یزدفردا "علی آبادی :محمود عالی شوندی مدیرکل سابق ارشاد استان یزد و فعلی استان فارس را می توان مرد ایده های نو در فرهنگ و هنر دانست .

ایده هایی که با حمایت و پشتکار او برای اولین بار اجرا می شود ،از هر گردشگر یک گره برای معرفی هنر قالی بافی گرفته تا حضور دسته جمعی کارکنان ارشاد استان در خانه سالمندان که بیشترشان دفعه اول و آخر حضورشان همان روز بود ،از حضور در آرامگاه پدرمعماری ایران زمین پیرنیا گرفته تا اولین نمایشگاه صنایع دستی با مضامین قرآنی که هر کدام می توانست با اندکی توجه توسط شورای فرهنگ عمومی و برطرف کردن نقاط ضعف و پر رنگ کردن نقاط قوتش در خرده فرهنگ های جامعه ما جای خود را بازکند و نه به نام عالیشوندی بلکه به نام ایران اسلامی و مردم با فرهنگ آن .

گفتن این مطالب در یزدفردا ،نه برای خوش آمد اوست ،که درزمان حضورش در یزد حتی  برای یکبار هم خوش آمدش را ملاک نوشتن یا ننوشتن از او نمی دانستیم ، اگر عملکردش را می دیدیم و نقاط قوتش در دیدار با پیر نساجی استان را به تصویر می کشیدیم ،نقاط ضعف شکایت متولی فرهنگ و ارشاد استان از یک وبلاگ نویس منتقد را هم حضوری و هم سریالی در یزدفردا گوشزد کردیم و اگر نبودند آتش بیارانی که نانشان با تفرقه چرب تر می شود قطعا به جای فیش پرداخت جریمه وبلاک نویس منتقد ،رضایت نامه و یا صرف نظر از شکایت از او در پرونده مختومه ثبت شده بود .

به هر حال آنچه که باعث شد تا از اوبگوییم ، خبری بود از طرح های  سیمرغ و باران که در استان فارس کلیک خورده و استارت حرکتی نو را نوید می دهد و فارغ از موفقیت و یا عدم موفقیت طرح که البته هنوز برای قضاوت زود است ،طرح سیمرغ و باران از آن طرح هایی است که کوخ نشینان را مد نظر قرار داده و شایسته حمایت است و امید واریم متولیان ارشد استان فارس با حمایت از ایده های نو این مدیر ساختار شکن او را در اجرایی کردن ایده های خود و همکارانش یاری دهند و قطعا حمایت از این گونه طرح ها هرگز به حمایت از افراد تعبیر نخواهد شد و قطعا موفقیت طرح ها نیز فرصتی است برای عرضه خدمت بی منت به ولی نعمتان جامعه اسلامی که هر چه برایشان انجام شود کم خواهد بود و باز باید پاسخگو بود .

در پایان مرور می کنیم توضیحات مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را در تشریح طرح های سیمرغ و باران در استان فارس را که توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شده است .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت : طرح های وسیع فرهنگی هنری با عنوان های سیمرغ و باران در استان فارس اجرا می شود.

 محمود عالیشوندی افزود :طرح باران ویژه آموزش مکاتبه ای علاقه مندان و هنرمندان روستاها، عشایر و مناطق محروم استان فارس است که در آن رشته های هنری از جمله شعر ، داستان کوتاه ، خط تحریری، خوشنویسی، طراحی، نقاشی، نمایشنامه نویسی، فیلم نامه نویسی به صورت مکاتبه ای و غیر حضوری آموزش داده می شود.

وی بیان کرد:‌ مراحل اجرای این طرح با شناسایی علاقه مندان آغاز می شود و هنرمندان از طریق تکمیل فرم های ارسالی، عضو این طرح می شوند .

عالیشوندی گفت : پس از دریافت اولین اثر هنری از متقاضیان،اولین جزوه آموزشی به همراه نقطه نظرات کارشناسان هنری برای هنرمندان ارسال می شود و پس از دریافت آثار بعدی و ارسال جزوات آموزشی، ارسال کتاب مربوط به هر شاخه هنری برای اعضای شرکت کننده در طرح انجام می شود .

وی ادامه داد: در این طرح حضور مدرسان هر رشته هنری هر سه ماه یکبار در مرکز شهرستان برای رفع اشکال و پاسخ به سئولات هنرمندان انجام می شود. عالیشوندی افزود: برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده هنرمندان درمرکز شهرستان و مرکز استان در پایان سال، پایان بخش این طرح فرهنگی هنری است .

وی همچنین گفت: طرح سیمرغ از ابتدای تابستان جاری آغاز می شود که این رویداد فرهنگی در ادامه روند توسعه حرکت های فرهنگی اداره کل ارشاد فارس در اجرای عدالت فرهنگی و زدودن گرد مظلومیت از چهره فرهنگ استان انجام می شود .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد : در این طرح، اعزام کاروان های هنری و اجرای برنامه های متنوع هنری با مضامین دینی ، آموزشی ، تاریخی ، کودک و نوجوان در قالب برنامه های همچون اجرای نمایش های میدانی ، نمایش عروسکی ، پرده خوانی ، برپایی نمایشگاه کتاب ، نمایشگاه تجسمی و عکس ، برگزاری شب شعر انجام می پذیرد.

عالیشوندی گفت: در این طرح هنرمندان حرفه ای عرصه های مختلف هنری در یک تیم هنری با عزیمت به روستاها و مناطق عشایری ضمن اجراهای برنامه های هنری اقدام به جمع آوری آثار هنری بومی این مناطق نیز می کنند.

وی چاپ آثار خلق شده در این طرح را در قالب اثری فاخر، پایان بخش این طرح عنوان کرد و گفت :این طرح فرهنگی هنری نیز تا پایان سال جاری ادامه می یابد و امیدواریم هنرمندان اعزامی بتوانند در این مدت با حضور در همه شهرستانهای استان ایفای نقش کنند.



 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا