یزدفردا: اخیراً مجموعه‌ای از هفت نمایشنامه با رویکردی بینا متنی به تاریخ با عنوان «جک، جوک، جوکر» در حضور جمعی از شاعران، اهالی فرهنگ و هنرمندان هنرهای نمایشی در یزد رونمایی شد؛ مجموعه‌ای که نویسنده‌اش معتقد است؛ «تاریخ کهن و پرفراز و نشیب ایران می‌تواند دستمایه بسیاری از آفرینش‌های فرهنگی و ادبی باشد.»

به گزارش یزدفردا: «مجید جوادیان‌زاده» نویسنده این اثر تصریح کرد: گفت: این کتاب حاصل کارگاهی است که در دهه ۹۰ در یزد برگزار شده و به دلیل علاقه من به تاریخ، ماهیتی تاریخی و بینامتنی دارد.

وی با بیان این که گردآوری، آماده‌سازی و بازنویسی این نمایشنامه‌ها برای چاپ حدود ۱.۵ سال زمان برده است، به اهمیت استفاده از تاریخ ایران در خلق آثار نمایشی اشاره و اضافه کرد: تاریخ کهن و پرفراز و نشیب ایران می‌تواند دستمایه بسیاری از آفرینش‌های فرهنگی و ادبی باشد.

جوادیان‌زاده عنوان کرد: مورخ تلاش می‌کند تا به روایتی از تاریخ دست یابد که بر واقعیت گذشته قابل انطباق بیشتری باشد، اما نویسنده در پی تکثیر روایت است و از آن استقبال می‌کند؛ در واقع نمایشنامه‌نویس با شکستن زمان خطی می‌تواند به روایتی تازه‌تر و بینامتنی از تاریخ دست یابد.

به گفته این فعال فرهنگی استان، در این کتاب نیز تلاش کرده‌ام تاریخ را از زاویه بینامتنی و براساس زمان غیرخطی بازروایی کنم.

کتاب «جک، جوک، جوکر» شامل نمایشنامه‌های «جک، جوک»، «کشمکش عربده‌کشان بی‌نشان»، «زبان سردار قادسیه»، «رویای ایساتیس»، «چشمان مورب»، «گیسوان پریشان» و «خواب‌هایی به بلندای مرگ و رگال» در ۱۸۱ صفحه به چاپ رسیده است.

دو نمایش از این مجموعه با نام‌های «چشمان مورب» و «گیسوان پریشان» به جشنواره فجر راه یافته‌اند و نمایش «جک، جوک، جوکر» نیز در جشنواره منطقه‌ای قشم رتبه سوم نمایشنامه‌نویسی را کسب کرده است.

از این نویسنده پیش از این پنج کتاب دیگر در حوزه‌های مختلف منتشر شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا