نامه ای برای امشب! به عاصی تقدیم می شود

درس استعفاء استاد!

استاد ابوالقاسم عاصی، استاندار مردمدار یزد، اولین مدیر انتخابی احمدی نژاد است، که با توجه به اصول و بندهای قرارداد میثاق رئیس جمهور با مدیران، استعفاء می دهد و بدون توجه به تفاسیر و تحلیل ها و حرف و نظر دوست و دشمن، خود را از بند میثاق و دام قدرت رها می سازد.

عاصی قبل از آنکه استاندار باشد، معلم و استاد دانشگاه است، و با استعفاء زود هنگام خود از مسند استانداری یزد، به تمام مدیران احمدی نژاد و عدالت خواهان در قالب درس پیام می دهد، که گاهی خدمت به مردم و دولت، در کناره گیری و استعفاء نهفته است.

عاصی با توجه به این نکته که بسیاری شایسته تر از او برای استانداری یزد وجود داشته اند و دارند، بی واهمه، صحنه را برای حضور دیگر شایستگان خالی می کند، و این درس استاد است برای بسیاری از افراد مغرور، که کسی را شایسته تر و لایق تر از خود نمی دانند و نمی بینند.

عاصی رئیس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در یزد، استادی متدین، شجاع و با شهامت است، که شجاعانه در روبروی خواست و اراده و انتخابات رئیس جمهور می ایستد، از پرخاش های مخالفان نمی هراسد، به هیاهوی منتقدان سیاسی احمدی نژاد اعتنایی نمی کند، و با استعفاء شفاف خود، اشتباهات رئیس جمهور را با لحنی نو، به او گوشزد می سازد. چرا که او نمی بایست استاندار می شد که شد، و رئیس جمهور نباید او را انتخاب می کرد که کرد، و حال این رئیس جمهور است که باید در استعفاء عاصی، نکته هایی که مانع از تحقق شعارهای او خواهد شد را ببیند، و اشتباهات را تا زود است جبران نماید.

انتخاب عاصی برای استانداری یزد اشتباه وزیر کشور احمدی نژاد بود، و عاصی با استعفاء از استانداری، اشتباه احمدی نژاد و وزیر کشور را جبران کرد، به این امید که احمدی نژاد، در معرفی و انتصابهای آتی خود، دیگر تکرار اشتباه نکند.

استان طبقاتی و ثروتمند یزد، دیگر استانداری مانند عاصی، و احمدی نژاد دیگر استانداری مثل عاصی پیدا نخواهد کرد، عاصی در بعد از انقلاب، یک استثنا است، که هفت ماه حضور در استانداری نیز، اندکی بذر حب جاه و مقام را در دل او نمی کارد.

در هنگامه ای که بسیاری با توانایی های مختلف و متفاوت، درصدد رسیدن به استانداری یزد با هر وسیله و از هر راه هستند، عاصی از استانداری فرار می کند، تا در هیاهوی جناح ها، دنیای سیاست را به اهل سیاست واگذارد.

آنکس که بعد از مهندس سفید استاندار یزد می شد کارش بسیار مشکل بود، و اما آنکس که بعد از عاصی استادار یزد خواهد شد، کارش بی نهایت دشوار و سخت است. چرا که عاصی بجای باند و دسته و هوادار و مدیر و رابطه، از خود درسی را بجا می گذارد، که تا مدتها، بسیاری مجبورند آن درس را بخوانند و حفظ کرده و عمل کنند. درس از خود گذشتگی و ایثار و خداترسی!

درس مهم و کوتاه استاد پایان گرفت، و استاد کلاس انحصار طلبی در یزد را تعطیل کرد و از استانداری رفت، تا ثابت کند که معتقدان به نظام جمهوری اسلامی، اگر توان کار را در خود نبیند، منافع و مصلحت و آبروی خود را نیز فدای منافع نظام خواهند کرد.

عاصی اولین مدیری نبود که به ضعف و ناتوانی خود در سیاست و مدیریت پی برد، اما اولین مدیری بود که ضعف و ناتوانی خود را افشاء کرد و از قدرت و مدیریت کناره گیری نمود.

استعداد عاصی برای آموختن، از بسیاری مدیران بی تجربه و کم تحصیلاتی که در طول کار با بودجه بیت المال، تجربه و مدرک بالای تحصیلی کسب کردند کمتر نبود، اما ایمان و صداقت و اعتقادش بیشتر بود، و حرکت معلم منشانه عاصی، طرح سوالی است برای بسیاری از مدیران دوران سازندگی و اصلاحات و الان، مدیران مدعی ئاشتن تخصص و تجربه، تجربه و تخصص خود را کجا و چگونه کسب کرده اند؟

بسیاری از وزیران و استانداران و فرمانداران و مدیران دورانهای گذشته که اینک مدعی داشتن تجربه و تخصص و علم مدیریت هستند، در شروع کار تجربه و تخصص و علم مدیریت نداشتن، و هیچکس نیز در آن دورانها، با توجه به سیاست زدگی حاکم، به این موضوع اعتراضی نداشت و نکرد.

عاصی می خواهد برود، عده ای اصرار بر رفتن او دارند، و عده ای مخالف رفتن او هستند؛ اما عاصی بی درنگ می رود، چون باید برود.

بسیاری از آنها که می خواهند عاصی برود، در جستجوی یافتن فرد مورد نظر خود برای استانداری یزد هستند، تا موضوعات و خواسته های خود را برای او دیکته کنند، و بسیاری از آنانی که مخالف رفتن عاصی هستند، می خواهند تا عاصی باشد و دیکته های آنان را بنویسد، و اما عاصی استادی دیکته گو است نه دیکته نویس، و این حقیقت تلخی است که بسیاری جرات قبول آن را ندارند.

و اما عاصی در پایان درس خود باید به یک سوال ساده پاسخ بدهد، که چه کسی بجای او خواهد آمد؟! بهر حال عاصی چه بخواهد و چه نخواهد، باعث آمدن استاندار جدید یزد می باشد، و اگر استانداری که بجای او می آید، نتواند در راه تحقق عدالت اجتماعی و از بین بردن تبعیض و فاصله طبقاتی بکوشد، و مانع رانت خواری و فساد اقتصادی گردد، عاصی مسئول است، و باز هم باید در آن فردایی که از آن می ترسد پاسخ بدهد، آیا عاصی قبل از استعفاء و رفتن، به جواب سوال فکر کرده است؟! 21/2/85

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا