به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا:، مجلس نهم بالاخره پرونده تحقیقوتفحص از سازمان پرحاشیه تامیناجتماعی را به سرانجام رساند تا دستگاه قضایی علاوه بر پرونده «کهریزک»، بررسی انواع بذل و بخششهای سعید مرتضوی را در دستور کار قرار دهد. اما از تلاش پیگیرانه برخی برای رسیدگی به تفحص از تامیناجتماعی که بگذریم، گفتوگوی پیشرو، بنا دارد تا سکوت معنادار مجلس هشتم و تا حدودی نهم را مورد ارزیابی قرار دهد؛ سکوتی که به گفته رییس کمیته تحقیقوتفحص از سازمان تامیناجتماعی به پیچیدهتر و وخیمتر شدن اوضاع پروندههای مالی در این سازمان کمک کرده است. سکوت مجلس هشتم در برابر تفحص از تامیناجتماعی هنوز برای خیلیها معنادار است. کمیسیون اجتماعی وقت به ریاست آقای جعفرزاده از نیمهراه تحقیقوتفحص بازماند و نبود اعتبارات مالی را بهانه کرد، هر چند هیاترییسه از پرداخت صدمیلیونتومان اعتبار برای ادامه کار به کمیته تفحص خبر داده بود. «علیرضا محجوب» تاکید دارد که اگر روند تفحص در همان مجلس هشتم از سازمان و شرکت شستا صورت میگرفت، کار به اینجا نمیرسید. محجوب، چندان خوش مصاحبه نیست؛ در طول گفتوگو یکی در میان از پاسخ دادن به سوالها میگریزد، مدام باید ضبط خاموش و روشن شود تا او بتواند با صراحت برخی مسایل را بازگو کند، آن هم برای شخص خبرنگار و نه برای افکار عمومی. او البته ابعاد این تحقیقوتفحص را بسیار گسترده و پیچیده میداند و تاکید دارد که هر هلدینگ و شرکتی در تامیناجتماعی به تحقیقوتفحصی جداگانه نیازمند است، از پتروشیمیها گرفته تا دیگر حیاطخلوتهای این سازمان در«شستا».
ماجرای کارت هدیه مرتضوی به نمایندگان هنوز در هالهای از ابهام است، اسامی هنوز غیرعلنی باقی مانده؟
ممکن است برخی مبالغ را دریافت یا پرداخت نکرده باشند، ما طبق اسناد مطالب را در گزارش آوردیم. برای نمونه آقای «شیرمردی» از ستاد نمازجمعه تماس گرفته و گفته به هیچ عنوان مبلغی دریافت نکرده. یا آقای «عباسی»، وزیر اسبق وزارت ورزش و جوانان گفته که خودش و وزیر اسبق کار، درخواستی برای دریافت مبلغ نداشتهاند.
آیا از طرف رحیمی (معاون اول احمدینژاد) تاکنون تماسی گرفته شده که مثلا ما این مبالغ را نگرفتهایم؟
خیر، تنها هیاتمدیره آمدند و صحبت کردند، به ایشان گفتم مواردی که اعلام شده، مستند است. در دیدارهای پیشین با اعضای هیات مدیره سازمان به آنها گفتم که اگر اسناد درست نیست، بگویید ما روی اسناد کار نکنیم، آن موقع هنوز گزارش منتشر نشده بود. حتی به خود مرتضوی هم گفتم اگر نکتهای خلاف واقع آمده، شما بگویید و سند درستش را به ما بدهید اما نه هیات مدیره مخالفتی نشان داد و نه شخص مرتضوی.
پس تا به حال آقای «شیرمردی» از ستاد نماز جمعه و دو وزیر - آقای عباسی و شیخالاسلامی- گفتهاند که پولی دریافت نکردهاند؟
آقای شیرمردی گفتند که پول نگرفتند اما آقای عباسی گفتند من هیچ درخواستی برای دریافت وام ندادم.
دریافت هم نکردند؟
چرا، مبالغی به ایشان پرداخت شده است.
خب میتوانستند نگیرند!
اینجا، مساله حقوقی میشود، ما هنوز از ایشان سند کتبی نداریم. ماجرا مثل آقای شیرمردی نیست. عباسی، گلهمند است که با وجود تادیه مبلغ، اسم ایشان در گزارش ذکر شده، اما اینها صرفا مستندسازی است و از نظر هیات ما، موضوع تمام شده و پروندهای فرستاده نمیشود. من قبلا هم گفتم اگر کسی مبالغش را تادیه کند، ما موضوع را تمامشده میدانیم.
اما حالا ماجرای پرحاشیه کارت هدیه مرتضوی برای برخی نمایندگان مجلس ابهام دارد. سعید مرتضوی بارها به «شرق» گفته که شما اسامی را دارید و نمیگویید؟
خب، خودش اسامی را که به من داده، منتشر کند.
یعنی شما هیچ نام و نشانی از 37 نماینده ندارید؟
خیر، این را بارها گفتهام، اصلا شاید اسمی در کار نباشد، اگر بود، مرتضوی تا الان صدبار در سایتها منتشر میکرد. وقتی نامی در میان نیست، اگر اسامی هم منتشر شود، مصداق «نشر اکاذیب» است و مرتضوی هم تبعات این وضعیت را به خوبی میداند.
در ویژهنامه «خورشید» موضع برخی نمایندگان درباره مرتضوی تمجیدگونه است. این اظهار نظرها گویای چیست؟
همان موقع مواضع «کمیسیون اجتماعی» مجلس روشن بود. «کمیسیون اجتماعی» مجلس نهم، ابتدا پذیرای نشست مشترک با آقای مرتضوی نشد و انتقاداتی هم در مورد موضعگیریهایی که اشاره کردید، وجود دارد. اما اینها برای ما«سند» نمیشود. ضمن اینکه نماینده در بیان نظرش آزاد است.
البته به جز آن یادداشتهای تمجیدگونه، رییس «کمیسیون اجتماعی» هم در یک گفتوگوی مفصل از مرتضوی دفاع کرد. حالا اسم او پای گزارش کمیسیون آمده. این تناقضها برای من خبرنگار سوالبرانگیز است، برای شما چطور؟
البته فکر میکنم ایشان- عبدالرضا عزیزی- مسیر حرکت و گفتوگوها را تصحیح کردند. برداشت من این است که بعضی در دورهای عقایدی دارند و وقتی تعارضی میبینند، خودشان رفتهرفته، رفتار و گفتارشان را تصحیح میکنند.
در آن دوره«کمیسیون اجتماعی» حاضر به برگزاری جلسه مشترک با مرتضوی نشد. چه دلیلی داشت که در آن شرایط حساس «کمیسیون اجتماعی» پذیرای مرتضوی نشود؟ آیا مجلس میزان خسارت به وجودآمده حتی به خاطر همان چند ماه سکوت یا طرفداری از مرتضوی را برآورد کرده است؟
به نظرم شاید برخی در «کمیسیون اجتماعی» در کوتاهمدت اشتباهی کردند اما دلیل عتاب و خطاب به مجلس نهم همین بود که مجلس خودش شاکی بود، متهم نبود. یعنی پیگیر تفحص بود. البته ایشان - عبدالرضا عزیزی- نظر متفاوتی با نظر ما داشتند ولی در عمل، نظر کمیسیون را اعمال کردند. بنابراین همکاران ما در مجلس نهم، جدیت داشتند و گزارش را در اسرع وقت خواندند. مجلس معتقد است آقای مرتضوی مجاز به این اعمال نبودند، تصمیم درباره خوب یا بدش دیگر به دستگاه قضا مربوط میشود.
اجازه بدهید، سوالم را به شکل دیگری مطرح کنم. در گزارش عریض و طویل شما هیچ اسمی از نمایندهای به میان نیامده؟ منظورم صرفا مجلس نهم نیست.
به شکل مشخص اسم نیاوردهایم اما به موضوعی در مجلس هشتم اشاره شده که همه چیز برای مسوولان مشخص است. در جایی هم، سوءمدیریت شده و هم رانتی به برخی افراد داده شده.
خب یعنی اینجا به نماینده مجلس اشاره شده؟
بنا نیست من جزییات بیشتری بگویم، اما یکی از مستندات ما درباره یک پرونده اقتصادی به عملکرد یک نماینده برمیگردد.
