یادگار امام می گوید: امام عمری برای خدا زیست و براساس آنچه از زبان ائمه نقل شده خدا چشم و گوش او شد و دل مردم به او گرایید و مورد عنایت قرارگرفت و کانون توجه مومنان و مردم شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در جمع تعدادی از کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و تعدادی از مردم آمل که با پای پیاده خود را برای شرکت در مراسم بزرگداشت امام خمینی به تهران رسانده اند، اظهار داشت: روایتی است که از آن به عنوان «قرب نوافل» یاد می کنند که می فرماید «اگر کسی نافله ها را مرتباً به جای آورد حضرت باریتعالی می فرماید من گوشی می شوم که او می شنود و چشمی می شوم که او می بیند» که اگر رعایت واجبات و ترک محرمات و انجام مستحبات استمرار داشته باشد، این اتفاق می افتد. البته مضمون این روایت در روایات دیگر هم هست که اگر کسی یک عمر برای خدا زندگی کند و گام بردارد، خداوند چشم وگوش ودل او می شود.
وی افزود : روایتی دیگری هم هست که می فرماید «مومن به نور خدا نظر می کند»؛ شما برای دیدن محیط پیرامونی نیازمند نوری هستید و مومن نوری که بر او می تابد را نور خدا می بیند و با آن اشیاء را می بیند. تعبیر بلندی از نبی مکرم اسلامی هست که عرفا برای توضیح آن تلاش زیادی کرده اند، آن حدیث این است که از خداوند می خواهند «اشیاء را آنگونه که هست به من نشان بده».
سید حسن خمینی تصریح کرد : یک فرد ممکن است هزار ظاهر داشته باشد؛ اما اینکه درون او چیست را مومن می تواند ببیند. اینکه آیا انسانها آنگونه که می نمایند، هستند را مومن با نور الله می بیند.
وی با بیان اینکه امام بزرگوار ما یکی از کسانی است که عمری برای خدا زیسته و به تعبیر پدر من حتی وقتی به بچه ای آب می داد به قصد قربت بود، ادامه داد: روایتی داریم که می فرماید «المومن کیس». یکی از موارد زرنگی این است که انسان از آب هم کره میگیرد و از موارد آن این است که انسان بتواند تمام رفتارهای روزمره خود را تبدیل به عبادت کند و هرکارش را تبدیل به قصد قربت انجام دهد. در نتیجه، کسی هم که برای خداست، خدا برای اوست.
یادگار امام یادآورشد: امام عمری برای خدا زیست و براساس آنچه از زبان ائمه نقل شده خدا چشم و گوش او شد و دل مردم به او گرایید و مورد عنایت قرارگرفت و کانون توجه مومنان و مردم شد.
وی با نقل این آیه قرآن که خداوند به مومنین و کسانی که کار خیر انجام می دهند محبت می کند، ادامه داد : این محبت یک نعمت بزرگ الهی است و وقتی محبت مردم به امام گرایش می یابد و چشم و گوش او مزین به نور الله است و زبان او به خاطر خدا باز میشود این یک معجزه است. اما انقلاب اسلامی هم یک معجزه بزرگ جهانی و بازگرداندن اندیشه دینی در حالی بود که جهان حرفی از معنویت نمی زد و گفتمان غالب گفتمان نفی دین بود. آن بزرگ غربی ها گفته بود که اخلاق مرده ومعنویت از سیاست رفته است، اما در اوج دوران ماتریالیستی انقلاب ما معنویت را برگرداند و اکنون افتخارمان اباعبدالله است و چشم مان به سوی مولا امام زمان است.
یادگار امام ادامه داد: البته این انقلاب فراتر از مرز تشیع، اهل سنت و همه ادیان را هم بیدار کرده است؛ زیرا تا قبل از انقلاب ما، جریان فلسطین پان عربیست بود و فضای ترکیه هم پان ترکیست بود و هرکسی هم که میخواست خارج از ناسیونالیسم حرکت کند، به کمونیسم بین الملل می پیوست. در جنبش فتح هم عمدتاً کمونیست ها وجود داشتند اما بعد از انقلاب اسلامی آن جریان هم رنگ وبوی دینی می یابد. همچنین بازگشت معنویت در میان هندوها و مسیحیت هم مشاهده شد . همزمان ادبیات رهایی بخش در امریکای لاتین متولد شده و حتی جریان ساندینیستها بعدها به مبانی دین مسیحیت گرایش پیدا کردند.
وی با بیان اینکه انقلاب ما بازگشت به معنویت بود، گفت: همه اینها به کسی برمی گشت که برای خدا زندگی می کرد و دنیا را تکان داد.
پیش از سخنان یادگار امام، آیتالله عالمی نماینده ولی فقیه در آمل سخنان کوتاهی را در خصوص عظمت شخصیت امام ایراد کرد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 23,دسامبر,2024