١. ماجرا از انتشار یک عکس شروع شد. در عکس، جمعی از کارگران پشت سر امام جماعت مسجد ایستادهاند. تا اینجا مسئلهای نیست. دیوارهای سمت چپ نمازگزاران اما به پارچههای زرد و سبزی مزین شدهاند، با قوانین و دستورهای کارفرما بر آنها: اجباریبودن اقامه نماز برای ممنوعیت ورود کارگران به دفتر مدیریت که مصداق «جابهجایی بیمورد» است؛ اخراج کارگران در صورت نزاع فیزیکی و اخراج کارگر کمتر بهرهور در صورت نزاع لفظی و کدهای اخلاقیای از این قبیل. این مقررات بخشی از دفتر قوانین کارخانه هستند که دورتادور کارگران، در سالن کارخانه حک شدهاند.
٢. واکنشهای یک «لیبرال خوب» به پدیده بالا را تصور کنیم: «نمونه کارخانه چسب هل و قوانین آن، استثنایی در سرمایهداری است، یا اصلا سرمایهدارانه نیست و حاصل پسماندهای سنتی جامعه پیشاسرمایهداری است. اگر اقتصاد «واقعا» سرمایهدارانه شود، «واقعا» آزاد شود، یا از نظر سیاسی-اجتماعی لیبرالی شود، دیگر شاهد این پدیدهها نخواهیم بود». لیبرال ما همچنین میتواند ماجرا را به «شخص» مدیرعامل و خلیل نظری و خلقیات دیکتاتورمآبانه او، یا حتی عقدههای شخصی آنان فرو بکاهد.
٣. کارخانه چسب هل و قوانینش، درباره منطق عمل سرمایه به ما چه میگوید؟ این کارخانه «پیش از هر چیز» یک بنگاه تولیدی «سرمایهدارانه» است؛ یعنی بنگاهی است که جهتگیری اصلی فعالیتهایش، تصاحب ارزش اضافی تولیدشده به دست کارگران است. این بنگاه حتی به آن معنای به اصطلاح «خوب»ی که لیبرالهای وطنی در نظر دارند، سرمایهدارانه است: خلیل نظری در دفترچه قوانینش، دائم از رقابتیبودن شرکتش تعریف میکند و لعن به جان انحصار و انحصارگران و متقلبان بازار میفرستد.
سرمایه، با وجود تمام تضادهای درونیاش، میل به تمامیت دارد، یعنی میخواهد بر سرتاسر گستره زندگی انسانی و اجتماعی سیطره یابد و تمام این گستره را به قلمروی تولید ارزش تبدیل کند. اما آیا قواعد مذهبیای که عمدتا مثل نماز زمانبر هستند، مانع این توسعهطلبی سرمایه نیستند؟ آیا زمانی که به نماز اختصاص داده میشود، نمیتوانست صرف برای تولید چسب بیشتر شود؟ آیا همین واقعیت تأییدی بر این نکته نیست که اصول سنتی و مذهبی خلیل نظری، تماما ریشههای مذهبی دارند و چه بسا مانع رشد فعالیتهای سرمایهدارانه او هم باشند؟ اما مسئله فقط رشد کمی و عددی سرمایه نیست.
٤. حالت خداگونه مدیرعامل و کیش شخصیت خلیل نظری را ذیل همان «تجسم مقولههای اقتصادی» باید نگریست. کارخانه چسب هل، کابوسشهر سرمایه است؛ یعنی جایی که سرمایه، با همراهان ایدئولوژیکش، توانسته یک سامانه کنترلی تام بسازد و آن را با ایده مالکیت خصوصی توجیه کند (مسئولان کارخانه در پاسخ به انتقادها گفتهاند کارخانه آنها خصوصی است و در نتیجه هر کاری بخواهند میتوانند بکنند).
سرمایه، با وجود تمام تضادهای درونیاش، میل به تمامیت دارد، یعنی میخواهد بر سرتاسر گستره زندگی انسانی و اجتماعی سیطره یابد و تمام این گستره را به قلمروی تولید ارزش تبدیل کند. اما آیا قواعد مذهبیای که عمدتا مثل نماز زمانبر هستند، مانع این توسعهطلبی سرمایه نیستند؟ آیا زمانی که به نماز اختصاص داده میشود، نمیتوانست صرف برای تولید چسب بیشتر شود؟ آیا همین واقعیت تأییدی بر این نکته نیست که اصول سنتی و مذهبی خلیل نظری، تماما ریشههای مذهبی دارند و چه بسا مانع رشد فعالیتهای سرمایهدارانه او هم باشند؟ اما مسئله فقط رشد کمی و عددی سرمایه نیست.
٤. حالت خداگونه مدیرعامل و کیش شخصیت خلیل نظری را ذیل همان «تجسم مقولههای اقتصادی» باید نگریست. کارخانه چسب هل، کابوسشهر سرمایه است؛ یعنی جایی که سرمایه، با همراهان ایدئولوژیکش، توانسته یک سامانه کنترلی تام بسازد و آن را با ایده مالکیت خصوصی توجیه کند (مسئولان کارخانه در پاسخ به انتقادها گفتهاند کارخانه آنها خصوصی است و در نتیجه هر کاری بخواهند میتوانند بکنند).
موسی پیامبری دولتساز و ملتساز بود که در سخن با خداوند، فرمانهای برسازنده ملت یهود را گرفت. خلیل نظری هم گویا میخواهد نقش پیامبر سازنده جهان سرمایه را بازی کند. او فرمانها را از مدیرعامل خداگونه میگیرد تا با آنها کابوسشهر خود را بسازد: کابوسشهر استثمار تام.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی میگوید: بازرسان اداره کار با بازدید از کارخانه چسب هل صحت بنرهای نصب شده در مورد قوانین خودسرانه را تایید کردند و در خصوص تغییر قواعد انظباطی حاکم بر این واحد تولیدی به کارفرما تذکرات لازم را دادند.
«احد حسینی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی در مورد نتیجه بازرسیها از کارخانه تولید مواد شیمایی و چسب هل به ایلنا گفت: روز گذشته شنبه (۲۸ مرداد) دو نفر از بازرسان این اداره کل در جریان ارزیابی شرایط شغلی کارگران چسب هل، متوجه انجام تخلفاتی از سوی کارفرمای این واحد صنعتی شدند.
او بابیان اینکه عمده این تخلفات در خصوص انتشار تصاویر مربوط به نصب بنرهایی در ارتباط با الزامی بودن حضور کارگران چسبهل در مراسم نماز جماعت روزانه و تعیین جرائم نقدی برای غایبان احتمالی بود، گفت: پس از مراجعه بازرسان صحت این مسئله تایید و به کارفرما چسب هل تاکید شد تا در زودترین زمان ممکن، نسبت به برچیدن این بنرها و جایگزین کردن آن با تابلو نوشتههایی که محتوای مطالب آنها سخنان ائمه و معصومین در مورد اقامه نماز جماعت است، اقدام کند.
وی ادامه داد: همچینن به دلیل آنکه در این واحد صنعتی کمیته انظباطی و دستورالعملهای مرتبط با آن مطابق با استانداردهای قانون کار تشکیل نشده است، از نظر بازرسان اعزامی اداره کار، برخوردهای انظباطی که در خصوص کارگران متخلف احتمالی از بابت ریختن زباله و تهسیگار، و مازاد مایعات آبسردکن در نظر گرفته شده است، رفتاری مغایر قانون تشخیص داده شد و در خصوص توقف و اصلاح این شیوه به کارفرما تذکر داده شد.
مدیرکل کار استان آذربایجان شرقی با یادآوری اینکه طبق گزارش بازرسان اعزامی در کاخانه چسب هل، ۲۴۰ کارگر مرد و ۹۳ خانم تنها در یک نوبت کاری ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه بامداد تا ۱۷ مشغول به تولید انواع چسب خودرو، آکواریومی، نشاستهای و گیاهی هستند، گفت: از آنجا که این تعداد کارگر مطابق استانداردهای قانونی از حق تشکیل نهادهای صنفی کارگری برخوردار هستند به کارفرمای کارخانه چسب هل توصیه شد تا هرچه سریعتر در مورد تشکیل هرچه سریعتر شورای اسلامی کار همکاری لازم را به عمل آورد.
این مقام دولتی همچنین از هماهنگی با واحد بازرسی کار برای بررسی شرایط حفاظت فنی و بهداشت کار کارگران کارخانه چسب هل خبر داد.
حسینی در پایان گفت: مقررات انظباطی حاکم در این واحد تولیدی از جانب کارفرما به صورت خودسرانه و مغایر با قوانین کار و آیین نامهها نوشته شده است بنابراین باید هرچه سریعتر این روند ناصحیح متوقف شود تا آن زمان بازرسی اداره کار از این کارگاه همچنان ادامه خواهد داشت.
منبع:
روزنامه دنیای اقتصاد
فرارو
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 26,نوامبر,2024