وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرد/ کارنامه وزارت علوم بدون تعلقات جناحی بررسی شود
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس نهم در مخالفت با استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم گفت: وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جواد هروی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 29 مرداد) و در جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مخالفت با استیضاح رضا فرجیدانا گفت: در روز بررسی رأی اعتماد به دکتر فرجیدانا نگران از این بودم که کشتی توسعه علمی کشور در ساحل بدنامی به گل ننشیند و ناخدایان علمی به خس و خاشاک تمسک نورزند.
نماینده مردم قائنات در مجلس نهم در ادامه افزود: 9 ماه پیش از ترس این مسائل نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی در انتخاب وزیر فراخواندم و در آن روز به عنوان مخالف وزیر امروز سخن گفتم.
هروی با تاکید بر اینکه کارنامه کوتاه فرجی دانا قابل تقدیر است، گفت: جای آن دارد که بدون هیچ تعلل جناحی کارنامه کوتاه اما روشن وزارت علوم در دولت تدبیر و امید را بررسی کنیم.
وی با اشاره به فرمایش امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه "نه زندگی آنقدر شیرین و نه مرگ آنقدر ترسناک که شرافت را زیر پا بگذاریم"، تصریح کرد: در 9 ماه گذشته با توجه به حضور در کمیسیون آموزش از نزدیک با مسائل وزارت علوم محشور و با وزیر و معاونان به دفعات جلسه داشتیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از رفتار برخی رسانهها در قبال وزارت علوم گفت: ارائه آمار و اطلاعات دقیق ساماندهی نحوه صحیح توزیع اعتبارات آموزش دولتی و تعامل بالا با کمیسیون از مهمترین نکات مثبت وزارت علوم با کمیسیون آموزش است.
هروی با اشاره به اظهارات موافقان استیضاح پیرامون توزیع اعتبارات در لابلای سخن استیضاحکنندگان گفت: بنده بهعنوان کارشناس اعلام میکنم که وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرده است.
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی نمایندگان در زمان حضور در کمیسیون تلفیق دیدند که وزارت علوم و کیمسیون آموزش تلاش مصرانهای برای تثبیت وضعیت نابسامان توزیع اعتبارات آموزشی برای دوری این مقوله از وضعیت ناعادلانهای که داشت، اعمال کردند.
وی ادامه داد: برخی از دانشگاهها متاسفانه سرانه دانشجوی بسیار بالا و بدون شاخصه و ضرایب میگیرند. بسیاری از افراد که در کمیسیون تلفیق آمدند، دیدند که این دلایل امروز برای کارشناسان قابل اعتنا است. از طرف دیگر یکی دیگر از کارهای وزارت علوم این بود که با رشد منفی و افسارگسیخته بهعنوان یک مشکل قانونمند برخورد کرد. از اینرو برخی دانشگاهها که با رشد منفی نسبت به دانشگاههای همسطح روبرو بودند، وزارت علوم به درستی و با عدالت با این موضوعات برخورد کرد.
هروی افزود: اکثر نمایندگان، نمایندگان مناطق محروم هستند، حال آیا آمدهاند بپرسند که در بحث توزیع عادلانه سرانه دانشجویی و بودجه وزارت علوم آیا در دولتهای گذشته اقداماتی با همین دقت داشتهایم؟ از اینرو شاهدیم که دولت یازدهم در همین مدت کوتاه با دقت کار کرده است. بنابراین ما براساس وضعیت موجود دانشگاههای همتراز در یک منطقه که بودجههای متفاوتی دارند، این مراکز را متفاوت میدانیم، بنابراین همه این امور انجام شد و در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم که برای اولینبار وضعیت اعتبارات دانشگاههای کشور را سامان دهیم که این موضوع یک حرکت عملی و جدی بود که با تعامل وزارت علوم انجام دادیم تا این کار را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: هر چند که تمام تلاشها در کمیسیون تلفیق انجام شد، اما به علت تازهکار بودن دولت و وزارت علوم نتوانستیم این وضعیت اعتبارات و سرانه را پیاده کنیم، اما در همین چند ماه اندک وزارت علوم توانسته است بحث اعتبارات را به صورت جدی پیگیری کند و انتظار داریم که در بحث کمیسیون تلفیق در سال آینده این موضوع کاملا عملیاتی شود. از طرف دیگر توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاهها در ماههای گذشته قابل تقدیر است و این اقدامات شعار نیست و آن دوستانی که میگویند در وزارتخانه شعار داده شده و از عدالت خبری نیست، این اقدامات نمونه عینی برقراری عدالت است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: کاری که در دولت گذشته با اغماض روبرو شده است، امروز تسریع شده و رویه خوبی گرفته است. یکی دیگر از کارهایی که در 9 ماه گذشته انجام شده تلاشهای کمیته عالی کمیسیون آموزش برای ساماندهی حوزه آموزش عالی بود، از اینرو توسعه کمی آموزشی عالی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب متاسفانه به صورت اصولی انجام نگرفته بنابراین از وزیر و معاونان وزارت علوم برای حضور در نشستی با عنوان ساماندهی آموزش عالی کشور دعوت کردیم که مورد استقبال وزیر قرار گرفت. از اینرو تعجب میکنم که برخی استیضاحکنندگان گفتند که در این وزارتخانه پیوسته کارهای سیاسی و جناحی شده است! که در این رابطه معاونان وزیر حتی یک جلسه هم غیبت نکردند.
هروی افزود: دقت این افراد در حضور در جلسات و پیگیری بحث عدالت آموزشی قابل تقدیر است و دستیابی به نتایج مثبت این کمیته نشان از برنامهریزی دقیق این وزارتخانه در پیگیری برنامههای فرجی دانا از آغاز است.
وی ادامه داد: مأموریت های آموزشی که اشاره کردم توسعه حوزه های علمی به جای حوزه نفتی است مگر ما قرارمان این نبود که به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم انقلاب ما حوزه های علمی است پس برای آموزش عالی کار لوکس و تجملی نیست و باید آستین ها را بالا بزنیم.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین مدت اندک این وزارتخانه آستین ها را مردانه بالا زدند؛ سه عامل تسریع در روند توسعه علم از منظر صاحب نظران، برنامه ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی است.
این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: این سه عامل دستور کار وزارت علوم در ماه های گذشته بوده و به صورت جداگانه از سوی مدیران جدید این وزارتخانه پیگیری شده بهتر است کمی انصاف داشته باشید که این کارها در وزارتخانه ای که مأموریت پیگیری اینگونه امور است با جدیت صورت گرفته است لذا از نخستین روزهای دولت یازدهم وزارت علوم معرکه پایان ناپذیر فرار نخبگان را با جدیت دنبال کرده است.
هروی با بیان اینکه عدالت آموزشی در قالب طرح جامع آمایش سرزمین در حال پیگیری است یادآور شد: توزیع اعتبارات بر اساس سرانه دانشجویی در حال انجام است و استانداردهای آموزشی به شدت این ساماندهی را به سمت یکپارچگی می برد.
وی تأکید کرد: وزارت علوم در طی چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه ها در بحث اقتصاد مقاومتی با شعار برخورد کردند این وزارتخانه به صورت عملیاتی ورود پیدا کرد و گام عملی برداشته است؛ یکی از مهمترین مباحثی که در سیستم آموزش عالی کشور معطل مانده بود بحث ارتباط دانشگاه با صنعت است که برای اولین بار فرجی دانا با شکل عملی به این قضیه ورود پیدا کرد و ما شاهد عملیاتی شدن ارتباط دانشگاه و صنعت بودیم.
نماینده مردم قائنات در مجلس نهم افزود: تفاهم نامه همکاری آموزشی و فناوری با وزارت علوم و وزارت دفاع، قرارداد فیمابین وزارت علوم و وزارت صنعت، تفاهم نامه مشترک میان وزارت علوم و وزارت نفت، تفاهم نامه جدی میان وزارت علوم و وزارت بهداشت و قرارداد وزارت علوم با معاون فناوری رئیس جمهور از مواردی است که همگی سندهای مهمی است که در تاریخ ماندگار خواهد بود.
وی یادآور شد: آنهایی که می گویند در این 9 ماه گذشته کار عملیاتی انجام نشده است به این مستندات رجوع کرده و براساس آن حال چگونه می تواند آنها را رد کند اینها در نوع خود و در شاخصه های آموزش عالی کشور و در سال های اخیر بی نظیر است لذا ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوی و غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای کوچه های آموزش عالی مالیده شده بود شکل عملی گرفت و تفاهم نامه های رسمی حکایت گر تلاش های مجدانه و معصومانه وزیر علوم است حال باید وزارت علوم داد می زد که این تفاهم نامه ها را انجام داده است؟ حال باید شاهد باشیم که عده ای معتقدند در وزارت علوم هیچ کاری انجام نشده است.
وی ادامه داد: مأموریت های آموزشی که اشاره کردم توسعه حوزه های علمی به جای حوزه نفتی است مگر ما قرارمان این نبود که به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم انقلاب ما حوزه های علمی است پس برای آموزش عالی کار لوکس و تجملی نیست و باید آستین ها را بالا بزنیم.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین مدت اندک این وزارتخانه آستین ها را مردانه بالا زدند؛ سه عامل تسریع در روند توسعه علم از منظر صاحب نظران، برنامه ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی است.
این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: این سه عامل دستور کار وزارت علوم در ماه های گذشته بوده و به صورت جداگانه از سوی مدیران جدید این وزارتخانه پیگیری شده بهتر است کمی انصاف داشته باشید که این کارها در وزارتخانه ای که مأموریت پیگیری اینگونه امور است با جدیت صورت گرفته است لذا از نخستین روزهای دولت یازدهم وزارت علوم معرکه پایان ناپذیر فرار نخبگان را با جدیت دنبال کرده است.
هروی با بیان اینکه عدالت آموزشی در قالب طرح جامع آمایش سرزمین در حال پیگیری است یادآور شد: توزیع اعتبارات بر اساس سرانه دانشجویی در حال انجام است و استانداردهای آموزشی به شدت این ساماندهی را به سمت یکپارچگی می برد.
وی تأکید کرد: وزارت علوم در طی چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه ها در بحث اقتصاد مقاومتی با شعار برخورد کردند این وزارتخانه به صورت عملیاتی ورود پیدا کرد و گام عملی برداشته است؛ یکی از مهمترین مباحثی که در سیستم آموزش عالی کشور معطل مانده بود بحث ارتباط دانشگاه با صنعت است که برای اولین بار فرجی دانا با شکل عملی به این قضیه ورود پیدا کرد و ما شاهد عملیاتی شدن ارتباط دانشگاه و صنعت بودیم.
نماینده مردم قائنات در مجلس نهم افزود: تفاهم نامه همکاری آموزشی و فناوری با وزارت علوم و وزارت دفاع، قرارداد فیمابین وزارت علوم و وزارت صنعت، تفاهم نامه مشترک میان وزارت علوم و وزارت نفت، تفاهم نامه جدی میان وزارت علوم و وزارت بهداشت و قرارداد وزارت علوم با معاون فناوری رئیس جمهور از مواردی است که همگی سندهای مهمی است که در تاریخ ماندگار خواهد بود.
وی یادآور شد: آنهایی که می گویند در این 9 ماه گذشته کار عملیاتی انجام نشده است به این مستندات رجوع کرده و براساس آن حال چگونه می تواند آنها را رد کند اینها در نوع خود و در شاخصه های آموزش عالی کشور و در سال های اخیر بی نظیر است لذا ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوی و غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای کوچه های آموزش عالی مالیده شده بود شکل عملی گرفت و تفاهم نامه های رسمی حکایت گر تلاش های مجدانه و معصومانه وزیر علوم است حال باید وزارت علوم داد می زد که این تفاهم نامه ها را انجام داده است؟ حال باید شاهد باشیم که عده ای معتقدند در وزارت علوم هیچ کاری انجام نشده است.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از وزرات خانه هایی که در چند ماه گذشته به تبعین و تدوین برنامه های خود در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخته وزارت علوم می باشد و تاکنون وزارت علوم کتابهای بسیاری را در راستای منویات مقام معظم رهبری و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش عملی در جهت تحقق بخشیدن به این موارد چاپ کرده است.
هروی ادامه داد: چرا نمایندگان استیضاح کننده این اقدامات را نمی بینند، در این جا لازم است وارد بحث جدی بورسیه ها شویم در سخن برخی از نمایندگان استیضاح کننده گفته شده که اگر هر تخلفی در این بحث انجام شده باشد باید بررسی شود. اساس قضیه در بحث بورسیه های غیرقانونی این موضوع است و من عضو کمیته بررسی پرونده بورسیه های 3 هزار نفری بودم و آنچه که گفته می شود مستند به اسناد است.
وی تصریح کرد: از حدود سال 80 به بعد پدیده بورس که از سالهای گذشته برداشته شد برای اینکه داوطلبان بورس دو گروه بودند ،گروه اول نخبگان و شاگرد اولی های دانشگاهها و گروه دوم مربیان تمام وقت دانشگاهها می باشند. یعنی امکان ورود افرادی که ضعف بنیه علمی دارند به بورس وجود ندارد لذا یک فیلتر اساسی وجود داشت که امروز هم این فیلتر در دوره دکترا به نام آزمون این مقطع است. از این رو از سال 85 دستورالعمل شورای بورس است که جایگزین آزمون اعزام بحث شورای بورس عملیاتی می شود.
هروی گفت: در تمام پرونده هایی که در تمام مدت بررسی شد فقط دو امضا از وزرای وقت وجود دارد و آنچه که تحت عنوان بورسیه های تبدیل به داخل انجام می شده است عملا از نگاه وزیر به دور بوده و خود وزرا اطلاعی نداشتند و سوال اساسی این است که چگونه در یک کشور وزرا از اینکه چند هزار نفر بورس شده و خبر نداشته اظهار نظر هایی در این زمینه بیان می شود. بنابراین از سال 87 در دستورالعمل شورای بورس این نکته اضافه می شود که آنهایی که خدمات برجسته فرهنگی انجام میدهند می توانند از بورس استفاده کنند.
هروی با اشاره به مستندات موجود در بحث پژوهش نیز گفت: برخی از استیضاحکنندگان در آمارها به نوسان آماری اشاره میکنند، براساس مستندات رسمی به دستگاههایی اشاره میکنیم که مرجعیت و رتبههای علمی در کشور را داشته باشند و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یکی از نمونههای بارز آن است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در نامه این مرکز در رابطه با وضعیت علمی کشور آمده که توسعه علمی کشور از روند معقول و مطلوبی در سال گذشته برخورد بوده و متاسفانه افرادی که در حوزه علوم، اطلاعات اندکی دارند، درباره نرخ رشد تولید ملی کشور اظهارنظرهای ناثوابی کردهاند.
وی تصریح کرد: با گذشت 8 ماه از سال میلادی جدید، آمار تولید علم در ایران 1.65 است در صورتی که این آمار در گذشته با رشدی حدود 1.39 همراه بوده و این آمار رسمی است که مراجع اعلام رتبههای علمی به آن اذعان دارند و من از کسانی که آمارهای اشتباه میدهند تعجب میکنم.
هروی توضیح داد: براساس پایگاههای استنادات جهان اسلام سخن گفتن از تولید علمی در ایران اساساً جایز نیست.
وی با اشاره به برخی مستندات دیگر نیز گفت: برخلاف اعلام بسیاری از رسانههای مغرض و برخی از حرکات تندرو که اشاره میکنند در این 9 ماه حرکت علمی صورت نگرفته باید اعلام کرد که این اظهارات اشتباه است. براساس اعلام این گروهها وزارت علوم تنها جناحی عمل کرده که این اظهارات اشتباه است.
نماینده مردم قائنات در مجلس نهم در بحث حمایت از طرحهای کلان ملی نیز گفت: اگر در سال 91 بابت حمایت از طرحهای کلان ملی 2 میلیارد تومان هزینه شد، اکنون رقم آن به 30 میلیارد تومان افزایش یافت. در مورد حمایت از شبکههای آزمایشگاه علمی جهان نیز از 500 میلیون به 28 میلیارد و 500 میلیون ارتقا یافته که این آمارها بیانگر رشد علمی در کشور است.
وی تصریح کرد: براساس آمار حمایت از مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری از 2.5 میلیارد به 10 میلیارد تومان افزایش یافته و چگونه میتوان این آمارها را کتمان کرد، اینها را باید در قیامت جواب داد.
هروی در بحث حمایت از مراکز تحقیقاتی نیز گفت: هزینه برای این مراکز از 2.5 میلیارد به 11 میلیارد تومان افزایش یافته است و تمام آمارها براساس جداول و منحنیهای موجود است و نشان میدهد آنچه طی ماههای گذشته رخ داده است، تنها رشد علمی بوده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: به هر حال نمیتوان براساس ادله چند روزنامه و بدون مستندات ناثواب رشد علمی ماههای اخیر را کتمان کرد که نتیجه این موضوعات جای تقدیر و سپاس فراوان از وزیر علوم را دارد.
وی گفت: در حوزههای مالی نیز حرکات رو به رشدی صورت گرفته که به دلیل کمبود زمان از آنها گذر میکنیم.
هروی همچنین با تشکر از وزیر علوم بابت در اختیار گذاشتن وقت تاکید کرد: به نمایندگان، مردم و دانشگاهیان توصیه میکنم که تصمیمات پرهزینه نگیرید و تصمیماتی که سکان علمی کشور را با چالش مواجه میسازد، اشتباه است.
وی ادامه داد: برخی گروههای افراطی اصولگرا و اصلاحطلب از این قضیه بسیار بهره میبرند و با یک حرکت آرام اقدام میکنیم که هم خدا بپسندد و هم مردم و مطمئناً نتیجه این استیضاح بیش از هر چیزی مهم است.
وی ادامه داد: بیش از 50 درصد بورسیه ها دررشته های علوم انسانی بوده کسی سوال نکرده چرا رسانه ها پیگیر این موضوع نبودند و چرا این قضیه به وجود آمده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: از سال 87 یک رویه دیگر در شورای بورس به وجود آمده است و با معدل 14 برای کارشناسی و معدل 16 برای کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده که این یک فرمول من در آوردی است که براساس نمره 75 می آمدند و افراد را پذیرش می کردند، این خانه از پای بست ویران است خواجه در نقش بند ایوان است.
هروی گفت: مشکل اساسی این است در کنار بحث آزمون و سنجش رانت علمی گذاشته شده که براساس این پدیده غیرقانونی اشخاصی بورس می شدند چگونه 3 هزار نفر بدون آزمون سر کلاس دکترا بنشینند، برخی ها توجیه می کنند که شورای بورس گفته بنابراین اگر تا این زمان فقط نخبگان و شاگردان اول از بورس استفاده می کردند این قضیه بورس موجب شده هر کس که نور چشمی بوده یا توانسته از این فرصت استفاده کند بورس دکترا شود و نکته بدتر آن است که بدون فاصله آنها را استخدام کرده اند و در موضوع بورسیه ها خیلی بحث می شود اما کسی نگاه کارشناسی ندارد.
وی ادامه داد: یک حرکت و رانت ناعادلانه در موضوع بورسیه ها وجود داشته و دیگر برای ورود به مقطع دکترا آزمون و مصاحبه ای انجام نشده و افراد براساس نامه مدیران که حتی وزیر هم خبر نداشته توانسته اند دوره دکترا را بگذرانند.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: جالب این است از میان دو وزرای وقت دولت های گذشته فقط 2 حاشیه و امضای وزرا وجود دارد،هیچ نامه مکتوبی در این قضیه وجود ندارد.
هروی گفت: پدیده نامبارک دیگر استخدام های غیرقانونی انجام شده است بعد از بررسی پرونده ها اذعان میکنم افرادی وجود دارند که معدل کارشناسی آنها زیر 12 و معدل کارشناسی ارشد آنها زیر 14 است چگونه ممکن است که این ها انجام شود. این پدیده بی قانونی است.
وی ادامه داد: دو جا به شدت قانون زیر سوال رفته در موضوع آزمون دوره دکترا، آزمونی گرفته نشده و موضوع دیگر استخدام بی ضابطه آنها است بنابراین آیا باید چشم ها بسته شود که تخلفی صورت نگرفته، در تمام مصاحبه هایم اسمی نبرده ام، آن چیزی که مهم است اساس قضیه است که بی قانونی است. حضرت امیر (ع) می فرماید اگر از بیت المال به کابین زنانتان رفته باشد آنرا بر می گردانم بنابراین باید این سیره علوی عملیاتی شود.
هروی گفت: اگر وزارت علوم اسامی در زمینه بورسیه مطرح کرده باید قدردان بود و نباید خرده گرفت، در موضوع بورسیه ها کسانی با مدارک معادل دکترا گرفته اند و کسانی با معدل کم و ایرادهای اساسی توانسته اند به مقطع دکترا راه یابند.
وی افزود: دو تخلف مهم در موضوع بورسیه ها این است که برخی آزمون نداده اند و موضوع مهم دیگر این است که استخدام های بدون ضابطه انجام شده است./
این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان |
> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید |
||||||||
|
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 22,نوامبر,2024