یزدفردا: وام‌هایی که دولتی‌ها گرفتند و پس ندادند.

راضیه حسینی: دستگاه های دولتی ۹۴۰۰ میلیارد تومان بدهی معوق و ۶۵۰۰ میلیارد تومان بدهی مشکوک الوصول به شبکه بانکی دارند.

این ارقام هم به زودی به بدهیهای محو الوصول تبدیل خواهند شد و دیگر کسی نمیداند چه کسی گرفت و چه کسی قرار بود پس بدهد. در واقع طوری از صفحه روزگار محو میشوند که برخی شک میکنند اصلاً از اول بودند یا نه البته لازم به ذکر است این ها بدهیهایی هستند که لااقل مشخص است برخی گرفته و پس نداده اند.

ما در کشورمان گروههایی داریم که بدهیهایشان از ابتدا مهر محال «الوصول میخورد یعنی شما ممکن است بتوانید روزی یک تخم تیرکس پیدا کنید و یک دایناسور زنده ،ببینید ولی هیچگاه نمیتوانید وصول شدن بدهی این افراد را ببینید، حتی در خواب!

یک سری افراد دیگر هستند که اصلاً مهری بر برگه دریافت وامشان نمیخورد وام این گروه از ابتدا وصول شده در نظر گرفته شده و حتی لازم نیست برای دریافت آن به بانک مراجعه کنند با پیک مخصوص که از مبدأ حساب شده، برایشان میفرستند درب منزل!

و اما میرسیم به گروه آخر که بیشترین جمعیت و کمترین مقدار وام را به خود اختصاص میدهند. این دسته از افراد، که همان آدم معمولیها هستند باید از چیزی شبیه به اسکوئید گیم رد شوند تا موفق به گرفتن وام .شوند بعد از گرفتن هم مهر «واجب الوصول وگرنه قطع «الحیات روی پیشانیشان زده میشود و تا ریال آخر را پرداخت نکنند پاک نمیشود.

مقدار وام هم معمولاً به اندازه ای است که هنوز از این حساب به آن حساب نرفته تمام میشود و فرد موردنظر میماند و بازپرداختی که انگار قرار نیست هیچ وقت تمام شود. سیستم بانکی به این گروه که میرسد ناگهان وارد فاز سوئیس میشود و حتی یک روز دیرکرد را هم محاسبه می.کند طوری قانونمند میشود که انگار نه انگار پشت سرش میلیاردها بدهی وجود دارد و اصلاً نمیداند باید از چه کسی پس بگیرد.

در واقع از آنجایی که زورش به گروههای ذکر شده نمیرسد برای تخلیه روانی و آرام شدن ،ذهن تا میتواند بر گروه آخر فشار وارد میکند و آرام میگیرد البته گاهی فشارهای گروههای بالا آن قدر زیاد میشود که سیستم بانکی فقط با وام ندادن به گروه آخر کمی آرام میگیرد.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا