مهندس مقوم در نشست با اصحاب رسانه استان اعلام کرد :
واگذاري 20 هزار پورت اینترنت پر سرعت درسال جاری
+پاسخ به سئوالات شما
یزدفردا :مهندس مقوم مدیرعامل شركت مخابرات استان یزد كه به مناسبت هفته ارتباطات و روز جهانی مخابرات در محل سالن كنفرانس شركت مخابرات استان یزد در جمع اصحاب رسانه استان حضور پیدا كرده بود با اعلام این خبر افزود از مهمترین پروژه های استان یزد در سال جاری راه اندازی 20 هزار پورت اینترنت است كه راه اندازی و از نیمه دوم سال به عموم مردم استان واگذار می شود .وی در ادامه عملكرد مخابرات استان را درسه بخش وضعیت فعلی، هفته ارتباطات سال گذشته تاكنون و برنامه های آتی شركت مخابرات استان بیان نمود و افزود:

- 421 هزار و 600 هزار شماره تلفن ثابت با ضریب نفوذ 32/41،
- 620 هزار شماره تلفن همراه با ضریب نفوذ 75/58،
- ارتباط دهی 444 سامانه bts تلفن همراه
- و پوشش بیش از 97 درصد جمعیت استان،
- مشغول بكار 3 هزار پورت دیتا در 82 مركز از مجموع 8812 پورت موجود استان ،
- مشغول بكار 16 هزار و 251 پورت adsl در استان از مجموع 24 هزار 877 پورت نصب شده در استان،
- اتصال 698 بانك و 200 مدرسه استان به شبكه های مخابراتی ،
- راه اندازی 156 دفتر ict روستایی
- و اجرای 4521 كیلومتر فیبرنوری در استان
. رئیس هیئت مدیر شركت مخابرات استان یزد با اشاره به عملكرد یكسال گذشته مخابرات استان افزود : از هفته ارتباطات سال گذشته تاكنون،
- راه اندازی 21 هزار و 440 شماره تلفن ثابت با افزایش 7/1 درصد ضریب نفوذ ،

- راه اندازی 130 دستگاه تلفن همگانی ،
- راه اندازی 67 هزار و 559 تلفن همراه با افزایش 25/5 درصدی ضریب نفوذآن،
- راه اندازی 56 سامانه bts تلفن همراه،
- ایجادسه سایت دیتا
- و راه اندازی 1238 پورت دیتا
- و افزایش 7463 مشترك adsl،
- اجرای 246 كیلومتر فیبرنوری ،
- دایری 5466 تلفن ثابت روستایی ،
- راه اندازی 6 دفتر ict روستایی،
- راه اندازی 25 دفتر خدمات ارتباطی شهری،
- تكمیل پروژه gsm روستایی و ارتباط دهی به 298 روستا از طریق این سامانه،
- اتصال 127 بانك استان به دیتا
- هفته ارتباطات ،
- هفته دولت
- و دهه فجر
مقوم برنامه های سال جاری شركت برشمرد را و افزود:
- راه اندازی 10 هزار شماره تلفن ثابت،
- راه اندازی 30 هزار شماره تلفن همراه،
- تكمیل پوشش جاده های اصلی استان،
- افزایش پوشش ظرفیت تلفن همراه( راه اندازی 5 سامانه bts )،
- بهینه سازی شبكه تلفن همراه
- و راه اندازی 20 هزار پورت adsl از جمله برنامه های سال جاری شركت می باشد.
اما مهترین بخش این نشست 
در پایان این نشست رسانه ای ،اصحاب رسانه سئوالات خود را درباره مسائل مخابراتی و ارتباطی استان با مهندس مقوم در میان گذاشتند كه مهندس مقوم به آنها پاسخ داد.سئوالات فردائیان که توسط خبرنگاریزدفردا درنشست رسانه ای مهندس مقوم مطرح شد :
سئوال اول که با نام یک فردائی مطرح شده بود :سلام به آقای مهندس مقوم،خسته نباشید .،عاجزانه استدعا دارم یک فکر اساسی به حال این سرعت اینترنت بکنید .
مهندس مقوم مدیرعامل مخابرات استان با تاکید بر راه اندازی 20 هزار پورت اینترنت از نیمه دوم سال جاری افزود:در پی همین درخواست هاست که شرکت مخابرات تصمیم گرفته تا از سال آینده خود نیز راسا اقدام به واگذاری اینترنت به مشترکان نماید و در نهایت با حضور شرکت مخابرات در عرصه رقابت قطعا شرکت های واگذار کننده اینترنت هم در ارائه بهتر خدمات دقت خواهند نمود و در جاهائی که شرکتهای واگذارکننده اینترنت خدمات به مشترکین ارائه نمی دهند مخابرات خود راسا اقدام خواهد کرد و هدف مخابرات از این طرح رضایت مشترکان است
سئوال دیگر که از طرف یکی دیگر از کاربران فردائی با نام امیری مطرح شده بود :
بحث موبایل نسل سوم است که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید ( به گفته وزیر ) بفرمایید تکنولوژی جدید موبایل آیا همزمان با تهران در یزد هم به بهره برداری خواهد رسید یا زمان بیشتری خواهد برد ؟
مهندس مقوم با اعلام اینکه اپراتور سوم شرکت مخابرات ایران با ارائه خدمات نوین تلفن همراه که به نسل سوم موبایل هم شهرت یافته همزمان با تهران در تمام استانها فعال خواهد شد و برنامه های مطالعاتی آن صورت گرفته و کارهای اجرائی آن در سال جاری همزمان در کل کشور انجام خواهد شد و باید منتظر حضور قوی نسل سوم موبایل توسط اپراتور سوم شرکت مخابرات باشیم .
علیرضا كریمی فردائی دیگری با طرح این سئوال :به نام خدا"جناب آقای مهندس مقوم سلام علیكم"سوال این است كه چرا بنده كه یك شماره موبایل را به قیمت های اولیه با كد 351 از شما خریداری كردم به اندازه قیمت امروزی این خط هم پیش مخابرات اعتبار ندارم و تا قبض خودرا نمی دانم در یك ماه یا دوماه نپردازم موبایلم را یك طرف و قطع می نمایند به نظر می رسد تا بدهی من از اصل سرمایه خط من بیشتر نشود شما نباید خط مرا قطع كنید و تا این اندازه تحمل داشته باشید توكل به خدا موفق باشید(وطرح این موضوع توسط خبرنگاریزدفردا که در مقایسه با تلفن های اعتباری با مشترکان موبایل ثابت برخورد نامناسبی صورت می گیرد و حداقل های اعتباری هم برای اینگونه مشترکین رعایت نمی شود )
مهندس مقوم با اشاره به اینکه شرکت مخابرات بدنبال راهکار مناسبی جهت برخورد مناسب تر نسبت به مشترکان ثابت تلفن همراه اپراتور اول که ودیعه آنها نزد مخابرات در حد 290 هزار تومان است و در تحقق این ایده نیز با ارسال پیامک به هنگام صدور قبض توسط شرکت و 24 ساعت قبل از اتمام وقت قانونی پرداخت وهمچنین اعلام یکطرفه شدن خط تلفن همراه اول و همچنین 72 ساعت قبل از قطعی کامل چندین بار فرصت و یاد آوری را به مشترکان ثابت خود می دهد و البته امتیازات ویژه ای از قبیل تخفیف حدود100ریال جهت هر دقیقه مکالمه ،ارائه خدمات به هنگام سفر های خارجی بدون هیچ پیش شرطی جهت مشترکین ثابت تلفن همراه اپراتور اول در نظر گرفته شده است و انشالله در جهت رضایت مشترکین راهکارهای جدید نیز بررسی می شود .
فردائی دیگری با نام عباس سئوال خود را اینگونه طرح نموده بودند :با عرض سلام و سپاس از طرح ابتکاری شما به عنوان یک پایگاه اطلاع رسانی فراگیر و منصف.در پی خصوصی شدن شرکت مخابرات بر اساس قانون مربوطه که به مخابرات اجازه خصوصی شدن را داده است برای کارمندان دولت هم 5 راه پیشنهاد داده که انتخاب نمایند برای اینکه با شرکت مربوطه به بخش خصوصی بروند و یا به عنوان کارمند دولت باقی بمانند. که متاسفانه در این باره در حق کارکنان مخابرات اجحاف شده و در اقدامی عجولانه و بدون اینکه از ایشان در این باره پرسش شده و یا حتی حقوق قانونی اشان اطلاع رسانی شود شروع کرده اند با ایشان تسویه حساب و تامین اجتماعی هم در اقدامی باز هم عجولانه مجموعه کارکنان مخابرات را از شمول کارکنان دولت مجزا و مستثنی کرده است. این بلا تکلیفی برای کارکنان رسمی مخابرات همچنان پا بر جاست که آیا با رعایت نشدن مر صریح قانون آیا ایشان کارمند دولت تلقی نمی شوند؟!!! اگر اینگونه است پس اصل خصوصی شدن مخابرات و قانونی بودن آن نیز زیر سوال است. حرفی که بارها و بارها شورای رقابت بورس و بعضا سازمان خصوصی سازی هم بر زبان رانده است اما به انحای گوناگون محکوم به سکوت در این باره شده اند!!!!
مهندس مقوم با تکذیب این خبر اعلام نمود :ما با هیچ فردی در شرکت مخابرات نه تنها تسویه نکرده ایم بلکه تعدادی از همکاران هم که بنا به درخواست خود به شرکت ارتباطات سیار منتقل شده بودند تمایل خود را مبنی بر بازگشت به شرکت مخابرات هستند و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت پرسنل به وجود نیامده و در صورت داستن موردی خاص آمادگی داریم که بر حسب مورد بررسی و اطلاع رسانی نماییم .

سئوالات دیگر از ح . مرادی و حسین . م بود که عنوان نموده بودند :2 پرسش از جناب آقای مهندس مقوم داشتم:
1- چرا ملاقات با ایشان در محل دفتر کارشان اینقدر سخت و دشوار است ؟ متأسفانه باید وقت زیادی صرف کنیم تا موفق به ملاقات با ایشان شویم ؟2- متا سفانه کیفیت ارائه اینترنت توسط مخابرات در یزد به شرکتهای بخش خصوصی (icpو ISPi) ها اصلا مناسب نبوده و مخابرات یزد در این مورد اصلا جوابگو نیست . و با سلام و تسلیت به مناسب ایام فاطمیه
در سالجاری اداره ابونمان مخابرات یزد بصورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی مبلغ بسیار زیادی از شرکتهای سرویس دهنده اینترنت هوشمند دریافت نمود و علت این کار را اشتباه محاسباتی در سالهای گذشته اعلام نموده در حالیکه به هیچ عنوان چنین اشتباهی رخ نداده بود و دریافت این مبلغ به یکباره از شرکتها باعث فشار اقتصادی و تا حد ورشکستگی این شرکتها گردیده است . ضمن اینکه بر فرض محال اگر چنین اشتباهی از طرف مخابرات انجام شده باشد باید با اطلاع قبلی و بصورت اقساطی از حساب مشتریان کسر گردد . لطفا در این خصوص توضیح دهید .آیا ضرر و زیان و عدم سوددهی مخابرات را شرکت اینترنتی یزدی باید جبران نمایند.
سئوال اول مبنی بر عدم دسترسی به مدیر عامل مخابرات استان را با توجه به تماس های مکرر همکاران یزدفردا در طول سالهای گذشته با شماره های متفاوت و پاسخگوئی مهندس مقوم در تمامی موارد و همچنین اتمام وقت جلسه مطرح نگردید
مهندس مقوم در پاسخ به سئوالات مربوط به شرکتهای ارائه دهنده اینترنت ( (icpو ISPi) اظهار داشت :
مخابرات یزد با تمامی شرکتهای مورد بحث همکاری تنگاتنگی داشته و البته به جهت تعامل بیش از حد وظیفه شرکت در مواردی هم متضرر شده ایم ،به عنوان مثال جهت شرکتهای ارائه دهنده IDSL ما در تمامی مراکز خود محلی را برای استقرار تجهیزات این شرکتها اختصاص داده ایم و در اختصاص این فضاها تفاوتی هم قائل نشده ایم و متاسفانه شرکتهائی فضای اختصاص داده شده را اشغال و به علت عدم توان جذب مشترک اجاره های توافق شده را نیز پرداخت ننموده و در مورد اشتباهات محاسباتی هم احتمالا دوستان برعکس انتقال داده اند و در حال حاظر شرکت مخابرات به بیشتر شرکتهای ارائه دهنده اینترنت به دلیل کاهش نرخ ارائه IDSLاز سه هزار تومان به هزار تومان بدهکار هم هستیم و البته این بدهکاری منوط به بازپرداخت این مبلغ به مشترکینی است که مبالغ اضافه از آنها وصول شده است و انشالله شرکتهای مذبور با پرداخت این ما به التفاوت به مشترکین خود می توانند با ارئه اسناد پرداختی مبالغ را از شرکت مخابرات وصول نمایند .و سئوال پایانی مطرح شده هم توسط فردائی ا. خضری چنین مطرح شده بود :با سلام و صلوات بر محمد و ال محمد
جناب آقای مهندس مقوم شرکتهای اینترنتی در یزد با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.
از جمله عدم واگذاری مودم واف به شرکتها و عدم سرویس دهی مطلوب در ارائه و واگذاری خطوط E1 به شرکتها .
متاسفانه مسئول مربوط نیز هر مرتبه دلیل این کار را نداشتن مودم و عدم تولید ان ذکر نموده و با شرکتها همکاری لازم را ندارند و تنها به یکی از شرکتهای بزرگ در این زمینه اولویت می دهند .

که این سئوال به علت ارائه پاسخ در مطالب قبلی مطرح نشد .
با تشکر از همراهی فردائیان در ابتدای این حرکت جدید ،امید واریم که با بکار گرفتن نظرات سازنده کاربران یزدفردا نواقص احتمالی رفع و بتوانیم به اصلی ترین رسالت رسانه ای یزدفردا که انتقال مشکلات و انعکاس پاسخ های مسئولین مرتبط است(پل ارتباطی بین مردم و مسئولین ) بپردازیم.
در پایان وظیفه خود می دانیم که از اهمکاری برداران عبدالمجید معنوی ،عباس ملازینلی و محسن حسنی همکاران با محبت روابط عمومی شرکت مخابرات استان یزد به دلیل همراهی همیشگی با یزدفردا تشکر ویژه داشته باشیم .
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا

جمعه 26,دسامبر,2025