پيش گفتار" راه رسيدن به وحدت آشنائى و عمل به سنت پيامبر
ويژگيهاى غدير خم"ويژگيهاى غدير خم
غدير و آشكار شدن توطئه هاى پنهان"غدير و آشكار شدن توطئه هاى پنهان
غدير و آشكار شدن توطئه ها" غدير و آشكار شدن توطئه ها
متن عهدنامه و طومار نوشته شده" متن عهدنامه و طومار نوشته شده
واقع نگرى پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) پس از حماسه غدير"واقع نگرى پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) پس از حماسه غدير
كودتاى سقيفه"كودتاى سقيفه
حضرت فاطمه (عليها السلام ) و ارزش والاى غدير"حضرت فاطمه (عليها السلام ) و ارزش والاى غدير
روش استفاده از حديث غدير:روش استفاده از حديث غدير
خطبه پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) در روز غدير
خطبه پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) در روز غدير
خطبه روز غدير
الحمد لله الذى علا فى توحده ، و دنى فى تفرده ، و جل فى سلطانه ، و عظم فى اءركانه ، و احاط بكل شى ء، علما، و هو فى مكانه ، و قهر جميع الخلق بقدرته و برهانه ، حميدا لم يزل محمودا لايزال ، و مجيدا لايزال و مبداء و معيدا و كل اءمر اليه يعود
قال ابومنصور احمد بن على بن ابى طالب طبرسى (م 558 ق ) حدثنى السيد العالم العابد ابوجعفر مهدى بن اءبى حرب الحسينى المرعشى قال اخبرنا الشيخ اءبوعلى الحسن بن الشيخ السعيد اءبى جعفر محمد بن الحسن الطوسى قال اءخبرنى الشيخ السعيد الوالد ابوجعفر قال اءخبرنى جماعه عن اءبى محمد هارون بن موسى التلعكبرى قال اءخبرنا اءبو على محمد بن همام قال اءخبرنا على السورى قال اءخبرنا ابومحمد العلوى من ولد الاءفطس - و كان من عبادالله الصالحين - قال حدثنا محمد بن موسى الهمدانى قال حدثنا محمد بن خالد الطياسى قال حدثنا سيف بن عميره و صالح بن عقبه جميعا عن قيس بن سمعان ، عن علقمه بن محمد الحضرمى ، عن ابى جعفر محمد بن على (عليه السلام ) قال حج رسول الله ... فقال (صلى الله عليه و آله و سلم )
ترجمه خطبه غدير
اول : خداشناسى
بنام خداوند بخشنده و مهربان (56)
ستايش خدائى را سزاست كه در يگانگى برتر، و در يكتائى نزديك ، و در سلطنت و قدرت برتر، و ستونهاى قدرت او استوار، و علم او بر هر چيزى شامل است ، و در جايگاه خويش قرار دارد، و بر تمامى موجودات با قدرت و براهين خود پيروز است ، بزرگوارى ازلى ، و ستايش شده اى ابدى ، پديد آورنده بلنديها است .
بارى ء المسموكات ، و داحى المدحوات ، و جبار الاءرضين و السموات ، قدوس سبوح رب الملائكة و الروح ، متفضل على جميع من براءه ، متطول على جميع من اءنشاه يلحظ كل عين و العيون لا تراه
كريم حليم ذواءناة قد وسع شى ء رحمته ، و من عليهم بنعمته . لايعجل بانتقامه ، و لا يبادر اليهم بما استحقوا من عذابه .
قد فهم السرائر، و علم الضمائر، و لم تخف عليه المكنونات ، و لا اشتبهت عليه الخفيات
له الاحاطة بكل شى ء، و الغلبة على كل شى ء، والقوة فى كل شى ء، و القدرة على كل شى ء، و ليس مثله شى ء، و هو منشى ء الشى ء حين لا شى ء
دائم حى و قائم بالقسط لا اله الا هو عزيزالحكيم
جل عن اءن تدركه الابصار، و هو يدرك الابصار، و هواللطيف الخبير
لا يلحق اءحد وصفه من معاينة ، و لا يجد احد كيف هو من سر و علانية ، الا بما دل عز و جل على نفسه
و اشهد اءنه الله الذى ملا الدهر قدسه ، و الذى يغشى الاءبد نوره ، و الذى ينفذ اءمره بلا مشاورة مشير، و لامعه شريك فى تقديره ، و لا يعاون فى تدبيره ، صور ما ابتدع على غير مثال و خلق ما خلق بلا معونة من اءحد، و لاتكلف و لا احتيال ، اءنشاها فكانت و براءها فبانت
فهو الله الذى لا اله الا هو المتقن الصنعة ، الحسن الصنيعة ، العدل الذى لا يجور و الاكرم الذى ترجع اليه الامور.
و اءشهد انه لله الذى تواضع كل شى ء لعظمته و ذل كل شى ء لعزته و استسلم كل شى ء لقدرته ، و خضع كل شى ء لهيبته .
و گستراننده زمين است ، فرمانرواى آسمان و زمين ، پاك و مقدس ، و پروردگار فرشتگان و روح است .
بخشش او بر تمامى پديده ها شامل ، و براى تمامى آفريده ها گسترده است ، همه ديدگان را مى نگرد و ديده اى او را نمى تواند ديد، بخشنده و بردبار و آمرزنده اى كه رحمت او همگان را گرفته ، و بر همگان به سبب نعمت ها منت نهاده است .
در انتقام گناهكاران شتاب نمى كند، و در عذاب آنان كه استحقاق دارند عجله اى ندارد، خدا بر هر چيزى احاطه دارد، و بر هر چيزى پيروز است ، و در هر چيزى ، و بر هر چيزى قدرت دارد، چيزى همانند او نيست و اوست پديد آورنده هر چيزى ، آنگاه كه چيزى وجود نداشته است .
خداى جاودانه كه به عدالت حكومت دارد، نيست خدائى جز او كه قدرتمند و عاقل است خدائى كه برتر از مشاهده چشمهاست ، اما او ديده ها را مى نگرد، و اوست مهربان و آگاه ، كسى حقيت صفات او را مشاهده نمى كند، و از نهان و آشكار او چيزى نمى داند جز آن مقدار كه خود راهنمائى فرمود
گواهى مى دهم او خدائى است كه نور و پاكى او زمان را پر كرده ، و نور او تا ابديت سايه افكنده است ، و فرمان او بى مشورت مشاوران اجراء مى گردد، و شريكى در تقدير آفريده ها ندارد، و تدبير او تفاوت پذير نيست ، بدون استفاده از الگوئى صورتگرى نمود، و بى استفاده از يارى ديگران ، آفريد، و دچار هيچگونه زحمت و مشكلى نشد، آنچه را خواست آفريد، و آشكار نمود
پس اوست خدائى كه جز او خدائى وجود ندارد كه ساخته هاى او داراى استحكام ، و زيبائى بى همانند است ، خداى عادلى كه ستم نمى كند، و بخشنده اى كه همه كارها به او باز مى گردد، و گواهى مى دهم اوست خدائى كه هر چيزى در برابر قدرت او فروتنى دارند، و از ترس او همگان بيمناكند.
مالك الاملاك ، و مفلك الافلاك ، و مسخر الشمس و القمر كل يجرى لاءجل مسمى ، يكور الليل على النهار، و يكور النهار على الليل يطلبه حثيثا. قاصم كل جبار عنيد، و مهلك كل شيطان مريد
لم يكن له ضد و لا معه ند، احد صمد لم يلد و لم يولد و لم يكن له كفوا اءحد
اله واحد، و رب ماجد، يشاء فيمضى ، و يريد فيقضى ، و يعلم فيحصى ، و يميت و يحيى ، و يفقر و يغنى ، و يضجك و يبكى ، و يدنى و يقصى ، و يمنع و يعطى . له الملك ، و له الحمد بيده الخير، و هو على كل شى ء قدير.
يولج الليل فى النهار، و يولج النهار فى الليل ، لا اله الا هو العزيز الغفار
مجيب الدعآء، و مجزل العطآء، محصى الاءنفاس ، و رب الجنة و الناس .
الذى لا يشكل عليه شى ء، و لايضجره صراخ المستصرخين ، و لا يبرمه الحاح الملحين . العاصم للصالحين ، و الموفق للمفلحين ، و مولى المؤ منين و رب العالمين ، الذى استحق من كل من خلق اءن يشكره ، و يحمده على كل حال اءحمده كثيرا و اءشكره دائما على السرآء و الضرآء و الشدة و الرخآء.
ايمان رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) و عرفانه
و اومن به و بملائكته و كتبه و رسله . اسمع امره ، و اطيع و ابادر الى كل ما يرضاه ، و استسلم بقضائه رغبة فى طاعته و خوفا من عقوبته ، لانه الله الذى لايؤ من مكره ، و لايخاف جوره ، و اقرله على
خدا مالك هر ملك ، و قرار دهنده افلاك در جايگاه خويش ، و مهار كننده خورشيد و ماه است كه هر كدام از مسير خود منحرف نگردند، آورنده شب در روز، و روز در شب در پى يكديگر است
شكننده جباران كينه توز، و نابود كننده هر شيطان طغيانگر است
خدا را دشمن و شريكى نيست ، يگانه است و بى نياز، نه متولد شد و نه فرزندى دارد، و چيزى همتاى او وجود ندارد
خدائى است يگانه ، و پروردگارى بزرگوار، هرچه بخواهد مى شود، و بر هرچه اراده كند پديد مى آيد، مى داند و شمارش كند، مى ميراند و زنده نمايد، تهيدست و بى نياز گرداند، مى خنداند و مى گرياند، نزديك و دور مى گرداند، باز مى دارد و مى بخشد، پادشاهى او را سزاست ، و ستايش مخصوص اوست ، و خوبيها در دست او، و بر هر چيزى تواناست .
شب را در روز، و روز را در شب پديد مى آورد، نيست خدائى مگر او كه عزيز و آمرزنده است ، پاسخ دهنده خواسته ها، بخشنده پاداشها، شمارنده نفس ها و انسانها، پروردگار بهشت و انسان است .
هيچ امرى بر او مشكل نبوده ، و ناله ناله كنندگان او را آزار نرساند، و گريه گريه كنندگان در او اثرى نخواهد داشت ، حفظ كننده نيكوكاران ، و پيروزكننده رستگاران ، و سرور جهانيان است
خدائى كه سزاوار شكرگزارى همه پديده هاست ، و شايسته ستايش است در خوشحالى و اندوه و سختى و راحتى ها.
دوم : ايمان و خدا گرائى پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم )
من به خدا و فرشتگان و كتب آسمانى ، و رسالت پيامبران پيش از خود ايمان دارم ، فرمان خدا را شنوا، و به آنچه او را خشنود مى سازد اطاعت مى كنم ، و در آن شتاب مى ورزم ، و در برابر خواسته هاى او تسليم مى باشم ، زيرا مشتاق اطاعت ، و ترسناك از عذاب الهى هستم ، زيرا او خدائى است كه از مكر او كسى در امان نيست ، و از ستم او آسوده اند،
نفس بالعبودية ، و اشهد له بالربوبية ، و اؤ دى ما اوحى به الى حذرا، من اءن لاافعل فتحل بى منه قارعة لا يدفعها عنى احد و ان عظمت حيلته و وصفت خلته
ضروره ابلاغ ولايه على (عليه السلام )
- لا اله الا هو - لانه قد اءعلمنى اءنى ان لم ابلغ ما اءنزل الى فى حق على فما بلغت رسالته ، فقد ضمن لى تبارك و تعالى العصمة من الناس و هو الله الكافى الكريم ، فاءوحى الى .
بسم الله الرحمن الرحيم يا اءيها الرسول
بلغ ما انزل اليك من ربك فى على ، يعنى فى الخلافة لعلى بن اءبى طالب و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس .
معاشرالناس ! ما قصرت فى تبليغ ما انزل الله تعالى الى ، و اءنا ابين لكم سبب هذا الآية .
ان جبرئيل (عليه السلام ) هبط الى مرارا ثلاثا ياءمرنى عن السلام ربى و هو السلام اءن اءقوم فى هذا المشهد، فاعلم كل ابيض و اءسود اءن على بن اءبى طالب و اءخى وصيى و خليفتى على امتى و الامام من بعدى الذى محله منى محل هارون من موسى ، الا اءنه لا نبى بعدى ، و هو وليكم بعد الله و رسوله و قد اءنزل الله تبارك تعالى على بذلك آية من كتابة :
انما وليكم الله - رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤ تون الزكوة و هم راكعون .(57)
به سزاوارى پرستش او اعتراف دارم ، و به پروردگارى او شهادت مى دهم ، و آنچه را به من وحى فرمود انجام خواهم داد، زيرا مى ترسم اگر انجام ندهم ، دچار عذابى شوم كه هيچكس قدرت دفع آن را ندارد هر چند بزرگ انديشه باشد.
سوم : فرمان ابلاغ ولايت على (عليه السلام )
نيست خدائى جز او، كه به من اعلام فرمود، اگر آنچه را بر من نازل فرمود به شما نرسانم ، وظيفه رسالت را انجام نداده ام .
پس براى من ضمانت فرمود كه مرا از شر دشمنان حفظ نمايد، كه اوست خداى كفايت كننده و بخشنده ، پس به من چنين وحى فرمود:
بنام خداوند بخشنده و مهربان
((اى پيامبر آنچه را كه بر تو از طرف پروردگارت درباره على (عليه السلام ) نازل شد ابلاغ كن ، كه اگر اين پيام را نرسانى پس رسالت خدا را ناتمام گذاشته اى ، و خدا تو را از شر مردم حفظ خواهد كرد.))
اى جمعيت انسانها! من تاكنون در تبليغ آنچه كه بر من نازل شده كوتاهى نكردم ، و هم اكنون به جهت نزول اين آيه واقعيتى را براى شما آشكارا مى گويم .
همانا جبرئيل (كه درود خدا بر او باد) سه بار بر من فرود آمد و سلام خدا را رساند كه اوست اصل سلام ، و اين پيام را آورد كه در اين سرزمين ((غديرخم )) توقف كنم ، و به سياه و سفيد شما اعلام دارم كه :
على بن ابيطالب (عليه السلام )، وصى و جانشين ، و امام شما پس از من است . او كه ارزش او نسبت به من همانند ارزش هارون براى موسى پيامبر است ، با اين تفاوت كه بعد از من پيامبرى نيست ، و على رهبر شما پس از خدا و رسول است .
و خداى بزرگ آيه اى در كتاب خود قرآن نسبت به ولايت على (عليه السلام ) بر من نازل فرمود كه :
((همانا رهبر و سرپرست شما خدا و پيامبر او، و كسانى هستند كه ايمان آوردند، نماز را بپاى داشتند، و در حال ركوع ، زكات پرداخت نمودند)).
و على ابن اءبى طالب الذى اقام الصلوة و آتى الزكوة و هو راكع يريد الله عز و جل فى كل حال .
عله تريث النبى فى اءخذ البيعه لعلى (عليه السلام )
و ساءلت جبرئيل (عليه السلام ) اءن يستعفى لى السلام عن تبليغ ذلك اليكم - ايها الناس - لعلمى بقلة المتقين ، و كثرة المنافقين ، و ادغال اللائمين ، و حيل المستهزئين بالاسلام ، الذين وصفهم الله فى كتابه :
باءنهم يقولون بالسنتهم ما ليس فى قلوبهم و يحسبونه هينا و هو عندالله عظيم .(58)
و كثرة اذاهم لى غير مرة ، حتى سمونى اذنا، و زعموا اءنى كذلك لكثرة ملازمته اياى ، و اقبالى عليه ، و هواه و قبوله منى حتى اءنزل الله عز و جل فى ذلك قرآنا.
و منهم الذين يؤ ذون النبى و يقولون هو اذن قل اذن على الذين يزعمون انه اذن خير لكم .
و لو شئت اءن اسمى القائلين باءسمائهم لسميت ، و اءن اومى ء اليهم باءعيانهم لاءوماءت ، و ان ادل عليهم لدللت ، و لكنى والله فى امورهم قد تكرمت ، و كل ذلك لايرضى الله منى الا اءن ابلغ ما انزل الله الى فى حق على ثم تلا.
(يا اءيها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك (فى حق على ) و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس )
و على بن ابى طالب (عليه السلام ) نماز را برپاى داشت و در حال ركوع زكات پرداخت ، و خداى بزرگ و عزيز را در هر حال جوينده است
چهارم : علل احتياطهاى پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) در گرفتن بيعت براى على (عليه السلام )
از جبرئيل خواستم تا مرا از ابلاغ اين فرمان معاف كند زيرا مى دانم كه : شمار پرهزكاران اندك ، و منافقان فراوانند، و گنهكاران نيرنگباز و حيله گران مسخره كننده اسلام زيادند، آنانكه خدا آنان را در قرآن خود شناسانده است .
((مى گويند به زبانهاى خود چيزى كه در قلب آنان وجود ندارد، و مى پندارد اين دوروئى چيز ساده اى است در حاليكه نزد پروردگار بسيار بزرگ است ))
و فراوانى آزار منافقان كه همواره مرا آزار رساندند تا آنجا كه نام مرا ((گوش )) نهادند، و گمان كردند هر چه ديگران مى گويند شنوائى دارم ، زيرا ديدند كه همواره با على هستم و به او و نظريات او توجه مى كنم ، تا آنكه خداى عزيز و بزرگ آيه اى در قرآن براى پاسخ دادن به اين اهانت نازل فرمود كه :
((برخى از آنان پيامبر را آزار دادند و گفتند او گوش است ، بگو، پيامبر برابر سخن حق سراپا گوش باشد براى شما نيكو است ))
حال اگر بخواهيم منافقين را با نام و نشان معرفى مى كنم ، و اگر بخواهم با انگشت به سوى آنان اشاره مى نمايم ، يا مردم را راهنمائى كنم كه آنان را بشناسند مى توانم ، اما بخدا سوگند! درباره آنان بزرگوارى پيشه مى كنم ، و رسوايشان نمى سازم ، با توجه به همه اين مسائل خداوند از من خشنود نمى شود مگر آنكه آنچه بر من نازل شد به شما اعلام دارم كه فرمود:
((اى پيامبر آنچه از طرف پروردگارت نازل شد ابلاغ كن درباره على ، كه اگر چنين نكنى رسالت او را نرساندى ، و خدا تو را از مردم حفظ مى كند))
امامه على و اولاده (عليهم السلام ) حتى ظهور المهدى (عليه السلام )
فاعلموا معاشر الناس ! ذلك فيه وافهموه واعلموا اءن الله قد نصبه لكم وليا و اماما، فرض طاعته على المهاجرين و الاءنصار، و على التابعين لهم باحسان ، و على البادى و الحاضر، و على العجمى و العربى ، والحر و المملوك ، و الصغير و الكبير، و على الاءبيض و الاءسود و على كل موحد، ماض حكمه ، جاز قوله ، نافذ امره ، ملعون من خالفه ، مرحوم من تبعه ، و صدقه ، فقد غفر الله له و لمن سمع منه و اءطاع له .
معاشر الناس ! انه آخر مقام اقومه فى هذا المشهد، فاسمعوا و اطيعوا و انقادوا لاءمرالله ربكم ، فان الله عز و جل هو ربكم و وليكم و الهكم ؛ ثم من دونه رسوله محمد وليكم ، القائم المخاطب لكم ، ثم من بعدى على وليكم ، و امامكم باءمر الله ربكم ، ثم الامامة فى ذريتى من ولده الى يوم القيامة ، يوم تلقون الله و رسوله
لا حلال الا ما اءحله الله و رسوله و لا حرام الا ما حرمه الله . عليكم و رسوله و هم والله عز و جل عرفنى الحلال و الحرام ، و اءنا اءفضيت بما علمنى ربى من كتابه ، و حلاله و حرامه اليه .
معاشر الناس ! ما من علم الا و قد اءحصاه الله فى ، و كل علم علمت فقد اءحصيته فى (على ) امام المتقين ، و ما من علم الا و قد علمته عليا و هو الامام المبين .
پنجم : امامت على (عليه السلام ) و فرزندانش تا قائم آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم )
بدانيد اى جمعيت انسانها! همانا خدا على را سرپرست و امام شما قرار داده است ، كه اطاعت او بر مهاجرين و انصار و پيروان نيكوكار اسلام ، و بر اهل شهرها و روستاها، عرب و عجم ، آزاد و برده ، بزرگ و كوچك ، سفيد و سياه ، و بر هر بنده پرستش كننده خدا واجب است ، فرمان او اجرا شدنى ، و سخنان او روا، و دستور او واجب است ، لعنت شده است كسى كه او را مخالفت كند، آمرزيده است كسى كه او را اطاعت نمايد، تصديق كننده او مؤ من است ، آنكس كه از على شنوائى داشته و از او اطاعت كند خدا او را مى بخشد.
اى جمعيت انسانها! اينجا آخرين جايگاهى است كه در ميان شما ايستاده سخن مى گويم ، پس سخنان مرا بشنويد، و فرمان بريد، و تسليم پروردگارتان باشيد، همانا خداى عزيز و بزرگ ، پروردگار شما، و سرپرست شما و معبود شماست ، و بعد از او پيامبرش محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) كه هم اكنون در ميان شما ايستاده و با شما صحبت مى كند سرپرست شماست
پس بعد از من على (عليه السلام ) سرپرست شما و امام شما به امر پروردگار شماست .
و پس از على (عليه السلام ) امامت در فرزندان من كه از على (عليه السلام ) مى باشند تا روز قيامت برقرار خواهد بود، روزى كه خدا و رسول او را ملاقات مى كنيد.
مردم ! حلالى نيست جز حلال خدا، و حرامى نيست جز حرام خدا، كه حلال و حرام را بمن شناساند، و من بر اءساس دانشى كه از خدا آموختم از كتاب او حلال و حرام را براى شما روشن ساختم .
اى جمعيت مردم ! دانشى نيست مگر آنكه خداوند آن را در سينه من نهاد، و من هر آنچه از خدا آموختم به على (عليه السلام ) آموزش دادم كه او پيشواى پرهيزكاران است ، هيچ دانشى نيست مگر آنكه آن را به على آموختم كه او امام آشكار است .
وظيفه الناس تجاه الام على (عليه السلام )
معاشر الناس ! لاتضلوا عنه و لاتنفروا منه ، و لاتستنكفوا من ولايته ، فهو الذى يهدى الى الحق و يعمل به ، و يزهق الباطل و ينهى عنه ، و لاتاءخذه فى الله لومة لائم ، ثم انه اءول من آمن بالله و رسوله لم يسبقه الى الايمان بى اءحد والذى فدى رسول الله بنفسه ، والذى كان مع رسول اله ، و لا اءحد يعبدالله مع رسوله من الرجال غيره اول الناس صلوة و اول من عبدالله معى .
اءمرته عن الله ان ينام فى مفجعى فعل فاديالى بنفسه .
معاشرالناس ! فضلوه فقد فضله الله ، واقبلوه فقد نصبه الله .
معاشر الناس ! انه امام من الله ، و لن يتوب الله على اءحد انكر ولايته ، و لن يغفرالله له حتما على الله اءن يفعل ذلك ممن خالف اءمره فيه ، و اءن يعذبه عذابا نكرا، ابدا الآباد و دهر الدهور.
فاحذروا اءن تخالفوه فتصلوا نارا و قودها الناس و الحجارة اعدت للكافرين .
معاشرالناس ! بى - والله - بشر الاولون من النبيين و المرسلين ، و اءنا ولله خاتم الاءنبياء و المرسلين و الحجة على جميع المخلوقين من اءهل السموات و الارضين ، فمن شك فى ذلك فقد كفر كفر الجاهلية الاءولى ، و من شك فى شى ء من قولى هذا، فقد شك فى كل ما انزل الى ، و من شك فى واحد من الاءئمة فقد شك فى الكل منه ، و الشاك فينا فى النار.
معاشرالناس ! حبانى الله عز و جل بهذه لافضيلة منا منه على و احسانا منه الى ، ولا اله الا هو، الا له الحمد منى ابد الآبدين ، و دهر الداهرين على كل حال .
ششم : وظايف مردم نسبت به على (عليه السلام )
اى جمعيت انسانها! نسبت به على گمراه نشويد، و از او فاصله نگيريد، و از ولايت او سرپيچى نكنيد، او كسى است كه به حق هدايت مى كند، و به حق عمل مى نمايد، و باطل را نابود كرده از آن نهى مى كند، و در راه خدا از سرزنش سرزنش كننده اى پروا ندارد، همانا على اول كسى است كه به خدا و پيامبر ايمان آورد، او كسى است كه جان خود را فداى رسول خدا كرد، و همواره با او بود، و روزى بود كه از مردان جز على كسى نبود كه با من خدا را عبادت كند.
اى جمعيت انسانها! على را بر ديگران برترى دهيد كه خدا او را برترى داده است ، و امامت و او را بپذيريد كه خدا او را امام شما قرار داده است
اى جمعيت انسانها! على از طرف خدا امام شماست ، و خدا توبه كسى را كه ولايت او را انكار كند قبول نخواهد كرد، كه اين بر خداى بزرگ حتم است تا با منكر ولايت على چنين رفتارى داشته باشد، و لازم است او را عذاب كند، عذابى سخت دردناك و جاودانه ، پس از مخالفت كردن با على بپرهيزيد زيرا سزاى آن آتشى است كه مردم و سنگها هيزم آن خواهند بود، آتشى كه براى كافران آماده شده است .
اى مردم ! سوگند به خدا تمام پيامبران و رسولان الهى به نبوت من بشارت دادند، و من خاتم پيامبرانم ، و من حجت الهى بر تمامى آفريده ها در آسمان ها و زمين ها هستم ، پس هر كس در رسالت من ترديد كند كافرى همانند كافران جاهليت است ، و هركس در برخى از سخنان من شك كند، پس در همه گفتارم شك كرده ، و شك كننده گفتارم در آتش جهنم خواهم بود.
اى جمعيت انسانها! اين فضيلت را خدا به من عطا فرمود، و از اين جهت بر من منت نهاد و احسان كرد، و نيست خدائى جز او، كه او را ستايش مى كنم تا ابديت نامحدود، و در تمام حالات روزگار.
معاشرالناس ! فضلوا عليا فانه افضل الناس بعدى من ذكر و انثى ، ما انزل الله الرزق ، و بقى الخلق .
ملعون ملعون ، مغضوب مغضوب ، من رد على قولى هذا و لم يوافقه اءلا ان جبرئيل خبرنى عن الله تعالى بذلك و يقول ((من عادى عليا و لم يتوله فعليه لعنتى ))
(فلتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله اءن تخالفوه فتزل قدم بعد ثبوتها - ان الله خبير بما يعملون )
فضائل على بن ابى طالب (عليه السلام )
معاشرالناس ! انه جنب الله الذى ذكر فى كتابه العزيز فقال تعالى مخبرا عما يخالفه : ((اءن تقول نفس يا حسرتا على فرطت فى جنب الله .(59)))
معاشرالناس ! تدبروا القرآن ، وافهموا آياته ، و افهموا آياته ، وانظروا الى محكماته ، و لاتتبعوا متشابهه ، فوالله لن يبين لكم زواجره و لن يوضح لكم تفسيره الا الذى انا اخذبيده ، و مصعده الى و شآئل بعضده ، و رافعه بيدى و معلمكم ان من كنت مولاه فهذا على مولاه ، و هو على بن ابى طالب اخى و وصيى و موالاته من الله عز و جل انزلها على
اى جمعيت انسانها! على را برتر از ديگران بدانيد كه او برترين انسانها پس از من است چه زن و چه مرد، كه خداوند به بركت ما و اهل بيت ما روزى بندگان را فرو مى فرستد، و تداوم هستى مخلوقات را تضمين مى فرمايد.
لعنت شده است ، لعنت شده است ، غضب شده است ، غضب شده است كسى كه سخنان مرا انكار كند، كه موافق خواسته هاى او نيست .
آگاه باشيد كه جبرئيل مرا از طرف خدا خبر داد كه مى فرمايد:
((كسى كه على را دشمن بدارد، و ولايت او را نپذيرد، لعنت و غضب من بر او باد))
پس هر كسى بايد بيانديشد كه براى قيامت خود چه مى فرستد؟
مردم ! از خدا پروا كنيد كه با او مخالفت نمائيد. يا بلغزد قدمى كه در ايمان استوار بود، و همانا خدا بر رفتار شما آگاه است .
هفتم - فضائل على (عليه السلام )
اى جمعيت انسانها: على (عليه السلام ) راه خداست كه در قرآن آن را تذكر داده است پس خداى تعالى از قول پشيمان شدگان فرمود
((اى بسا حسرت بر آنچه كه در راه خدا كوتاهى كرد،))
اى جمعيت انسانها: در قرآن انديشه نمائيد. و آيات آن را بدرستى درك كنيد، و به آيات صريح و روشن بنگريد، و از كليات و متشابهات آن دورى جوئيد، پس سوگند به خدا هيچ كس پس از من قرآن را براى شما تفسير نخواهد كرد مگر كسى كه اكنون دست او را گرفته بالا برده ام .
(دست على (عليه السلام ) را گرفت بالا برد)
و شما را آگاهى مى دهم همانا هركس كه من مولا و سرپرست او هستم ، پس اين على هم مولا و سرپرست اوست ، و او على پسر ابوطالب ، برادر و جانشين من است ، كه سرپرستى او از طرف خداى عزيز و بزرگ به من ابلاغ شد.
معاشرالناس ! ان عليا والطيبين من ولدى من صلبه هم الثقل الاصغر، و القرآن هو الثقل الاءكبر، فكل واحد منهما منبى عن صاحبه ، و موافق له ، لن يفترقا حتى يردا على الحوض
اءلا انهم امنآه الله فى خلقه ، و حكامه فى اءرضه .
الا و قد اديت ، الا و قد بلغت ، الا و قد اسمعت ، الا و قد اوضحت ، الا وان الله عز و جل قال و انا قلت عن الله عز و جل ، الا انه لا اميرالمؤ منين غير اخى هذا، الا لاتحل امرة المؤ منين بعدى لاحد غيره .
(ثم ضرب بيده الى عضده فرفعه - و كان منذ اول ما صعد رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) - و شال عليا حتى صارت رجلاه مع ركبة رسول الله صلى الله عليه و اله ثم قال :)
معاشر الناس ! هذا على اخى ، و وصيى ، و واعى علمى ، و خليفتى فى امتى ، على من آمن بى و على تفسير كتاب الله و عز و جل ، و الداعى اليه ، و العامل بما يرضاه ، و المحارب لاعدائه ، و الموالى على طاعته ، و الناهى عن معصيته . انه خليفة رسول الله و اميرالمؤ منين ، و الامام الهادى من الله ، و قاتل الناكثين و القاسطين و المارقين بامرالله
يقول الله ما يبدل القول لدى بامرالله ربى اءقول
اللهم وال من والاه ، و عاد من عاداه ، وانصر من نصره واخذل من خذله والعن من انكره ، واغضب على من جحد حقه .
اللهم انك انزلت الآية فى على وليك عند تبين ذلك ، و نصبك اياه لهذا اليوم . (اليوم اءكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا.)
فقلت :
اى جمعيت انسانها! همانا على و فرزندان پاك من ثقل كوچك ، و قرآن ثقل بزرگ است ، و هر كدام از ديگرى خبر مى دهد، و با او موافق است ، هرگز از يكديگر جدا نمى شوند تا كنار حوض كوثر بر من وارد شوند، آنها امين هاى خدا، و حاكمان او در ميان خلق و زمين مى باشند.
آگاه باشيد، اداى امانت كردم ، آگاه باشيد ابلاغ رسالت كردم ، آگاه باشيد حكم خدا را به گوش همه رسانيدم ، آگاه باشيد كه توضيح لازم را دادم .
آگاه باشيد كه خداى عزيز و بزرگ ولايت على را فرمود، و من از طرف خداى عزيز بزرگ براى شما گفتم .
آگاه باشيد كه كسى اميرالمؤ منين نيست جز برادرم على ، و پس از من حكومت بر مؤ منين براى كسى جايز نيست جز على
(آنگاه بازوى على (عليه السلام ) را گرفت و او را بلند كرد آنگونه كه پاهاى على (عليه السلام ) برابر زانوى پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) قرار گرفت و فرمود)
اى جمعيت انسانها! اين على برادر، جانشين و دارنده علم من ، و امام و رهبر امت من مى باشد، تفسير كننده كتاب خداى عزيز و بزرگ ، و دعوت كننده مردم به قرآن ، و عمل كننده در راه خشنودى خداست .
پيكار كننده با دشمنان قرآن ، و دوست پيروان قرآن . و بازدارنده مردم از نافرمانى خداست ، على جانشين پيامبر، و اميرمؤ منان ، و امام هدايت گر، و كشنده ناكثين و قاسطين و مارقين به امر الهى است ، آنچه مى گويم به فرمان پروردگار من است كه :
پروردگارا: دوست بدار آنكس كه على را دوست دارد، و دشمن دار آن را كه با على دشمن است ، دور گردان از رحمت خود آنان را كه امامت او را انكار كنند، و خشم گير بر آنان كه حق او را به ستم بازگيرند.
پروردگارا: تو اين فرمان را بر من نازل كردى ، و رهبرى امت را پس از من به على ، و ولى خود اختصاص دادى ، و دستور فرمودى كه مردم را نسبت به آن آگاهى دهم و او را به امامت مسلمين منصوب گردانم ، كه از اين رو دين را بر بندگانت كامل كردى ، و نعمت را بر آنان تمام گردانيدى ، و از بندگانت به جهت پذيرش اسلام خشنود گشتى و فرمودى :
و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه و هو فى الآخرة من الخاسرين (60)
اللهم انى اشهدك ، و كفى بى شهيدا انى قد بلغت .
معاشرالناس ! انما اكمل الله عز و جل دينكم بامامته ، فمن لم ياتم به و بمن يقوم مقامه من ولدى من صلبه الى يوم القيامة ، و العرض على الله عز و جل ، فاولئك الذين حبطت اعمالهم ، فى الدنيا و فى النارهم خالدون ، لا يخفف عنهم العذاب و لاهم ينظرون .
معاشرالناس ! هذا على ، اءنصركم و احقكم و اقربكم الى و اعزكم على والله عز و جل ، و انا عنه راضيان ، و ما نزلت آية رضى فى القرآن الا فيه ، و لاخاطب الله الذين آمنوا الا بدء به ، و لا نزلت آية مدح فى القرآن الا فيه ، و لا شهد الله بالجنة (فى هل اتى على الانسان ) الا له و لا اءنزلها فى سواه و لا مدح بها غيره .
معاشر الناس ! هو ناصر دين الله ، و المجادل عن رسول الله ، و هو التقى النقى الهادى المهدى ، نبيكم خير نبى ، و وصيكم خير وصى ، و بنوه خير الاوصياء.
معاشر الناس ! ذرية كل نبى من صلبه ، و ذريتى من صلب على
معاشرالناس ! ان ابليس اخرج آدم من الجنة بالحسد، فلا تحسدوه فتحبط اعمالهم ، و تزل اقدامكم ، فان آدم (عليه السلام ) اهبط الى الارض بخطيئة واحدة ، و هو صفوة الله عز و جل ، فكيف بكم ؟ و انتم انتم ، منكم اءعداءالله .
((هركس دينى غير از اسلام اختيار نمايد، از او پذيرفته نخواهد شد، و از زيانكاران است ))
پروردگارا: تو را شاهد مى گيرم ، و شهادت تو مرا كافى است كه من فرمان تو را رساندم
اى جمعيت انسانها: همانا خداوند دين شما را با امامت على (عليه السلام ) كامل كرد، پس هركس به امامت او و فرزندانش كه اولاد من باشند اعتراف نكند (گرچه عرضه اعمال بر خداى عزيز و بزرگ است ) پس اعمال آنان نابود گشته و در آتش جهنم جاودانه خواهند ماند، و در عذاب آنها تخفيفى داده نخواهد شد و مهلت داده نخواهند شد.
اى جمعيت انسانها: اين على است كه از همه بيشتر مرا يارى كرده ، و از همه شما به من سزاوارتر، و نزديكتر، و عزيزتر است ، و خدا و رسول او از او خشنودند، هيچ آيه اى در قرآن از خشنودى خدا صحبت نكرد مگر بخاطر على (عليه السلام ) و در هيچ آيه اى از مؤ منان صحبت نكرد جز آنكه از على آغاز كرد، و در هيچ آيه اى مدح و ستايش نيامد مگر بخاطر على ، و خداوند در سوره هل اءتى به بهشت بشارت نداد مگر به جهت على ، كه در اين سوره غير على را مدح نكرد و درباره او نازل شد.
اى جمعيت انسانها: على يارى كننده دين خدا، و پيكارگر از طرف رسول خداست ، و او پرهيزكار، پاكيزه ، هدايت گر و هدايت كننده است ، پيامبر شما بهترين پيامبر، و امام شما بهترين امام ، و فرزندان او بهترين جانشينان الهى اند.
اى جمعيت انسانها: فرزندان هر پيامبرى از صلب او هستند و فرزندان من از صلب على مى باشند.
اى جمعيت انسانها: همانا شيطان با حسادت آدم را از بهشت بيرون كرد، با على حسادت نكنيد كه اعمال شما نابود مى شود، و قدمهاى شما مى لغزد، همانا آدم (عليه السلام ) كه برگزيده خداى عزيز و بزرگ بود به زمين هبوط كرد تنها براى يك گناه ، پس حال شما چگونه خواهد بود؟ خود را بپائيد، خود را بپائيد، كه در ميان شما دشمنان خدا وجود دارند.
الا انه لا يبغض عليا الا شقى ، و لا يوالى عليا الا تقى ، و لايؤ من به الا مؤ من مخلص ، و فى على - والله - نزلت سورة العصر.
((بسم الله الرحمن الرحيم ، والعصر ان الانسان لفى الخسر، الاالذين آمنوا و عملو الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر)) الا على الذى آمن و رضى بالحق و الصبر.
معاشرالناس ! قد استشهدت الله ، و بلغتكم رسالتى ، و ما على الرسول الا البلاغ المبين .
معاضر الناس ! اتقوالله حق تقاته و لا تموتن الا و انتم مسلمون
معاشر الناس ! (آمنوا بالله ، و رسوله ، و النور الذى انزل معه من قبل ان نطمس وجوها فنردها على ادبارها او تلعنهم كما لعنا اصحاب السبت ) بالله ما عنى بهذه الآية الا قوما من اءصحابى اءعرفهم باءسمائهم و اءنسابهم و قد امرت باصفح عنهم فليعمل كل امرى ء على ما يجد لعلى فى قلبه من الحب و البعض
معاشر الناس ! النور من الله عز و جل مسلوك ، فى ثم فى على بن اءبى الطالب ثم فى النسل منه الى القائم المهدى الذى ياءخذ بحق الله ، و بكل حق هو لنا، لاءن الله عز و جل قد جعلنا حجة على المقصرين ، و المعاندين ، و المخالفين ، و الخائنين و الآثمين ، و الظالمين و الغا صبين من جميع العالمين
التحذير من المخالفة و الانحراف
معاشر الناس ! انذركم انى رسول الله اليكم قد خلت من قبلى الرسل ، افان مت ، او قتلت انقلبتم على اعقابكم ، و من ينقلب على عقبيه فلن يضر الله شيئا، و سيجزى الله الشاكرين الصابرين .
الا و ان عليا هو الموصوف بالصبر و الشكر، ثم من بعده ولدى من صلبه .
آگاه باشيد: با على دشمنى نمى كند مگر انسان شقى و جنايتكار، و على را دوست ندارد مگر پرهيزكار، و به على ايمان نمى آورد مگر مؤ من با اخلاص ، و درباره على سوگند بخدا سوره عصر نازل شد
((بنام خداوند بخشنده و مهربان ، سوگند به زمانه ، كه انسان در زيانكارى است ، جز آنانكه ايمان آورند و عمل نيكو انجام دهند، و يكديگر را به حق و بردبارى سفارش نمايند))
اى جمعيت انسانها: من خدا را گواه مى گيرم كه رسالت خود انجام دادم ، كه بر پيامبر چيزى جز ابلاغ آشكار نيست ، اى مردم از خدا آنگونه كه سزاوار است پروا كنيد، و نميريد جز آنكه مسلمان باشيد
اى جمعيت انسانها: به خدا و پيامبر و نورى كه با او فرستاده شد ايمان واقعى بياوريد، پيش از آنكه نقش چهره هاى شما را نابود كنيم يا شما را به پشت برگردانيم
اى جمعيت انسانها: نورى از خداى عزيز و بزرگ در من وجود دارد كه پس از من در على است ، و بعد از او در فرزندش تا قائم هدايت كننده باقى است ، كه او حق خدا، و هر حقى از ما را مى ستاند، زيرا همانا خداى عزيز و بزرگ ما را حجت قرار داد بر همه گناهكاران ، دشمنان كينه توز، مخالفان حق ، خيانت پيشه گان ، معصيت كاران ، و ستمكاران در تمام روزگاران تا قيامت .
هشتم : هشدار از مخالفت ها و كجرويها
اى جمعيت انسانها: شما را هشدار مى دهم كه من رسول خدا بسوى شما هستم ، و پيش از من پيامبرانى آمده اند، حال اگر بميرم يا كشته شوم شما به دوران جاهليت باز مى گرديد؟ و كسى كه به گذشته جاهلى خود باز گردد، زيانى به خدا نرسانده و خداوند پاداش شكر كنندگان را به زودى در قيامت خواهد داد.
آگاه باشيد كه على به صبر و شكرگذارى معروف است ، و پس از او فرزندان من كه از على مى باشند نيز چنين خواهند بود.
معاشر الناس ! لاتمنوا على الله تعالى اسلامكم فيسخط عليكم ، و يصيبكم بعذاب من عنده انه لبامرصاد.
معاشر الناس ! انه سيكون من بعدى ائمة يدعون الى النار، و يوم القيمة لا ينصرون . معاشر الناس ! ان الله تعالى و انا بريئان منهم .
معاشر الناس ! انهم و انصارهم و اشياعهم ، و اتباعهم ، فى الدرك الاءسفل من النار، و لبئس مثوى المتكبرين ، الا انهم اصحاب الصحيفة ، فلينظر احدكم فى الصحيفته !! فذهب على الناس الاشرذمة منهم امر الصحيفة .
معاشر الناس ! انى ادعها امامة ، و وراثة فى عقبى الى يوم القيامة ، و قد بلغت ما امرت بتبليغه ، حجة على كل حاضر و غائب ، و على كل احد ممن شهد اولم يشهد، ولد اولم يولد.
فليبلغ الحاضر الغائب ، و الوالد الولد الى يوم القيامة ، و سيجعلون الاءمامة بعدى ملكا واغتصابا، الا لعن الله الغاصبين و المغتصبين ، و عندها سيفرغ لكم ايها الثقلان ، من يفرغ و يرسل عليكما شواظ من نار و نحاسن فلا تنصران .
معاشر الناس ! ان الله عز و جل لم يكن ليذركم على ما انتم عليه ، حتى يميز الخبيث من الطيب ، و ما كان الله ليطلعكم على الغيب .
اى جمعيت انسانها: به جهت قبول اسلام بر خدا منت نگذاريد كه بر شما خشمناك خواهد شد، و شما را دچار عذاب خواهد كرد كه همانا در كمين گاه هر خطاكارى است .
اى جمعيت انسانها: پس از من رهبران فاسدى خواهند آمد كه مردم را بسوى آتش جهنم مى كشانند. و در روز قيامت ياورى نخواهند داشت ، اى مردم ! همانا خدا، و من از آنان بيزاريم اى جمعيت انسانها! همانا آن رهبران فاسد و اطرافيان و پيروان و يارانشان در پائين ترين جايگاه آتش قرار دارند، و چه بد جايگاهى براى متكبران است .
آگاه باشيد: آنان پديدآورندگان طومارى (صحيفه و نامه اى در مخالفت امامت على (عليه السلام ) ) مى باشند(61).
پس بر همه شما لازم است كه در آن طومار ننگين بنگريد كه اكثر مردم جز اندكى را به گمراهى مى كشاند.
اى جمعيت انسانها: امامت على و فرزندان او را تا روز قيامت در ميان شما باقى مى گذارم . و من به آنچه نسبت به ابلاغ ولايت ماءمور بودم به شما رساندم كه بر هر انسان حاضر و غائبى ، بر هر شاهد و غير شاهدى ، و بر هركس كه تاكنون متولد شده يا نشده حجت تمام شده است .
پس بايد حاضران به غائبان ، و پدران به فرزندان تا روز قيامت مسئله امامت على و فرزندانش را بازگو نمايند، زيرا به زودى خلافت الهى را به پادشاهى تبديل و آن را غصب خواهند كرد، آگاه باشيد: خدا غصب كنندگان ولايت و طرفدارانشان را لعنت كرده ، و به زودى حساب جن و انس را رسيدگى ، و شعله هاى آتش را بر گناهكارانشان فرود مى آورد كه در آن حال ياورى نخواهيد داشت .
اى جمعيت انسانها: همانا خداى عزيز و بزرگ شماها را بحال خود رها نخواهد كرد تا در يك آزمايش حساب شده ، بدكاران شما را از خوبان بازشناساند، و شما را بر اسرار غيب آگاه نخواهد فرمود.
معاشر الناس ! انه ما من قرية الا و الله مهلكها بتكذيبها، قبل يوم القيامة و مملكها الامام المهدى والله مصدق وعده
معاشرالناس ! قد ضل قبلكم اكثر الاءولين ، والله لقد اهلك الاءولين ، و هو مهلك الآخرين ،
قال الله تعالى :
الم نهلك الاءولين ثم نتبعهم الآخرين . كذلك نفعل بالمجرمين ويل يومئذ للمكذبين .(62))
معاشر الناس ! ان الله قد امرنى ، و نهانى ، قد امرت عليا، و نهيته باءمره فعلم الاءمر و النهى لديه فاسمعوا لاءمره تسلموا، و اطيعوه تهتدوا، وانتهوا لنهيه ترشدوا، و صيروا الى مراده ، و لاتتفرق بكم السبل عن سبيله .
معاشرالناس ! انا صراط الله المستقيم الذى امركم باتباعه ، ثم على من بعدى ، ثم ولدى من صلبه ائمة الهدى يهدون الى الحق ، و به يعدلون .
(ثم قراء:)
(بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين اياك نعبد و اياك نستعين اهدنا الصراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لاالضالين (63)).
اى جمعيت انسانها: همانا هيچ شهر و جمعيتى را خداوند نابود نساخت مگر به سبب انكار وعده هاى الهى ، و همچنين خداوند نابود خواهد كرد هر شهر و جمعيتى را كه اهل آن ستمكار باشند، چنانكه در قرآن آورده است ، اى مردم اين على ، امام شما و ولى شما، و وعده الهى در ميان شماست ، و خدا وعده اى كه داده انجام خواهد داد.
اى جمعيت انسانها: به تحقيق كه بيشترين انسانها در گذشته گمراه شدند و خداوند گمراهان گذشته را نابود كرد، و آيندگان را نيز نابود خواهد كرد كه فرمود:
((آيا انسانهاى پيشين را هلاك نكرديم ؟ و آيندگان را از پى آنها نمى بريم ؟ با گناهكار چنين كنيم ، و در آن روز واى بر تكذيب كنندگان .))
اى جمعيت انسانها: همانا خداوند مرا به امورى اءمر و به امورى نهى فرمود، و من هم على را به امر و نهى آشنا كردم ، پس على از طرف خدا اوامر و نواهى را مى شناسد، پس اوامر او را بشنويد تا رستگار شويد، و از او پيروى كنيد تا هدايت شويد، از هشدارهاى او پروا كنيد تا به تكامل رسيد، و همواره در راهى كه او مى رود حركت كنيد، و راههاى گوناگون شما را از راه على جدا نسازد.
اى جمعيت انسانها: من آن راه مستقيمى هستم كه خدا شما را به پيروى از آن فرمان داد، و پس از من ، على ، و پس از على فرزندان من از على ، راه مستقيم خدايند، امامانى هستند كه مردم را به حق هدايت مى كنند، و با حق عدالت را استقرار مى بخشند.
(سپس اين آيات را خواند)
((بنام خداوند بخشنده و مهربان ، ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است ، بخشنده و مهربان است ، فرمانرواى روز قيامت است ، خدايا تو را عبادت مى كنيم ، و از تو يارى مى طلبيم ، ما را به راه مستقيم هدايت فرما، راهى كه خود آن را به ما ارزانى داشتى ، نه راه غضب شدگان و نه راه گمراهان ))
و قال فى نزلت ، و فيهم والله نزلت ، و لهم عمت ، و اياهم خصت ، اولئك اءولياء الله الذين لا خوف عليهم و لاهم يحزنون .
احباء على بن ابيطالب و اعدائه .
اءلا ان حزب الله هم الغالبون .
اءلا ان اعدائهم هم السفهاء الغاوون اخوان الشياطين يوحى بعضهم الى بعض ذخرف القول غرورا.
فقال عز و جل : (لاتجد قوما يومنون بالله و اليوم الآخر يوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آبائهم او ابنائهم او اخوانهم او عشيرتهم اولئك كتب فى قلوبهم الايمان و ايدهم بروح منه و يدخلهم جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها رضى الله عنهم و رضوا عنه اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون .(64))
الا ان اوليائهم المؤ منون الذين وصفهم الله عز و جل ، فقال : الذين آمنوا و لم يلبئوا ايمانهم بظلم اولئك لهم الامن و هم مهتدون .
الا ان اوليائهم الذين آمنوا و لم يرتابوا. اءلا ان اءولياءهم الذين يدخلون الجنة بسلام آمنين ، تتلقيهم الملائكة بالتسليم يقولون : سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين .
مردم اين آيات درباره من نازل شد، و در شاءن على و فرزندانش نازل شد، و معانى آن شامل حال آنهاست ، و به آنها اختصاص دارد، آنها هستند دوستان خدا كه ترس و اندوهى به آنان نيست .
نهم : دوستان و دشمنان على (عليه السلام )
آگاه باشيد همانا حزب خدا پيروز است ، آگاه باشيد كه دشمنان على اهل جدائى و تفرقه و دوروئى ، و دشمنان يكديگر، و تجاوزكاران ، و دوستان شيطانند، آنانكه خداوند آنها را در قرآن اينگونه شناساند.
پس خداى عزيز و بزرگ فرمود:
((اى پيامبر! نمى يابى مردمى را كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند اما با دشمنان خدا و رسولش دوستى كنند، گر چه آن دشمنان پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندان آنها باشند، زيرا خداوند ايمان را در دلهايشان قرار داده و آنها را از جانب خود يارى فرموده است ، و آنان را در بهشت هائى وارد مى كند كه نهرهاى آب از زير آن جارى است ، و در آنجا جاودانه اند، و خدا از آنها خشنود، و آنان نيز از خدا خود خشنودند، آنان حزب خدايند و آگاه باشيد كه حزب خدا رستگارند.))
آگاه باشيد مردم : همانا دوستان على و فرزندانش كسانى هستند كه تعريف آنها را خداى عزيز و بزرگ چنين مطرح فرمود:
((كسانى كه ايمان آوردند، و ايمان خود را به ستم نيالودند، از عذاب خدا ايمن و آنان هدايت شده گانند.))
آگاه باشيد: همانا دوستان على و فرزندانش كسانى هستند كه خداى عزيز و بزرگ آنان را چنين ستود
((كسانى كه وارد بهشت مى شوند و در امانند، و فرشتگان را در حالى ملاقات مى كنند كه به آنها خير مقدم مى گويند، و بشارت مى دهند كه در بهشت جاويدانيد))
آگاه باشيد: دوستان على و فرزندانش كسانى هستند كه خداى عزيز و بزرگ درباره اشان فرمود
الا ان اوليائهم لهم الجنة يرزقون فيها بغير حساب .
الا ان اعدائهم ، الذين يصلون سعيرا.
الا ان اعدائهم الذين يسمعون لجهنم شهيقا و هى تفور، و يرون لها زفيرا الا ان اءعدائهم الذين قال الله عز و جل فيهم كلما دخلت امة لعنت اختها.
اءلا ان اعدائهم الذين قال الله عز و جل : (كلما اءلقى فيها فوج ساءلهم خزنتها الم ياءتكم نذير؟ قالوا: بلى ، قد جائنا نذير فكذبنا، و قلنا ما نزل الله من شى ء ان انتم الا فى ضلال كبير). الى قوله (اءلا فسحقا لاصحاب السعير).
اءلا ان اوليائهم الذين يخشون ربهم بالغيب لهم مغفرة و اجر كبير.
معاشرالناس ! شتان ما بين السعير و الاءجر الكبير معاشر الناس !
عدونا من ذمه الله و لعنه ، و لينا كل من مدحه الله و احبه .
معاشر الناس اءلا و انى النذير و على البشير.
معاشر الناس ! اءلا و انى منذر و على هاد.
حكومه الامام المهدى (عليه السلام ) فى آخرالزمان
معاشر الناس ! انى نبى ، و على وصى .
معاشر الناس الا و انى رسول و على الامام والوصى من بعدى والائمة من بعده ولده اءلا و انى والدهم و هم يخرجون من صلبه
الا ان خاتم الائمة منا القائم المهدى (صلوات الله عليه ). الا انه الظاهر على الدين .
الا انه المنتقم من الظالمين . الا انه فاتح الحصون و هادمها.
((كسانى كه بدون حسابرسى وارد بهشت خواهند شد))
آگاه باشيد: همانا دشمنان على و فرزندانش كسانى هستند كه :
((به آتش دوزخ كشيده مى شوند))
آگاه باشيد: همانا دشمنان على و فرزندانش كسانى هستند كه :
((غرش آتش دوزخ را مى شنوند، و شعله هاى سوزان آتش را مى نگرند، و هر دسته اى وارد آتش مى شود دسته ديگر را لعنت مى كند.))
آگاه باشيد: دشمنان على و فرزندانش كسانى هستند كه خداى عزيز و بزرگ درباره شان فرمود:
((هنگامى كه آنان را در جهنم مى ريزند به آنها مى گويند مگر پيامبرى نداشتيد؟ پاسخ مى دهند داشتيم اما او را تكذيب كرديم و گفتيم چيزى بر تو نازل نشده است . كه همانا كافران در گمراهى آشكارى هستند.))
آگاه باشيد: همانا دوستان على و فرزندانش كسانى هستند كه از خدا در نهان و آشكار مى ترسند براى آنان آمرزش و پاداش بزرگ الهى است .
اى جمعيت انسانها: دوستان و دشمنان ما همواره بين بهشت و دوزخ قرار دارند، دشمن ما كسى است كه خدا او را نكوهش و لعنت كرد، و دوست ما آنكه خدا او را ستود و دوست مى دارد.
اى جمعيت انسانها: من پيامبر هشدار دهنده ، و على هدايتگر است .
دهم : معرفى حكومت حضرت مهدى (عج )
اى جمعيت انسانها: همانا من پيامبر و على جانشين من است ، آگاه باشيد: همانا آخرين امامان از ما: مهدى قائم (عليه السلام ) است .
آگاه باشيد: او بر تمام اءديان پيروز مى شود.
آگاه باشيد: او از ستمگران انتقام مى گيرد!
آگاه باشيد: او گشاينده درهاى بسته دژهاى مستحكم شرك و فساد و نابود كننده آنهاست .
الا انه غالب كل قبيلة من اهل الشرك . و هاديها الا انه مدرك بكل ثار لاءولياء الله عز و جل ، اءلا انه ناصر لدين الله الا انه الغراف من بحر عميق اءلا انه يسم كل ذى فصل بفضله ، و كل ذى جهل بجهله . الا انه خيرة الله و مختاره . الا انه وارث كل علم و المحيط بكل فهم . الا انه المخبر عن ربه عز و جل و المشيد لاءمر آياته . الا انه الرشيد السديد. الا انه المفوض اليه . الا انه قد بشر به من سلف من القرون بين يديه . الا انه الباقى حجة و لا حجة بعده ، و لاحق الامعه و لا نور الا عنده . الا انه لا غالب له ، و لا منصور عليه . الا و انه ولى الله فى ارضه ، و حكمه فى خلقه ، و امينه فى سره و علانيته .
معاشر الناس ! انى قد بينت لكم و افهمتكم ، و هذا على يفهمكم بعدى . الا و انى عند انقضاء خطبتى ادعوكم الى مصافقتى على بيعته ، و الاقرار به ، ثم مصافقته بعدى . الا و انى قد بايعت الله ، و على قد بايعنى ، و انا اخذكم بالبيعة له عن الله عز و جل (ان الذين يبايعونك انما يبايعون الله فوق ايديهم فمن نكث فانما ينكث على نفسه و من اءوفى بما عاهد عليه الله فسيوتيه اءجرا عظيما.)
آگاه باشيد: او نابود كننده مشركان است از هر نژاد و ملتى كه باشند
آگاه باشيد: او انتقام گيرنده خون دوستان خداى عزيز و بزرگ است .
آگاه باشيد: او يارى دهنده دين خداى عزيز و بزرگ است .
آگاه باشيد: او سيراب كننده تشنگان از درياى حقيقت است .
آگاه باشيد: او فضل و برترى دانشمندان ، و جهل و بى خردى ناآگاهان را مى داند.
آگاه باشيد: او برگزيده خداوند و امام انتخاب شده از طرف اوست
آگاه باشيد: او وارث هر دانشى است ، و علم او بر همه علوم برتر است .
آگاه باشيد: او معرفى كننده خداى عزيز و بزرگ و روشن كننده احكام و راه ايمان است .
آگاه باشيد: او با شجاعت و درستكار است
آگاه باشيد: امور آفريدگان به او واگذار شده است
آگاه باشيد: كه پيامبران گذشته به ظهور او بشارت دادند.
آگاه باشيد: او آخرين حجت الهى است و بعد از او حجتى نخواهد آمد، در جهان حقى نيست مگر آنكه با اوست ، و دانشى نيست مگر آنكه در نزد اوست .
آگاه باشيد: كه كسى توان پيروزى بر او را ندارد، و يارى دهنده اى جز او نيست .
آگاه باشيد او ولى خدا در زمين و داور او در ميان خلق ، و امين اسرار الهى در نهان و آشكار است .
اى جمعيت انسانها: حكم خدا را براى شما بيان كردم و شما را فهماندم ، و اين على پس از من حقائق را به شما خواهد فهماند، آگاه باشيد پس از پايان سخنرانى شما را دعوت مى كنم تا با دست من با على بيعت كنيد، و به اين بيعت اعتراف نمائيد.
آگاه باشيد، همانا من با خدا بيعت كردم ، و على با من بيعت كرد، و من از طرف خداى عزيز و بزرگ براى على از شما بيعت مى گيرم ، پس هر كس پيمان شكنى كند، بر خود ستم كرده است .
مكانه الحج و الاحكام الاسلاميه
معاشر الناس ! ان الحج و العمرة من شعائر الله (فمن حج البيت او اعتمر فلا جناح عليه ان يطوف بهما، و من تطوع خيرا فان الله شاكر عليم ).
معاشر الناس ! حجوا البيت فما ورده اهل بيت الا استغنوا وابشروا و لا تخلفوا عنه الا بتروا و افتقروا.
معاشر الناس ! ما وقف بالموقف مؤ من الا غفر الله له ما سلف من ذنبه الى وقته ذلك ، فاذا انقضت حجته استاءنف عمله .
معاشرالناس ! الحجاج معانون ، و نفقاتهم مخلفة عليهم ، و الله لايضيع اجر المحسنين .
معاشر الناس ! حجوا البيت بكمال الدين و التفقه ، و لاتنصرفوا عن المشاهد الا بتوبة و اقلاع .
معاشر الناس ! اقيموا الصلوة ، و اتوالزكوة كما امركم الله عز و جل فان طال عليكم الاءمد فقصرتم او نسيتم ، فعلى وليكم ، و مبين لكم الذى نصبه الله عز و جل لكم بعدى ، امين خلقه انه منى و اءنامنه و هو و من تخلف من ذريتى يخبرونكم بما تساءلون عنه و يبينون لكم ما لاتعلمون .
الا ان الحلال و الحرام اكثر من ان احصيهما، و اعرفهما فآمر بالحلال ، و انهى عن الحرام فى مقام واحد، فامرت ان اخذ البيعتة منكم والصفقة لكم بقبول ما جئت به عن الله عز و جل فى على امير المؤ منين ، و الاءوصياء من بعده الذين هم منى و منه امامة فيهم المهدى الى يوم يلقى الله الذى يقدر و يقضى .
يازدهم : ارزش حج و احكام الهى
همانا حج و عمره از شعائر الهى است ، پس كسى كه قصد حج يا عمره دارد مى تواند بين آن دو طواف نمايد، و كسى كه كار نيكو انجام دهد خدا پاداش دهنده و داناست .
اى مردم به زيارت كعبه رويد، هيچ خاندانى وارد مكه نشود جز آنكه بى نياز گردد، و هيچ خاندانى از مكه روى گردان نيست جز آنكه تهيدست خواهد شد، اى مردم ، وقوف نمى كند در مواقف حج مؤ منى جز آنكه خدا او را مى آمرزد، و گناهان گذشته او تا هنگام وقف بخشوده خواهد شد كه پس از حج بايد زندگى را دوباره آغاز كند، اى مردم حجاج بيت الله يارى مى شوند، و مخارج سفرشان ذخيره روز قيامت است ، و خدا پاداش نيكوكاران را ضايع نخواهد فرمود.
اى مردم حج كنيد با دين كامل و استطاعت لازم ، و از مراسم آن باز نگرديد مگر با توبه و كنده شدن از گناهان .
اى جمعيت انسانها! نماز را برپاى داريد، و زكات بپردازيد آنگونه كه خداى عزيز و بزرگ شما را فرمان داد، اگر مدتى بر شما گذشت و در انجام دستورات الهى كوتاهى كرديد يا دچار فراموشى شديد، پس على در ميان شما و صاحب امر شماست و احكام خداى عزيز و بزرگ را براى شما بيان خواهد كرد، على كسى است كه خدا او را جانشين من قرار داد، و به سئوالات شما پاسخ مى دهد و آنچه را كه نمى دانيد براى شما بيان مى دارد. آگاه باشيد! همانا حلال و حرام بيش از آن است كه در يك مجلس براى شما بر شمارم ، و شما را به آن آشنا كنم ، يا به حلال امر و از حرام نهى نمايم ، پس از طرف خداى عزيز و بزرگ فرمان داده شدم كه براى على اميرالمؤ منين (عليه السلام ) از شما بيعت بگيرم ، و براى امامان پس از او نيز بيعت كنيد.
معاشر الناس ! و كل حلال دللتكم عليه ، و كل حرام نهيتكم عنه ، فانى لم ارجع عن ذلك و لم ابدل . الا فاذكروا ذالك ، و احفظوه ، و تواصوابه ، و لا تبدلوه ، و لا تغيروه . الا و انى اجدد القول . الا فاءقيموا الصلوة ، و اتو الزكوة ، و امرو بالمعروف ، و انهوا عن المنكر. الا و ان راءس الاءمر بالمعروف اءن تنتهوا الى قولى ، و تبلغوه من لم يحضر، و تاءموه بقبوله ، عنى و تنتهوه عن مخالفته فانه امر من الله عزوجل و منى ، و لا امر بمعروف ، و لا نهى عن منكر الا مع امام معصوم
معاشر الناس ! القران يعرفكم ان الاءئمة من بعده ولده ، و عرفتكم انهم منى و منهم ، حيث يقول الله عزوجل فى كتابه :
(و جعلها كلمة باقية فى عقبه )
و قلت ((لن تضلوا ما ان تمسكتم بهما))
معاشر الناس ! التقوى التقوى ، واحذروا الساعة كما قال الله تعالى : (ان زلزلة الساعة شى ء عظيم )(65) اذكروا الممات و المعاد و الحساب و الموازين و المحاسبة بين يدى رب العالمين ، و الثواب و العقاب ، فمن جاء بالحسنه اثيب عليها، و من جاء بالسيئة فليس له فى الجنان نصيب
امامانى كه همگان از من و از على مى باشند، و قائم آنان مهدى (عليه السلام ) است تا روز قيامت كه به حق قضاوت خواهد شد.
اى جمعيت انسانها! هر حلالى كه شناساندم ، و هر حرامى كه شما را از آن نهى كردم ، حكمشان دائمى است نه از آن برگشتم و نه آن را دگرگون ساختم ، اين حقيقت را همواره به ياد آوريد، و حفظ كنيد، و به آن سفارش كنيد، و آن را عوض نكنيد، و دگرگون نسازيد، همانا دوباره تكرار مى كنم ، آگاه باشيد نماز را بپا داريد، زكات را بپردازيد، به نيكى ها سفارش كنيد، از زشتيها نهى كنيد، آگاه باشيد: كه در راءس امر به معروف توجه نمودن و عمل كردن به سخنان من قرار دارد، سفارشات مرا بهمگان برسانيد، و به آن امر كنيد، و از مخالفت آن هشدار دهيد كه آن فرمان خداى عزيز و بزرگ من است ، و بدانيد كه امر به معروف و نهى از منكرى وجود نخواهد داشت مگر با امام معصوم (عليه السلام )
اى جمعيت انسانها! قرآن امامان پس از على را كه همگان از اولاد او هستند به شما مى شناساند، و من هم به شما معرفى كردم كه آنان از من بوده و من از آنان مى باشم ، آنجا كه خداى عزيز و بزرگ در قرآن خود مى فرمايد:
((و امامت را حقيقت جاودانه اى در اولاد پيامبر قرار داديم )).
و منهم مى گويم مادامى كه به قرآن و عترت تمسك مى كنيد گمراه نخواهيد شد.
اى جمعيت انسانها! پرهيزكارى ، پرهيزكارى ، از روز قيامت بترسيد چنانچه خداى بزرگ فرمود:
((زلزله روز قيامت امر بسيار بزرگى است )) به ياد مرگ و حساب رسى و ترازوى اعمال و محاسبه در پيش روى پروردگار جهانيان باشيد، به ياد پاداش و عذاب باشيد كه هر كس با كار نيكو بيايد پاداش داده مى شود، و هر كس با بديها بيايد از بهشت بهره اى ندارد.
اخذ البيعه الكامله للامام على بن ابيطالب (عليه السلام )
معاشر الناس ! انكم اكثر من ان تصافقونى بكف واحد، فى وقت و قد امرنى الله عز و جل ان اخذ من السنتكم الاقرار بما عقدت لعلى اءميرالمؤ منين و لمن جاء بعده من الاءئمة منى و منه على ما اعلمتكم ان ذريتى من صلبه ، فقولوا باجمعكم :
انا سامعون مطيعون راضون منقادون لما بلغت عن ربنا، و ربك فى امر امامنا على اءميرالمؤ منين (صلوات الله عليه )، و من ولدت من صلبه من الاءئمة ، نبايعك على ذلك بقلوبنا، و انفسنا، و السنتنا، و ايدينا، على ذلك نحيى ، و عليه نموت ، و عليه نبعث ، و لانغير، و لانبدل ، و لانشك ، و لانجحد و لانرتاب ، و لانرجع عن العهد، و لاننقض الميثاق ، وعظتنا بوعظ الله فى عليا اميرالمؤ منين ، و الاءئمة الذين ذكرت من ذريتك من ولده بعده الحسن و الحسين و من نصبه الله بعدهما فالعهد والميثاق لهم ماءخوذ منا، من قلوبنا و اءنفسنا و اءلسنتنا وضما يرنا و ايدينا من اءدركها بيده و الا فقد اقر بلسانه و لا نبتغى بذلك بدلا و لا يرى الله من اءنفسنا حولا. نحن نؤ دى ذلك عنك الدانى و القاصى من اءولادنا و اءحالينا و نشهد الله بذلك و كفى بالله شهيدا و انت علينا به شهيد.
دوازدهم : گرفتن بيعت عمومى و كامل براى على (عليه السلام )
اى جمعيت انسانها! جمعيت شما بيشتر از آن است كه بتوانيد با دست خود با من در اين صحرا بيعت كنيد پس از طرف خدا فرمان داده شدم كه از شما اقرار بگيرم نسبت به ولايت على (عليه السلام ) و امامت امامان پس از او كه از فرزندان من و على هستند، و به شما آگاهاندم كه فرزندان من از صلب على هستند، پس همه شما مردم بگوئيد:
((يا رسول الله ما گوش به فرمان ، تسليم ، خشنود، مطيع مى باشيم ، براى آنچه كه از طرف خدا بما ابلاغ كردى ، از طرف خداى خود و پروردگار ما پيرامون ولايت على (عليه السلام ) و ولايت فرزندان او كه همگان از فرزندان اويند، با تو بر اين پيمان با قلب هاى خود، با جان خود، با زبان خود، و با دست خود بيعت مى كنيم ، بر اين بيعت زندگى مى كنيم ، مى ميريم ، و برانگيخته مى شويم ، آن را دگرگون نكرده ، تغيير نمى دهيم ، در آن شك و ترديد نداريم ، و از آن باز نمى گرديم ، و پيمان را نمى شكنيم ، و خدا را و تو را اطاعت مى كنيم ، و از على اميرالمؤ منين (عليه السلام ) و فرزندان او كه همگان امامان امت مى باشند اطاعت مى كنيم ، امامانى كه تو تذكر دادى از فرزندان تو و از صلب على (عليه السلام ) پس از حسن و حسين مى باشند.))
حسن و حسين كه مقام آنها را از ديدگاه خود به شما شناساندم ، و ارزش آنها را در نزد خود، و منزلت آن دو را در پيشگاه خداى عزيز و بزرگ به شما تذكر دادم ، و اداى امانت كردم و گفتم كه آن دو بزرگ جوانان بهشت مى باشد، و پس از على (عليه السلام ) و من ، هر دو امام امت اسلامى هستند و همگى بگوئيد:
((خدا را در اين فرمان اطاعت مى كنيم ، و تو را اى رسول خدا، و على را، حسن و حسين را، و امامان پس از او را اطاعت مى كنيم ، كه امامت آنان را يادآورى كردى ، و بر آن عهد و پيمان گرفتى .
از قلبهاى ما، جانهاى ما، زبان هاى ما، و بيعت گرفتى با دستهاى ما، آنان را كه در حضورت يافتى ، و يا با زبان اقرار كردند، اين عهد و پيمان را تغيير نخواهيم داد. و خدا را بر آن گواه مى گيريم ، كه براى گواهى كافى است ، و تو اى رسول خدا بر اين پيمان گواه ما مى باشى ، و هر مؤ من پيروى كننده اى در ظاهر و پنهان ، و فرشتگان خدا، و لشكريان الهى و بندگان او، و خداوند بر تمامى آنان گواه است .))
معاشر الناس ! ما تقولون فان الله يعلم كل صوت و خافية كل نفس (فمن اهتدى فلنفسه ، و من ضل فانما يضل عليها)، و من بايع فانما يبايع الله ، (يدالله فوق اءيديهم ) معاشر الناس فبايعوا الله و بايعونى و بايعوا عليا اميرالمؤ منين ، و الحسن و الحسين و الاءئمة منهم فى الدنيا و الآخرة كلمة طيبة باقية .
يهلك الله من غدر و يرحم من وفى ، (فمن نكث فانما ينكث على نفسه و من اءوفى بما عاهد عليه الله فسيؤ تيه اءجرا عظيما)
معاشر الناس ! قولوا الذى قلت لكم ، و سلموا على على بامرة المؤ منين ، و قولوا:
((سمعنا و اطعنا غفرانك ربنا و اليك المصير(66)))
و قولوا ((الحمدلله الذى هدينا لهذا و ما كنا لنهتدى لو لا ان هدانا الله (67)))
معاشر الناس ! ان فضائل على بن اءبى طالب عندالله عز و جل و قد انزلها فى القرآن اكثر من احصيها فى مقام واحد، فمن انباءكم بها و عرفها فصدقوه .
معاشر الناس ! من يطع الله و رسوله و عليا و الائمة الذين ذكرتهم فقد فاز فوزا عظيما.
معاشر الناس ! السابقون الى مبابعته و موالاته و التسليم عليه بامرة المؤ منين اولئك هم الفائزون فى جنات النعيم .
اى جمعيت انسانها:چه مى گوئيد؟ همانا خداوند هر صدائى از زبان و هر نيتى كه از دل مى گذرد آگاه است ، پس هر كس كه راه هدايت در پيش گيرد بخود نيكى كرده ، و كسى كه گمراه شد خود را به هلاكت افكند، و كسى كه با امامش بيعت كند با خداى عزيز و بزرگ بيعت كرده است ، كه قدرت او فوق قدرتهاست .
اى جميع انسانها: پرهيزكار باشيد، و بيعت كنيد با على امير المؤ منان ، و حسن و حسين ، و امامان پس از آنان ، كه كلمه طيبه جاودانه هستند، خدا نيرنگ باز را هلاك مى كند، و رحمت خدا را مى نگرد كسى كه وفاى به عهد كند
و كسى كه پيمان شكند، پس بر زيان خود عمل كرده است .
اى جمعيت انسانها: بگوئيد آنچه را كه گفتم براى شما، و به على به عنوان اميرالمؤ منين (عليه السلام ) سلام كنيد، و بگوئيد.
((شنيدم و اطاعت كرديم خدايا آمرزش تو را آرزو داريم و بسوى تو باز مى گرديم .))
و بگوئيد:
((حمد خدا را كه ما را به ولايت على (عليه السلام ) هدايت كرد، و اگر خدا ما را راهنمائى نمى فرمود هدايت نمى شديم .))
اى جمعيت انسانها: همانا فضائل على بن ابى طالب در نزد خداى عزيز و بزرگ كه آنها را در قرآن نازل كرد بيشتر از آن است كه در يك سخنرانى بشود آنها را شمارش كرد، پس كسى كه شما را از فضائل على خبر دهد، و ارزشهاى او را به شما بشناساند، او را تصديق كنيد
اى جمعيت انسانها: كسى كه خدا و رسول و على و امامان پس از او را معرفى كردم اطاعت كند پس به تحقيق به رستگارى بزرگى رسيده است .
اى جمعيت انسانها: آنان كه در بيعت با على ، و دوستى با او، و سلام كردن به او به عنوان اميرالمؤ منين از ديگران سبقت بگيرند، آنان رستگار جاودانه در بهشت مى باشند.
معاشر الناس ! قولوا ما يرضى الله به .
عنكم من القول فان تكفروا انتم و من فى الاءرض جميعا فلن يضرالله شيئا. اللهم اغفر للمؤ منين بما اءديت و اءمرت ، و اغصب على الجاجدين الكافرين و الحمدلله رب العالمين .
اى جمعيت انسانها: چيزى بگوئيد كه خدا را با آن خشنود سازيد
پس اگر همه شما، و همه اهل زمين كافر شويد، پس هرگز به خدا زيانى نخواهد رسيد خدايا مؤ منين و مؤ منات را بيامرز.
و بر كافرين خشم گير
و سپاس مخصوص خدائى است كه پروردگار جهانيان است .
خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 25,نوامبر,2024