یزدفردا:محوطه باستاني غربالبيز متعلق به دوره پيش از تاريخ ( 3500 قبل از ميلاد ) و به شماره 4372 مورخ 5/9/1380 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

یزدفردا:محوطه باستاني غربالبيز متعلق به دوره پيش از تاريخ ( 3500 قبل از ميلاد ) و به شماره 4372 مورخ 5/9/1380 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

 مجموعه گردشگري غربالبيز با مساحتي قريب به 10 هكتار در مجاورت روستاي مدوار و در دامنه كوهي به همين نام با چشم اندازي زيبا و طبيعتي منحصر به فرد و با محوريت چشمه‌اي كه آب را از حفره‌هاي داخل كوه در محل جاري مي‌سازد، از نخستين مجتمع‌هاي زيستي انسان در منطقه به شمار مي‌رود.

وجه تسميه غربالبيز را برخي به وجود چشمة موجود و نحوة غليان و جوشش آب از حفره‌ها و لا بلاي سنگها مي‌دانند و عده اي آن را به سبب وجود بافت متخلخل سطح تحتاني درياچه موجود در محل دانسته كه در هر دو حالت نحوة حركت آب شبيه عبور از منافذ يك غربال است .

آب چشمه پس از جوشيدن از دل كوه وارد رودخانه شده و پس از طي مسافتي به درياچه مي‌ريزد.

در فصل بهار و تابستان به ويژه در روزهاي تعطيل ، اين منطقه تفرجگاه خوبي براي مردم شهرستان و ديگر شهرهاي استان به شمار مي‌رود تا يک روز تعطيل را به دور از هياهوي شهر در کنار چشمه و درياچه اي طبيعي به سر برند. در ايام تعطيلات نوروز نيز مسافران و گردشگران زيادي از منطقه بازديد نموده و از اين جاذبه طبيعي، فضاي چشم نوازو هواي پاک و دل انگيز آن بهره‌مند مي‌گردند .

اين منطقه از لحاظ تاريخي نيز داراي اهميت و ارزش فراوان مي‌باشد. وجود همين چشمه باعث تجمع انسان‌هاي گذشته در اطراف آن و ايجاد مستحدثاتي براي زندگي بوده است . 

با استناد به آثار كشف شده در منطقه از قبيل ظروف سفالي ، ادوات مفرغي ، بقاياي شهر باستاني و گورهاي خورشيدي، آثار تمدن هاي پي در پي اعصار حجر، مفرغ، آهن، مادها، اشكانيان و ساسانيان به وضوح قابل شناسايي است. تنوع اين آثار و همين طور سبك و شكل معماري بخش هاي جنوبي منطقه و گورهاي مكشوفه كه مربوط به اواخر اشكاني و اوايل هخامنشي مي‌باشد؛ حكايت از آن دارد كه اين محل از دير باز يكي از زيستگاه‌ها و سكونتگاه‌هاي انسان در منطقه بوده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا