نحوه خدمات‌رساني پزشكي به مناطق زلزله‌زده ضعيف است

نتايج يك پژوهش ضمن ضروري خواندن وحدت فرماندهي و تمركز در تصميم‌گيري‌ها در نحوه خدمات‌رساني پزشكي به مناطق زلزله‌زده، اين گونه ارزيابي كرده است كه ‌به جهت ضعف سازماني در مديريت‌هاي بحران كشور، از نيروها و امكانات موجود به شكل مناسبي بهره‌برداري نمي‌شود.

به گزارش ايسنا ؛دكتر فرهاد جعفري متخصص پزشكي اجتماعي و عضو هيات دانشكده پزشكي دانشگاه شاهد با همكاري تعدادي از كارشناسان اين دانشكده و وزارت جهاد كشاورزي، طي مقاله‌اي به بررسي مقايسه‌اي وضعيت خدمات‌رساني پزشكي در مناطق زلزله زده كشور پرداختند، كه نتايج آن در نخستين همايش ملي مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي ارائه شد.

نتايج داده‌هاي اين تحقيق كه در آن نحوه خدمات‌رساني در چند زلزله اخير كشور از ديدگاه اعضاي تيم‌هاي امدادي و پزشكي بررسي و مقايسه شده است، پس از پردازش و تجزيه و تحليل نشان داد كه 63 درصد از نمونه‌ها پزشك و 37 درصد ديگر پرستاران و تكلنسين‌هاي اتاق عمل و بيهوشي بودند. 6/89 درصد افراد مورد مطالعه مرد و مابقي خانم بودند. از ميان پزشكان نيز 9/68 درصد متخصص در رشته‌هاي مختلف پزشكي و مابقي پزشك عمومي بودند.

همچنين بر طبق يافته‌هاي اين بررسي، از نظر هماهنگي‌هاي قبل از اعزام 64 درصد افراد وضعيت را نامناسب ذكر كردند. 6/83 درصد افراد زمان رسيدن به محل حادثه را نامناسب دانستند، ولي كيفيت نقل و انتقال به محل حادثه را 60 درصد افراد مناسب ارزيابي كردند. 62 درصد پزشكان و 85 درصد كادر پزشكي هم معتقد بودند كه از تخصص و مهارت ايشان استفاده بهينه نشده است.

69 درصد نمونه‌هاي مورد مصاحبه مديريت ارائه خدمات امدادي در منطقه را ضعيف و نامناسب ذكر نمودند. همچنين امكانات و تجهيزات مورد نياز جهت ارائه خدمات از نظر 7/82 درصدد پزشكان و 65 درصد كادر پزشكي نامناسب بود و امكانات رفاهي در محل حادثه با توجه به شرايط را نيز 6/39 درصد پزشكان و 20 درصد پرستاران و تكسنين‌ها نامناسب مي‌دانستند.

برپايه نتايج مطالعه اين محققان؛ در مجموع كارايي تيم‌هاي امدادي با توجه به استعدادهاي موجود از نظر 54 درصد افراد كم، 5/19 درصد افراد مناسب و از نظر 26 درصد افراد نيز زياد ارزيابي شده است، كه بيش از همه بي‌تجربگي و ضعف مديران و تيم‌ها در مديريت بحران‌، عدم همكاري و هماهنگي سازمان‌هاي مرتبط و پشتيباني و تدارك ضعيف، به عنوان علل عدم كارايي معرفي شده است.

نكته قابل ذكر در اين بررسي اين بود كه 6/83 درصد افراد اعتقاد داشتند اعزام‌ها بايستي به صورت گروهي و در قالب تيم‌هاي كامل امدادي صورت گيرد.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا