رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله دلایل مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی در سال جاری را سخت تر نشدن معیشت مردم با موج گرانی‌ها عنوان کرد و گفت: دولت هم نمی‌خواست فاز دوم را در شرایط فعلی اجرا کند.

دلایل ‌مجلس برای عدم اجرای ‌فازدوم‌ هدفمندی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله دلایل مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی در سال جاری را سخت تر نشدن معیشت مردم با موج گرانی‌ها عنوان کرد و گفت: دولت هم نمی‌خواست فاز دوم را در شرایط فعلی اجرا کند.

ارسلان فتحی‌پور در مورد طرح فوریتی نمایندگان برای توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری گفت: نمایندگان به دو فوریت طرحی رأی دادند که در صورت تصویب نهایی آن در روز چهارشنبه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری متوقف خواهد شد.
وی افزود: با توجه به شرایط تورمی و افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در این شرایط اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به هیچ‌وجه به صلاح نیست و نمایندگان تصمیم گرفتند به خاطر رعایت وضع معیشت مردم فعلاً فاز دوم در سال جاری اجرا نشود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد علت ارائه طرح توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با وجود قانون اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در کشور اگر فاز دوم اجرا شود و قیمت حامل‌های انرژی دوباره افزایش پیدا کند، فشار دو چندانی بر مردم وارد می‌شود و خود دولت هم فعلا نمی‌خواست آن را اجرا کند.

وی تاکید کرد: نمایندگان مردم در مجلس خواستار رسیدگی دولت به وضع معیشتی مردم هستند. افراد بی‌بضاعت در شرایط تورمی و افزایش قیمت ارز با کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مواجه شده‌اند و برای امرار معاش با مشکل روبرو هستند.

وی تاکید کرد: اصل طرح نمایندگان برای توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در جلسه روز چهارشنبه مجلس بررسی می‌شود و در صورت تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون دولت نمی‌تواند فاز دوم هدفمندی را در بودجه سال 91 اجرا کند. البته می‌تواند در لایحه بودجه 92 برای اجرا در سال آینده آن را پیش‌بینی کند.

وی افزود: تورم موجود باید کاهش پیدا کند و وضع اقتصاد مردم بهتر شود تا زمینه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فراهم شود.

فتحی‌پور در مورد پرداخت یارانه بیشتر که دولت می‌خواهد به مردم بدهد اما با تصویب این طرح گفته می‌شود مجلس جلوی پرداخت یارانه بیشتر به مردم را گرفته است، گفت: ما نمایندگان مردم وضع درآمد و معیشت مردم را می‌دانیم و این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس کارشناسی شده است. همچنین در مجلس صاحب‌نظران اقتصادی فراوانی وجود دارد.

نماینده کلیبر در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا می‌شود فاز دوم هدفمندی را بدون افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی اجرا کرد، گفت: لازمه اجرای فاز دوم این است که درآمد بیشتری برای دولت ایجاد شود و این چاره‌ای جز افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد، اما با تصویب نمایندگان در سال 91 اجرا نخواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد افزایش قیمت ارز و درآمد بیشتر برای دولت، گفت: در جلسه روز یکشنبه مجلس تصویب شد، درآمدهایی که دولت از محل افزایش قیمت ارز در کشور بدست می‌آورد، باید وارد خزانه کشور شده و برای تأمین کسری بودجه از آن استفاده شود.

فتحی‌پور در مورد اینکه چه مقدار کسر بودجه در سال جاری اتفاق افتاده، گفت: هنوز میزان کسر بودجه معلوم نیست و اما اگر درآمدی برای دولت از افزایش قیمت ارز ایجاد شد، وارد خزانه و صرف تأمین کسر بودجه شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد بازگشت ثبات به بازار ارز، گفت: با راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی امیدواریم ثبات قیمت به بازار ارز برگردد.

وی تاکید کرد: باید ارز مرجع فقط برای مواد غذایی، دارو و درمان، بخش بهداشت و تجهیزات پزشکی اختصاص یابد و برای تولید هم ارز 1700 تا 1800 تومانی اختصاص پیدا کند و نرخ ارز در این حدود تثبیت شود.

به گزارش فارس،وی گفت: همچنین معتقدم کالاهای اساسی در کشور به روش سهمیه‌بندی توزیع شود چون از ارز مرجع استفاده می‌کنند و باید در وضع معیشت مردم اثرگذار باشد.

وی گفت: اگر افزایش بی‌رویه نرخ ارز ادامه داشته باشد، بر وضع معیشت مردم اثرگذار خواهد بود و طبقات پائین درآمدی متضرر شده و قدرت خرید آنها کاهش می‌یابد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا