به نام خدا


مطالعات زيست محيطي نشان مي‌دهد، موتورسيكلت‌ها چهار برابر يك خودروي معمولي هوا را آلوده مي‌كنند.

موتورسيكلت‌ها جدا از اشاعه و تشديد آلودگي صوتي در تهران به دليل احتراق ناقص سوخت در آلودگي هواي شهرهاي بزرگ نيز تاثيرگذارند و آثار مخربي دارند.

«فرزاد گودرز»، كارشناس و صاحب‌نظر در حوزه آلودگي‌ هوا ميزان آلاينده‌هاي توليدي از فعاليت موتورسيكلت‌ها را چهار برابر خودروهاي معمولي مي‌داند و به گفته اين كارشناس دليل اصلي آلودگي شديد مركز شهر تهران تردد فزاينده موتورسيلكت‌هاست.

«گودرز» گفت: «درصد توليد آلاينده «بنزين» توسط موتورسيكلت‌ها به مراتب بالاتر از ديگر خودروهاست و در مركز شهر تهران و محدوده بازار ميزان اين آلاينده‌ به مراتب بالاتر از ديگر نقاط شهر است و مطالعات نشان مي‌دهد كه اين امر با افزايش تعداد موتورسيكلت‌ها در اين محدوده هم‌بستگي مثبت دارد.»

به گفته اين كارشناس محيط زيست، موتورسيكلت‌هايي كه از چين وارد ايران مي‌شود در هر 100 كيلومتر بين 5/3 تا 4 ليتر بنزين مصرف مي‌كنند و اين در حالي است كه ميزان مصرف بنزين توسط موتورسيكلت‌هايي كه در اين كشور تردد مي‌كنند بين 7/1 تا 2 ليتر در هر يكصد كيلومتر است و اين امر نشان مي‌دهد كه موتورسيكلت‌هاي پرمصرف وارد كشور مي‌شوند.

«گودرز» معتقد است توسعه محدوده طرح ترافيك به منظور ايجاد راهكاري براي بهبود وضعيت ترافيك تهران منجر به افزايش تعداد موتورسيكلت‌ها در سطح شهر و به تبع آن آلودگي هوا مي‌شود.

حدود 5/4ميليون موتور سيكلت وجود دارد. اكنون موتور سيكلت ها به تنهايي 17درصد آلودگي تهران را توليد مي كنند.

براساس استاندارد جهاني مصرف بنزين در موتورهاي استاندارد 8/1 تا 9 /1 ليتر در هر 100 كيلومتر است. موتورهايي كه استانداردهاي روز اروپا را رعايت مي كنند، از نظر آلايندگي، صدا، چراغ و زنجير چرخ ايمن هستند ضمن اينكه قيمت تمام شده اين موتورها نصف قيمت توليدات داخلي است.

از زماني دولت تصميم گرفت كه براي صرفه جويي در مصرف بنزين واردات موتورسيكلت را آزاد كند ، وضعيت تردد اين وسايل در تهران و آلودگي هاي ناشي از اين امر هر روز بحراني تر مي شود .

اين تصميم از سوي وزارت بازرگاني با وضع تعرفه 40درصدي به طور رسمي از سال 81 به اجرا گذاشته شد با اين همه اكنون كارشناسان معتقدند كه اغلب موتور سيكلت هاي وارد شده به ايران جزو توليدات درجه 3 كشورهاي صادر كننده قرار داشته و ار استاندارد هاي لازم برخوردار نيستند وپيامد اين امر افزايش آلودگي در تهران است.

موتورسيكلت سازي كشور از سال 81 وارد عرصه توليد شد. نخستين كار خود را با مونتاژ آغاز كرد. امروز 156 شركت فعال هنوز هم مونتاژ كارند. آخرين آمار توليد موتورسيكلت حاكي است كه 709 هزار دستگاه در سال موتورسيكلت مونتاژ مي شود. آنها 10 محصول در سه گروه شهري، بين شهري و دو منظوره توليد مي كنند. درصد كمي از محصولات آنها استانداردهاي زيست محيطي را رعايت مي كنند. با اين وجود موتورسيكلت سازان معتقدند كه موتورهاي وارداتي كيفيتي به مراتب پايين تر از توليدات داخل دارند.

گودرزي دبير سنديكاي موتورسيكلت سازان در اين خصوص مي گويد: تمام موتورسيكلت هاي وارداتي از چين وارد مي شود. توليدات اين كشور از نظر استانداردهاي جهاني تنها 40 درصد از اين استانداردها را رعايت مي كند. استاندارد روز يورو 2003ميزان آلايندگي موتورسيكلت ها را 2ميلي گرم در هر ليتر سوخت مصرف اعلام كرده در حالي كه اين ميزان در موتورهاي توليد چين17 ميلي گرم در هر ليتر اعلام شده است و اين امر نشان مي دهد كه بايد در سياست هايي كه در واردات حاكم است تجديد نظر شود.

يزد فردا از پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري :

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا