یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴/طرح LEZ تا آبان اجرایی نیست

 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: شهرداری اگر طرح LEZ را تا پایان سال اجرایی کند، رکورد زده است و این طرح تا آبان ماه اجرایی نخواهد شد.
طرح LEZ تا آبان اجرایی نیست

به گزارش  مهر، ابوالفضل قناعتی  با بیان اینکه گمان نکنم تا دو سال آینده طرح LEZ اجرایی شود، گفت: هنوز هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و طبقه‌بندی خودروها بر اساس رنگ‌های تعیین شده انجام نشده است. باید مشخص شود کدام خودروها در طبقه آبی قرار می‌گیرند و کدام خودروها در طبقات سبز، زرد و قرمز.

وی ادامه داد: چند ماه پیش که با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در خصوص طرح LEZ صحبت می‌کردم، ایشان این طرح را در حد یک ایده عنوان کرده و پیش‌بینی می‌کرد که طی دو سال آینده اجرایی شود. در حال حاضر وضعیت معاینه فنی و پلاک خودروهایی که در کلاس‌های مختلف از نظر آلایندگی قرار می‌گیرند، احصاء نشده تا در بانک پلیس برای اعمال قانون وارد شود.

قناعتی با بیان اینکه برخی از خودروهایی که پس از اجرای طرح LEZ، محدودیت ورود به مناطق مرکزی شهر را دارند، آرم طرح ترافیک گرفته‌اند، گفت: باید مشخص شود این خودروها که در طبقه زرد قرار می‌گیرند، چگونه از آرم طرح ترافیک خود استفاده خواهند کرد؟ آیا این آرم‌ها باطل می‌شود و پول مردم را پس می‌دهند؟ بنابراین به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها این طرح اجرایی شود. اگر شهرداری آن را تا آخر سال اجرایی کند، رکورد زده اما به نظر من اجرایی شدن این طرح دو سال زمان می‌برد.


 

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴


 
 
 

سرسختی خریداران ادامه دارد

فرمان ایست بازار به معاملات خودرو

بازار هم همچنان فرمان ایست به معاملات خودرو داده است و مردم همچنان دست نگه داشته‌اند تا خودرو ارزان‌تر شود.
فرمان ایست بازار به معاملات خودرو

به گزارش مهر، بازار خودرو اکنون وارد دومین ماه رکود سرسختانه خود می‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه مشترکی که به همراه وزرای اقتصاد، کار و رفاه به رئیس جمهور نوشته، از بیش از ۱۰۰ هزار خودرو کف کارخانه سخن به میان آورده است: در صنعت خودرو صورت‌های مالی زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد، این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

همین سند نشان می‌دهد که اکنون عمق رکود در بازار خودرو حرف دیگری را می‌زند، نمایشگاهداران هم البته کمتر رغبت می کنند که وارد بازار خرید از فروشندگان شوند و یا از کارخانه‌ها خودرو بخرند و خود به عنوان واسطه و نقش آفرین، به جای طرح‌های فروش خودرو بفروشند.

حال و هوای این روزهای معاملات خودرو

یکی از نمایشگاهداران خودرو که روزهای خلوت و کم تقاضایی را در محل کارش سپری می‌کند؛ در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: مردم همچنان خودرو نمی‌خرند و منتظر نشسته‌اند تا خودرو ارزان شود. البته بعید به نظر می‌رسد قیمتی که در ایران بالا رود، به راحتی پایین آید.

او می‌افزاید: ما هم به عنوان نمایشگاه دار حداقل باید ۱۰ درصد سود بر روی فروش یک خودرو داشته باشیم، بنابراین اکنون که قیمت کارخانه و بازار به هم رسیده و حتی در مواردی هم کارخانه گران‌تر از بازار خودروهای صفر کیلومتر است، رغبت نمایشگاهداران برای خروج از رکود کمتر شده است و بنابراین خود آنها هم کمکی به تحرک بازار نمی‌کنند.

این فعال بازار خودرو می‌گوید: البته یک هفته تا ده روزی می شود که مردم برای دریافت مضنه قیمت به نمایشگاه مراجعه می‌کنند اما خریدی انجام نمی‌شود و شاید در یک ماه اخیر، دو مورد معامله خودرو از سوی نمایشگاه ما انجام شده است که به نظر نمی رسد سایر نمایشگاهداران هم اوضاع مساعدتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می شود که اکنون ماه‌ها است که شورای رقابت هم تشکیل جلسه نداده و منتظر انتخاب اعضای جدید است. از سوی دیگر، رئیس شورای رقابت هم گفته است: تا زمانی که اعضای جدید هیات مدیره معرفی نشوند، هیچ اظهارنظری در مورد قیمت خودرو و شرایط آن نمی‌کند.

اوایل تیرماه سال جاری بود که آخرین جلسه دوره شش‌ساله شورای رقابت برگزار و مقرر شد با معرفی اعضای جدید، جلسات آینده شورا تشکیل شود اما امروز با گذشت ۱۰۳ روز از آخرین جلسه این شورا، هنوز روند معرفی اعضای جدید تکمیل نشده است و این امر باعث می‌شود تا همچنان جلسات شورای رقابت در تعطیلی بماند؛  آن‌طور که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت گفته است، در حال حاضر جلسات جدید شورا برگزار نمی‌شود و ما منتظر معرفی اعضای جدید هستیم.

تعلل دستگاه‌ها در معرفی اعضا و عدم برگزاری جلسات شورای رقابت در حالی صورت می‌گیرد که هنوز بازار قیمت خودرو در بلاتکلیفی قرار دارد و از آن طرف شرکت‌های خودروساز هم به‌ بهانه‌های مختلف سعی در ارسال درخواست‌های افزایش قیمت خود به شورا را دارند.

هرچند رئیس شورای رقابت تأکید می‌کند که بازار خودرو در رکود قرار داشته و نباید افزایش قیمتی در آن اعمال شود اما همچنان شرکت‌ها بر طبل افزایش قیمت می‌کوبند و منتظر برگزاری جلسات جدید شورای رقابت و بررسی درخواست‌های خود هستند.

قیمت انواع خودرو در بازار

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۳۰میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و پارس اتومات دو ایربگ نیز ۴۳ میلیون تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۳میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 معادل ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رانا ۳۱میلیون و ۸۵۰هزار تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۶میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سمند EF7 نیز ۲۹میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه رنو کپچر نیز ۱۰۸ میلیون تومان در بازار است.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۷ میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۰ میلیون و ۲۰۰ تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۵میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا