نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس""مشایی پای زنجانی را به فروش نفت باز کرد"
۲۲ دی ۱۳۹۲/نایب رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بابک زنجانی در سایه تحریم و با کمک اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهوری سابق امکان فروش و جابه جایی نفت را پیدا کرد.
 
به گزارش خانه ملت، منصور حقیقت پور شبکه های نامریی فساد درسیستم اداری را عامل افزایش رانت خواری دانست و افزود: کمیسیون امنیت ملی باید این موضوع را بررسی کند.
 
وی درباره نقش تحریم ها در افزایش رانت و فساد اداری، تصریح کرد: تا پیش از اجرای تحریم ها هم ویژه خواری در کشور وجود داشت، شهرام جزایری از کدام طریق و به چه شکل ثروت بسیاری را بدست آورد، البته در دوره اجرای تحریم ها ویژه خواری ها در کشور افزایش پیدا کرد.
 
وی یادآور شد: بابک زنجانی در سایه تحریم و با کمک مشایی رییس دفتر رییس جمهوری سابق امکان فروش و جابه جایی نفت را پیدا کرد، از این رو تحریم ها تا حدودی در افزایش ویژه خواری نقش دارد اما نقش آن 100 درصدی نیست.
 
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: البته مشخص نبودن درآمد احزاب نیز یکی از عوامل موثر در افزایش ویژه خواری در کشور است، به عنوان مثال حزبی به دنبال شرکت در انتخابات آینده مجلس است اما بودجه کافی برای حضور در انتخابات را ندارد، بنابراین با کمک تعدادی ویژه خوار منابع مالی حزب را برای رقابت با گروه ها و جریان های دیگر در انتخابات تامین می کند.
 
وی ادامه داد: شفاف نبودن منابع مالی احزاب می تواند دامنه ویژه خواری وفساد اداری در جامعه را افزایش دهد.
 
فساد اداری و ویژه خواری امنیت اقتصاد را هدف قرار داده است
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره عوامل موثر در ایجاد فساد اداری و ویژه خواری درکشور، اظهارداشت: راه های افزایش فساد اداری در کشور را باید از منظر امنیتی بررسی کرد؛ درحال حاضر فساد اداری و ویژه خواری، امنیت اقتصاد را مورد هدف قرار داده است.
 
حقیقت پور همچنین ازعوامل تاثیرگذار در افزایش ویژه خواری، وجود شبکه های غیر رسمی و نامرئی فساد در سیستم اداری کشور عنوان کرد و گفت: این شبکه های نامریی به مفاد قانون، راه های فرار از قانون و ضعف های قانونی آگاه هستند و با ایجاد فرصت برای بخش خصوصی و بیرونی به روند رانت خواری و ویژه خواری دامن می زنند اما با مقابله و مبارزه سیستماتیک می توان از افزایش ویژه خواری در حقیقت پور افزود: ضعف بزرگ فقدان نگاه سیستماتیک برای اداره امور اجرایی است برای مثال هم اکنون به سه میلیون ایرانی خارج از کشور یارانه پرداخت می شود و در این راستا حتی افرادی که مبلغ یارانه برای آنها ناچیز است از این تسهیلات استفاده می کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که مدیران کشور افراد خود ساخته ای نباشند و نگاه دینی و مذهبی در قوانین کشور وجود نداشته باشد نمی توان انتظارداشت که ویژه خواری وفساد اداری در کشور کاهش یابد.

لزوم بررسی موضوع فساد اداری در کمیسیون امنیت ملی
نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم با تاکید براین که فساد اداری از منظر تهدید امنیتی باید در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد ارزیابی قرار گیرد، یادآور شد: برخی مبالغ هنگفتی را به بانک ها بدهکار بوده و به دنبال راهکاری هستند که از پرداخت بدهی خود فرار کنند و در این شرایط زمانی که با آنها صحبت می شود، می گویند بابک زنجانی از کدام راه به این ثروت دست پیدا کرده واین مبلغ نیز سهم ما از اقتصاد کشور است.
علت ظهور "زنجانی" به روایت معاون وزیر نفت

۲۳ دی ۱۳۹۲/معاون وزیر نفت با بیان اینکه ظهور پدیده بابک زنجانی ناشی از استفاده از روشهای غیرمتعارف برای فروش نفت است، گفت: مجموعه های بخش خصوصی که بخواهند به صادرات نفت خام بپردازند باید یک ضمانت نامه معتبر را ارایه دهند.

منصور معظمی معاون برنامه ریزی و امور هیدروکربوری وزیر نفت در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: با وجودی که فروش نفت ایران در بازارهای جهانی به مدت ده ها سال انجام شده اما در طی این سالها هیچگاه با پدیده نمونه بابک زنجانی مواجه نبوده ایم.

وی ظهور پدیده بابک زنجانی و احیانا افراد مشابه را ناشی از وقوع رفتارهای غیرمتعارف در حوزه تجارت نفت در سال های گذشته دانست و افزود: با وجود اعمال تحریم های سخت علیه کشورمان، سازوکارهای مناسبی برای فروش نفت وجود دارد، بنابراین دلیلی ندارد که از روشهای غیرمتعارف برای فروش استفاده کنیم.

معظمی تصریح کرد: استفاده از روشهای غیرمتعارف در بازار فروش نفت، باعث بروز مشکل و ظاهر شدن افراد مشابه بابک زنجانی خواهد شد.

وی در خصوص برنامه وزارت نفت برای جلوگیری از ظهور افراد مشابه بابک زنجانی در صادرات نفت، گفت: برای صادرات نفت، یک چارچوب مشخص را تعریف کرده ایم که مجموعه های بخش خصوصی برای ورود به عرصه فروش نفت باید آن را رعایت کنند.

معاون برنامه ریزی و امور هیدروکربوری وزیر نفت اضافه کرد: مجموعه های بخش خصوصی که بخواهند نفت خام صادر کنند باید یک ضمانت نامه معتبر برای انجام این کار ارایه دهند.

معظمی ادامه داد: شرط دیگر ورود بخش خصوصی به عرصه فروش نفت این است که آنها دارای تجربه کافی در این عرصه باشند.

وی شرط دیگر صدور نفت توسط بخش خصوصی را یافتن بازارهای جدید عنوان کرد و گفت: بازارهای هدف نفت ایران مشخص هستند و صادرکنندگان بخش خصوصی نباید وارد این بازارها شده و آن را تخریب کنند، بلکه باید بازارهای جدید بیابند.

معاون برنامه ریزی و امور هیدروکربوری وزیر نفت خاطرنشان کرد: در صورتی که بخش خصوصی این قواعد و شرایط را رعایت کند می تواند در چارچوب روشهای متعارف اقدام به فروش نفت کند.

بابک زنجانی برای فروش نفت و فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون یورو به دولت بدهکار است، اما تاکنون با ادعای وجود تحریم نظام بانکی از پرداخت بدهی خود به بانک مرکزی خودداری کرده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا