بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری
یزدفردا : متاسفانه امروزه سوء استفاده از علامت تجاری که می تواند به شهرت و اعتبار برند آسیب برساند ، هنوز شایع است، اما برندها نسبت به گذشته شانس بهتری در اطلاع یافتن از جعل, سواستفاده و متوقف نمودن آنها , قبل از ورود هر گونه صدمه ای را دارند . سواستفاده از علامت تجاری نه تنها به شرکت مالک برند آسیب می رساند بلکه به مشتریان و مصرف کنندگان آن نیز صدمه جدی وارد می نماید .
به عبارت دیگر، سوء استفاده از علامت تجاری امری است که موجب نگرانی بازاریابی و حقوقی است، اما این مسئله , یک مشکل اخلاقی نیز است. در دنیای امروزه که شرکت ها عهده دار مسئولیت اجتماعی هستند , علاوه بر اینکه مسئول حفاظت از سود و نیز حفاظت از مردم , کارمندان , مشتریان و دیگر اشخاصی هستند که به نوعی با شرکت مرتبط می باشند ، پاسخگوی سوء استفاده از علامت تجاری که به سطح جدیدی از اهمیت برای شرکت ها رسیده نیز می باشند .
حال سوالی که مطرح می شود اینست که با توجه به اتفاقات اخیر و سواستفاده از علائم تجاری بسیار محبوب , یک شرکت به عنوان شهروند سازمانی خوب چه کارهایی را باید انجام دهد تا هم از اموال فکری خود و سود مرتبط با آن حفاظت کند و هم از مشتریان و سایر اشخاصی که با شرکت در ارتباط هستند ؟
به عبارتی اگر علامت تجاری شرکت به هر نحوی مورد سواستفاده قرار گرفته است چه اقداماتی را باید انجام دهد ؟ رسانه های اجتماعی این امکان را فراهم آورده اند تا درباره برند خود سریعتر و گسترده تر از همیشه مذاکره نمایید . آیا آماده پاسخ دادن هستید؟ آیا برنامه ای برای بازگرداندن شهرت و اعتبار برند خود را دارید ؟
در جوامع پیشرفته اموال فکری برای اکثر شرکت ها دارایی های ارزشمندی هستند که از آنها به طور دقیق محافظت می کنند، اما وقتی یک مال فکری مورد سوء استفاده واقع می شود و شرکت ها را بعد از این واقعیت تحت تاثیر قرار می دهد چه اتفاقی می افتد ؟
نوع اقدام علیه سواستفاده کنندگان بر حسب دیدگاه شرکت ها می تواند متفاوت باشد . اکثر شرکت ها می گویند اگر ما به موقع در مورد این مسائل آگاهی می یافتیم , در ابتدا سعی می کردیم تا به شخصی که بدون اجازه از علامت ما استفاده نموده , عمل غیر قانونی وی را گوشزد کنیم و او را از ادامه آن عمل بازداریم . زیرا ممکن است طرف مقابل دارای سوء نیت نباشد , بنابراین به وی فرصت دفاع و جبران می دهیم. گاهی اوقات واضح است که همه چیز به طور عمدی انجام شده است و ما رویکردی سخت تر را در پیش می گیریم. بعضی دیگر بدون توجه به این امر , اقدام به توقف وی از طریق مراجع قضایی می نمایند.
بخش مهمی از حفاظت از اموال معنوی و شهرت و اعتبار برند ، نظارت بر آنها به ویژه از طریق فضای مجازی است . روش های متعددی برای بررسی و رصد وجود دارند .اکثر شرکت های بزرگ به طور مداوم google و رسانه های اجتماعی را رصد می کنند تا مطمئن شوند برند و لوگوی آنها بدون اجازه مورد استفاده قرار نگرفته است.
برای اکثر شرکت های کوچک نظارت بر برندها امری چالش برانگیز و دشوار است و آنها ترجیح می دهند بر کارهایی که به نفع مشتریانشان می باشد , تمرکز می کنند و زمان زیادی را صرف متوقف کردن اشخاصی که بدون اجازه از برند استفاده می کنند , ننمایند . زیرا آنها معتقدند دارای منابع محدودی هستند که این منابع محدود را باید برای بهبود کیفیت محصولات متمرکز نمود . در پاسخ به این نظر, همانگونه که در ابتدای مقاله نیز بیان کردم شرکت ها با حفاظت از برند خود در مقابل هر گونه سواستفاده , در واقع از مردم و مشتریان خود محافظت نموده اند . آنها مسئول جلوگیری از گمراهی مصرف کنندگان در استفاده از محصولات و خدمات با برند مشابه آنها می باشند. بهتر می باشد شرکت ها یک تیم کوچک استخدام نموده و به طور فعال به دنبال رصد مواردی باشند که مطابق با دستورالعمل های برند شرکت نیستند . در اینصورت با تمرکز بر حفاظت از دارائی های فکری و شهرت برند خود, سود خواهند برد زیرا هیچ شرکتی دوست ندارد کالاها و محصولات تقلبی با کیفی پائین را تحت برند مشابه خود در فروشگاه ها مشاهده نماید که بر اعتبار و شهرت برند وی تاثیر منفی گذارده و باعث کاهش سود وی می گردد .
طبق اعلام انجمن بين المللي علامت تجاري ، شركت ها به طور متوسط ٣٢ درصد از فروش بالقوه خود را به دليل نقض علامت تجاري و به عبارتي به دليل علامت تقلبي از دست مي دهند .بنابراین اگر علامت تجاری مورد سوء استفاده قرار گیرد باید سوء استفاده از آن را جدی گرفت. علامت تجاری , ارزشمند ترین دارایی فکری هر مجموعه ای است. اگر مردم به وعده های یک برند دیگر اعتقاد نداشته باشند، منافع بلند مدت آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت . به یاد داشته باشید قاتل درجه یک شهرت و اعتبار برند , سردرگمی برند است .
بهتر است یک سیستم برای شناسایی و پاسخگویی به شرایطی که نه تنها غیر قانونی است، بلکه باعث آسیب بر تصور برند شما در ذهن مصرف کنندگان است, ایجادنمائید. حتی یک پاسخ با تاخیر پس از واقعیت سواستفاده از برند ، بهتر از پاسخ ندادن می باشد . زیرا مسئولیت اجتماعی شرکت در هر ابعادی به طور مستقیم به شهرت و اعتبار برند شما مرتبط است. این امر را نادیده نگیرید.
مقالات مرتبط:
چالش سخت ایده پردازان یا چالش سرقت ایده ها (42) تاریخ: 15 بهمن 1397 - 21:10 |
حمایت قانونی مناسب از طرح و بسته بندی کالاها (41) تاریخ: 09 بهمن 1397 - 23:18 |
مروری بر سوء تفاهمی در مورد ثبت جهانی شهر یزد (40) تاریخ: 04 دی 1397 - 23:48 |
کلاهبردارانی در شکل موسسات حقوقی و ثبتی در حوزه مالکیت فکری تاریخ: 19 آذر 1397 - 00:20 |
داستان حضور تاجر کویتی در نمایشگاه یزد و خطر سرقت نامحسوس صنایع دستی(38) تاریخ: 28 آبان 1397 - 22:46 |
ضرورت داشتن برند جهت صادرات (37) تاریخ: 21 آبان 1397 - 00:03 |
حقوق قانونی طراحان مد ولباس (36) تاریخ: 13 آبان 1397 - 22:48 |
آیا می دانید شرط حمایت از اختراع، افشای کامل آن است؟ (35) تاریخ: 16 مهر 1397 - 00:09 |
ممنوعیت تقلید نام و علامت نشریات الکترونیکی (34) تاریخ: 08 مهر 1397 - 23:45 |
حمایت قانونی از پایگاه داده ها با بهره از حقوق مالکیت فکری (33) تاریخ: 02 مهر 1397 - 00:07 |
پیش درآمدی بر حقوق قانونی آواز خوانان ایران (32) تاریخ: 25 شهریور 1397 - 22:58 |
نکات کلیدی درباره نحوه ایجاد , اجرا و توسعه ایده استارتاپی(31) تاریخ: 19 شهریور 1397 - 00:06 |
اساسی ترین راه حفظ استارتاپ(30) تاریخ: 05 شهریور 1397 - 01:25 |
آشنایی با کاسبان حق اختراع یا طرح صنعتی (29) تاریخ: 07 مرداد 1397 - 23:52 |
حقوق نشر،عرضه،اجرا و بهره برداری مادی از نرم افزار(28) تاریخ: 03 تیر 1397 - 23:40 |
تصورات اشتباه رائج در مورد برند (27) تاریخ: 21 خرداد 1397 - 00:40 |
بایدها و نبایدهای علامت تجاری و نام تجاری (26) تاریخ: 06 خرداد 1397 - 23:34 |
راه های جلوگیری از اشتباهات رایج علامت تجاری (25) تاریخ: 30 اردیبهشت 1397 - 23:35 |
چگونگي ثبت مراحل اختراع (24) تاریخ: 24 اردیبهشت 1397 - 23:37 |
چگونه بدانم اختراعم قابل ثبت می باشد؟ (23) تاریخ: 16 اردیبهشت 1397 - 23:34 |
اثر و پدیده قابل ثبت و حمایت قانون مالکیت فکری است؟ (22) تاریخ: 09 اردیبهشت 1397 - 23:34 |
حقوق مالکیت معنوی عکس توسط قانون کپی رایت محافظت می شود(21) تاریخ: 27 اسفند 1396 - 23:35 |
چرا مالکان برند حاج خلیفه رهبر از حق مالکیت انحصاری خود و آبروی یزد دفاع نمی کنند؟ (20) تاریخ: 20 اسفند 1396 - 23:35 |
حمايت قانوني از نرم افزارهای رایانه ای زیر چتر حقوق مالکیت فکری (19) تاریخ: 13 اسفند 1396 - 23:36 |
آثار ترجمه شده هم شامل حق مالکیت فکری می شود؟(18) تاریخ: 06 اسفند 1396 - 23:35 |
آشنایی با مبانی اسرار تجاری به عنوان یکی از مصادیق مالکیت فکری (17) تاریخ: 23 بهمن 1396 - 23:35 |
غفلت مالکان برند (16) تاریخ: 15 بهمن 1396 - 23:35 |
گزارش تصویری: كارگاه آموزشی برند(علامت تجاری) و ويژگی های لازم برای ثبت (15) تاریخ: 01 بهمن 1396 - 23:35 |
بي توجهي به اموال فكري ، تهديدي براي شركتها (14) تاریخ: 24 دی 1396 - 23:35 |
مجازات های پيش روی ايده دزدی و دستبرد فكری(13) تاریخ: 03 دی 1396 - 23:35 |
نحوه جلوگيري از سرقت اختراع (12) تاریخ: 26 آذر 1396 - 23:35 |
ثبت نشان جغرافیائی تنها راه گریز از خطر دست رفتن سرمایه های ملّی ایران(11) تاریخ: 19 آذر 1396 - 23:35 |
گزارش تصویری: آشنایی با موسسه حقوقی بیان، مرکز تخصصی در حوزه مالکیت فکری (10) تاریخ: 12 آذر 1396 - 23:37 |
برخی از چالشهایی که در ثبت مالکیت فکری ممکن است با آن روبرو می شوید (9) تاریخ: 05 آذر 1396 - 23:08 |
چرا برند معروف اكبر جوجه پس از سي سال ابطال ميشود؟ (8) تاریخ: 23 مهر 1396 - 23:35 |
اهمیت و ضرورت آشنایی با حقوق مالکیت معنوی (7) تاریخ: 16 مهر 1396 - 23:35 |
آیا می دانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت می باشد؟ (6) تاریخ: 09 مهر 1396 - 23:35 |
چرا ثبت اختراع امری حیاتی و ضروری برای مالک آن محسوب می شود؟ (5) تاریخ: 02 مهر 1396 - 23:35 |
علامت تجاری چیست و چه تفاوتی با برند دارد؟ (4) تاریخ: 26 شهریور 1396 - 23:35 |
از طرح جدید محصولات تولیدی خود یا بسته بندی منحصر به فرد آنها محافظت نمایید(3) تاریخ: 19 شهریور 1396 - 23:35 |
آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟(2) تاریخ: 12 شهریور 1396 - 23:27 |
مالکیت فکری و اهمیت آن (1) تاریخ: 05 شهریور 1396 - 23:43 |
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
یکشنبه 24,نوامبر,2024