فیس بوک رسما اعلام کرد که به مرز یک میلیارد کاربر رسیده است
کمپانی فیس بوک با اعلام رسمی یک میلیارد کاربر ، خود را به عنوان سومین کشور بزرگ جهان بر مبنای جمعیت اعلام کرد.
چین و هند تنها کشورهایی در جهان هستند که بالای یک میلیارد جمعیت دارند
فیس بوک که در سال 2004 تاسیس شد به لحاط سرعت رشد یکی از رشد یابنده ترین پدیده های فضای مجازی در دههی اخیر بوده است در این حال در یک سال اخیر با کاهش 50 میلیارد دلاری ارزش سهام خود مواجه بوده است
نقش شبکه های اجتماعی در شکل گیری انقلاب های عربی
انقلاب اطلاعات و گسترش روزافزون تکنولوژی های ارتباطی نظیر شبکه های ماهواره یی و اینترنتی تاثیرات بسیاری بر شئون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جوامع گذاشته است به نحوی که بسیاری از اندیشمندان همچون مانوئل کاستلز و فرانک وبستر از پدیده ای به نام جامعه شبکه یی در دوره معاصر یاد کرده اند.
از جمله شبکه های اجتماعی می توان به Facebook ، you tube و tweeter یاد کرد که نه تنها به پربیننده ترین وب سایت اینترنتی تبدیل شده اند بلکه کاربران اینترنتی بیشترین زمان حضورشان در فضای مجازی را در این وب سایت ها می گذرانند.
یکی از امتیازات ویژه ای که شبکه های اجتماعی را مستعد نقش آفرینی در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می کند، استقبال وسیع کاربران اینترنتی از شبکه های اجتماعی است. روزانه حدود 800 هزار نفر عضو جدید به Facebook می پیوندند و درحدود 30 هزار ساعت ویدیو در you tube مشاهده می شود.
تقریباً میتوان گفت که بیشتر شبکههای اجتماعی مطرح در دنیا، از سوی مؤسسات مطرح و وابسته به ایالات متحده آمريکا تأسیس و حمایت شدهاند و سهم دیگر کشورها در ایجاد و توسعه جهانی شبکههای اینترنتی بسیار کم بوده است.
در این راستا، سردمداران و مدعیان حاکمیت استعماری در دنیا، برای کنترل هر چه بیشتر افکار عمومی جوامع، علاوه بر گسترش رسانهها، به تعاریف جدیدی از روابط انسانی نیز دست یافتهاند تا سیطره خویش را تکمیل سازند.
در حال حاضر هر کاربر اینترنت 22 درصد از زمان آنلاین خود را به شبکه اجتماعی، 21 درصد آن را به جستوجو، 20 درصد آن را به مطالعه و خواندن محتوا و 19 درصد آن را به ایمیل اختصاص میدهد.
از جمله مواردی که به نظر میرسد غرب نه تنها در کشورهای عربی و اسلامی، در تمام کشورهای دنیا آن را تعقیب میکند، از بین بردن حسی به نام هویت ملی و دینی افراد است که این امر در گام اول از طریق تضعیف بنیان خانواده و در گام بعدی از طریق نابود کردن تعلقات ملی و دینی رخ خواهد داد.
کارکردهای شبکه های اجتماعی در هر جا متفاوت است و می توان به نقش آنها در مسایل گوناگون اذعان داشت به طوری که انقلاب ها و کارکردهای شبکه های اجتماعی در کشورهای عربی ظرف چند ماه اخیر مثالی برای کارکرد سیاسی مطالب یاد شده است.
شبکه های اجتماعی از یک سو آگاهی افراد را افزایش می دهد و از سوی دیگر آنها را در مناسبات سیاسی درگیر می کند. از آنجایی که فضای عمومی شهری برای گفت وگو به ندرت وجود دارد در نتیجه فضای مجازی تبدیل به نقش آفرینی جامعه مدنی شده است. ویژگی اصلی شبکه های اجتماعی پویایی آنهاست که با توجه به ابزارهایی که در اختیار کاربران قرار می دهند، سبب می شوند تا افراد بهتر بتوانند گرایشات سیاسی خود را نشان دهند.
در واقع فضای آزاد شبکه های اجتماعی باعث می شود تا کاربران بدون هیچ گونه هراسی به ابراز علایق شخصی خود بپردازند. به عبارتی نبود قیود و محدودیت های بسیاری که برای سایر اقسام رسانه وجود دارد، باعث شده تا گستره فعالیت با هدف امنیتی و سیاسی در محیط مجازی افزایش یابد.
شبکه های اجتماعی این امکان را به جنبش های اجتماعی می دهد که روش های سنتی بیان اعتراضات نظیر راهپیمایی، اعتراضات شعارها و استفاده از نماد رهبران مخالف، به شیوه ای آسان تر به کار برده شود. بر همین اساس شبکه های یاد شده توانمندی بیشتری برای جذب طبقه جوان جامعه و شکل دادن به افکار عمومی دارند.
در ابتدای شکل گیری شبکه های اجتماعی، ایالات متحده تلاش کرد با استفاده از سیستم های نظارتی، کنترل این شبکه ها را در دست گیرد برای نمونه می توان به حذف صفحه های حماس و حزب الله از فیس بوک اشاره کرد که در راستای کنترل شبکه های مذکور قابل بررسی است. اما موج تحولات در خاورمیانه و شمال آفریقا به قدری سریع اتفاق افتاد که شبکه های اجتماعی که خود ابزاری در دست ایالات متحده بود به عاملی در جهت تقابل با اهداف این کشور تبدیل شد. در مجموع به نظر می رسد با وجود آن که انقلابهای اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا دارای پیشینهای فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی هستند اما بروز آنها فطرتی دفعی و آنی دارد. با جرقه ای کوچک جمعیتی بزرگ در یک سو و با یک هدف در مقابل حکومتی مسلط بر اوضاع جامعه یکپارچه می شوند. به نظر می رسد گذشته از وجود مواد لازم جهت بروز انقلاب در این منطقه، شبکه های اجتماعی توانسته اند جرقه تحولات اخیر را شعله ور سازند.
فیس بوک صفحه ی حزب الله لبنان را تحت فشار سیا مسدود کرد
صفحات فیس بوک مربوط به حزب الله لبنان تحت فشار سیاسی آمریکا بسته شد.
در اقدام اخیر که تحت فشار سیاست های کنترل کننده ی واشنگتن صورت گرفت، صفحات مربوط به تلویزیون المنار حزب الله در فیس بووک بسته شد.
«فردیک ولنس»، سخنگوی این شبکه ی وب سایت اجتماعی(فیس بوک) در این رابطه اظهار داشت: این شرکت پس از آنکه شبکه ی المنار در فهرست سازمان های تروریستی وزارت کشور آمریکا قرار گرفت، مجبور به حذف صفحات المنار در فیس بوک و جلوگیری از فعالیت های مرتبط با حزب الله شد.
وی در ادامه افزود: صفحه ی رسمی تلویزیون المنار حزب الله در فیس بوک به دلیل تحریک و برانگیختن خشونت بسته شد و ما بر اساس بیانیه ی حقوق و مسوولیت ها، حق نشر و نمایش مضامین برانگیزنده ی خشونت را نداریم.
بر اساس گزارش دیلی استار، ولنس هم چنین اظهار داشت: از آنجا که حزب الله، بر اساس لیست انتشار یافته توسط وزارت کشور، در فهرست سازمان هایی است که در «ترویج خشونت» مشارکت دارند، از فعالیت در این سایت حذف شد.
گوگل و اپل نیز ماه گذشته در پی درخواست سازمان مردمی (NGO) «اتحادیه ی مبارزه با هتک حرمت»، برنامه های کاربردی تلویزیون المنار را از برنامه های خود کنار گذاشت.
موسسه ی تحقیقاتی رسانه ی خاور میانه، واقع در آمریکا، همچنین طی گزارشی در ماه ژوییه، از شبکه های اجتماعی و ارتباطی درخواست کرد تا حزب الله و شعبات و نهادهای وابسته به آن را از فهرست خود حذف کنند.
این موسسه ی حامی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: شبکه های اجتماعی با پذیرفتن سازمان های اسلامی مانند المنار و حزب الله، تجهیزات و ابزار لازم و کانال های ارتباطی را فراهم می کنند.
این نخستین باری نیست که فیس بوک و شبکه های اجتماعی مشابه آن، از اطلاعات اعضای خود بر علیه آنها استفاده کرده و حریم شخصی آنها را تحت قشار سیا و صهیونست زیر پا می گذارد.
چندی پیش نیز صفحه ی «فیس بوک تروریسم»، متعلق به یکی از چهره های برجسته ی نیروی دریایی آمریکا، به علت انتشار دیدگاه های انتقادی وی از دولت آمریکا مسدود شد.
فیسٛ بوک شخصیت شما را لو میدهد
اگر فکر میکنید که میتوانید در فیسبوک شخصیت خود را پنهان کنید سخت در اشتباهید.
گروهی از محققان در دانشگاه میسوری توانستهاند از روی صفحه فیسبوکی افراد به شخصیت آنها پی ببرند.
این گروه متوجه شدهاند که میان عملکرد افراد در صفحه فیسبوک و ریسکپذیری آنها رابطه مستقیمی وجود دارد. بر این اساس افرادی که تمایل به انجام فعالیتهای با ریسک بالا دارند اغلب مطالب زیادی همچون نوشته و عکس در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند و با دوستان خود در شبکههای اجتماعی بیشتر در ارتباط هستند.
از طرف دیگر کسانی که در فیسبوک و دیگر شبکههای اجتماعی از به اشتراک گذاشتن مطلب و عکس اجتناب میکنند، از شخصیت محافظهکارتری نیز برخوردارند و به فعالیتهای با ریسک کمتر تمایل بیشتری نشان میدهند.
این محققان برای انجان این بررسی عملکرد فیسبوکی افراد را تحت نظر گرفته و از آنها تست شخصیت گرفتند. این محققان افراد شرکتکننده در بررسی را بر اساس تمایل آنها به ریسکپذیری به دو دسته تقسیم کردند و این در حالی بود که هر دو گروه اغلب از فیسبوک استفاده میکردهاند. آنها متوجه شدند که در نحوه استفاده این دو گروه از فیسبوک تغییر زیادی وجود دارد.
یک تحقیق: از هر چهار کاربر فیس بوک یک نفر دروغگوست
حدود ۲۵ درصد از مشترکان و کاربران شبکهی اجتماعی فیس بوک در مورد اطلاعات و مشخصات فردی خود دروغ میگویند که در همهی موارد دلیل اصلیاین اقدام، تنها خودنمایی و بزرگ نمایی نیست.
شبکهی خبری CNN نوشت که در روزهای اخیر گزارشی تحت عنوان «فیس بوک و حریم خصوصی» منتشر شده که در آن روشهای کاربران فیس بوک در زمینهی انتشار و اشتراک اطلاعات شخصی آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس نظرسنجی و سرشماری که از دو هزار خانوادهی آمریکایی صورت گرفته، حدود ۲۵ درصد از کاربران میگویند که به خاطر حفاظت از اطلاعات خصوصی خود مطالبی که در صفحه فیس بوک منتشر میکنند غیرواقعی است. میزان کسانی که این کار را میکنند در سرشماری که دوسال پیش انجام شده فقط ۱۰ درصد بود.
یک نهاد فعال در زمینهی حقوق مصرف کنندگان و کاربران شبکههای اجتماعی که این تحقیقات را انجام داده میگوید: دلیل افزایش انتشار مطالب غیر واقعی روی این شبکهی اجتماعی نگرانی کاربران در مورد اطلاعات خصوصی آنهاست. براساس یافتههای این گزارش بسیاری از کاربران خواستار تنظیم و تصویب یک قانون جامع برای حفاظت از اطلاعات خصوصی افراد هستند که تمام موسسات و شرکتهای ارتباطی و تجاری را از جستجو و ردیابی اطلاعات خصوصی افراد منع کند.
سی ان ان میافزاید که حفاظت از حریم و اطلاعات خصوصی افراد محدودیتهای زیادی دارد. به عنوان مثال طبق مقررات فیس بوک مشترکان باید نام واقعی خود را ثبت کرده و حتی اگر از یک آدرس ای میل ساختگی استفاده کنند باز هم آن آدرس با نام و مشخصات اصلی فرد مشترک مرتبط خواهد بود.
برخی از مشترکان شبکهی فیس بوک برای جلوگیری از دسترسی دیگران به خصوص کارفرمایان به اطلاعات شخصی آنها، صفحه فیس بوک خود را با اسم ناقض خود ثبت کرده و یا تاریخ تولد خود را تغییر دادهاند تا از سرقت اطلاعات شخصی آنها توسط سارقان اینترنتی جلوگیری کنند.
طبق یافته های این نظرسنجی علاوه بر حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی، کاربران به دلایل دیگری اطلاعات غیرواقعی در صفحات فیس بوک خود منتشر میکنند. این دلایل عبارتند از عدم نشر اطلاعاتی که در صورت افشای آن ممکن است دردسر آفرین باشد، در مواردی که نام حرفهای هر فرد با نام واقعی اش یکسان نیست و بالاخره در مواردی که کاربران صرفا برای شوخی و گمراه کردن دیگران اطلاعات نادرست می دهند.
تهاجم مجازی به صفحات فیس بوک پادشاه عربستان و کاخ سفید در حمایت از نام خلیج فارس
تهاجم مجازی به صفحات فیس بوک پادشاه عربستان و کاخ سفید در حمایت از نام خلیج فارس
کاربران ایرانی در فضای وب در راستای حمایت از نام "خلیج فارس" و مالکیت ایران بر جزایر سه گانه، با تشکیل کمپینهای حمایتی در فیسبوک، دهها هزار نظر را منتشر کردند.
کمپینهای بسیاری را میتوان در فضای مجازی یافت که حول محورهای مشترک، کاربران را برای یک حرکت اجتماعی، سیاسی و یا حقوقبشری سازمان دادهاند. کاربران ایرانی نیز در شکلدهی به کارزارهای مختلف تبلیغاتی فعالاند.
در این راستا دویچه وله مینویسد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در فضای مجازی به شکلهای مختلف مورد توجه واقع شده، مسالهی نام "خلیج فارس" است. شاید بتوان گفت کمتر کاربر ایرانی است که این کمپینها را ندیده و یا ایمیلی برای مشارکت در آنها دریافت نکرده باشد. گفتنی است تلاش برای حفظ نام خلیجفارس یکی از قدیمیترین کمپینهای مجازی فضای وب فارسی است.
تهاجم مجازی به صفحات پادشاه عربستان و کاخ سفید در فیس بوک
در چند روز گذشته در شبکهی اجتماعی فیسبوک تصاویر خلیجفارس و جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی با این عبارت به اشتراک گذاشته شد: «امشب ساعت ۱۱ به وقت تهران همه کسانی که پروفایل خود رو به عکس خلیج فارس تغییر دادن با کامنت توی پیج ملک عبدالله پادشاه عربستان و پیج کاخ سفید، کامنت خلیج فارس برای همیشه رو به انگلیسی میذاریم.»
PERSIAN GULF FOR EVER
این حرکت باعث شد که تنها درمدت ۲۴ ساعت بیش از یکصدهزار پیام در صفحهای که به پادشاه عربستان منسوب است، منتشر شود. صفحهای با عنوان کاخ سفید نیز شرایط تقریبا مشابهی داشت.
بسیاری از کاربران فضای مجازی فعال در این کارزار، از این اتفاق به عنوان یک "حرکت جمعی بسیار موفق و پیروزی درخشان" یاد میکنند.
The social networking website Facebook today announced that it has one billion users, the equivalent of about one in seven of the world's population.
Mark Zuckerberg, the founder of Facebook, welcomed the "amazing, humbling" milestone.
The social network, which was started by Zuckerberg whilst he was at university in 2004, reached the one billion figure at around midday on September 14.
This year has seen mixed fortunes for the company following the decision to float it on the stock market. Over 50 billion dollars (£31.2 billion) has dropped off Facebook's market value.
The company share price has fallen from 38 dollars (£23.50) when stocks were initially offered in May to yesterday's closing price of 21.83 dollars (£13.50).
According to reports the staggering number of users does not include bots or fake users. It includes only real people who are active users - those who log onto the site every month.
Based on the one billion figure if Facebook were a company it would now be the third largest in the world, behind China's 1.34 billion people and India which has a population of 1.2 billion.
According to the figures, Facebook has also seen:
140.4 billion friend connections.
219 billion photos shared (265 billion photos including all uploaded photos).
1.18 trillion "likes".
17 billion location check-ins.
62.6 million songs played 22 billion times (since September 2011)
On his blog this morning Zuckerberg wrote: "This morning, there are more than one billion people using Facebook actively each month.
"If you're reading this: thank you for giving me and my little team the honor of serving you.
"Helping a billion people connect is amazing, humbling and by far the thing I am most proud of in my life.
"I am committed to working every day to make Facebook better for you, and hopefully together one day we will be able to connect the rest of the world too."
He said Facebook was "by far" the thing he was most proud of.
Zuckerberg's own Facebook holdings have plummeted more than nine billion dollars (£5.6 billion) as sceptics question his ability to lead the company he founded eight years ago in a Harvard University dormitory.
Since founding Facebook Zuckerberg has seen it acquire astonishing popularity at a very fast pace.
With around 2.45 billion content items and 2.7 billion 'Likes' being shared every day Facebook has become an increasingly important tool for advertisers and content creators.
More and more users are accessing Facebook on the go - 600 million use the social network on their mobiles at least once a month and the site can be reached on more than 7,000 different types of mobile devices.
And it is increasingly becoming a platform for other uses - more than nine million apps and websites are integrated with Facebook.
The median age of a Facebook user is 22 years old, which has dropped from 23 when the site hit the 500 million mark in July 2010.
Gregory Lyons of iCrossing - a digital marketing agency - said today that the phenomenal growth of Facebook in western countries is likely to slow, but that expansion in developing countries is continuing apace: "Facebook can no longer rely on an increase in user numbers to increase revenue, it must start making more money per user and monetising alternative channels such as mobile, start selling user data/insights or offer advertising outside of Facebook."
In Britain Facebook has grown 6% and is now used by 50% of the entire UK population (30.6 million people).
Source: The Independent
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 23,دسامبر,2024