شركت مترو در خصوص اظهارات محرابيان, مشاور رييسجمهور و مسوول اجرايي تبصره 13 قانون بودجه در مورد تعلل شهرداري تهران و شركت مترو در جذب بودجه خود, اطلاعيهاي صادر كرد.
به گزارش ايلنا، در اين اطلاعيه آمده است؛ "تبصره 13 قانون بودجه سال 85 , مقرر ميدارد 4 ميليارد دلار ارز و حدود يك هزار ميليارد تومان بودجه ريالي توسط دولت در حمل و نقل عمومي هزينه شود.
عليرغم تاكيد دولت بر تعيين سهميه دستگاههاي اجرايي و مبادله موافقتنامه بودجه ايشان با سازمان مديريت تا پايان فروردينماه امسال, هيات وزيران در تاريخ 26/7/85 يعني پس از گذشت هفت ماه از سال, مبلغ 250 ميليارد ريال به عنوان بودجه عمراني به متروي تهران اختصاص داد. البته اين سوال كه چرا بايد فقط 5/2 درصد از اعتبارات ريالي تبصره 13 به متروي تهران اختصاص يابد، تاكنون بدون پاسخ مانده است."
در ادامه اين اطلاعيه آمده است؛ "دولت در هنگام تخصيص اعتبار به قطار شهري شهرهاي اصفهان, مشهد, تبريز و شيراز بودجه مذكور را به شهرداريهاي اين شهرها تخصيص داده است، ولي در مورد متروي تهران اين مبلغ به سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور اختصاص يافت."
بر اساس اين اطلاعيه،" دولت در تاريخ 13 آبان 85 مبلغ يكصد ميليارد ريال نيز به عنوان يارانه بليت متروي تهران مجدداً به سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور تخصيص داد. خوب است ذكر شود كه وزارت كشور تقاضاي پرداخت 231 ميليارد ريال بابت يارانه بليت متروي تهران كرده بود."
در ادامه اين اطلاعيه با اشاره به اينكه، متروي تهران به محض اطلاع از مصوبات دولت با پيگيريها, مكاتبات و مراجعات مكرر به سازمان شهرداريها و سازمان مديريت, دفتر محرابيان و ... درخواست كرد همين اعتبارات اندك مصوب هر چه سريعتر به مترو پرداخت شود، آمده است: "ولي در نهايت مشخص شد كه مصوبات دولت با «ماده 3 قانون حمايت از سامانههاي ريلي شهري» كه صراحتاٌ اعلام ميكند دستگاه اجرايي احداث و بهرهبرداري سامانههاي حمل و نقل ريلي شهري, شهرداريها هستند, مغايرت دارد و اين موضوع در تاريخ 24آبان 85 با پيگيريهاي خسته كننده مسوولان مترو از سوي سازمان مديريت و برنامهريزي كشور به محرابيان مشاور رييس و مجري مصوبات هيات نمايندگان ويژه رييس جمهور در تبصره 13 اعلام شد و درخواست شد مصوبه هيات دولت اصلاح شود."
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: "پس از ارسال نامه سازمان مديريت, مسوولان مترو به طور روزانه از دفتر محرابيان پاسخ مذكور را پيگيري ميكردند و همواره با اين پاسخ مواجه ميشدند كه نامه نزد ايشان است و هنوز پاسخ ندادهاند."
بر اين اساس" در نهايت محرابيان در تاريخ 29 آذر 85 پس از گذشت بيش از يك ماه از نامه سازمان مديريت, طي نامه شماره 123641 به دبير هيات دولت, صريحاً به اشتباه در مصوبه مورخ 26 مهر 85 هيات دولت اذعان كرده و از ايشان خواستهاند مصوبه مذكور اصلاح شود و بودجه مربوطه به شهرداري تهران اختصاص يابد."
در اطلاعيه شركت مترو آمده است: "از طرح نامه محرابيان در هيات دولت و اصلاح مصوبه قبلي, اطلاعي در دست نيست و اين در حالي است كه وارد دهمين ماه سال شدهايم و محرابيان, مسوولان شهرداري تهران و مترو را متهم كردهاند كه تاكنون هيچ اقدامي عملي براي دريافت بودجه تخصيصي صورت كردهاند."
به گزارش ايلنا، متن نامه دكتر محرابيان كه در آن به اشتباه اختصاص اعتبار متروي تهران به سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور اذعان شده، به اين شرح است: «پيرو نامه شماره 83780 مورخ 15/7/85 در ارتباط با نحوه توزيع اعتبارات تبصره13 قانون بودجه سال 85 با توجه به اينكه در مصوبه ابلاغي شماره 89164/ت 31089 ن مورخ 26/1/85 هيات وزيران دستگاه اجرايي اعتبار تخصيص يافته به شركت راهآهن شهري تهران و حومه (مترو) به اشتباه سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور ذكر شده است، از اين رو خواهشمند است دستور فرماييد نسبت به اصلاح مصوبه مذكور به عنوان دستگاه اجرايي شهرداري تهران اقدام كنند.»
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 24,دسامبر,2024