ساخت دخمه از زمان ناصرالدين شاه و توسط يك هندي آغاز شد

يك باستان‌شناس معتقد است كه زرتشتيان دوره‌ي ساساني مردگان خود را دفن مي‌كردند. 

دكتر مهدي رهبر ـ عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان ـ در سخنراني خود در دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد، گفت: وجود دخمه‌هاي مخصوص اموات در بالاي كوه‌ها سابقه‌ي تاريخي ندارد. , ساخت اين دخمه‌ها از زمان ناصرالدين شاه توسط يك هندي آغاز شده است.

رهبر گفت: تدفين در اين دوره به شيوه‌ي خاص زرتشتيان كه بر آلودگي جسم انسان و پرهيز از آلودن آب، آتش و هوا تاكيد دارد، بوده است. ضمن آن‌كه كشف برج‌هاي خاموشي در نقاط مختلف و وجود آثاري در اين برج‌ها از تدفين در دوره‌ي ساساني حكايت مي‌كنند.

مدير پايگاه بنديان دره‌گز درباره‌ي كشفيات خود در بنديان، توضيح داد: در 10 فصل كاوش، سه بناي تاريخي كشف شدند كه معماري و مصالح به‌كار رفته در آن‌ها و ديگر شواهد از جمله سفال‌هايي كه به خط پهلوي و به دوره‌ي ساساني مربوط هستند و وجود سكوها و چاه‌ها در اين آثار باستاني، سبب شده است تا اين آثار، برج خاموشي قلمداد شوند.

وي در ادامه بيان داشت: وجود معماري‌هاي خاص، سكوها، حجره‌هاي مخصوص اموات در برج خاموشان نشان‌دهنده‌ي تدفين در اين دوره‌ها است. هم‌چنين وجود قبرهايي كه در صخره‌ها در شهرهايي مانند سيراف و بوشهر وجود دارند و نيز اشيايي مانند گردن‌بندهاي عقيق كه همراه اموات قرار مي‌دادند، بر مساله تدفين مردگان بيشتر تاكيد مي‌كنند.

رهبر درباره‌ي دخمه‌هاي موجود در برخي شهرها، گفت: در زمان ناصرالدين شاه تا حدود 30 سال پيش در شهرهايي چون كرمان، تفت و شريف‌آباد، زرتشتيان مردگان خود را به دخمه‌ها مي‌بردند؛ اما در دوره‌ي ساساني يك دخمه به‌شكل آنچه در يزد و كرمان وجود دارد، ديده نمي‌شود.

يزدفردا 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا