یزدفردا "مرتضوی با انتشار متنی، به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی واکنش نشان داد.

  سعید مرتضوی در واکنش به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی، جوابیه‌ای صادر کرد که متن این جوابیه به شرح زیر است:هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی/سلام‌علیکم/همانگونه که استحضار دارید حفظ حرمت و آبروی افراد و اجتناب از ایراد تهمت و افترا از سوی همه مردم واجب‌الرعایه است.مجلس شورای اسلامی که عصاره فضایل ملت است می‌بایست بیش از همه مقید به اصول و بدیهیات اخلاقی باشد و افراد جامعه را بدون دلیل متهم به ارتکاب جرم و بزه ننماید باید قضاوت بر اساس عدالت در رأس مجلس باشد و از قضاوت بر اساس عداوت پرهیز نماید.در جریان تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی از نحوه پیگیری برخی نمایندگان محترم متوجه گردیدم که با رویکرد سیاسی آن هم به قصد تخریب خدمات یک سال و نیم گذشته مدیران این سازمان و نام بردن بی‌جهت از برخی افراد خاص، کمر همت بسته‌اند و توجهی به ارائه سند و احراز واقعیت ندارند. با ملاحظه گزارش هیأت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، شستا و شرکتهای تابعه به شماره چاپ 864 مورخ 11/ 9/ 92 که اخبار آن از چند روز قبل در مطبوعات و سایتهای خبری منعکس و در تاریخ 13 /9/ 92 چاپ و در کازیه نمایندگان محترم قرار گرفت و خلاصه آن در جلسه مورخه 13/ 9/ 92 قرائت شد و برخلاف آئین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان عضو حتی قبل از نهایی شدن گزارش در مصاحبه‌های مطبوعاتی اقدام به فضاسازی کاذب نمودند. با ملاحظه محتویات گزارش کاملاً مشخص است که بدون توجه به اسناد و مدارک قانونی تنظیم‌کنندگان گزارش در پی تدوین پیش‌فرض‌های سیاسی و انتقام‌جویانه خود بوده‌اند.

 

لذا به‌منظور جلوگیری از مخدوش شدن خدمات مدیران سخت‌کوش سازمان تأمین اجتماعی و تنویر افکار عمومی و احراز واقعیت، توجه آن مرجع محترم را به موارد ذیل جلب می‌نمایم:

یزدفردا با توجه به پاسخگویی مرتضوی به اکثر موارد طرح شده ودر راستای اطلاع رسانی دقیق  به صورت مجزا، بخش های مختلف نامه مرتضوی منتشر می نماید .

 

«پرداخت‌های انجام شده از بودجه غیرشمول دقیقاً مطابق با مقررات قانونی و مصوبات هیأت امنا و هیأت مدیره و آیین‌نامه‌های مربوطه و اختیارات تفویضی بوده است.»

و) در خصوص مبالغ پرداخت شده در سال 1391 و شش ماهه اول سال 1392 تنظیم‌کنندگان گزارش بصورت ناقص و با ادبیات ابهام‌آفرین بدون ذکر این نکته اساسی که وجوه مذکور از محل اعتبارات غیرشمول پرداخت شده و به استناد بند هـ تبصره 4 امور اداری و مالی بودجه مصوب سازمان، پرداخت از محل غیرشمول به دو بخش تقسیم گردیده یک بخش آن در اختیار هیأت مدیره و بخش دیگر در اختیار مدیرعامل است تا مطابق جزء (1/1) از بند (1) ضابطه بودجه جهت کمک بلاعوض و اعطای وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان، مستمری بگیران، کارکنان، کانون‌های بازنشستگی، موسسات و غیره حسب تشخیص مدیرعامل یا هیأت مدیره پرداخت شود و بودجه غیرشمول بر اساس تبصره (1) ماده 38 آئین‌نامه سازمان از سنوات قبل تاکنون بوده و بر همین روال عمل شده است.

اعتبار غیرشمول بر اساس گستردگی هر وزارتخانه یا سازمان در اکثر مجموعه‌های قوای سه گانه و وزارتخانه‌ها وسازمانها و نهادهای عمومی وجود دارد و بر اساس قانون مربوطه در اختیار بالاترین مقام مجموعه بوده و به تشخیص او هزینه می‌گردد، در بیش از 15 سال گذشته درصد این بودجه در سازمان تأمین اجتماعی چند برابر زمان یکسال و نیم گذشته بوده و فقط در اختیار مدیرعامل بوده است در دوره اخیر این بودجه به دو بخش تقسیم و در اختیار هیأت مدیره و مدیرعامل قرار گرفته و به موجب قانون و آئین‌نامه مصوب بودجه غیرشمول سازمان، هزینه‌کرد آن به صراحت در موارد مذکور به تشخیص هیأت مدیره و مدیرعامل موکول و تفویض شده است و در اسناد هزینه‌کرد این اعتبارات کوچکترین تخطی از مقررات قانونی از سوی هیأت مدیره محترم سازمان و مدیرعامل رخ نداده است. 

آنچه موجب ایجاد ابهام گردیده پردازش ناقص و جهت‌دار و اشتباه در این رابطه می‌باشد، بعنوان نمونه:

1- بر اساس تقاضای جناب آقای ترابی مسئول دفتر حوزه معاونت اول جهت مساعدت به خانواده‌های نیازمند، ایتام و هزینه درمان مراجعین در سفرهای استانی با اولویت بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مبلغ 50 میلیون تومان کارت هدیه در اختیار ایشان قرار گرفته و پس از هزینه‌کرد در موضوع یاد شده صورت و گزارش آن ارائه گردیده است.

متأسفانه در این گزارش به‌منظور ابهام‌آفرینی قید شده که این مبلغ کارت هدیه، اختصاصی به آقای رحیمی معاون اول وقت رئیس‌جمهوری بوده است. در صورتی که نه تقاضایی از طرف شخص آقای رحیمی ارائه شده و نه رسیدی از سوی ایشان بوده است لذا ارتباط دادن این امر به نام اختصاصی ایشان کاملاً هدفمند و با انگیزه سیاسی صورت گرفته است و با اسناد ارائه شده و موجود از جمله تقاضای آقای ترابی و صورتحساب هزینه‌کرد ایشان که مربوط به نیازمندان و خانواده‌های مشمول مساعدت و کمک هزینه درمان با اولویت بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی است کاملاً مغایرت دارد.

(مستندات، پیوست شماره 4)

2- پرداخت کارت هدیه به وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز ریاست هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی که معاونت اجتماعی رئیس جمهور را عهده‌دار بوده‌اند جهت پرداخت کمک هزینه درمان و مساعدت به بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی که در ملاقاتهای مردمی و سفرهای استانی و مراجعات به عمل آمده می‌بایست به آنها کمک شود و مطابق قانون و رویه سابق سازمان تأمین اجتماعی نیز کمک به این افراد در سفرهای استانی و ملاقاتهای مردمی معمول بوده صورت گرفته و بر اساس مقررات مربوط به اعتبارات غیرشمول هیچگونه اشکال و ایراد قانونی بر این امر موجود نیست زیرا وزیر محترم و ریاست محترم هیأت امنای سازمان بر مقررات و موازین مصرف اعتبارات غیرشمول وقوف کامل و اشراف لازم داشته و سلسله مراتب مافوق سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند. مضافاً اینکه هیچ یک از موارد مربوط به بن و کارت‌هدیه که به نام آقای رحیمی و آقای شیخ الاسلامی و آقای عباسی درج و تبلیغ شده مربوط به شخص حقیقی آنان نبوده و این افراد هیچ برداشت شخصی نداشته و در راستای اهداف سازمانی و مواردی که برای بودجه غیرشمول منظور شده صورت گرفته است و هیچ یک از این پرداخت‌ها بصورت محرمانه یا شخصی نبوده بلکه با صورتجلسه اداری و رسید کتبی رئیس یا مدیرکل حوزه مربوطه صورت گرفته و اقدامات به عمل آمده شفاف و کتبی است. (مستندات، پیوست شماره 5)

3- با توجه به اینکه پرداخت مبلغ 5 میلیون تومان کارت هدیه به جنات آقای صدوقی بر اساس مستندات موجود بابت انجام کار پژوهشی و تحقیقاتی و ارائه پیشنهادات اصلاحی در خصوص پیش‌نویس لایحه قانون جامع تأمین اجتماعی بوده است و اسناد آن نیز در اختیار هیأت قرار گرفته، بدون ذکر علت پرداخت، این گزارش بگونه‌ای تنظیم گردیده که موجب ایجاد علامت سوال و ابهام می‌شود. در صورتی که این مبلغ در مقابل اقدام علمی و پژوهشی مشارالیه ابهام و ایرادی نداشته است. (مستندات، پیوست شماره 6)

4- از جناب آقای پاریاب مشاور امور سرمایه‌گذاری و اقتصاد سازمان تأمین اجتماعی و عضو هیأت مدیره شرکت رفاه‌‌گستر در این گزارش نام برده شده و بدون اینکه از سمت ایشان در سازمان تأمین اجتماعی و خدمات مشارالیه ذکری به میان آید ایشان را بعنوان فردی که در لیست دریافت‌کنندگان سکه است (چهار عدد) نام برده و آن را اعلام عمومی نموده‌اند در حالی که این برادر بزرگوار با دارا بودن تجارب موفق در امور تجارت بین‌الملل همکاری مؤثری در ارائه نظرات مشورتی به سازمان داشته و در طول عضویت در هیأت مدیره رفاه‌گستر و بعنوان مشاور سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان با داشتن ابلاغ رسمی هیچگونه دستمزدی دریافت نکرده.

آیا سزاوار است که نام این برادر متخصص که با سازمان تأمین اجتماعی همکاری مؤثری داشته و با نیت کمک به ارتقاء سازمان همکاری نموده را بدون درج سمت و ذکر داشتن ابلاغ رسمی و تلاشها و گزارشاتی که ارائه نموده و وقتی که برای سازمان صرف کرده است بگونه‌ای اعلام عمومی شود که انگار تحصیل مال خلاف قانون نموده است و آبرو و حیثیت وی من غیر حق و یا با اغراض سیاسی در افکار عمومی مخدوش گردد.

5-‌ در این گزارش به پرداخت 10 میلیون تومان کارت هدیه به آقای امیدی شهرکی مدیرعامل ایرنا و همین مبلغ بن فروشگاه رفاه به آقای امینی مدیرعامل خبرگزاری موج اشاره شده در حالی که سازمان تأمین اجتماعی جهت پوشش خبری و تولید محتوایی و انتشار مطالب آموزشی برای بیمه‌شدگان و طرفهای قرارداد سازمان با این خبرگزاری قرارداد رسمی دارد و پرداختی این دو مورد مربوط است به خدماتی که پرسنل و خبرنگاران حوزه اجتماعی برای سازمان داشته و مورد تأیید روابط عمومی نیز بوده است و فی‌مابین خبرنگاران و پرسنل مربوطه از طریق مسئولین مورد اشاره پرداخت گردیده.

بنابراین ذکر نام این افراد و نگارش مطلب بودن اشاره به قرارداد رسمی و همکاری فی‌مابین تداعی می‌نماید که این پرداخت شخصی و مربوط به شخصیت حقیقی دو نفر مذکور است در صورتی که مربوط به شخصیت حقوقی و پرسنل آنان در مقابل ارائه خدمات مورد اشاره بوده است.   

6- در این گزارش با نام بردن از اعضای محترم هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و نام بردن از اعضای محترم هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی آنها متهم به دریافت وام و مبالغی پاداش شده‌اند.

همانگونه که نمایندگان محترم استحضار دارند این اعضاء پس از فعالیت در یک دوره مشخص در پایان دولت مرسوم است که به لحاظ زحمات و خدمات، مورد تقدیر و تشویق قرار گیرند خصوصاً آنکه پایان دوره دولت مصادف با هفته تأمین اجتماعی و شصتمین سال تشکیل این سازمان نیز بوده است.

بنابراین با لحاظ اینکه هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در دوره اخیر تمام وقت بوده و حضوری فعال و مؤثر در حل مشکلات سازمان داشته است پرداخت پاداش در پایان دوره دولت به‌‎منظور جبران خدمات و زحمات چند سال گذشته بوده لذا ذکر این جملات که در مرداد و شهریور پرداخت شده و تداعی این امر که اینگونه جبران زحمات مربوط به همین چند ماه است خلاف واقع و ناسپاسی نسبت به زحمات و خدمات زایدالوصف این عزیزان که بالاترین مرجع تصمیم‌‍‌گیری سازمان تأمین اجتماعی هستند می‌باشد.

مضافاً در این ارتباط جای سوال است که باتوجه به مصوبات قانونی پیرامون امر حاضر چه اقدام غیرقانونی انجام شده که به این نحو مراتب در گزارش هیأت تحقیق و تفحص درج و منتشرگردیده است.

ضمن اینکه مدیرعامل نسبت به مصوبات هیأت امناء و هیأت مدیره هیچگونه مسئولیت قانونی ندارد.

 

مخاطبان یزدفردا متن کامل دفاعیه و پاسخ  مرتضوی به  گزارش تحقیق و تفحص مجلس را در "اینجا" می توانند بخوانید .

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا