یا أباذر لایدخل الجنة قتات، قلت: و ما القتات؟ قال: النمام.

 ای اباذر «قتات» داخل بهشت نشود، گوید: عرض کردم: «قتات» کیست؟ فرمود: سخن چین!

. اصولا در دین اسلام ، حفظ روابط اجتماعی و وحدت و برادری در جامعه بسیار مهم تلقی شده و بر هم زدن دوستی ها و برادری ها گناهی بس بزرگ است ، زیرا از نگاه اسلام بسیاری از اشکالات افراد ، در پرتو دوستی ها و ارتباطات از بین می رود و بودن در جمع و داشتن دوستان خوب ، مانع بزرگی بر سر انجام بسیاری از گناهان است ! و شاید یکی از دلایل بالا بودن آمار جرم و جنایت و فساد در شهرها و کشورهای مهاجرپذیر همین باشد که در بین مهاجران ، روابط اجتماعی مستحکمی برقرار نمی باشد و افراد در این شهرها و کشورها بصورت واحدهای ، جدا از هم و کاملا بیگانه با آداب و رسوم یکدیگر زندگی می کنند و حتی گاهی زبان یکدیگر را نیز نمی دانند !

یا أباذر صاحب النمیمة لایستریح من عذاب الله عزوجل فی الآخرة.

ای اباذر سخن چین در آخرت از عذاب خدا راحتی ندارد.

نمامی یا سخن چینی به معنای افشای هر راز پنهانی است که فاش شدنش بد بوده و عوارض و نتایج سوء به بار آورد و اگر این کار همراه با ذکر عیب و نقص صاحب راز هم باشد غیبت هم محسوب می شود و این افشاگری می تواند با گفتار باشد یا با نوشتار یا با اشاره یا به هر شکل دیگر.

البته توجه شود که اگر افشای رازهای پنهانی فرد خلافکاری که در جهت کمک به جامعة اسلامی یا جلوگیری کردن از فساد و تبهکاری او باشد ایرادی نخواهد داشت و حرام نمی باشد. اما اگر افشای سر مردم به قصد ضرر زدن به آنها یا جلب منفعت برای خود باشد یا از سر پرحرفی و لاابالی گری باشد قطعاً حرام است زیرا سخن چین و دو بهم زن باعث تضعیف روابط اجتماعی و قطع دوستی هاست نمام در حقیقت درخت دشمنی می نشاند و نهال دوستی را بر می کند و مصداق آیة قرآن است که « و الذین یقطعون ما امرالله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک لهم اللعنه و لهم سوء الدار. » کسانی که پیوندها و روابطی را قطع می کنند که خداوند امر به ایجاد و استحکام آنان نموده ( نظیر رابطة خویشاوندی، دوستی،.. ) « و در زمین فساد و تباهی ایجاد می نمایند بدرستیکه لعنت الهی و عاقبت بدی در انتظار آنان است »

شاید بدانید که یکی از جاهایی که دروغ گفتن جایز و گاهی واجب است جلوگیری از بهم خوردن پیوندهای اجتماعی و دوستی ها و خویشاوندی هاست یعنی اهمیت حفظ وحدت جامعة اسلامی و ممانعت از تفرقة نیروهای اجتماع به قدری بالاست که زشتی دروغ در مقابل آن رنگ باخته و حرمتش می رود!

از سوی دیگر فرد شنونده نیز باید مراقب باشد که اگر کسی در مقابل او سخن چینی نمود اولاً جلوی او را بگیرد و نهی از منکر نماید و ثانیاً به حرفهایش ترتیب اثر ندهد و آنها را باور نکند زیرا سخن چین از مصادیق فاسقان است «و ان جائکم فاسق بنباً فتبینوا »

و نیزً بدانی که « آنکه عیب دگران پیش تو آورد و شمرد بی گمان عیب تو پیش دگران خواهد برد »

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا