ميزان تغيير دماى پالپ در تست سرما با يخ بررسى شدميزان تغيير دماى پالپ در تست سرما با يخ بررسى شد

بررسي ميزان تغيير دماي پالپ در تست سرما با يخ،‌ كاهش دماي اتاقك پالپ به ميزان 6 درجه سانتيگراد در مدت 75 ثانيه را در پي داشت.

به گزارش ايسنا؛تشخيص معتبر و سريع براي درمان مناسب دنداني، هميشه مورد احتياج بوده است و تست حرارتي به عنوان يكي از قسمت‌هاي پيش‌بيني كننده مفيد در اندودنتيك دندان‌ها به اثبات رسيده است. تست سرما كه بوسيله قلم يخ و دي كلرو دي فلورو متان به صورت روتين از آن استفاده مي‌شود،‌كمك مطمئني در تشخيص مي‌باشد.

طي تحقيقي، بهمن نامجوري دانشجوي دانداپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد ميزان تغيير دماي پالپ در تست سرما با يخ را با استاد راهنمايي دكتر جليل مدرسي بررسي كرده است.

در اين مطالعه كه در سال 1383 به صورت تجربي انجام گرفته، تعداد 30 عدد دندان سانترال و لترال كشيده شده فك فوقاني انسان را پس از تست كردن روي مدل مكعبي از گچ و آكريل حفره اندوي استاندارد تراش داده و سپس توسط ترموكوبل ظريفي دماي اتاقك پالپ اندازه‌گيري شده است.

نتايج اين تحقيق كه به فاصله 5 ثانيه تا 75 ثانيه كاهش دما در آن ثبت شد، نشان داد: پس از 5 ثانيه 16/0 درجه سانتيگراد كاهش دما و در پايان 75 ثانيه 6 درجه سانتيگراد كاهش دماي اتاقك پالپ بروز كرده است.

تنها مطالعه مشابه با اين تحقيق آزمايش سرما به (دي كلرودي فلورومتان) بوده كه بر روي دندان‌هاي قدامي فك تحتاني انسان انجام گرفت و براي مدت 10 ثانيه كه كاهش دماي 9/0 درجه سانتيگراد مشاهده شد،‌كه با توجه به ضخامت مينا و عاج در دندان‌هاي قدامي فك فوقاني انسان و فك تحتاني و همچنين ميزان برودت ناشي از دي كلرودي فلورومتان كه بيشتر از قلم يخ معمولي است، اين تيجه تقريبا مشابه بوده است چرا كه در مطالعه حاضر پس از 10 ثانيه 8/0 درجه سانتيگراد كاهش دما اتفاق افتاد.

مطالعات بيشتر جهت چگونگي كاهش دماي پالپ در تست سرما و چگونگي واكنش پالپ و سيستم عصبي و پاسخ درد اعصاب پالپ و عاج نيز در انتها ضروري خوانده شد.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا