به گزارش یزدفردا: «مهدی اقبال» ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: ارقام اطلاعاتی با خوداظهاری شرکتها و موسسات غیرتجاری در سامانه ثبت میشود و پس از بررسی و صحتسنجی سند الکترونیکی شخص حقوقی صادر میشود که میتواند به ادارات دولتی که درخواست مدرک از شرکت دارند، ارائه دهد.
وی درباره اقلام اطلاعاتی این سند، گفت: اطلاعات عمومی شرکت اعم از نام، نشانی، شناسه ملی و اطلاعات مربوط به سرمایه شرکت، مدیران و سهامداران شرکت و همچنین موضوع فعالیت و اساسنامه شرکت در این سند الکترونیکی درج میشود.
مدیر کل ثبت اسناد استان افزود: یکی از آثار این سند اطلاعات دقیق و صحیح شخص حقوقی است که برای تمام دستگاهها و همچنین برای خود شخص حقوقی قابل بهرهبرداری است.
به گفتهی اقبال، تشکیل بانک جامع سهامداران که یکی از تکالیف قانونی ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری می باشد یکی دیگر از آثار صدور سند الکترونیک شخص حقوقی است.
وی، هوشمندسازی تعیین نام اشخاص حقوقی را یکی دیگر از امکانات جدید سامانه «کاتب» ذکر و خاطرنشان کرد: در این امکان جدید، متقاضی نام مورد نظر خود را در سامانه ثبت میکند و سامانه به صورت هوشمند بررسی انجام می دهد و در صورتی که نام درخواستی احتمال تایید داشته باشد به رنگ سبز مشخص میشود و چنانچه نام درخواستی احتمال تائید داشته باشد ولی از جمله مواردی می باشد که نیاز به مجوز از مرجع خاصی داشته باشد به رنگ زرد نمایش داده میشود.
این مسئول ادامه داد: چنانچه نام درخواست اعلام شده از جمله مواردی باشد که قابلیت تائید ندارد به رنگ قرمز نمایش داده می شود و در این مرحله به متقاضی نامهای دیگری که احتمال تائید دارد پیشنهاد داده می شود که با این امکان، نامهای رد شده به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است.
عضو شورای قضایی استان خاطرنشان کرد: به این ترتیب، صاحبان کسب و کار با اطمینان بیشتری می توانند نام های درخواستی خود را به ثبت برسانند.
اقبال همچنین با اشاره به اسکن و آرشیو الکترونیکی پروندههای ثبت شرکتها، گفت: حذف کامل اوراق فیزیکی در فرآیند ثبت تأسیس و تغییرات شرکتها و موسسات غیرتجاری یکی دیگر از برنامههای اداره کل ثبت اسناد استان است که در صورت رفع موانع موجود امیدواریم این مهم نیز تا پایان سال محقق شود.
- نویسنده : یزدفردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 27,نوامبر,2024