یزدفردا :سیدحسین جعفری تفتی"مسئول روابط عمومی شهرداری تفت:با گسترش زندگی شهرنشینی و گسترده تر شدن شهرها، ساماندهی آنها مشکل تر خواهد بود. بالطبع هر چه بر جمعیت جامعه افزوده می شود در صورت نداشتن قانون و متولی آن بی نظمی ها و نابسامانی ها نیز افزون می گردد. یکی از مسائل مهمی که در این مورد موضوعیت دارد زیبایی ظاهری و بصری اجتماع است.
بر کسی پوشیده نیست که زیبایی ظاهری جامعه نقش بسزایی بر روان شهروندان دارد. متولی اصلی زیبایی شهرها شهرداری ها هستند هرچند تک تک مردم از معماران گرفته تا معلمان نقش خاص خود را در این امر دارند.
اما یکی از اقشاری که بسیار مؤثر است و مردم نیز تا حدی از آنان الگوگیری می کنند دستگاههای دولتی هستند. اگر نمایندگان دولت (که دولت مجری قانون است) اجرای قانون را متفاوت انجام دهند مردم آن حرکات را بعنوان قانون قلمداد می کنند، زیرا بسیاری از مردم آگاهی کامل از قوانین مختلف ندارند و تا با قانون خاصی سر و کار نداشته باشند از آن نیز اطلاعی کسب نمی کنند، و بر اساس ظواهر قانون را در ذهن خود مجسم می کنند.
بطور مثال اگر شهروندی ببیند دستگاهی دولتی مرتب در محلی عمومی تبلیغی نصب می نماید تصور خواهد کرد که اگر وی نیز خواسته باشد می تواند تبلیغ خود را در آن محل نصب کند.
موضوع دیگر، نظارت مردم بر دستگاههاست که اگر آن قوانین را بدانند، این کارها موضوع نقد آنان خواهد شد.
یکی از وظایف روابط عمومی ها تبلیغات و اطلاع رسانی است:
اکثر دستگاهها بخصوص دستگاههای فرهنگی اجتماعی برای تبلیغ اقدامات آتی خود از بنر و پارچه نوشته ها استفاده می کنند. حال اگر روابط عمومی، بخواهد تبلیغات خود را هر جای شهر که خواست نصب کند علاوه بر بی نظمی شهر، تبلیغاتی فاقد سنجش ترافیکی، زیباشناسی و ایمنی در بهترین اماکن شهر نصب می گردد که علاوه بر خطرات احتمالی، نمای شهر را نیز برای مجاوران و مسافران نازیبا می کند.
اصولا دو سه نقطه از هر شهر پرترددترین محدوده است و هر تبلیغ کننده ای آنجا را برای تبلیغ خود بهتر می داند و این باعث می شود که گاهی حجم عظیمی از تبلیغات در یک محل نصب گردد. این اقدام جدای از تخریب نمای شهر از اثر تبلیغی خود نیز می کاهد.
شهرداری ها برای رفع این معظل، محل های مختلفی از شهر را با نصب پایه های تبلیغاتی به این امر اختصاص می دهند. این اقدامات نیز با در نظر گرفتن مسائل فنی، ایمنی، ترافیکی و زیباشناسی... انجام می شود. مدیریت این تابلوها را شهرداری ها یا خود انجام می دهند و یا به کانون های تبلیغاتی واگذار می کنند. قوانین خاصی نیز بر آنها وضع می گردد که اطلاع رسانی می شود.
هرگاه شهرداری ها این امکانات را ایجاد نمایند با نصب تبلیغات غیرمجاز هم برخورد خواهند کرد و در این شرایط کسی نباید از محو شدن تبلیغات خود دلگیر شود. حتی اگر برنامه ای مذهبی باشد، آیا تبلیغ برنامه ای مذهبی با کاری غیرقانونی زیباست و مجاز است؟ امروزه مراجع تقلید کشور ما اقدامات خلاف قانون را خلاف شرع هم می دانند.
نکته دیگر این که در مناسبت های خاص کلیه محل های مختص تبلیغات، اشغال می گردد و این باعث می شود تا شاید تبلیغات مهمی که مورد درخواست اداره ای است در شهر نصب نگردد. بهتر این است که روابط عمومی ها از قبل برنامه ریزی کنند و مجوز لازم را پیشاپیش اخذ نمایند و کار خود را به لحظات آخر واگذار نکنند.
روابط عمومی ها حتما باید با تذکر به نیروهای خدماتی، موجبات نصب پوسترها را نیز در محل های مشخص شده توسط شهرداری ها فراهم نمایند تا از کثیفی دیوارهای شهر جلوگیری شود.
در مورد بروشور هم علاوه بر پرهیز از اسراف و چاپ در تعداد نیاز، بر نحوه توزیع آن نیز باید نظارت شود تا به دست مخاطبین برسد نه این که در اماکن عمومی رها شود یا بر کف خیابان ها ریخته شود.
فضاسازی ادارات در مناسبت های مختلف نیز یکی دیگر از وظایف زیبای روابط عمومی هاست:
با توجه به این که اکثر ادارات جنب خیابان های اصلی شهرها قرار دارند، زیبایی بیرونی ساختمان ها تأثیر زیادی در زیبایی شهر دارد. در این موارد شهرداری ها جدای از قوانین ساخت و ساز در آذین بندی ساختمان ها دخالتی نمی کنند و این موضوع کاملا به روابط عمومی دستگاه بستگی دارد.
نظارت بر زیبایی نمای ساختمان، تعیین نحوه فضاسازی فرهنگی مثل محل قرارگیری میل پرچم، تندیس و علامت، نوع نصب ریسه های پرچمی و چراغی... به عهده روابط عمومی هاست. این زیبایی هم برای مردم و هم برای کارکنان اداره تأثیر مثبت دارد.
شایان ذکر است که وجود فضای سبز مختصری در ورودی ساختمان ها هم در بحث ما بسیار مثبت و مؤثر است.
یادمان باشد که حلقه اتصال دستگاههای اداری و مردم، روابط عمومی ها هستند و علاوه بر این که گاهی مردم از ادارات الگوگیری می کنند، ادارات نیز زیر ذره بین مردم هستند و شهروندان همیشه بهترین نقادان هستند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 26,دسامبر,2024