به گزارش روابط عمومی: دکتر صدرا ابرقویی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان یزد در پاسخ به سوال خبرنگار یزد فردا مبنی بر تفاوت اصلی مجموعه دانشگاه جامع علمی – کاربردی با سایر دانشگاه‌های استان گفت : نقش و مأموریت دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی در مقوله کارآفرینی و اشتغال، می‌تواند وجه تمایز یا تفاوت اصلی دانشگاه جامع علمی – کاربردی با سایر مراکز آموزش عالی کشور باشد. چرا که این دانشگاه، رسالت تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآمد و کاردان را بر عهده دارد. آموزش‌های مهارتی علمی‌ کاربردی، باعث تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر، کارآفرین و آماده‌ به کار به‌ منظور فعالیت در تمامی بخش‌های چهارگانه کشور شامل بخش‌های صنعتی، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر به منظور پیشرفت و توسعه اقتصادی‌ کشور می‌گردد. مهم‌ترین تفاوت دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی با سایر مراکز آموزش عالی در استان در کاربردی نمودن آموخته‌ها در قالب نظام آموزش مهارت و فناوری است. همچنین دانشگاه جامع علمی - کاربردی در جوار صنعت کار می‌کند. در حالیکه نظام آموزشی در سایر دانشگاه‌ها، اغلب نظری می باشد

وی درادامه تصریح کرد:وجه تمایز دیگر دانشگاه جامع علمی-کاربردی، برنامه ریزی و تدوین رشته های جدید به فراخور نوع شغل و نیاز بخش های چهارگانه اقتصادی کشور می باشد. یعنی اینکه اگر به رشته یا تخصصی احساس نیاز شد این دانشگاه آمادگی دارد که در اسرع وقت در یک بازه زمانی شش ماهه رشته را تدوین کرده به تصویب شورای هشتم وزارت علوم رسانده  و پذیرش دانشجو داشته باشد. یعنی احساس نیاز به رشته تا پذیرش دانشجو در بازه زمانی شش ماهه صورت می گیرد.

وجه تمایز دیگر دانشگاه در به کارگیری اساتید خبره بدون مدرک دانشگاهی است که در تخصصی خاص صاحب تجربه مفید می باشند لذا دانشگاه با بررسی سوابق این افراد در مراحل مختلف امکان استفاده از تخصص واجدین  شرایط در دانشگاه را برای انتقال مهارت ویژه خود به دانشجویان فراهم می کند.

 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد در ادامه در پاسخ به اینکه مدرسان دانشگاه جامع علمی – کاربردی چه تفاوتی با سایر مدرسان و اساتید دانشگاه‌های استان دارند، اظهار داشت: آموزش‌های علمی‌ کاربردی به دلیل ماهیت کاربردی آن در آموزش از اهمیت قابل توجهی برخوردار است؛ این آموزش‌ها مبتنی بر تقاضای بازار کار است. ضمن اینکه این نوع آموزش‌ها یکی از عوامل مهم و مؤثر بر توسعه و اثربخشی کارآفرینی در سطح کشور است. لذا مدرسان این دانشگاه می‌بایست صاحب فن و تخصص باشند.

دکتر صدرا ابرقویی در بخش دیگری از پاسخ خود گفت:تفاوت مدرسین نظام علمی کاربردی با دیگر نظام‌ها این است که مدرسین ما باید علم و عمل را توآماٌ به دانشجو یاد بدهند. آموزش‌های نظری شرط لازم است ولی کافی نیست. شرط کافی کار و  ممارست در محیط کار بر مبنای دانش فراگرفته می‌باشد.

در نظام آموزش مهارت و فناوری استاد فقط بدنبال نوشتن مقاله و کتاب نیست، بلکه در جهت تکمیل دستورالعمل‌های مهارتی باید قدم بردارد و زنجیره‌ای که منجر به تولید علم می شود را تکمیل کنند. نقش مدرسین دانشگاه جامع علمی - کاربردی باید تکمیل زنجیره بین علم و صنعت باشد. محور توسعه این دانشگاه  مهارت، تکنولوژی و فناوری می‌باشد که با سایر دانشگاه‌های فرق می‌کند.

مدرسین دانشگاه جامع علمی – کاربردی بیشتر از بین فارغ التحصیل هایی گزینش می شوند که در بخش های اقتصادی جامعه مشغول بوده و به کارگیری علوم مهارتی را تجربه کرده اند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه  دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان یزد نسبت به مراکز علمی – کاربردی در استان‌های مجاور چه جایگاهی دارد گفت:می‌توان جایگاه دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان یزد را نسبت به مراکز علمی – کاربردی استان‌های همجوار خود را در دو سطح تعداد مراکز و تعداد دانشجو، طبق جدول ذیل سنجید:

ردیف استان تعداد مرکز تعدا دانشجو
1 یزد 24 10000
2 اصفهان 49 35000
3 فارس 38 27000
4 کرمان 36 18000
5 خراسان جنوبی 15 4000
وی در ادامه اظهار داشت دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان یزد تسهیلاتی همچون خوابگاه و غذای دانشجویی برای اکثر مراکز و وسایل ایاب و ذهاب بین خوابگاه و  مراکز برای دانشجویان شهرستانی در نظر گرفته شده است.   
.وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار یزد فردا مبنی بر اینکه  اگر مجال ملاقاتی با دکتر روحانی داشته باشید چه درخواستی از وی برای مجموعه خودتان در استان خواهید داشت ،خاطر نشان کرد توجه بیشتر دولت محترم به آموزش های مهارتی و رسیدن در حد کشورهای پیشرفته دنیا از نظر فناوری و تکنولوژی، با هدف اینکه ما انشاا... بتوانیم در آینده نه چندان دور صادرات مواد خام کشور را به صفر نزدیک کنیم به این معنا که ما اعتقاد داریم که گسترش آموزش های مهارتی و مورد نیاز کشور می تواند سهم نیروی انسانی را در افزایش تولید ثروت از راه محور قرار دادن علم  در تولیدات و خدمات؛ بالا برده و در نتیجه افزایش ارزش افزوده را در کشور به دنبال داشته باشد.برای رسیدن به این اهداف می بایست آموزش های مهارتی در کشور در کلیه مقاطع از کاردانی حرفه ای و فنی تا دکترای مهارتی گسترش پیدا کند به گونه ای که نسبت آموزش های مهارتی به آموزش های تئوریک و نظری عوض شود یعنی در دهه آینده و در افق 2004 درصد آموزش های مهارتی حداقل به شصت درصد کل آموزش ها در کشور برسد. برای رسیدن به این نسبت می بایست دولت محترم بودجه آموزش عالی کشور را به دو بخش نظری و مهارتی برنامه ریزی و ابلاغ نماید و در تامین اساتید آموزش های مهارتی بیشتر بها داده شود. در این رابطه بورس های آموزشی خارج از کشور، بایستی بیشتر متوجه آموزش های مهارتی گردد.با توسعه آموزش های مهارتی،  زیر ساخت ها و سرمایه گذاری های مولد  نیز بیشتر مورد توجه جامعه قرار خواهد گرفت.یکی دیگر از فواید توسعه آموزش های مهارتی این است که پتانسیل نخبگان جامعه در راستای حل مشکلات جامعه خودمان صرف خواهد شد و نخبگان ما بیشتر به دنبال تولید علمی می روند که برای حل مشکلات کشور موثر باشد. در حال حاضر کمتر از 30 درصد علم تولیدی در کشور به فناوری و تولید ثروت تبدیل می شود که این رقم، خیلی پایین است. اگر به یکی از مناجات حضرت رسول اکرم (ص) توجه کنیم ایشان می فرمایند "اللهم انی اعوذ بک من علم لاینفع" یعنی ما باید به علومی توجه کنیم و جامعه دانشگاهی را به سمت و سویی هدایت کنیم که علوم تولیدی جوانان این مرز و بوم در راستای حل مشکلات بخش های چهارگانه اقتصادی کشور (صنعت، کشاورزی، خدمات و بازرکانی و هنر) به کار گرفته شود. همان توصیه هایی که رهبر معظم انقلاب نیز مرتب در ملاقات خودشان با نخبگان جامعه یادآور می شوند. انشاا... بتوانیم با نصب العین قراردادن آموزه های دینی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظل) در برنامه ریزی و هدایت جوامع دانشگاهی به سمت تولید ثروت و جهاد اقتصادی بیش از پیش موفق باشیم.         

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا