محمد‌حسين جعفريان
مرجع : روزنامه جوان
 
قرن‌ها پيش وقتي يوناني‌ها با الهام از اسطوره‌ها و خدايان افسانه‌اي خود در كوه «المپ»، رقابت‌هاي ورزشي همگان را پايه گذاشتند، نمي‌دانستند قرن‌ها بعد ميراثدار آنان كمپاني‌هاي بزرگ غربي، از جمله «كوكاكولا» و «مك دونالد» خواهند شد.
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۲۳
 هدف اوليه و شعار‌ ذاتي المپيك ورزشي همگاني و رقابت براي گسترش آن است. اما آيا نظر به رويه‌اي كه اداره‌كنندگان اين همايش بزرگ جهاني در پيش گرفته‌اند، ما با يك تناقض آشكار در عمل و شعار آن مواجه نيستيم؟

شايد شما هم متوجه شده‌ايد در المپيك تقريباً هيچ شعار تجاري و هيچ تبليغات بازر‌گاني جدي و آشكاري وجود ندارد. اما در پشت اين رويداد بزرگ همه راه‌ها به دو كمپاني اصلي تأمين‌كننده مالي اين مسابقات باز مي‌گردد. اگر يوناني‌ها هدفشان از المپيك تشويق همگان براي ورزش كردن و كسب سلامتي آحاد جامعه انساني بود، امروز تنها براي تماشاي اين مسابقات علاوه بر بليت‌هاي گرانقيمت كه گاه در بازار سياه، انواعي از آن تا هزاران دلار خريد و فروش مي‌شود، ممالك مختلف بايد ميليون‌ها و گاه ميليارد‌ها دلار براي نمايش آنها بپر‌دازند! اگر چنين پولي پرداخت نشود، آنگاه شما حتي براي نمايش نماد المپيك، يعني همان پنج حلقه معروف يا حتي نوشتن درباره آن، مورد پيگرد قرار خواهيد گرفت.

شركت‌هاي بزرگي كه حامي المپيك هستند، تنها مراكزي به شمار مي‌آيند كه اجازه دارند از نماد المپيك روي كالا‌هاي خود استفاده كنند. اين ممنوعيت‌هاي حقوقي به قدر جدي است كه رسانه‌اي به عظمت بي‌بي‌سي نيز به جهت نپر‌داختن پول لازم، در بخشي از ادارات خود، نظير بخش فارسي، قادر به پخش و نمايش حتي همان پنج حلقه رنگي نيز نبود. نظر به ابزار وسيع عكاسي و تصويربرداري چنانچه كسي در اينتر‌نت نيز عكس و موضوعي از اينترنت را به اشتراك بگذارد، سايت مورد نظر باز‌خواست مي‌شود و اگر رسانه‌اي آن مطالب را به نقل از اينترنت نمايش دهد نيز همان بلا‌سرش خواهد آمد.

گذشته از پشت پرده كثيف اقتصادي اين مسابقات، المپيك امروز به عرصه‌اي براي فخر‌فروشي و ادعاي پيشرفت و رفاه اجتماعي ممالك مدعي جهان بدل شده است. به طور مثال در چين مدارسي هستند كه از خرد‌سالي، دانش‌آموزاني را براي اين منظور خاص در شرايط بسيار بد و با رفتار‌هاي خشن‌ تربيت كرده و به‌محض كسب مدال طلا، چنانچه كاري از آن ورزشكار ساخته نباشد، رهايش مي‌كنند. كم نيستند ورزشكاران طلايي المپيك و جام‌هاي جهاني چيني كه امروز و پس از دور شدن از عرصه مدال‌آوري به كار دستفروشي و حتي گدايي مشغولند. كمپاني‌هاي غربي طلاي خودشان را از اين مسابقات استخراج مي‌كنند و دولت‌هايي چون چين نيز طلاي مورد نظر خودش را. در اين حال تنها چيزي كه از ياد‌ رفته است، شعار و اهداف اوليه المپيك است. اين همايش پر‌طمطراق جهاني به معدني پر‌زرق‌و‌برق بدل شده كه قدرت‌هاي پشت‌پرده هر كدام طلاي خود را از آن استخراج مي‌كنند!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا