یزدفردا: رئیس کل دادگستری استان کرمان خطاب به قضات گفت: طبق تاکیدات ریاست قوه قضائیه باید تمهیداتی بیندیشیم تا از بازداشت بلاوجه افراد اجتناب شود و اگر فردی هم به ضرورت، بازداشت شد، پس از رفع آن ضرورت نسبت به آزاد کردن او تا زمان صدور حکم نهایی اقدام کنیم.

به گزارش یزدفردا: حجت الاسلام ابراهیم حمیدی سوم آبان ماه در نشست قضایی با قضات دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان اظهار کرد: ریاست قوه قضائیه بارها تاکید کردند بازداشت موقت فردی که بازداشت او ضرورت ندارد، برای خود آن فرد و خانواده‌اش و حتی سازمان زندان‌های ما، واجد آسیب‌ها و هزینه‌هایی است.

وی افزود: تاکید ما هم به قضات و مسئولان قضایی در استان این است تا آنجا که مقدور و ممکن است، وفق موازین قانونی از به زندان انداختن متهمانی که به زندان رفتن آن‌ها ضرورتی ندارد، اجتناب شود.

حمیدی در ادامه ضمن تقدیر از بازپرسان و دادیاران مجتمع قضایی ٢٢ بهمن کرمان بیان کرد: مراجعه اولیه مردم به دادسراهاست و با توجه به اینکه ابتدای تشکیل پرونده اختلاف بسیار شدید است بنابراین نزاع‌ها و درگیری‌های طرفین در مرحله دادسراها صورت می‌گیرد و به تدریج کارهای پرونده انجام و طرفین به آرامش بیشتری می‌رسند و بعد پرونده  به دادگاه می‌رود پس شرایط رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراها با سایر مراجع قضایی قابل مقایسه نیست و بسیار دشوار است.

نمانیده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تصریح کرد: با راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در مرکز استان به صورت رسمی، کل استان تحت پوشش دادگاه‌های صلح قرار گرفت و امیدواریم شاهد کاهش حجم پرونده‌ها در شعب باشیم .

وی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف افزود: همکاران قضایی سعی کنند پرونده‌ها را به سمت صلح و سازش سوق دهند .

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: لازم است نسبت به مسئولیت‌هایی که در قوه قضائیه داریم حساسیت بیشتری به خرج دهیم و مراقبت کنیم تا دچار روزمرگی نشویم و تمام واحدها و بخش‌های دستگاه قضایی استان تلاش کنند با همکاری، هماهنگی و هم افزایی در راستای تحقق اهداف عالی ترسیم شده قدم بردارند.

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به پرونده‌هایی که مرتبط با حق‌الناس است و یا پرونده‌های کثیرالشاکی اظهار کرد: این پرونده‌ها باید همواره در رصد قضات باشند تا با کاهش موجودی پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی مواجه شویم.

حمیدی با اشاره به اجرای طرح رقومی سازی پرونده‌ها در کرمان بر ضرورت پالایش هر چه سریع‌تر پرونده‌های راکد تاکید کرد و گفت: براساس سیاست‌های ابلاغ شده و تاکید رئیس قوه قضائیه باید پرونده‌ها پیش از بایگانی، در شعبه پالایش شوند تا ضمن بالا رفتن سرعت دسترسی به اطلاعات پرونده‌ها، امکان ماندگاری و سوابق پرونده‌ها افزایش یابد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا