به گزارش خبرنگار یزد فردا در مهریز رئیس هیئت ورزش های باستانی شهرستان مهریز در گزارشی گفت با اشاره به پیشینه ورزش پهلوانی و زورخانه ای در شهرستان مهریز گفت: قدمت ورزش زورخانه ای در شهرستان مهریز به قبل از سال 1367 بر می گردد.
حسن علیخانی افزود: اولین زورخانه شهرستان مهریز با نام پهلوان تختی در سال 1367 افتتاح و هم اکنون میزبان 50 ورزشکار می باشد.
وی تصریح کرد: با استقبال گرم مردم متدین و انقلابی شهرستان مهریز از این ورزش مسئولین تصمیم بر احداث و افتتاح دومین سالن زورخانه ای در شهرستان مهریز با نام مبارک ولی عصر(عج) در سال 1370 نمودند که هم اکنون میزبان بیش از 100 نفر ورزشکار می باشد.

یزد فردا:ورزش زورخانه ای دارای آداب و سنتي های خاصی است که با تاسي از مولای متقیان حضرت علی(ع) و دیگر پهلوانان و دلاوران، خلق و خوي مردانگي و مروت و جوان‌مردي را در ورزشکاران بر مي‌انگيزد و به آنان نيرو مي‌بخشد‌.
اين خصايل نيکو در قالب اشعار و داستان‌هايي به صورت آهنگين و به همراهي «ضرب زورخانه» که مهم‌ترين ساز اين نوع موسيقي است، براي تهييج ورزشکاران در هنگام ورزش از سوي «مرشد» خوانده مي‌شود.
ورزشکاران هماهنگ با موسيقي مرشد جست و خير مي‌کنند و مرشد زورخانه، حامل مهم‌ترين نقش در ورزش باستاني است، يک مرشد خوب، بايد نوازنده‌اي چيره‌دست، خواننده‌اي خوب و به‌طور کامل آشنا و مسلط به آداب و رسوم زورخانه باشد.
يک نوازنده و يا مرشد مسلط و توانا بايد خصوصياتي مانند هماهنگ كننده شعر و ريتم و هنر تلفيق شعر و موسيقي، تسلط به ريتم و قواعد آن، ايجاد دگرگوني آني در حركات و قدرت رهبري، استفاده از همه‌ي ميدان و قابليت‌هاي ضرب زورخانه را دارا باشد.
در گود زورخانه تنها ريتم است که عواطف گوناگون و انساني ورزشکاران را بازگو مي‌کند‌. پاي زدن و انواع حرکات زورخانه نظير شناي پيچ، گورگه گرفتن، سنگ و چرخ و ميل‌بازي و کباده کشيدن همه حکايت از سابقه‌ي ديرين اين ورزش با موسيقي و ضرب‌هاي متنوع آن دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا