زندگینامه: حمید فرخ نژاد (۱۳۴۸ -)
معرفی چهره ها در یزدفردا "حمید فرخنژاد (زاده ۱۳۴۸ در آبادان) بازیگر، فیلمنامهنویس و کارگردان سینما و تلویزیون ایرانی است.
او تحصیلکرده رشته کارگردانی تئاتر در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. فرخنژاد فعالیت خود را در سینما به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم در کوچههای عشق ساخته خسرو سینایی بازیگری را در سینما آغاز کرد. در سال ۱۳۷۸ بازی در فیلم عروس آتش که دومین فیلم کارنامه سینماییاش بود آغاز درخشش او در سینما به حساب میآید. بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر برایش به همراه آورد. فیلمنامه این فیلم که توسط فرخنژاد و سینایی بود نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را نیز برایش به همراه آورد.
فیلمنامه این فیلم که توسط فرخنژاد و سینایی بود نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را نیز برایش به همراه آورد.
حميد فرخ نژاد : ما هرچه داريم از امسال رهبر داريم
حميد فرخ نژاد : «من از خاطره فرزند شهید غلامرضا رهبر آزرده شدم و اصل و فرع این جایزه را به خانواده وی اهدا می کنم. ما هر چه داریم از امثال غلامرضا رهبرها داریم.»
این جملات بخشی از حرف های حمید فرخ نژاد در اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم دفاع مقدس بود، جشنی که بالاخره بعد از دو جشن سینمایی «فجر» و «خانه سینما» فارغ التحصیل 41 ساله کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران را «دید» و برگزید.
شهيد غلامرضا رهبر
هوشنگ ستاری «به رنگ ارغوان» و دریاقلی «شب واقعه» بود و بازی های درخشانش با همان «ترش و شیرین» همیشگی نگاه های شیطنت آمیز و عصبانیت های دوست داشتنی، به باور اغلب اهالی سینما، او را شایسته دریافت سیمرغ کرده بود، کمی بدشانس است، و در بد زمانه ای با تغییر خط قطار فرهنگ در دوره انتخابات، کمی سیاسی شد.
خودش البته درباره جایزه نگرفتنش اعتقاد جالبی دارد: «شاید یک زمانی برای جایزه جشنواره بیشتر از امروز اهمیت قائل بودم. به هر حال هر بازیگری دوست دارد تحسین شود و برای بازی اش ارزش قائل شوند ولی الآن برایم فرق چندانی نمی کند. یک جورهایی به این بازی عادت کرده ام...»
حالا اما قاسم «ارتفاع پست» جمعه شب در تالار وحدت به خاطر بازی در فیلم های «دموکراسی تو روز روشن» و «شب واقعه» لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد را از دست علی نصیریان گرفت اما جایزه اش را به خاطر یک خاطره از یک واقعه بزرگ اهدا کرد.
وقتی در بخش مستند جشنواره، جایزه اول به فیلم «روزی شبیه دیروز» به کارگردانی محسن قیصری اهدا شد، او هنگام دریافت این جایزه خاطره ای از غلامرضا رهبر تعریف کرد؛ خاطره ای که فرخ نژاد با شنیدنش متاثر شد و جایزه اش را به فرزند شهید اهدا کرد: «غلامرضا رهبر، در زمان جنگ برگ ماموریت نداشته در عمیلات کربلا 5 شهید می شود و به دلیل نداشتن این برگه شهید محسوب نمی شود اما به تازگی نام وی را به عنوان شهید درجه 2 مطرح کرده اند! فرزند این شهید روزی از از من پرسید شهید در جه دو یعنی چه؟»
حمید فرخنژاد: تقریبا مطمئن شدهام که با خودم مشکل دارند، نه با بازیام
حمید فرخ نژاد، بازیگر فیلم دموکراسی تو روز روشن در گفتگویی نظر خود را راجع به «سبک بازیگری، تحصیلات و ارتباط آن با بازیگری، بازی در نقشهای کاملا متفاوت، دریافت جایزه از جشنوارههای داخلی، اکران عمومی و دستمزد بازیگرها» عنوان کرده است.
در این گفتگو که در شماره اخیر همشهری جوان منتشر شده است، فرخنژاد با بیان اینکه فیلمهای «درباره الی و چهارشنبهسوری» فیلمهای عمیقی هستند اما از المانهای سینمای عامهپسند هم استفاده کردهاند، تاکید میکند: آرزوی یک هنرمند است که فیلمی عمیق بسازد که المانهای عامهپسند و عمیق را داشته باشد.
بخشهایی از این گفتگو به شرح زیر است:
*همه حرکات من در بازی کنترل شده است اما در عین حال هیچ کدام از برداشتهایم شبیه هم نیست. این مشکلی است که من با صدابردارها سر قضیه تکرار یک دیالوگ دارم. در چهارچوب هر نقش باید چیزی را رو کنی که حس کهنگی نداشته باشد. تلفیق این دوتا مشکل است. همزمان با اینکه تو باید ری اکشن بازیگر مقابل و جای کات را بدانی، در عین حال از تکنیکهایی استفاده کنی که تماشاگر فکر کند این اتفاق دارد در همان لحظه میافتد.
*من کلاس بازیگری ندارم، به هر شهرستانی میروم ورکشاپ میگذارم. بچههایی که از مرکز دورند و دسترسی ندارند اینطوری آشنا میشوند؛ مثلا زمان فیلمبرداری «شب واقعه» در آبادان از شهرام اسدی (کارگردان)، امیر کریمی (فیلمبردار)، جلال معیریان (چهرهپرداز) خواهش کردم بیایند ارتباطات در سینما را درس بدهند.
*این دوره چهارم است که قرار بوده فیلم من «سفر سرخ» در جشنواره حاضر باشد، حتی پیش از جشنواره چند نفر از مدیران ردهبالای فرهنگی فیلم را دیدند و پسندیدند و قرار شد اکران شود. دیدید که برای فیلم تبلیغات هم شد و در فهرست فیلمهای جشنواره بود. ولی در آخرین روزها، تلویزیون که تهیهکننده «سفر سرخ» بود فیلم را به جشنواره نرساند و همهچیز منتفی شد.
*ما در سینمایمان کم پیش میآید به یک بازیگر طنز، نقش جدی پیشنهاد بدهند اما اگر بتواند از عهده هر دو بر بیاید میتوانیم بگوییم کاملتر است. از این منظر، من خودم سعی کردم در ژانر جنگی، کودک، اجتماعی و... تجربیاتی داشته باشم. به نظرم یک بازیگر کامل مثل یک کارگردان کامل باید بتواند در ژانرهای مختلف بازی کند؛ یعنی هم جدی کار کند، هم کودک، هم تاریخی. به همین خاطر میگویم مهرجویی کاملترین کارگردان سینمای ماست، چون هم فلسفی دیدیم ازش، هم کمدی، هم ملودرام و تو همهاش هم موفق بوده.
*من پرکار نیستم. ببین من 20 تا فیلم ندارم. یک بار سرچ کن. امسال هفتتا فیلم تو جشنواره بوده. سه تاش برای سالهای قبل بوده (آتشکار، به رنگ ارغوان و همبازی) دو تاش یک سکانس بوده (بیداری رویاها، شکلات داغ) و دوتا فیلم هم کامل داشتم (شب واقعه و دموکراسی...) امسال یک دفعه اینجور شد.
*من همیشه میگویم هر چقدر کار بهتر باشد دستمزد کمتری میگیری. ببین یک بازیگر از دو جهت میتواند به فیلم کمک کند، یکی از جنبه مالی یکی از جنبه ارزشی. چرا رضا گلزار 90 میلیون نگیرد؟ وقتی حضورش در یک فیلم اینقدر در فروش موثر است چرا نگیرد؟ چرا سهم نداشته باشد؟ منطقی است.
*همه دیدند که به رنگ ارغوان آنقدرها هم که میگفتند حساسیتبرانگیز نیست و اصلا چیزی نداشت که بخواهد شش سال توقیف باشد. میگویند فیلمی که با زایمان طبیعی به دنیا نیاید فیلم موفقی نخواهد بود. به رنگ ارغوان هم اگر شش سال پیش اکران میشد ممکن بود موفقتر باشد ولی از این منظر برایم مهم بود که نشان داد با اکران یک یا 10فیلم هیچ اتفاق منفی و کنترلناپذیری در سطح جامعه نمیافتد.
* شاید یک زمانی برای جایزه جشنواره بیشتر از امروز اهمیت قائل بودم. به هر حال هر بازیگری دوست دارد تحسین شود و برای بازیاش ارزش قائل شوند ولی الان برایم فرق چندانی نمیکند. یک جورهایی به این بازی عادت کردهام. گاهی با خودم فکر میکنم که آیا واقعا تحسین چنین آدمهایی و جایزه چنین جشنوارهای به اینهمه کشمکش و هیاهو میارزد؟ تقریبا مطمئن شدهام که با خودم مشکل دارند، نه با بازیام.
حقایقی درباره حمید فرخ نژاد :آموختن سینما با سینایی واوج گرفتن با به رنگ ارغوان حاتمی کیا
در همین چند وقت اخیر بازیگرانی چون سعید راد و بهرام رادان به تمجید از فرخ نژاد پرداخته اند .بهرام رادان در یادداشتی اختصاصی از حمید فرخ نژاد تمجید کرده وسعید راد نیز در یادداشت دیگری که در ماهنامه همشهری 24 منتشر نموده به تحسین از بازی فرخ نژاد در فیلم به رنگ ارغوان پرداخته است .
جالب است بدانید حتی بازیگری چون محمد رضا گلزار که ستاره سینمای عامه پسند سینمای ایران است به تازگی دریکی دو مصاحبه خود مشخصااز فرخ نژاد نام برده و اورااز بازیگران خوب سینمای ایران دانسته است .
/بازیگری که چندان اهل مصاحبه نیست /
حمید فرخ نژاد از جمله بازیگران مطرح سینمای ایران است که کمتر تن به مصاحبه می دهد . او منطق خاص خودش را برای مصاحبه نکردن دارد :چون وقتی اجازه نداری خیلی از حرفها را بزنی و یا وقتی حرفی را می زنی وتوسط مطبوعاتی ها انعکاس داده نمی شود خب بهتر است که آن حرف زده نشود!به من بر می خورد اگر حرفی رابزنم وچاپ نشود . به همین خاطر معمولا ترجیح می دهم حرف نزنم. وقتی نمی توانی حرفهای جدی واساسی بزنی به ناچار بحث به سمت حرفهای پیش پا افتاده کشیده می شود که چه غذایی می خوری و تیم مورد علاقه ات چیست و...(گفت وگو با ماهنامه نسیم )
/افتخار شروع سینما با خسرو سینایی/
يكي از افتخارات فرخ نژاد از نظر خودش اين است كه سينما را با خسرو سينايي شروع كرداست ؛ به گفته فرخ نژاد سینایی فیلمسازی است كه سينما برايش مهم و محترم است. با آدمهاي حسابي زيادي كار كردهام. افتخارم گرفتن جايزه از جشنوارههاي خارجي و فجر نيست، بزرگترين افتخارم اين است كه با سينايي كارم را شروع كردهام. من سال 1368 تئاتر را در هنرهاي زيبا خواندهام. همانجا با سميرا سينايي دختر خسرو سينايي همكلاس بودم. در ترم دوم پيشنهاد ساخت يك فيلم را دادم كه آقاي سينايي قبول كرد و باعث ساخت «دركوچههاي عشق» شد. در كنار اين، دستيار كارگرداني سريالهاي رده پايين را انجام دادم كه البته در كنار درسهاي آكادميك خيلي كمك كرد. ببينيد، سينماي ما مثل مملكتمان با خيليها متفاوت است و خاص است و همينها در كنار هم كمك كرد چون سر كلاس چيزي را ميخواني كه در واقعيت اجرا نميشود. سينايي بهم ياد داد سينما را جدي دنبال كنم.
/رابطه خوب با مطبوعات/
البته او بازیگری است که همیشه رابطه خوبی با مطبوعات داشته :در خیلی از مواقع اگر پی گیری مطبوعات نبود بسیاری از کارهای ما به دست فراموشی سپرده می شد . چون قطعا خیلی ها بودند که دوست داشتند خیلی از مسائل به دست فراموشی سپرده شود .
/هوادارانی در حسرت جایزه جشنواره فجر/
همه دوستداران فرخ نژاد چه در میان منتقدان وچه در میان مردم عادی در همه این سالها در حسرت اهدا جایزه به فرخ نژاد به عنوان بهترین بازیگر در جشنواره فجر بوده اند . به اعتقاد بسیاری حق مسلم او دراین سالها برای دریافت جایزه خورده شده است . از چهارشنبه سوری گرفته تا فیلم به رنگ ارغوان .
/به رنگ ارغوان :جایزه ای که از او گرفته شد/
اما در جشنواره سال گذشته فجر ،جایزه ای که تا دقایق آخر قرار بود به فرخ نژاد داده شود به او اهدانشد . سایتهای خبری در آن زمان درباره این اتفاق می نویسند:شنیده شده در حالی که اهدا سیمرغ بهترین بازیگر به حمید فرخ نژاد در اختتامیه جشنواره فیلم فجر قطعی بوده است در آخرین لحظات به دلایلی از اهدا سیمرغ به این بازیگر مطرح جلوگیری می شود.
به نوشته ای این سایتهای خبری ، پیش از برگزاری مراسم اختتامیه به حمید فرخ نژاد گفته می شود که قرار است سیمرغ بهترین بازیگر به خاطر بازی اش در فیلم شب واقعه به او داده شود .حمید فرخ نژاد نیز تصمیم می گیرد جوایز خود را به سرتیپ منوچهر کهتری فرمانده شکست حصر آبادان وعملیات غرور آفرین ثامن الائمه اهدا کند و پس از اینکه اهدا جایزه به فرخ نژاد قطعی می شود حتی سرتیپ کهتری از شهرستان برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت به عمل می آید و این فرمانده جنگ در مراسم اختتامیه حضور می یابد، ولی در لحظات آخر گویا اتفاقی روی می دهد وجایزه بهترین بازیگر مرد که قرار بوده به فرخ نژاد داده شود به بازیگر دیگری داده می شود .پیش از این ناصر دهقانی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شاهد و مجری طرح فیلم شب واقعه در گفت وگویی از عدم اهدا جایزه به حمید فرخ نژاد به خاطر بازی در فیلم شب واقعه انتقاد و ازاین واقعه اظهار تعجب کرده بود.
/رفتار زننده ای بود/
خود حمید فرخ نژاد نیز بعدها وهمزمان با اکران فیلم دموکراسی به این موضوع واکنش نشان داده ومی گوید :تنها چیزی که ناراحتم میکند این است که چرا با آن اطمینان اعلام کردند و بعد ناگهان اسم یک بازیگر دیگر را خواندند. رفتار زنندهای بود.(گفت وگو با همشهری جوان )
البته این جایزه نگرفتن به نظر می رسد برای خودش هم دیگر اهمیت نداشته باشد . جالب است بدانید فرخ نژاد در اظهار نظر کنایه آمیزی به این موضوع گفته : درمورد جشنواره فجر وجایزه نگرفتنم باید بگویم یک وقت است که داورانی قضاوت می کنند که نظرشان ورای شان خیلی برایت مهم است ووقتی مورد انتخاب شان نیستی ناراحت می شوی .ولی در واقع نظر این دوستان (داوران جشنواره )اصلا برای من مهم نبود .وقتی به تک تک داوران فکر می کنم می بینم که حالا که به لحاظ قاعده باید نظرشان را بپذیریم ،به لحاظ روانی غصه نخوردم که از این افراد جایزه نگرفتم !
/با خودم مشکل دارند/
یااو در مصاحبه ای باهمشهری جوان می گوید : راستش دیگر زیاد برایم مهم نیست. شاید یک زمانی برای جایزة جشنواره بیشتر از امروز اهمیت قائل بودم. به هر حال هر بازیگری دوست دارد تحسین شود و برای بازیاش ارزش قائل شوند. ولی الآن برایم فرق چندانی نمیکند. یک جورهایی به این بازی عادت کردهام. گاهی با خودم فکر میکنم که آیا واقعاً تحسین چنین آدمهایی و جایزة چنین جشنوارهای به اینهمه کشمکش و هیاهو میارزد؟ تقریباً مطمئن شدهام که با خودم مشکل دارند، نه با بازیام.
/سینمای تجاری بازیگر کش است /
حمید فرخ نژاد بازیگری بوده که رابطه چندان خوبی با سینمای تجاری از نوع فیلمفارسی نداشته است . خود او درمصاحبه ای دراین باره گفته :من به درد سینمای تجاری و بفروش نمی خورم .در سینمای ما به ندرت فیلمی ساخته می شود که پرفروش وهنرمندانه باشد .
از نظر حمید فرخ نژاد :سینمای تجاری بازیگر کش است .آدم در وضعیتی قرار می گیرد که تماشاگر بااولین نگاه نیمی از ماجرارا می فهمد .می فهمد که عاشق پیشه ای یا آدم بده ای و پدر داغ دیده ای .
به گفته فرخ نژاد آن سینما ی تجاری از من می خواهد که یک شکل باشم ولی من دنبال تنوع در کارم هستم .شنیده ام بهروز وثوقی بعد از قیصر در قراردادهایش قید می کرد که پاشنه ی کفش را نمی خواباند و کتش را روی شانه نمی ندازد .او برای وجاهت واعتبار کارش زحمت می کشید و گرنه با ادامه تیپ قیصر می توانست محبوبیت بیشتری داشته باشد .
/نقش کوتاهی که در فیلم حاتمی کیا حذف شد/
شاید هیچ کس نداند که حمید فرخ نژاد در به نام پدر نقش کوتاهی بازی کرد که در تدوین نهایی حذف شد .به خاطر اعتمادی که به حاتمی کیا داشتم بازی کردم .
/رد کردن بازی در دوئل /
اما فرخ نژاد بازیگری بوده که اگرچه از سوی برخی مورد انتقاد قرار گرفته که نقشهایش را تکرار می کند ولی خود او به شدت سعی کرده که نقشهایش شبیه هم نباشد .مثلا پس از بازی در فیلم ارتفاع پست و عروس آتش بازی در فیلم دوئل به او پیشنهاد شد فیلمی که از خیلی از لحاظ بی نظیر بود تنها ترسی که باعث شد این کاررا رد کند شباهت ظاهری شخصیت این فیلم بود با دو فیلم قبلی اش .خود فرخ نژاد دراین باره گفته :به جایش رفتم درتب بازی کردم که اشتباه کردم وفیلم خوبی از کار درنیامد .برای کار گردان دوئل احترام قائلم ولی این تصمیم غلط یک تصمیم درست حرفه ای بود .نمی خواستم جوری ادامه بدهم که تا دنبال یک آبادانی گشتند اول کار سوت بزنند که فرخ نژاد بیاید .رد کردن دوئل یکی از بزرگترین تصمیمهای زندگی ام بود .اتفاق یکی دیگر از پیشنهادهایم جایی برای زندگی بود .
/به وجدانم مراجعه می کنم /
همانطور که اشاره شد فرخ نژاد بازیگری بوده که همواره مقاومت عجیب و غریب دربرابر بازی در فیلمهای تجاری از خودش نشان داده ،چون در این سالها او اعتقادداشته که اگربخواهم بازیگر حرف گوش کنی باشم که هر کاری که گفتند بکنم آن وقت هم مشهورتر ومحبوب تر می شوم وهم پولدارتر اما من به وجدانم مراجعه می کنم به اینکه الگوهای من دردورتن نوجوانی چه کسانی بوده ادند؟ به اینکه برای چی تحصیلکرده ام؟ اگر خودم را ول کنم سر از جاهایی در می آورم که آخرش معلوم نیست .این همه بازیگررا نمی بینی که با پیشینه تئاتر روشنفکری و تحصیل در خارج و پایان نامه های غلامحسین ساعدی وبرتولت برشت شان ،حالا التماس می کنند تا دریک نود دقیقه ای حداقل یک نقش کوتاه به شان بدهند .
/قمار باز/
دوست دارم در فیلمهای شاخص بازی کنم . فیلمهای شاخص یا خیلی خوب می شوند ویاافتضاح بااینکه حیطه سینمای ایران محدود است اما عاشق نقشهایی هستم که قبول کردن آنها مثل قمار است یا پیروز می شوی ویا سقوط می کنی .
/در آرزوی کلیدر و تنگسیر/
آرزو ميكردم ناصر تقوايي، كليدر را بسازد و من نقش گلمحمد را بازي كنم يا يكبار بهروز افخمي به من پيشنهاد داد ميخواهد تنگسير را بسازد و تو زارمحمد من باش. من هنوز چشمم به در است كه فیلمنامهاش را برایم بفرستند؛ هميشه بوده از اين آرزوها.
بازیگری و فیلمهای سینمایی:
۱۳۶۹ در کوچههای عشق (خسرو سینایی) / ۱۳۷۸ عروس آتش (خسرو سینایی) / ۱۳۸۰ ارتفاع پست (ابراهیم حاتمیکیا) / ۱۳۸۱ تب (رضا کریمی) / ۱۳۸۳ به رنگ ارغوان (ابراهیم حاتمیکیا) / ۱۳۸۳ طبل بزرگ زیر پای چپ (کاظم معصومی) / ۱۳۸۴ صحنه جرم، ورود ممنوع (ابراهیم شیبانی) / ۱۳۸۴ چهارشنبه سوری (اصغر فرهادی) / ۱۳۸۶ حقیقت گمشده (محمد احمدی) / ۱۳۸۶ آتشکار (محسن امیریوسفی) / ۱۳۸۷ پوسته (مصطفی آل احمد) / ۱۳۸۷ پوست موز (علی عطشانی) / ۱۳۸۷ حریم (سیدرضا خطیبی سرابی) / ۱۳۸۸ همبازی (غلامرضا رمضانی) / ۱۳۸۸ شب واقعه (شهرام اسدی) / ۱۳۸۸ بیداری رویاها (محمدعلی باشه آهنگر) / ۱۳۸۸ دموکراسی تو روز روشن (علی عطشانی) / ۱۳۸۸ شکلات داغ (حامد کلاهداری) / ۱۳۸۸ در انتظار معجزه (رسول صدرعاملی) / ۱۳۸۹ چرخ و فلک (بهرام بهرامیان) / ۱۳۹۰ محمد (ص) (مجید مجیدی) / ۱۳۹۰ گشت ارشاد (سعید سهیلی) /۱۳۹۰ روزهای زندگی (پرویز شیخطادی) / ۱۳۹۰ دوباره با هم (روزبه حیدری) / ۱۳۹۰ زندگی خصوصی آقا و خانم میم (روحالله حجازی) / ۱۳۹۱ استرداد (علی غفاری)
فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
- ساخت چند فیلم کوتاه و چند نمایشنامه دانشجویی
- پایان نامه آنکه گفت آری. آنکه گفت نه - برتولد برشت. موضوع پایان نامه تئوری: نمایش در شرق .
شروع فعالیت سینمایی با فیلم در کوچههای عشق (خسرو سینایی) به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان در سال 1369.
بخشی از فیلم شناسی:
1384 چهارشنبه سوری ( اصغر فرهادی ) [بازیگر]
1384 صحنه جرم، ورود ممنوع ( ابراهیم شیبانی ) [بازیگر]
1383 طبل بزرگ زیر پای چپ ( کاظم معصومی ) [بازیگر]
1383 به رنگ ارغوان ( ابراهیم حاتمی کیا ) [بازیگر]
1381 تب ( رضا کریمی ) [بازیگر]
1380 ارتفاع پست ( ابراهیم حاتمی کیا ) [بازیگر]
1378 عروس آتش ( خسرو سینایی ) [بازیگر-فیلمنامه نویس]
1376 کوچه پاییز ( خسرو سینایی ) [مدیر تولید]
1369 در کوچه های عشق ( خسرو سینایی ) [بازیگر]
جوایز و انتخابها
کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (ارتفاع پست)
[ دوره 20 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1380 ]
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (عروس آتش)
[ دوره 18 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1378 ]
.
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (عروس آتش)
[ دوره 18 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1378 ]
.
کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (چهارشنبه سوری)
[ دوره 24 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1384 ]
.
کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد (طبل بزرگ زیر پای چپ)
[ دوره 9 جشن خانه سینما (مسابقه) - سال 1384 ]
.
کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد (ارتفاع پست)
[ دوره 6 جشن خانه سینما (مسابقه) - سال 1381 ]
کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد (چهارشنبه سوری)
[ دوره 10 جشن خانه سینما (مسابقه) - سال 1385 ]
.
برنده لوح زرین بهترین بازیگر مرد (ارتفاع پست)
[ دوره 3 منتخب سایت ایران اکتور (بهترین های سال) - سال 1382 ]
.
برنده لوح زرین بهترین فیلمنامه سال (عروس آتش)
[ دوره 1 منتخب سایت ایران اکتور (بهترین های سال) - سال 1380 ]
.
برنده لوح زرین بهترین بازیگر مرد (عروس آتش)
[ دوره 1 منتخب سایت ایران اکتور (بهترین های سال) - سال 1380 ]
1 - بهترین بازیگر نقش اول مرد سال (عروس آتش)
[ دوره 15 منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین های سال) - سال 1379 ]
.
1 - بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سال (عروس آتش)
[ دوره 15 منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین های سال) - سال 1379 ]
.
1 - بهترین بازیگر نقش اول مرد سال (ارتفاع پست)
[ دوره 17 منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین های سال) - سال 1381 ]
.
2 - دومین فیلمنامه سال (عروس آتش)
[ دوره 15 منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین های سال) - سال 1379 ]
.
بیشترین همکاری های حمید فرخ نژاد با:
هایده صفی یاری (تدوین،صدا،) (در 4 فیلم ) ==> علی لقمانی (تدوین،صدا،فیلمبرداری،) (در 4 فیلم ) ==> خسرو سینایی (تدوین،تهیه و تولید،صحنه و لباس،صدا،فیلمنامه،کارگردانی،موسیقی،) (در 3 فیلم ) ==> مهدی احمدی (بازیگران،تهیه و تولید،) (در 3 فیلم ) ==> عبدالله اسکندری (تهیه و تولید،فیلمنامه،چهره پردازی،) (در 2 فیلم ) ==> سعید پورصمیمی (بازیگران،) (در 2 فیلم ) ==> ابراهیم حاتمی کیا (تدوین،تهیه و تولید،فیلمنامه،کارگردانی،) (در 2 فیلم ) ==> محمدعلی عبیری (صدا،) (در 2 فیلم ) ==> جلیل فتوحی نیا (صحنه و لباس،) (در 2 فیلم ) ==> اصغر فرهادی (صحنه و لباس،فیلمنامه،کارگردانی،) (در 2 فیلم ) ==> قاسم قلیپور (تهیه و تولید،) (در 2 فیلم ) ==> حبیب رضایی (بازیگران،کارگردانی،) (در 2 فیلم ) ==> یوسف جوکار (بازیگران،) (در 2 فیلم ) ==>
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 24,دسامبر,2024