یزدفردا:تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴-ارزانترین خودروهای باشگاه ۴۰۰ اسب بخاری
اخبار خودرو – هیچکس از اسب بخار بیشتر در کنار قیمت پایینتر بدش نمیآید؛ دنیای خودرو پر است از غولهای چندین صد اسب بخاری که برچسب پر از صفرِ قیمتشان آنها را تنها مختص ثروتمندان و متموّلان میکند. در چنین وضعی تکلیف مردمی که تشنه قدرت هستند اما بودجه کمی دارند چیست؟ به بهانه همین سؤال فهرستی از خودروهای دارای حداقل ۴۰۰ اسب بخار قدرت آماده کردهام که بین همگروههای خود ارزانترین هستند و شاید کمی امیدوارمان کنند؛ با پدال همراه باشید تا نگاهی به این ده خودرو بیندازیم.
۱۰. شورولت کوروت (۵۶,۳۹۵ دلار)
اولین و گرانترین عضو لیست متعلق به یک آمریکایی اصیل و دوستداشتنی است. کوروت با قلب ۶.۲ لیتری V8 به قدرت ۴۵۵ اسب بخار در کمتر از ۴ ثانیه به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و یکی از باصرفهترین خودروهای اسپورت بازار است که در مقابل غولهای اروپایی هم حرفی برای گفتن دارد.
۹. کیا کوُریس (۵۵,۴۰۰ دلار)
داشتن بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت نمیتواند بهتنهایی دلیل بر اسپورت بودن یک خودرو باشد، چنانکه کوُریس لوکسترین محصول کیا با پیشرانه ۵ لیتری V8 و حداکثر قدرت ۴۲۰ اسب بخار این جسارت را پیداکرده تا برای بزرگان لاکچِری دنیا کوری بخواند و حداقل در ادعای کلامی کم نیاورد.
۸. هیوندای جنسیس ۵.۰ لیتری (۵۲,۴۵۰ دلار)
نسخه ۵ لیتری جنسیس در بخش فنی کاملاً مشابه کوُریس است و همان ۴۲۰ اسب بخار را تحویل میدهد. سواری نرم است و قلب ۸ سیلندر پتانسیل بالایی دارد. نویسنده مجلهی اتوگاید (AutoGuide) درباره آن میگوید: در کل نسل جدید جنسیس مخصوصاً در نسخه ۵ لیتری خودروی بسیار خوبی است و مخصوصاً پیشرانه دوستداشتنیاش باعث میشود که ارزش پول پرداختی را داشته باشد.
۷. داج چارجر اِسآرتی (۴۸,۹۹۰ دلار)
تریم SRT چارجر نه فقط یک خودروی سدان است و نه یک اسپورت واقعی؛ بلکه تلفیق خشن و خاصی از این دو را به نمایش میگذارد که پیشرانه ۶.۴ لیتری ۸ سیلندر هِمی (Hemi) با ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۴ نیوتونمتر گشتاور تنها بخشی از نیمه پنهان آن است و نعرههایش حتی تمرکز کوپهای مثل کوروت را هم بر هم میزند.
۶. شورولت اِساِس (۴۸,۰۴۰ دلار)
برخی معتقدند رقیب شماره یک داج چارجر SRT همین اِساِس سدان است! قلب تپنده ۶.۲ لیتری V8 زیر کاپوت ۴۱۵ اسب بخار تولید میکند که تماماً در اختیار چرخهای عقب قرار میگیرد. شاید ظاهرش را ناآشنا و کمی ژاپنی صفت بدانید اما درمجموع خودروی جالبی است و برچسب قیمتش میتواند دیدتان را کمی عمیقتر کند.
۵. جمس سیهرا ۱۵۰۰ دو کابین ۲WD نسخه SLT با محفظه بار استاندارد (۴۴,۵۹۰)
فکر نکنید قدرت بیش از ۴۰۰ اسب بخار تنها از خودروهای سواری برمیآید چون وانتبارهای سنگین و سبک نسبتاً زیادی در این حوضه فعالاند که سیهرا یکی از آنهاست! اگر نسخه دو کابین SLT با محفظه بار استاندارد را انتخاب کنید زیر کاپوت پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 خواهد داشت و به قول کارشناس مجله اتوگاید میتواند با تکیهبر وزن کمتر روی محور عقب کل روز را دود به پا کند.
۴. داج چلنجر اِسآرتی (۴۴,۵۹۰)
اگرچه به هِلکت نمیرسد اما بهخودیخود خیلی خوب است! قیمتش حدود ۴,۰۰۰ دلار از چارجر کمتر است اما از همان قلب ۴۸۵ اسب بخاری بهره میبرد تا چیزی برای سرعت، مانور و لذت رانندگی خاص یک کوپه آمریکایی کم نداشته باشد.
۳. شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ دو کابین نسخه LTZ Z71 با محفظه بار استاندارد (۴۴,۱۸۰)
هرجایی که بین ۱۰ خودروی برتر نام وانتبار جمس را دیدید مطمئن باشید که به شورولت هم بر خواهید خورد. سیلورادو میتواند مانند سیهرا (تنها در نسخه LTZ) از بلوک ۶.۲ لیتری V8 استفاده کند که به معنی حداکثر قدرت ۴۲۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۶۲۳.۶۷ نیوتونمتر است؛ بااینوجود بازهم برچسب قیمتش زیاد تعجبآور نیست.
۲. شورولت کامارو اِساِس (۳۷,۲۹۵ دلار)
با پیشرانه ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر که از کوروت قرض گرفته جایگاه دوم فهرست باصرفهترین خودروهای ۴۰۰ اسب بخاری را از آن خود کرده است. قطعاً قدرت ۴۵۵ اسب بخاری نقش عمدهای در جذابیت اِساِس جدید دارد و با چنین قیمتی میتواند بیشازپیش ساز موفقیتش را کوک کند.
۱. فورد ماستنگ جیتی (۳۲,۲۰۰ دلار)
بهراستیکه وقتی برچسب قیمت ماستنگ را میبینم بیشتر علاقهمندش میشوم! اگر به اصالت، تجربه رانندگی، تواناییها و پتانسیلهای فنی، نمای ظاهری بسیار گیرا و بهخصوص قوای محرکه ۵ لیتری ۸ سیلندر ۴۳۵ اسب بخاریش توجه کنید میبینید که قرار گرفتنش در رتبه اول اصلاً جای تعجب ندارد.
به گزارش خبرآنلاین، در حالیکه این روزها بسیاری از شهروندان با گلایه از صنعت خودرو تلاش می کنند تا اقبالی به خرید خودرو نداشته باشند اما واقعیت این است که صنعت خودرو در حوزه قطعه سازی ۲.۵ میلیون اشتغال ایجاد کرده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت صنعت خودرو در بین مهم ترین صنایع ایران قرار می گیرد و از این زاویه فعالیت های آن حائز اهمیت است.
اهمیت این صنایع در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند از آنچه به عنوان اعتراضات عمومی مطرح شده است نمی توان چشم پوشی کرد. بر این اساس این دسته از کارشناسان صنعت خودرو بر این باور هستند که مقایسه قیمت، اصلی ترین موضوع اعتراض است. آنان غیر واقعی بودن قیمت دلار را عاملی برای این مقایسه قیمتی قلمداد می کنند و اعتقاد دارند به جهتی که دلار در ایران به نرخ واقعی نیست نمی توان کفت قیمت یک خودرو مانند پراید برابر با خودرو در امارات یا هر کشور دیگر است. بنابراین این محاسبه به جهت اینکه نرخ دلار نرخ واقعی نیست غیر ممکن است.
گفتنی است محاسبه ای که پژوهشکده دانشگاهی انجام داده است نشان می دهد که قیمت ارزان ترین خودرو ایرانی حداقل در اروپا، آمریکا و بخشی در آسیا مشابه ای ندارد. یک قیمت خودرو مشابه هندی وجود دارد که قابل قیاس با کم کیفیت ترین خودرو ایرانی نیست. یعنی پراید در مقابل با این خودرو هندی آپشن های پیشرفته دارد اما همانگونه که اشاره شد قیمت دلار اجازه نمی دهد که ما این قیاس را انجام دهیم.
غیر قابل واقعی بودن قیمت دلار و تاثیر آن بر قیمت خودرو در شرایطی است که بخش صنعت ایران سال گذشته ۲۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است. از این جهت اگر بررسی شود، به زعم برخی کارشناسان می توان نتیجه گرفت که مصرف کننده هم قادر است معترض باشد و از سوی دیگر یک مقدار می تواند احتیاط داشته باشد. معترض به ابن جهت که ۲۹ هزار میلیارد تومان چه شده است و احتیاط به این جهت که بخشی از اشتغال در حال حاضر به وضعیت صنعت گره خورده است.
اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت خودرو مقداری قابل توجه است و نکته حائز اهمیت اینکه در هر بخشی اعم از کارگران و کارمند های شرکت خودروسازی پایه تحصیلی آنان لیسانس است. هر لیسانس برای اقتصاد ایران ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است. بر این اساس مطالبه کاهش قیمت خودرو از سوی مردم در حالی مطرح است که نمی توان به سادگی از کنار شاغلان این صنعت گذشت و به اعتقاد تحلیل گران صنعت خودرو کم کردن قیمت خودرو باید با تدوین یک استراتژی برای فعالان این صنعت همراه باشد.
در این میان می توان نگاهی به آخرین آمار بازار کار داشت که بر اساس آن در ۴ سال گذشته رقم بیکاری کشور ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و ۵۰ درصد از این افراد بیکار تحصیلات دانشگاهی دارند که این تعداد نشان می دهد ۲۲۵۰ میلیارد تومان هزینه فقط بابت تحصیل افراد شده است. بنابراین اگر این تعداد افراد از بازار کار خارج شوند و بیکار بمانند اتفاق های دیگری رخ می دهد که به طور حتم تبعات اجتماعی دارد. در همین راستا تحلیل گران اعتقاد دارند باید صنعت خودرو با کیفی سازی به سمت تحری بیشتری گام بردارد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 23,نوامبر,2024