هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد : اگر دولت ایران با جامعه جهانی برای رفع نگرانی ها از برنامه اتمی اش همکاری کند، تحریم ها علیه تهران می تواند به سرعت کاهش یابد.

   کلینتون که روز گذشته در یک کنفرانس خبری در واشنگتن و پس از دیدار با همتای قزاقستانی اش سخن می گفت، در واکنش به حوادث روز گذشته بازار تهران و با اشاره به موضوع سقوط ارزش ریال در هفته های گذشته گفت:" عامل اصلی این موضوع، تحریم های غربی نبوده بلکه اقدامات دولت ایران بوده است."

کلینتون گفت :" تصمیمات دولت ایران که هیچ ربطی به تحریم ها نداشته بر وضعیت اقتصاد در داخل ایران تاثیر داشته است."

وی در ادامه درباره تحریم ها گفت:" البته تحریم ها هم تأثیر خود را داشته اند، اما این تأثیرات می تواند در کوتاه مدت برطرف شود، به شرطی که ایران به همکاری صادقانه با گروه 1+5 و جامعه جهانی تمایل نشان دهد".

وی در ادامه مدعی شد که هدف واشنگتن از اعمال تحریم ها ترغیب و تشویق ایران به مذاکره جدی و با حسن نیت با جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای است.
 
این نخستین بار است که یک مقام رسمی در آمریکا از رفع کوتاه مدت تحریم ها سخن می گوید و نیز تاثیر سیاست های دولت را بیش از تاثیر تحریم ها در وضعیت اقتصادی ایران مورد توجه قرار می دهد.

پیشتر مقامات واشنگتن اصرار و تمایل داشتند تا تاثیر تحریم های اعمالی آمریکا و دیگر متحدان اروپایی این کشور را در وضعیت اقتصادی ایران بیش از آنچه که هست نشان دهند.

منبع:عصرایران

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا