظور از توسعه در اين مورد را نيز توسعه همه جانبه دانست و افزود: در اين رابطه آموزش نقش مهمي را در جوامع چه در حال پيشرفته و يا كشورهاي پيشرفته، ايفا مي‌كند.

طيبي ادامه داد: از طرفي برخلاف تصور گذشته كه مدتي را بايد به آموزش سپري كرد و سپس به فعاليت كاري پرداخت، امروزه سرعت پيشرفت علم و تكنولوژي در جوامع به حدي زياد است كه استمرار آموزش در طول زندگي بشر گريزناپذير است به نحوي كه پس از گذشت مدتي برخي از اطلاعات منسوخ مي‌شود.

وي با اشاره به اين موضوع كه نيمي از مشاغل امروزي شايد در 50 سال پيش وجود نداشتند، خاطرنشان كرد: اين حاصل سرعت توسعه و رشد تكنولوژري در دنياي امروز است به طوري كه به عنوان نمونه براساس برخي يافته‌ها عمر مفيد دانش آموخته رشته‌هاي مهندسي تنها 16 ماه است.

رييس جهاددانشگاهي كشور هزينه براي اموزش را يك سرمايه‌گذاري براي كار ماندگار خواند و تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه آموزش و پرورش در قالب يك بستر مناسب و با برنامه‌ريزي منجر به توسعه و پيشرفت خواهد شد، موضوعي كه متاسفانه به دلايلي در كشورمان موفق عمل نشده است به نحوي كه امروزه بسياري از فارغ‌التحصيلان كشورمان به دليل انجام ندادن آموزش براساس تقاضا و يا شايد كيفيت نامناسب آموزش، بي‌بهره از شغل هستند.

طيبي دو عنصر وحدت ملي و توجه به توانمندهاي بومي را در اين برنامه‌ريزي مهم خواند و يادآور شد: البته توجه به توانمندي‌هاي غير بومي و خارج كشور براي انتقال تكنولوژي، امري قالب تامل است.

 وي همچنين به رقابت‌ علمي كنوني آمريكا و اروپا در حوزه صنايع هاي تك اشاره كرد و گفت: اگر غرق حاشيه‌هايمان شويم و به اين موضوع نپردازيم، قطعاً در آينده با مشكل مواجه خواهيم شد.

اين مقام مسئول فهم درست مطالب و فيزيك علم توسط دانشجويان را نيز مورد تاكيد قرار داد و افزود: براي ارتقاي كيفيت آموزش بايد به اين نكات و همچنين انتخاب مناسب اساتيد و بازآموزي اساتيد عنايت خاصي شود.

وي يادآور شد: اتصال مراكز آموزشي با پژوهشكده‌ها و مراكز پژوهشي موفق موضوع مهمي است كه از طريق آن مي‌توان يافته‌هاي آموزشي را به علم مورد نياز جامعه تبديل كرد و مشكلات جامعه را از اين طريق برطرف كرد.

طيبي با اشاره به مباحث ميان رشته‌اي از جمله محيط زيست، حقوق مردم و حقوق نسل‌هاي آينده، بنا به تعريف توسعه پايدار را توسعه‌اي براي رفاه جامعه خواند كه براساس اثرات آن از منابع نسل آينده كاسته نشود.

وي توسعه آموزش‌هاي مجازي را نيز خواستار شد و گفت: فناوري اطلاعات رويكري است كه در اينده سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت و لذا بايد در پياده‌سازي آموزش‌هاي مجازي توجه بيشتري صورت گيرد.

رييس جهاددانشگاهي كشور در بخش پاياني سخنانش به موضوع برنامه پنجم توسعه جهاددانشگاهي اشاره و تاكيد كرد: در اين برنامه براي بخش‌ها و واحدهاي جهاددانشگاهيي سراسر كشور در حوزه‌هاي فعاليتي‌شان اقداماتي شاخص و برجسته در نظر گرفته شده است و بر تسريع در تدوين آن تاكيد داريم تا بتوانيم آن را براي اجرا از ابتداي تيرماه سال آينده ابلاغ كنيم.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا