بسياري ازفعالان سياسي بر اين باورند كه احضارهای پی در پی وزیران به مجلس، دولتمردان را از برنامهریزی و عملیاتی کردن برنامههایشان برای حل مشکلات مردم باز میدارد. آرمان در باب سوالهای پيدرپي ازوزرا با مهندس اكبر تركان گفتوگویی انجام داده است. وی مشاور ارشد رئيسجمهور و مديرعامل مناطق آزاد است. مشروح گفتوگوی آرمان با مشاور ارشد رئيسجمهور را در ذيل ميخوانيد:
در طول چند ماهي كه از آغاز دولت يازدهم ميگذرد؛ با صف طويل وزرا پشت درهاي مجلس روبهرو هستيم. سه وزير از سوي مجلس كارت زرد گرفتهاند ظاهرا نفر چهارم هم در راه است. به نظر شما چرا مجلس به صورت بحث سوال از وزرا را مطرح ميكند؟
معتقدم كه رفتار مجلس در برابردولت يازدهم كاملا طبيعي است. خصوصا رفتاري كه برخي از نمايندگان مجلس با وزراي دولت يازدهم دارند. من سوالهاي مكرر و برنامهريزي شده برخي از نمايندگان مجلس از وزرا را بر اساس ماهيت آنها طبيعي ميدانم. نمايندگان مجلس نهم يك ماهيت سياسي مشخص و معلومي دارند. بنابراين بر اساس ماهيت سياسي مشخص و جناحي خود با وزرا و دولت يازدهم برخورد ميكنند. بنابراين من معتقدم كه رفتار آنها كاملا طبيعي است. در انتخابات اكثريت نمايندگان محترم مجلس سليقه متفاوتي با آقاي روحاني و هوادارانشان داشته اند.
به طور عمده نمايندگان مجلس نهم از آقاي روحاني حمايت نكردند،نه تنها حمايت نكردند بلكه تفكرشان هم با آقاي روحاني متفاوت بوده است. بنابراين ميتوان اينگونه برداشت كرد كه ماهيت سياسي مجلس با دولت متفاوت است. چون بسياري از نمايندگان مجلس طرفدار فكر و جناح آقاي روحاني نبودند در حال حاضر بر اساس ماهيت انديشه سياسي خود، با دولت تقابل ميكنند. بنابراين در دولت نگران اين گونه برداشتها نيستيم و معتقديم تقابل برخی نمایندگان و دولت كه اكنون تحت عنوان سوال از وزرا آن هم به تعداد زياد به جريان افتاده است؛ طبيعي و بر اساس ماهيت سياسي مجلسيان است. مردم بايد نحوه عملكرد نمايندگان مجلس نهم را نظاره كرده و بر اساس آن براي دو سال آينده تصميم بگيرند.
بنابراين پاسخ من به سوال شما مشخص است بسياري از نمايندگان مجلس نهم به لحاظ سياسي طرفداران دكتر روحاني نبودند و نيستند و اكنون هم بر اساس مباني اعتقادي خود عمل ميكنند. اين خط مشي بر اساس رويكرد دكتر روحاني و دولت تدبير و اميد نيست. بنابراين رفتارشان با دولت طبيعي است. تا آخر دوره هم اين نمايندگان محترم در همين مسير خواهند بود. مردمي كه به اين نمايندگان راي دادند به رفتار، افكار و عملكرد آنها به دقت نگاه كنند اگر ميپسندند دور بعد هم اين برخورد را با آنها داشته باشند وبه اصطلاح دوباره به اين نمايندگان اعتماد كنند، اگر هم نميپسندند براي مجلس آينده فكري كنند.
به نظر من اين رويكرد فقط در دو جمله خلاصه ميشود و آن اين است كه برخي از نمايندگان مجلس بر اساس اعتقاداتشان عمل ميكنند بنابراين طبيعي است كه فاصله بين مجلس و دولت زيادباشد. به يك معنا خط مشي اكثريت مجلس؛ خط مشي كه توسط دكتر روحاني اتخاذ شده نيست. بنابراين تا آخر دوره مجلس نهم هم اين رويكرد ادامه دارد. تعدادي از نمايندگان مجلس كه پروژه تقابل با دولت را تحت عنوان سوال مكرر از وزرا دنبال ميكنند طرفدار خط مشي دولت قبل هستند. البته بايد دانست كه خط مشي دولت قبل منسوخ شده است.
جناب تركان حالا كه دو سال از مجلس فعلي باقي مانده است. تعامل دولت و مجلس به چه صورتي خواهد بود؟
به همين ترتيبي كه اكنون دارد، فعاليت ميكند. دولت كه نميتواند رويكرد تدبير و اميد و حتي شعارهاي كه در جريان انتخابات داده است را كنار بگذارد. دولت يازدهم برخلاف دو دولت قبل رويكرد اعتدالي دارد. مباني تصميم گيري دولت يازدهم برمحورعقلانيت استوار است. كساني كه عقلانيت و تدبير را قبول ندارد مسلم است كه مقابل دولت يازدهم خواهند ايستاد و بالطبع اقداماتي را انجام خواهند داد. به نظر من دولت بايد اين وضعيت را مديريت كند. دراين دوره دو ساله تا انتها شاهد برخورد مجلس و دولت خواهيم بود.ما از مردم استدعا ميكنيم كه هوشمندانه اعمال و رفتار نمايندگان منتخب شان را رصد كنند و بر اساس آن نمايندگانشان را انتخاب كنند. آيا مردم روش نمايندگانشان را ميپسندند يا خير؟ اگر ميپسندند در انتخابات دور بعد مجلس هم به اين نمايندگان راي بدهند.
به عقيده حقوقدانان يكي از وظايف مجلس نظارت بر عملكرد قوا به خصوص دولت است. در شرايط حاضر ما شاهد فساد اقتصادي هستيم، آيا مجلس عملكرد درستي در نظارت بر حسن اجراي قانون داشته است؟ بهطور كل دليل اصلي فساد اقتصادي چيست؟
من برميگردم به خطبههاي آیتا... امامي كاشاني خطيب جمعه تهران ايشان يك مساله بسيار دقيقي را مطرح فرمودند كه به عقيده من ميتواند مبناي پاسخ شما باشد. ايشان يك بخشي فرمايشات حضرت امير(ع) را بيان كردند. اوصيكم به تقوا ا... و نظم امركم .ايشان در توضيح بيانات حضرت امير چنين فرمودند: اين سفارش از حضرت امير نشان ميدهد كه نظم و تقوا از يك جنس نيستند. اگر ميفرمودند اوصيكم به تقوا ا... والحسنه ممكن بود گفته شود كه امانت در تقوا است؛ آقاي امامي كاشاني وقتي فرمودند كه اوصيكم به تقوا ا... و نظم امركم معنياش اين است كه نظم و تقوا از يك جنس نيستند ممكن است يك فردي متقي باشد اما تابع نظم و انضباط نباشد ويا بالعكس اشخاصي با نظم و انضباط جامعهشان را اداره كنند كه طبق منطق و مرام ديني ما متقي قلمداد نشوند. در كشورهاي توسعه يافته، آلمان را مثال ميزنم آيا اين كشورمديرانشان را بر مبناي تقوا و دينداري و تدين انتخاب ميكنند؟
طبيعي است كه نه، آيا كارمندانشان را با تقوا و دينداري انتخاب ميكنند؛ مسلما كه چنين امري درآن كشور و كشورهاي مشابه آن انجام نميشود. تحقيقات محلي و ... بسياري از مسائل مربوط به انتخاب كارمندان در اين كشورها نيست. پس چگونه است كه در اين كشورها فساد اداري و اقتصادی نسبت به سایر کشورها کمتر است. اين برمي گردد به نظم؛ يعني تقوا براي اداره جامعه كافي نيست؛ انضباط و نظم يكي از لوازم اداره جامعه است. درآلمان براي استخدام كارمند يك نظم دقيق و حساب شده اي وجود دارد؛ قانون و مقررات و چارچوبها حاكم هستند، فساد اداري فرصت ظهورو بروز كمتري دارد. بنابراين براي اينكه ما بتوانيم با فساد مبارزه كنيم،لازم است كه قانونمدار باشيم. بايد تابع قانون، مقررات و دستور العمل باشيم،نمي شود يك نفر بگويد كه من قانون را قبول ندارم. بايد به اين شخص يادآور شد كه قانون تو را قبول ندارد.
شما فكر نكنيد كه يك نفر در مملكت وجود دارد كه ميگويد من قانون را قبول ندارم؛ بلكه اين يك جريان مشخص بود كه ميگفتند ما قانون را قبول نداريم. اكنون 5/49 درصد آرا را شامل ميشوند. اين 5/49 آرا كساني بودند كه در مقابل جرياني كه مقابل قانون ايستاد سكوت كرد. اين 5/49درصد سكوت كردند و نگفتند كه تو بيجهت فكر كردي كه ميتواني قانون را قبول نداشته باشي. قبول نداشتن قانون، قبول نداشتن مقررات، قبول نداشتن نظم و انضباط موجب ميشود كه نه يك بابك زنجانی بلكه«بابكان»پديد بيايد. هر كسي فكر كند كه يك مرتضوي و يك بابك قانونشكن داريم، بيترديد در اشتباه است. درحال حاضر به واسطه آن بيتوجهي به قانون و نظم، بخشي از اقتصاد كشور در اختيار بابكان قرار گرفته است. اگر ميخواهيم فساد در كشور رخ ندهد بايد اقتصاد و مديريت كشور به سمت نظم، انضباط و شفافيت حركت كند.
تعريف شما از شفافيت در نظام اداري و اقتصاد چيست؟
هر آنچه در سيستمهاي دولتي عمل ميشود بايد به اطلاع مردم برسد. ما به جز موارد امنيتي هيچ كاري را تحت عنوان محرمانه نداريم. مزايده و مناقصه محرمانه چيزي بوده است كه ميتوان آن را به عنوان يكي از عوامل فساد اداري بر شمرد. در تاريخ سالهاي گذشته پر است از مناقصات و مزايدههاي دولتي كه به اصطلاح محرمانه شده است؛ شك نكنيد كه برخی از اين مناقصات با فساد و اختلاس بوده است. اكنون اين مساله براي من و دولت آقاي روحاني اثبات شده است. من الان رئيس مناطق آزاد هستم و به خوبي از جريانات مالي كه آنجا گذشته مطلعم. بهواسطه اتفاقات گذشته تصميم گرفتم كه تمام روندهاي مالي آنجا را به اطلاع برسانم به افراد فعال در مناطق آزاد گفتم تمام مناقصات و مزايدههایي كه برگزار ميشود را از طريق سايتهاي مناطق آزاد در اختيار عموم ميگذاريم.
اطلاعات را كامل در اختيار بورس ميگذاريم اين يعني شفافيت در نظام اداري؛ من ميخواهم مناطق آزاد پايلوت ايران 1404 باشد، بنابراين نظم را سرلوحه كار در مناطق آزاد قرار دادم. به هر روي بايد سعي كنيم نظم و انضباط مالي را بيشتر كنيم. دولت يازدهم تلاش ميكند كه نظم و انضباط مالي بيشتري داشته باشد. البته مجلس باید نظارت به هنگام وجدی داشته باشد. متاسفانه مجلس كنوني دغدغههاي ديگري دارد كه باعث شده كه تا كنون به اين موارد كمتر توجه كند. مجلس در هشت سال گذشته به موقع با كساني برخورد نكرد كه قانون و مقررات را قبول داشته اند. اكنون چگونه ميخواهد با امثال «بابكان»برخورد كند.
دولت يازدهم بايد چه كاري را انجام دهد كه درانتخابات مجلس آينده شاهد حضور مجلسي برآمده از احزاب باشيم؟ به عقيده كارشناسان براي رسيدن به مجلسي با نظم و متخصص نياز به احزاب كارآمد داريم. ارتباط دولت قبل كه با احزاب خوب نبود، دولت فعلي چطور؟
رويكرد اين دولت نسبت به احزاب متفاوت از دولت قبل است. اكنون وزارت كشور و جناب آقاي رحمانيفضلي جلسات خوبي را با احزاب آغاز كرده است. بايداز اين روند حمايت و روبه جلو هدايت شود.
به تعبير برخي از فعالان سياسي تعدادي از نمايندگان مجلس برخوردهاي سیاسی با دولت دارند؟منظورم تعداد زياد سوال از وزراست؟
بله كاملا معلوم و مشخص است؛ 80 نفر در مجلس هستند كه براي ناكام گذاشتن دولت ظاهرا مشغول برنامهريزي و طرح ريزي هستند. اين تعداد نماينده مشغول مديريت فضاي مجلس هستند و بهزعم من هم دارند خوب جلو ميروند؛ البته آنها گروه سياسي هستند و مطابق عقايد خود حركت ميكنند. ما بايد این دوسال مجلس را تحمل كنيم.
يعني معتقديد كه فقط بايد تحمل كرد؟
بله من معتقدم كه تنها كاري كه ميشود كرد، تحمل است. ما از مردم استدعا ميكنيم كه فعاليت آنها را به خوبي رصد كنند و اگر ديدند كه اين رفتار درست و منطقي نيست در انتخابات مجلس آينده تجديدنظر كنند. وزرا اگر وارد معركه پاسخ دادن به تمام سوالها شوند بايد كار و زندگي خودشان را كنار گذاشته و از صبح تا شب در مجلس و با مجلسيان نشست و برخاست كنند، ظاهرا عده اي اين را روند بيشتر ميپسندند. در حالي كه وزرا بايد كار كنند.
جناب مهندس اگر وزرا استيضاح شدند چه؟
اشكالي ندارد ما با احترام به مجلس قبول میکنیم، اگر وزيري را استيضاح كردند ما نظر مجلس را ميپذيريم. تا مجلس آينده.
يعني به مجلس آينده آنقدر اميدواريد؟
مردم هستند كه تصميم ميگيرند چگونه نمایندگان را انتخاب کنند. آيا در انتخابات دور آينده مردم به همين نمايندگان راي ميدهند؟ اين را از مردم باید بپرسيد، البته دو سال آينده مشخص خواهد شد.
ناطق نوري توضيح بيشتر درباره اين موضوع را براي حوزه انتخابيه اش حساسيتزا مي داند و مي گويد كه ترجيح مي دهد بيشتر از اين موضوع را باز نكند. ناطق تاكيد مي كند كه در انتخابات دور نهم مجلس، حوزه نور و محمود آباد 133 درصد شركت كننده داشته است كه خود اين موضوع و آمار در نوع خودش جالب و قابل توجه است. اين نماينده ادوار مجلس، در بازدید از تحریریه روزنامه قانون علاوه بر موضوع ذكر شده، به دلايل عدم حضورعلي اكبر ناطق نوري، برادر كوچكتر خود در انتخابات آينده رياست جمهوري و مجلس، موضوع دوشغله ها، اعلام جرم دادستان تهران عليه علي مطهري و جاسوس خواندن ولي اشاراتي داشت.
آنچه در زیر میخوانید، حاصل گفتوگوی «قانون» با احمد ناطق نوري است که عناوین و پستهای زیادی از جمله رئیس فدراسيون بوکس ایران، عضو هيات اجرايي كميته ملي المپيك و مشاور بيژن زنگنه، وزير نفت را يدك ميكشد.
به عنوان پرسابقهترين نماينده پارلمان ایران که در همه ادوار بهجز مجلس دوم حضور داشتهاید، به چه دلیل در دوره نهم موفق نشديد به مجلس راه يابيد؟
اینکه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی از ورود به مجلس بازماندم دلایلی خاص داشت، چرا که انتخابات مجلس توسط کسانی که نمیخواستند من در مجلس حضور داشته باشم برگزار شده بود.
از طرف چه کسانی ؟
وارد شدن به این موضوع در منطقه و حوزه انتخابیه ما حساسیت و تنش ایجاد میکند. بنابراین لازم میبینم از وارد شدن به این موضوع دوری کنم. همه میدانند که طبق آرای دورههای گذشته این دوره هم در حوزه انتخابيهام رای آوردم و بیشترین رای به من اختصاص داشت. ولی جالب است که بدانید در دور نهم در منطقه ما از ۱۰۰ درصد ۱۳۳ درصد رای آوردند. بنابراين تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
ارزیابی شما از فضای مجلس آینده چیست؟ با توجه به روی کار آمدن دولت یازدهم، فکر میکنید چه کسانی اکثریت مجلس دهم را از آن خود خواهند کرد؟
به نظر من دوره بعدی مجلس در دست اصولگرایان واقعی خواهد بود و ائتلافی که در دولت یازدهم به وجود آمده است، در نتیجه انتخابات آینده مجلس بیتاثیر نیست. قطعا نیروهای فعال و علاقهمندان دلسوز نظام از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در دوره بعدی به مجلس را ه پیدا میکنند. هرچند که دیگر به دلیل مشکل سنی، بنده نمیتوانم در انتخابات دهم مجلس شوراي اسلامي شرکت کنم، ولی امیدوارم نمايندگان دور بعدی پختهتر از نمایندگان دور نهم باشند.
شما گفتید که مجلس آینده در دست اصولگرایان واقعی خواهد بود، به نظر شما اصولگرای واقعی چه کسانی هستند؟
کسانی که افراط و تفریط نداشته باشند و واقعیتهای جامعه را درک کنند، اصولگرای واقعی هستند. فرقی نمیکند که چه تفکری داشته باشند. باید یک اصولگرای واقعی باشند.
منظورتان را بیشتر توضیح دهید. تعريفتان از اصولگراي واقعي چيست؟
هیچ اصولگرایی نیست که اصلاح طلب نباشد و هیچ اصلاح طلب واقعی هم نیست که اصولگرا نباشد. بنابراین کسی که اصول نظام را قبول دارد، بر محورعدالت هم اعتقاد دارد. بنابراین این همان تفکر و اندیشه اصلاحطلبی است. البته معتقدم كه اصلاحطلب و اصولگرای واقعی امام حسین (ع) و امام علی (ع) هستند. چرا که اعتقاد به اصلاحات واقعی داشتند و به دنبال اصلاح جامعه و اجرای امر به معروف و نهی از منکر بودند.
بنابراین یک بچه مسلمان كه به دنبال امتیاز خواهی از نظام نیست و حقی از کسی هم ضایع نمیکند اصولگرا و اصلاح طلب واقعي است و اميدوارم اين افراد به مجلس آينده وارد شوند. فوت شدن حق کسی باعث دل زدگی وی از انقلاب میشود و اگر این امور به اسم اسلام انجام شود، آن جوان و فرد از اسلام دل زده میشود. متاسفانه امروزه برخی افراد به اسم اسلام چنین اقداماتي انجام میدهند که بزرگترین ضربهها را به اسلام و دین زده است.
حالا شما معتقديد اصولگرا و اصلاحطلبان واقعي در دوره آينده به مجلس راه خواهند يافت؟
بله در دولت اعتدال، فضا براي حضور اين افراد مهياتر است.
درباره مجلس آینده خبرهایی میرسد که افکار متفاوت از جمله جریان انحرافی و تیم احمدینژاد به دنبال پس گرفتن قدرت، این بار از طریق مجلس هستند. شرایط را چطور میبینید؟ فکر میکنید فضا برای بازگشت مجدد احمدینژاد و تیمش وجود دارد؟
مردم با رای خود در ۲۴ خرداد نشان دادند که خواستشان چيست و به دنبال چه چیزی هستند. این مردم هستند که تعیین میکنند چه نيازي دارند و چه چيزي را مطالبه ميكنند، هزينه كردن ها و برنامه ريزي هاي افراد و گروهها تاثيري ندارد. مردم ما رو به رشد هستند و از فکر روشني برخوردارند. در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، هیچ کس فکر نمیکرد که انتخابات در یک مرحله تمام شود ولی ديديم كه اين اتفاق افتاد. البته من از روز اول با توجه به حضور و استقبال مردم مي دانستم که نتیجه انتخابات در یک مرحله مشخص میشود.
حدس میزدید که آقای روحانی پیروز انتخابات شود؟
بله . این پیروزی را پیش بینی میکردم.
بر چه مبنایی چنین حدسي میزديد؟ چیزی که مشخص نبود؟
چنین حدسی میزدم و پيش بيني ام هم درست از آب درآمد. بر اساس همین پیش بینی بود که در کنار آقاي روحانی قرار گرفتم. البته بعضیها به من میگفتند که شما انتحاری عمل کردی. ولي من به آنها گفتم که من اساسا انساني نیستم که بر مبنای مصلحت شخصي کاري را انجام دهم و از ابتدا چنین بودهام. کسانی که من و خانوادهام را میشناسند، میدانند که زلف ما با مردم گره خورده است نه با دستگاههایی که انحصار طلبانه عمل میکنند.
از کجا چنین حدسی میزدید که آقای روحانی پیروز انتخابات شود؟
از همان روزهای اولی که آقای روحانی در مجموعه شیرودی در میتینگ انتخاباتیاش حضور داشت و بنده هم وي را همراهي مي كردم و در سفرهای گیلان و مازندران هم با وی بودم، از استقبال مردم چنین حدسی زدم. بنابراین پس از دیدن آن جمعیت به وی گفتم که تبریک میگویم شما درانتخابات پیروز خواهید شد و جو بسیار خوبی همراه شماست. بنده از طرف ایشان چند سفر دیگر به برخي استانها رفتم و بعضی افرادی که بنده را میشناختند هم تحریک شدند و در انتخابات شرکت کردند. با این تفاسیر، استارت حماسه سیاسی و اقتصادی زده شد. از آنجایی که سالهای زیادی کار سیاسی کردهام، این شم را دارم که فضای سیاسی را بشناسم.
نظرتان درباره كابينه دولت جديد چيست؟
حماسه سياسي با اين انتخاب محقق شد و به امید آن روزی هستیم که مشکلات اقتصادی مردم هم حل شود. در دولت گذشته و سالهاي اخير حیف و ميلهای زیادی صورت گرفته است. اقداماتی که امثال بابک زنجانی انجام دادهاند، نشان میدهد که از نظر اقتصادی بسیار بيحسابوكتاب بودهایم و مرجعی برای کنترل و نظارت وجود نداشته است و هر کسی به هر نحو که خواسته عمل کرده است. در حال حاضر باید اجازه دهیم دولت جديد کمی خودش را پیدا کند و به صورت شایسته پیش رود. تیمی که دولت روحانی دور هم جمع کرده افراد دلسوز و با تجربهای هستند، مجلسي ها باید به آنها فرصت دهند که کارشان را انجام دهند.
البته ممکن است در طول راه مشکلاتی هم پیش بیاید، ولي در كل باید فرصت داد که دولت جديد مشكلات پيش آمده را سروسامان دهد. طبيعتا اين موضوع كمي زمان بر است. كابينه جديد انسانهای فهیمی هستند و فقط نیاز به کمی فرصت دارند.
برای مجلس آینده، برادرتان علياكبرناطق نوری، كانديدا خواهد شد؟
بعید میدانم که وي در هیچ انتخاباتی شرکت کند، چون برادر خودم را میشناسم و اعلام كرده كه ديگر تصميمي براي كانديداتوري ندارد.
دلیل اين تصميم چیست؟
وی معتقد است که دلیلی ندارد وقتی مردم یک بار به من نه گفتهاند، خودم را به آنها تحمیل کنم.
یعنی در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس دیگر شرکت نخواهد کرد؟
بله. حرفش عاقلانه است. خودش گفته که دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نمیکند، ولی هرچیزی امکان دارد و ممکن است شرایط به نحوی پیش رود که وی تغییر موضع دهد و نظرش عوض شود.
یعنی به شرایط آینده بستگی دارد و ممکن است براساس موقعیتهای آینده تغییر موضع دهد؟
بله هرچیزی امکان دارد. همانطور که میدانید در این دوره انتخابات ریاست جمهوری شرایط برای حضور وی مهیا بود و از هر دو طیف براي حضور در انتخابات دعوت شده بود، ولی وی قبول نکرد. بگذارید در این جامعه یک نفر آزاد فکر کند و در بند پست و مقام نباشد.
تا جایی که من برادرم را میشناسم، وی علاقهای به پست و مقام و قدرت ندارد و از آن دوری میکند.
اخیرا دادستان تهران و قوه قضاییه درباره نطق علی مطهری، نماینده تهران حساس شده و علیه وی اعلام جرم کردهاند. شما به عنوان کسی که دوره طولانی از عمر خود را در مجلس گذراندهاید، این واکنش قوه قضاییه را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
من درجایگاهی نیستم که در این باره قضاوت كنم و نظر دهم. ضمن اينكه نطق آقاي مطهري را نشنيده ام.
من در روستايمان بودم و نطق وي را نشنيدهام. نحوه گفتار فرق میکند. لحن گفتار نشان میدهد که نماینده با بغض حرف میزند یا صرفا انتقاد مي كند یا هدف خاصی را دنبال میکند. من این نطق را نشنیدهام و نمیتوانم درباره آن نظری بدهم.
جالب است که در خود مجلس مطهری با واکنشهای بعضا تندی از سوی برخی همکاران خود نیز مواجه شد و انگ جاسوسی و ارتباط با بیگانگان را به وی زدند.
این را هیچ کس قبول نمیکند که پسر آیت ا... مطهری جاسوس باشد. این انگها و برچسبها به مطهری نمیچسبد. وی فرد آزاده و حری است که جسارت حرف زدن را دارد. ممکن است که وی هم در جایی تند روی داشته باشد، ولی دلیل نمیشود هر کسی در جایی تندروی کرد و حرف تندي زد، جاسوس باشد یا با بیگانگان ارتباط داشته باشد. باید از این برچسب زنیها دوری کنیم.
اصلا بفرماييد نماینده در طول دوره نمایندگیاش، درنطقهایش مصونیت قضایی دارد يا ندارد؟
بله دارد. ولی نه در همه چیز. اصلا ما در کشورمان مصونیت اقتصادی و سیاسی نداریم و به این بهانه که کسی نماینده است نمیتواند هر کاری انجام دهد.
نه در همه موارد! حرف من مشخصا درباره نطق نمایندگان است. میخواهم بدانم آیا نماینده میتواند آزادانه درباره موضوعات مختلف در نطق خود صحبت کند یا اینکه اجازه نطق آزاد را ندارد و برای آن هم محدودیتی وجود دارد؟ تا جایی که ما میدانیم وجه تمایز نمایندگان با مردم عادی این است که آنها میتوانند در نطقهای خود نسبت به همه موضوعات مرتبط با مسئوليت نمايندگي آزادانه صحبت کنند و در این باره مصونیت قضایی دارند و کسی حق ندارد آنها را درباره نطقشان تحت تعقیب قرار دهد.
بله. در قانون اساسی آمده است نماینده میتواند در اظهار نظر و نطقش آزاد باشد و کسی حق تعرض به وی را ندارد. البته اگر خود نماینده هم در صحبتش به کسی یا جایی تعرض کند، جلوی وی گرفته میشود.
شما به عنوان كسي که سالهای زیادی را در مجلس گذراندهاید بهتر از هر کسی میتوانید در این باره اظهار نظر کنید.
شیوه گفتار فرق میكند و درجایی اگر توهینی به ارگانی شود، آن ارگان میتواند علیه نماینده شکایت کند و قاضی درباره آن موضوع نظر دهد.
درباره اعلام جرمی که علیه آقای مطهری از سوی دادستان تهران صورت گرفته، طبق گفته باهنر، نايب رئيس مجلس، قرارشد هیات ناظر بر رفتار نمایندگان تصمیمگیری کند که آیا در این نطق به قوه قضاییه توهین شده یا نشده و قرار شد در اين خصوص اعلام نظر شود.
درباره تشکیل چنین هیات ناظری بر رفتار نمایندگان اطلاعی ندارم. تا مجلس هشتم كه من در مجلس حضور داشتم، میدانم در این باره کمیسیون اصل ۹۰ تصمیم گیری میکرد.
نظر خود را درباره افراد دوشغله بفرمایید. از نظر قانون داشتن دو شغل برای افراد وجهه قانونی دارد یا ندارد ؟
خیر. داشتن دو شغل همراه با مزایا و سمت رسمی برای افراد ممنوع است و این مسئله غیرقانونی است.
مرجع رسیدگی به این موضوع کجاست؟
مرجع رسیدگی به این موضوع سازمان بازرسی است. البته مشکلی که وجود دارد اینکه سازمان بازرسی کل کشور شغل را تعریف نکرده است. ولی در مجلس پنجم ما شغل را تعریف کردیم. شغل یعنی جایی که ردیف داشته باشد و در ازای انجام آن حقوق دریافت شود.
درباره بازنشستهها چطور است؟
اگر بازنشستهای به صورت داوطلبانه کاری انجام دهد و دریافتی در ازای آن نداشته باشد، نمیتوان به اين موضوع ایرادی گرفت.
شما خودتان همزمان با دوره نمايندگيتان رئيس فدراسيون بوكس نيز بوده ايد، آيا در اين سالها بدون حقوق كار ميكرده ايد؟
من ۲۴ سال است که رئیس فدراسیون بوکس هستم و به مدت ۲۷ سال نماینده مجلس بودهام. ولی فقط به حقوق مجلس خودم بسنده میکنم و حقوق بازنشستگیام را میگیرم. حداقل ۸۰ هزار نفر در ورزش این مملکت مشغول هستند و که حقوق دریافت نمیکنند. بنده خودم ۳۳ نفر را به عنوان رئیس هیات در استانها انتخاب کردهام. طبیعتا فرد بیکار را نمیتوان سر کار ببرم چرا که حداقل باید ماهانه یک میلیون تومان به آنها بپردازم با این بودجه حداقلی قطعا نمیتوانیم ماهانه حداقل ۳۰ میلیون تومان را فقط برای یک بخش هزینه کنیم. لذا ترجیح میدهیم از افراد شاغلی که حقوقی دریافت نمیکنند و از تجربه کافی برخوردارند استفاده کنیم.
یعنی سعی شما براین است که از افراد شاغل در بخشهای مختلف استفاده کنید تا حقوقی اضافه پرداخت نکنید؟
سعی میکنيم از مدیرکلها و روسای ادارات و کارمندان بازنشسته استفاده کنیم. البته در تمام دنیا روال بر اين است. خصوصا کسانی که در رده بالای ورزشی هستند همه بالای ۷۰سال سن دارند چرا که نیاز به تجربه در این کار است و نیاز به عشق و علاقه دارد.
خب، فکر نمیکنید کسانی که دارای دو شغل هستند، فضا را برای جوانترها تنگ میکنند؟
تاکید ما بر این است که از با تجربههایی که حقوق دریافت نمیکنند استفاده کنیم چرا که به جامعه هم ضربهای نمیزند و انتقال تجربه رایگان و مجانی به جامعه است. مربیهایی که تجربه دارند و عاشق كارشان هستند با اين كار هم از ورزش دور نمیشوند و هم به صورت رایگان انتقال تجربه میدهند. این یک حسن است و ایرادی ندارد.
من در هیات رئیسه بوکس از بازنشستگانی که حقوق نمیگیرند، استفاده میکنم. اگر این کار را نکنم چقدر باید به آنها حقوق بدهم؟ بهتر است مجلس قانونی را تصویب شود كه از اين افراد بيشتر استفاده شود. به آقاي لاريجاني، رئیس مجلس نامه اي خواهم نوشت که قانونی مصوب کنند، افرادی که به صورت عاشقانه به صورت رایگان تمایل دارند در هر بخشی کار کنند، مشغول به خدمت شوند و منع قانونی برای آنها ایجاد نکنند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 22,نوامبر,2024