خب چرا جزییات را نمیگویید، شما که قرار نیست مثل آقای مرتضوی اسامی نمایندهها را فاش نکنید، اگر کسی اشتباهی کرده، باید مشخص شود. اگر هم نمایندهای اشتباهی نکرده و پولی نگرفته یا پول گرفته ولی خلاف قانون نبوده، خب بهتر است برای مجلس حاشیهسازی نشود.
ما مستندات را به قوهقضاییه دادهایم، اجازه دهید خودشان به وقت مقتضی اعلام کنند. ما فقط اسامی را در گزارش ذکر کردیم. دادگاه باید مستندسازی کند.
در این مستندات اسم نمایندهای هم آمده؟
ببینید آنطور که مرتضوی میخواهد مجلس را خراب کند، هیچ «سند» خاصی نبوده که نمایندهای در آن متهم شده باشد، به جز یک مورد. به همین دلیل در گزارش اسم از پرونده و ماجرایی آوردم که مشخص است چه کسانی داخلش هستند چون در ادعاها و مصاحبههای آنزمان، این مورد مطرح شده است.
ببینید آقای محجوب؛ شما، نه درباره مجلس هشتم و عملکرد کمیته تفحص به صراحت حرف میزنید و نه درباره خطای برخی نمایندگان در طولانیشدن مدتزمان تفحص از تامیناجتماعی در مجلس نهم؟
با وجود برخی نقدها، عملکرد کلی مجلس نهم درباره پرونده مرتضوی را تایید میکنم، اما خب اگر از مجلس هشتم بپرسید، شاید حرفهای دیگری بزنیم. در ضمن آقای مرتضوی، مطلقا بد نیست، گاهی هم شاید کارهای خوبی انجام داده اما در دوره مدیریتش در سازمان، حسب قانون، مجاز به «تصرف» نبوده اما خودش عکس این ماجرا فکر میکند. ما مدام میگوییم که نباید غیرقانونی عمل میکرد.
شما بهطور قوی مجلس نهم را در رابطه با این پرونده تایید میکنید، دستکم حاشیههای ناگفته مجلس هشتم را بگویید؟
مجلس هشتم در زمان مدیریت آقای «ذبیحی» بر سازمان تامیناجتماعی خیلی سختگیر بود. اغلب تفحصکنندگان، اعضای «کمیسیون اجتماعی» مجلس بودند. با وجود روحیه سختگیرانه ذبیحی، مجلس به دلیل نوع رفتار ایشان، او را غیرپاسخگو میدانست. تمام تلاش ذبیحی برای کمککردن و کوچککردن سازمان بود اما به هر شکل به دلایل مختلف تفحص از سازمان تامیناجتماعی در مجلس هشتم و در دوران مدیریت آقای ذبیحی، کلید خورد. ذبیحی که رفت، حافظی به سازمان آمد. رفتار حافظی متفاوت بود و انگیزهها برای تحقیقوتفحص متفاوت شده بود.
مجلس با آمدن حافظی عقبنشینی کرد؟
برای مجلس؛ توقف تفحص خوب نبود؛ به این دلیل که از یکسو هم هزینه شده بود و از سوی دیگر مسایلی هست که بیارتباط با هم نیست اما نمیتوانیم مستند در مورد آن ادله کنیم. نتیجه این مساله، این شد که به نظر میرسید مجلس در این موضوع عقبنشینی کرده و جو تحقیقوتفحص ناگهان فروکش کرد.
تاخیر در ارایه گزارش تفحص به هرجومرج در «شستا» رسید. این هرجومرجها چه ضربههای اقتصادی به سازمان زد؟
تنها در مورد سوءمدیریت شرکت «رایتل» ، سالانه هزارمیلیاردتومان خسارت وارد شد.
یعنی میشد با تفحص بهموقع، جلوی ضرر بخشهایی از سازمان تامیناجتماعی را گرفت؟
اگر در آن زمان، تحقیقها انجام میگرفت کار به اینجا نمیکشید، جزییاتی که میبینید، اغلب در فضای بین تغییر دو دولت انجام گرفته، به این استناد که احتمالا بعدا کسی رسیدگی نمیکند.
بهعنوان نماینده، این را نتیجه کمکاری یا قصور نمایندگان دورههای پیش نمیدانید؟
بله، البته آنها هم تقصیر را گردن هیاترییسه و کمبود منابع مالی میاندازند. هیاترییسه هم میگوید ما صد میلیونتومان به کمیسیون تحقیقوتفحص پرداخت کردیم و گزارشی دریافت نکردیم. کمیسیون اجتماعی – مجلس هشتم – هم ادعا دارد که گزارش تفحص را نهایی کرده اما هیاترییسه میگوید که نتایج دیرهنگام تفحص، دیگر به کار ما نمیآمد.
بخش عمده تحقیقوتفحص از تامیناجتماعی مربوط به «شستا» است؟
بله، «شستا» حیاتخلوت پولسازی برای برخی مسوولان تامیناجتماعی بود. واقعا در گزارش تفحص ما هم، حق مطلب ادا نشده، تفحص از سازمان تامیناجتماعی به یک کار بلندمدت نیاز دارد. باور کنید برای هر هلدینگ و شرکت، تحقیقوتفحص جداگانه لازم است.
بیشتر موارد خلاف در هلدینگها شامل چه مسایلی میشود؟
گاهی توصیهها بیشترین عوامل خلاف در شرکتهای تابعه سازمان تامیناجتماعی بوده.
میشود منظورتان را مشخصتر بفرمایید؟
برای نمونه یکی از مدیران گفت فلان مقام مسوول کشور - از نهاد ریاستجمهوری- به ایشان به طور مرتب توصیه میکرده که چگونه مدیران سازمان را بچیند.
یعنی شخصی غیراز وزیر کار و مدیرعامل تامیناجتماعی؟
بله متاسفانه بیشترین دخالتها از سوی مقامهای خارج از مجموعه بوده. اگر نه، وزیر حق دارد امر و نهی کند یا مدیرعامل. اما بیشترین دخالتها از بیرون از تامیناجتماعی صورت میگرفت.
آیا این افراد به جریان موصوف به انحرافی نزدیک هستند؟
همه اینها مطرح است و من وارد این تقسیمبندیها نمیشوم. متاسفانه مجموعهای که مرتضوی ایجاد کرده، مورد سوال است. چرا که وقتی تصمیمات هیات مدیره را در دو زمان حضور و عدمحضور ایشان بررسی کنیم، دادهها به شکل معناداری کاملا متفاوت است. یعنی او در برخی موارد کاملا متاثر عمل میکرده. گزارشهای هیات بازرسی سازمان هم موجود است و اغلب علیه عملکرد مرتضوی است.
در دوره مدیریت یا پس از عزل؟
ما گزارشها را پس از عزل ایشان دیدیم و گزارشهای هیات بازرسی سازمان تامیناجتماعی را کنار گذاشتیم چرا که فکر میکردیم ممکن است بسیاری از این گزارشها ابلاغ نشده باشد.
خب پس تکلیف مدیران وقت سازمان چه بوده، یعنی دستشان در عزل ونصبها چقدر باز بوده؟
حتی در زمان حافظی و ذبیحی آنها گله داشتند که نمیتوانند به راحتی اعضای مدیران شرکتها را تغییر دهند.
در دور مرتضوی وضعیت چطور بود؟
فرقی نکرده بود، برخی مدیران میگفتند در ارتباط با عزل و نصبهای سازمان تا 200 بار با آنها تماس گرفته شده.
200 مورد تماس از کجا بوده؟
دستگاه ریاستجمهوری.
خب مشخصتر بفرمایید، دستگاه ریاستجمهوری دستگاه عریض و طویلی است.
نمیشود اسم را مستقیم بگویم، اما آدرس مشخص است، همان آقایانی که اسامیشان در میان دریافتکنندگان کارتهدیهها بوده.
و نقش شخص احمدینژاد در تغییر مدیران تامیناجتماعی چه بوده؟
هیچ دستوری به اسم احمدینژاد صادر نشد، خطای کلان احمدینژاد انتصاب مرتضوی در تامیناجتماعی بود.
آسیبهای نپرداختن به انتصابها و تفحص از «شستا» چه میزان آسیب مالی در برداشت؟
تنها سوءمدیریت در شرکت رایتل، سالی هزارمیلیاردتومان ضرر برای سازمان تامیناجتماعی به دنبال داشته، البته ضررها هنوز ادامه دارد، مجموع سرمایهگذاریهای رایتل، معطل باقی ماند و تغییر مدیریتها شرکت را به ورشکستگی کشاند. در مجموع شرکتهای شستا و تمام سرمایهگذاریها معطل ماند و مدیریتها مرتب عوض میشد.
شرکتهای دخیل در این حیاطخلوت چندتا بوده؟
حدود 200 تا، جزییات در گزارش آمده، برخی تکصندلی بودهاند و برخی چند عضو هیاتمدیره داشتند.
در مورد پتروشیمیها، ارقام مالی و افراد پشتپرده؟
اینها همان حیاطخلوت هستند! تکتک این موارد نیازمند تحقیقوتفحص است.
در صحن یکی، دوبار به برخی صفحههای گزارش ویژهنامه «خورشید» ارجاع دادید که مجلس را زیر سوال برده، این گزارشها و موضعگیریها از کجا هدایت میشده؟
اعضا و مدیران برخی انجمنها و شوراها در صفحههای 56 تا 58 این ویژهنامه، در متنی رییس مجلس را با الفاظ بدی عتاب و خطاب کردهاند، بعد میبینیم که نام این افراد در میان دریافتکنندگان کارت هدیه آمده. البته آنها ادعا کردند به عناوین دیگری از آنها امضا گرفته شده. به هر حال این ادعاست و من نمیتوانم بگویم که درست است یا غلط. حدس ما این است که متن نامه برای آنها نوشته شده. متن بیادبانه و جسورانه و هتاکانه است اما در عینحال شاهبیتهای حقوقی دارد و نوشتن آن صرفا کار انجمنهای کارگری نبوده، حتی اگر خودشان امضا کرده باشند.
آقای محجوب شما که چندان اطلاعات جزیی نمیدهید، فکر میکنید سرانجام این پرونده به کجا برسد، بهویژه با روشهای خاصی که سعید مرتضوی دارد، همین حالا سندهایی رو شده که شما از تامیناجتماعی خانه گرفتهاید، شاید اسناد دیگری هم در آینده رو شود. پیشبینیتان از آینده این پرونده چیست؟
شما هم جای آقای مرتضوی بودید، به دست و پا زدن میافتادید. ایشان همین حالا دو پرونده باز و جدی در دستگاه قضایی دارد. مجلس کارش را تمام کرده. البته پیشنهاد من این است که تفحص جداگانه برای هر کدام از هلدینگها و شرکتها در دستور کار قرار گیرد. اما ادامه، دیگر دست قوه قضاییه است. سعید مرتضوی تاوان اشتباهات خود را میپردازد. هر چند اقدامات مثبت او در ذهن میماند.
بابک زنجانی که به واسطه گزارش کمیته تحقیق و تفحص و اتهامات سنگینی که در آن علیه وی مطرح شده، نامش بر سر زبانها افتاده است، با انتشار تصویریکی از پروژه های چند میلیاردیش در منطقه ایران زمین، با لحنی ارعاب گونه علیه مقامات مسئول اعلام کرد که زیر بار هیچ فشاری نمی رود.
به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا:، به نقل از پیام نو، متن استاتوس تهدیدآمیز بابک زنجانی در فیس بوک به قرار زیر است:
«پروژه ایران زمین با سرعت پیش خواهد رفت سلیقه و احترام به عقاید مسولین واجب است ولی قبلا باید فکر می کردن مجوز نمی دادن بعد دو سال که ۴٠٠ میلیارد تومان نقد گرفتن و رای کمیته داده اند و ۴٧٠٠٠ کامیون خاکبرداری شده و ٩٠٠ میلیون یورو هزینه شده امکان این زور گویی های سیاسی وجود ندارد. سرمایه گذاران ایرانی را به خاطر قدرت نمایی نمی توانند به چالش بکشند و یاداوری می کنیم سورینت اجازه زور گویی و حرف غیر منطقی به هیچ کس نخواهد نداد کسی نمی تواند حماسه اقتصادی موظف شده امسال را که به عهده مردم و سرمایه گذاران است را به پوچی ببرد».
البته زنجانی در این نوشته فیس بوکی اشاره نکرده است که چگونه وقتی با استفاده از رانت دولت سابق پروژه به دست می آورد، زیر بار کار غیر منطقی می رفت اما امروز که به واسطه تحقیق و تفحص زیر سوال رفته، زیر بار حرف منطقی نمی رود!
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 28,نوامبر,2024