یزدفردا"ما كارمند نمي‌خواهيم، كارشناس مي‌خواهيم. بله قربان گو نياز نداريم. فكر كنيد، ايده بدهيد. در اين دوره تصميمات بر اساس كار كارشناسي خواهد بود و هيچ كاري بدون مطالعه صورت نمي گيرد. در اين دوره طرح‌هاي يك شبه نداريم لذا رسالت كارشناسان سنگين است و در عين احترام به شما انتظارات بيشتري هم از شما داريم.

 به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي ,وزارت آموزش و پرورش ، دكتر علي اصغر فاني دومين نشست صميمي خود را به كارشناسان و مديران معاونت آموزش متوسطه اختصاص داد و همكاران اين معاونت در گفتگويي آزاد، مهمترين مسائل اين حوزه را مطرح كردند و با وزير به تبادل نظر پرداختند.

كارشناسي را دوست خواهم داشت كه انتقاد كند

دكتر فاني وزير آموزش و پرورش گفت: ما كارمند نمي‌خواهيم، كارشناس مي‌خواهيم. من كارشناسي را دوست خواهم داشت كه انتقاد كند، با من محاجه كند و نگويد چون فاني وزير است حرف نزنم ! اگر اين طور نباشد من از شما گلايه مي كنم. راحت حرفتان را بزنيد. من هيچ كس را به خاطر نظرش حتي اگر مخالف نظر من باشد استنطاق نمي‌كنم.

دكتر فاني در ادامه گفت: بله قربان گو نياز نداريم. فكر كنيد، پيشنهاد بدهيد، ايده بدهيد. در اين دوره تصميمات بر اساس كار كارشناسي خواهد بود و هيچ كاري بدون مطالعه صورت نمي گيرد. در اين دوره طرح‌هاي يك شبه نداريم لذا رسالت كارشناسان سنگين است و در عين احترام به شما انتظارات بيشتري هم از شما داريم.
وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه دكتر مهرمحمدي رئيس دانشگاه فرهنگيان خواسته است تا مطالعات و تمهيدات لازم براي تربيت كارشناس برنامه ريزي را انجام دهد، گفت: ما به سمت تربيت كارشناس براي حوزه ستادي خواهيم رفت چون به اين شكل نمي توانيم ادامه دهيم و بايد روش مان را علمي كنيم لذا ضروريست تا به سمت تربيت كارشناس در حوزه‌هاي مالي، پرسنلي، آموزشي، توسعه، برنامه ريزي، فناوري و ديگر زمينه‌ها حركت كنيم.

كيفيت بخشي؛ استراتژي امروز آموزش و پرورش

دكتر فاني با تأكيد بر اينكه فضاهاي آموزشي يك و نيم برابر شده و جمعيت دانش‌آموزش نسبت به قبل كمتر است گفت : اين دو ويژگي يك پيام به ما دارد و آن اين كه استراتژي امروز آموزش و پرورش بايد كيفيت بخشي باشد و قدر اين فرصت تاريخي را بدانيم.

تقويت گروه‌هاي آموزشي

دكتر فاني در اين ديدار صميمي كه در پاسخ به اظهار نظر تعدادي از كارشناسان ومديران معاونت آموزش متوسطه همراه بود، افزود:گروه‌هاي آموزشي بايد جايگاه اصلي خود را پيدا كنند و از دل مدارس شكل بگيرند و ضروريست تا بازديدهاي آموزشي براي نظارت و ارزيابي تخصصي فرايند يادگيري دوباره توسط گروه‌هاي آموزشي صورت بپذيرد. گروه هاي آموزشي جايگاه بزرگان و مجربان آموزش و پرورش است و كار اصلي آن بازديد و نظارت تخصصي از تدريس و شيوه‌هاي آموزشي است.

در مقوله هوشمندسازي؛ ورود سخت افراز به مدرسه مشكلي را حل نمي كند

دكتر فاني در ارتباط با هوشمند سازي مدارس گفت: من در مطالعاتي كه در كشورهاي مختلف داشته‌ام به اين نتيجه رسيدم كه كشورهايي كه از سخت افزار وارد بحث هوشمند سازي شده‌اند، شكست خورده‌اند. متأسفانه در مقوله هوشمندسازي با يك به هم ريختگي مواجهيم و تجهيزاتي را وارد كرديم كه نه تعريفي براي آن داريم و نه تمهيد مقدماتي براي آن شده است. اگر معلم نتواند از اين سخت افزارها استفاده كند، ورود سخت افراز به مدرسه مشكلي را حل نمي كند.

اعلام آمادگي براي همكاري با صنوف و دستگاهها براي توسعه فني حرفه اي و كارودانش

 وزير آموزش و پرورش در ارتباط با بحث آموزش هاي فني و حرفه‌اي گفت: در اين سال‌ها ما هم از بعد كيفي و هم از بعد كمي افت كرديم. آموزش هاي فني و حرفه‌اي بايد با عشق و علاقه بچه‌ها همراه باشد نه با اجبار. سياست ما تقويت بعد كيفي آموزش هاي حرفه اي و كارودانش است نه افزايش آمار.

وزير آموزش و پروش گفت: من در برنامه هاي خود همكاري هاي فرا دستگاهي از جمله همكاري با وزارت صنعت، معدن و تجارت را به جد دنبال مي‌كنم و براي همراهي و جلب منافع براي آموزش و پرورش به سراغ دستگاه ها مي‌روم.
فاني با اشاره به ضرورت همكاري با صنوف و بخش خصوصي گفت: من اعلام آمادگي مي‌كنم كه هر صنفي كه مي‌تواند در توسعه آموزش‌هاي كار دانش و فني حرفه‌اي به ما كمك كند، استقبال مي‌كنيم. ما آماده برون سپاري آموزش‌هاي تخصصي درحوزه فني هستيم. ما امكانات در اختيارشان قرار مي‌دهيم. دروس تخصصي با آن‌ها، دروس عمومي و نظارت با ما.

دكتر فاني در خصوص تجهيز هنرستان ها گفت:در بازديدي كه از كره جنوبي داشتم، سؤال كردم كه شما تجهيزات مدارس فني و هنرستان ها را چگونه تهيه مي‌كنند؟ گفتند بازرگانان، تجار و صاحبان صنايع، هنرستان ها را تجهيز مي‌كنند.

 ما بودجه اي براي اين قسمت گذاشتيم اما قطعا بيشتر خواهد شد ولي بايد به سمت جلب مشاركت و تأمين منابع بيروني هم برويم.

وضع پژوهشسراها قابل قبول نيست

فاني با اشاره به ضرورت ترويج تفكر نقادانه در مدارس گفت: آموزش و پرورش يك دستگاه فرهنگي و مردمي است اين‌كه دانش‌آموز انتقاد و بحث كردن را ياد نگيرد در آينده هم خود و هم جامعه را با مشكل مواجه مي‌كند مانند وضعيتي كه الان با آن مواجهيم.

دكتر فاني درخصوص وضعيت پژوهشسراها گفت: متأسفانه من تصور مي‌كردم در اين سال‌هايي كه ما نبوديم، پژوهشسراها افزايش داشته است ولي در همان تعداد كه بود، مانده است. وقتي ما از آموزش و پرورش رفتيم 300 پژوهشسرا داشتيم كه اين تعداد در اين سالها افزايش پيدا نكرده و خيلي از آن ها هم غير فعال شده است و متاسفانه بيش از نيمي از مناطق فاقد پژوهشسراهاي دانش‌آموزي هستند. انشاالله پژوهشسراها را با همكاري شما توسعه خواهيم داد.

وزير آموزش و پرورش در ارتباط با سطح علمي آموزش‌ها گفت: در زمان معاونتم دنبال اين بوديم كه بچه‌ها در مدارس به موازات گرفتن ديپلم، دو ديپلم ديگر هم در زمينه كامپيوتر و زبان بگيرند و مذاكرات خوبي هم در اين زمينه با كانون داشتيم. انشاء الله بايد اين موضوع را پيگيري كنيم تا بچه‌ها هم در زمينه رايانه مهارت لازم را كسب كنند و گواهي نامه بين‌المللي داشته باشند و هم در زبان به سطح قابل قبولي برسند و ديپلم بگيرند.

دكتر فاني با اشاره به مشكلات مدارس تيزهوشان گفت: مدارس تيزهوشان در دنيا قاعده دارد و اينطور نيست كه در هر محله يك مدرسه تيزهوشان برپا كنند. من با رشد بي رويه اين مدارس مخالفم.

در پايان فاني افزود: اعتبارات معاونت آموزش متوسطه بايد افزايش يابد.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه در ابتداي اين ديدار گفت: آموزش متوسطه در كانون توجهات درون و برون قرار دارد و همين امر باعث شده بيشترين انتظارات از اين حوزه باشد. طرح خريد خدمت يا برون سپاري و كاهش تصدي گري ها و كيفيت بخشي به آموزش ها از اوليت هاي ماست.

معاون آموزش متوسطه افزود: متأسفانه وضعيت هنرستان ها و مراكز  كار و دانش خوب نيست و منابع و تجهيزات كافي مي‌خواهيم و همين باعث شده در اين سال‌ها حركت به سمت آموزش هاي نظري بيشتر متمايل شود. لذا لازم است تا يك تغيير نگاه به تخصيص منابع در بخش هنرستان و  كار و دانش اتفاق بيفتد.

ديدگاه همكاران معاونت آموزش متوسطه:

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي در اين ديدار تني چند از كارشناسان و مديران معاونت آموزش متوسطه ديدگاه‌ها و انتظارات خود را بيان كردند كه به اختصار اشاره مي‌شود:

-       تخصيص منابع طي سنوات گذشته اشكالات فراوان داشته است.

-       گروه‌ هاي آموزشي و مرجع علمي در مدارس است و نبايد ضعيف شود.

-       حذف رديف اختصاصي پژوهشسراها باعث ضربه به فعاليت آن ها شده‌است.

-       ما در حوزه كارشناسي به كارمندان معمولي تبديل شديم و بدنه كارشناسي ستاد خيلي ضعيف شده‌است.

-       دوره هاي ضمن خدمت دوسال است تعطيل شده و  فرصت هاي مطالعاتي بايد تقويت شود.

-       كار آموزي و كارورزي به عنوان يك درس چهار واحدي دچار مشكل است.

-       دستگاه‌ها و مراكز صنعتي و بيرون آموزش و پرورش بايد همكاري بيشتري با هنرستان‌ها و كاردانش داشته باشند.

-       نبايد ارزش ديپلمي كه به دانش آموزان مي دهيم، افت كند.

-       نظارت و ارزيابي تخصصي از روند آموزش در استان‌ها بايد تقويت شود.

-       دغدغه مديران مدارس نبايد تأمين آب و برق و امكانات و مواد خام باشد. مديران مدارس و هنرستان ها بايد مجال تحول در شيوه ها و روشها را پيدا كنند.

-       برگزاري مسابقات علمي و كاربردي از سوي وزارت علوم دچار مشكل شده است.

-       در اين سال ها انتصاب مديران تابعي از ملاحظات سياسي بوده كه بايد به سمت تخصصي شدن پيش برود.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا