محمّد جواد افشار ، فرزند احمد و نوة کربلایی عاشور. وی نخست به تجارت پرداخت. سپس به کارخانه داری مشغول شد و در زمینة پارچه بافی نیز فعّالیّت داشت.
عطاءالله، عبّاس، محمّد حسین، محمّد باقر، احمد و محمّد صادق از فرزندان او هستند. پس از درگذشت افشار، فرزندانش خانة وی را با کمک علی محمّد وزیری به دبیرستان افشار تبدیل کردند.
‌‍‍‌«عطاء الله»
عطاء الله افشار ، فرزند محمّد جواد، و متولّد محلّة «وقت و ساعت» یزد. وی تحصیلات مقدّماتی را در تهران به پایان برد. در اوایل زندگی به تجارت مشغول بود و در مسافرت به هندوستان به خرید و فروش کالایی چون: شکر، رنگ و پارچه می پرداخت. افشار در انتقال صنعت نوین به یزد نقشی به سزا داشت. وی در دوران کاری خود مدیریّت کارخانه های تولیدی متعددّی چون: تابان، پشم بافی افشار، قفل جم و کارخانة کشمیر و نیز مدیریّت اتاق بازرگانی را عهده دار بود.
خدمت اجتماعی: احداث کتابخانۀ امامزاده جعفر (ع) یزد، 1356 ش؛ ساخت آشپزخانة مسجدجامع یزد؛ تأسیس آموزشگاه افشار؛ توسعة راه طزرجان و اختصاص زمین در ولنجک تهران برای ایتام بعنوان  صدقه جاریه همکاریهای مؤثر در خصوص امور دانشگاهی و دانشجویی بود.

«محمّد حسین»

محمّد حسین افشاریان فرزند محمّد جواد، در جوانی به تجارت پرداخت و پس از چندی در میان بازرگانان یزد اعتبار یافت.
احداث گرمابه، مسجد، حسینیّه، آب انبار و مدرسه و اختصاص زمینی در قریه طزرجان برای امور خیریه و صدقه جاریه از خدمات اجتماعی اوست. وی در دوران کهولت ثلث دارایی خود را برای احداث بیمارستان درمانی، آموزشی در مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی یزد اختصاص داد. این بیمارستان وابسته به دانشکدة پزشکی علی بن ابیطالب (ع) دانشگاه آزاد است.

«محمد صادق»

محمّد صادق افشار ، فرزند محمّد جواد . وی تحصیلات متداول را در یزد و ادامة آن را در بمبئی سپری کرد. پس از مدّتی به یزد بازگشت و در سرای افشار به تجارت پرداخت. همچنین در 1320 ش به تهران رفت و در سرای اقبال مشغول به تجارت شد.
خدمات اجتماعی: تأسیس کارخانة پشم بافی و پتوبافی، 1340 ش؛ تأسیس بیمارستان افشار، 1351 ش؛ اهدای خانة پدری خود به آموزش و پرورش؛ احداث یک باب مدرسه در طزرجان و اختصاص  زمینی در قریه طزرجان برای امور خیریه و زمینی در روستای سیدمیرزای یزد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا