استان يزد از لحاظ موضوعات پژوهشي بكر است

معاون پژوهشي دانشگاه يزد بيان داشت: استان يزد از لحاظ انجام تحقيق و پژوهش در زمينه شناخت بسياري از مسايل هنوز يك استان بكر و دست نخورده است.

دكتر شايسته دادفرنيا در خصوص سياست‌هاي دانشگاه در قبال حوزه پژوهشي گفت: سياست دانشگاه يزد ارتقاء سطح علمي و تسهيل عمليات پژوهشي از طريق كاهش بروكراسي مي‌باشد و در اين راستا سعي دارد كه پژوهش‌ها به طرفي سوق يابد كه موجب افزايش سهم پژوهش در توليد ناخالص ملي گردد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: با عنايت به اين كه يكي از معيارهاي سنجش عملكرد دانشگاه‌ها مباحث پژوهشي، همچون تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر ، تعداد پروژ‌هاي كاربردي، شركت در كنفرانس‌ها و سمينارهاي بين‌المللي و غيره مي‌باشد، دانشگاه سعي دارد با تشويق پژوهشگران در اين زمينه نيز رشد بيشتري داشته باشد و‌ خوشبختانه تا به حال دانشگاه يزد توانسته است در سطح ملي وجهاني در اين خصوص خوب ظاهر گردد.

معادن پژوهشي دانشگاه يزد با اشاره تلاش دانشگاه در جهت جذب اعتبارات ملي و استاني، افزود: همچنين دانشگاه از پروژه‌هايي كه در جهت رفع نيازهاي جامعه ايراني و بويژه استان باشد، پشتيباني كرده و سعي دارد با تقويت زيرساخت‌هاي پژوهشي در دانشگاه اعم از تجهيز كتابخانه‌ها،‌ نحوه اطلاعرساني و ساير مسائل سخت افزاري و نرم افزاري،‌ پژوهشگران ومحققان را ياري نمايد.

وي ترغيب اعضاي هيات علمي دانشگاه به امر پژوهش، تقويت پژوهشكده‌هاي دانشگاه در جهت توسعه فعاليت‌هاي كاربردي، حمايت از دانشجويان براي انجام طرح‌هاي پژوهشي به صورت طرح كارآفريني، ايجاد مراكز پيش رشد و همچنين بازنگري نحوه ارتباطات براي بهتر شدن بازده كارآموزي دانشجويان، را از ديگر سياست‌هاي پژوهشي دانشگاه يزد در سال جاري عنوان كرد.

دكتر دادفرنيا در خصوص راهكارهاي دانشگاه در جهت كاربردي‌تر شدن پژوهش‌ها همگام با نياز صنايع، اظهار داشت: در جهت تقويت ارتباط بين صنعت و دانشگاه جلسات متعددي با صنايع و مسئول خانه صنعت استان برگزار گرديده است، به طوري كه اعضاي هيات علمي دانشگاه بخشي از اوقات خود را در صنايع مختلف حضور يباند و از طرفي صنايع نيز پذيراي محققان و پژوهشگران دانشگاهي باشند. همچنين برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي مشترك بين دانشگاه و صنايع استان و دعوت از كارآفرينان جهت سخنراني در اين كارگاه‌ها،‌ از جمله برنامه‌هاي اين واحد مي‌باشد.

وي گفت: با وجود اين كه در10 سال گذشته حدود 85 درصد طرح‌هاي انجام شده دانشگاه يزد كاربردي بوده است، تنها 30 درصد از آنها با موسسات خارج دانشگاه انجام شده است و علي رغم پتانسيل‌هاي خوب فكري وخدماتي دانشگاه يزد در بحث پژوهش و با توجه به اين كه در برخي استان‌ها هيچ طرحي بدون مشاوره و يا نظارت و مجري‌گري دانشگاه انجام نمي‌گيرد، انتظار مي‌رود مسئولين استان يزد طرح‌هاي تحقيقي استان را به اين سمت هدايت نمايند.

دكتر دادفرنيا اذعان داشت: استان يزد،‌ استاني پردرآمد و از لحاظ امر تحقيق و پژوهش يك استان بكر محسوب مي‌شود و موضوعات فراواني از جمله صنايع، معدن،‌ پوشش گياهي بومي، معضلات اجتماعي و حتي مسائل زيست محيطي در اين استان قابل بررسي مي‌باشد و اميد است همان گونه كه استان يزد در بسياري از زمينه‌ها پيشگام بوده است در اين خصوص نيز جلودار باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه يزد راجع به عملكرد سال گذشته حوزه پژوهشي دانشگاه ابراز داشت:‌ چاپ 48 مقاله اعضاي هيات علمي دانشگاه در ژورنال‌هاي معتبر بين‌المللي ، چاپ و تجديد چاپ يازده عناون كتاب،‌ عقد 16 مورد قرارداد پژوهشي با موسسات خارج دانشگاه و ثبت يك مورد اختراع تحت عنوان دستگاه قابل تنظيم تست پيچش خالص تيرهاي بتوني از جمله اقدامات سال گذشته معاونت پژوهشي دانشگاه يزد بوده است.

دكتر دادفرينا در پايان از برگزاري همايش معرفي دانشگاه‌هاي آلمان و نحوه ادامه تحصيل و پژوهش در آنجا، ‌برگزاري اولين كنفرانس ملي اشتغال توسعه و تعاون و نخستين همايش ملي مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي، برگزاري سي و ششمين كنفرانس بين‌المللي رياضي و اولين همايش ملي فرسايش بادي، برگزاري همايش استاني جايگاه ارتباط صنعت با دانشگاه در زمينه تحقيق و توسعه استان، و اقدامات اوليه جهت برگزاري كنفرانس بين‌المللي ديناميك شاره‌ها و بزرگداشت وحشي بافقي در سال جاري را از ديگر اقدامات اين حوزه دانشگاه ذكر نمود.

ايسنا

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا