یزدفردا:تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۴ -سرمایه هایی که در خیابانها هدر می روند
به گزارش خبرانرژی، پایگاه خبری وزارت نفت در گزارشی از مصرف سوخت خودروهای داخلی با عنوان ”سرمایه هایی که در خیابانها هدر می روند” نوشت: آمار مصرف بنزین نشان می دهد که خودروهای سواری شخصی بیش از ۵۶ درصد بنزین کشور را مصرف می کنند. وانت بار ها ١٩,٢ درصد، موتوسیکلت ١٢ درصد، کامیون ٨.٧ درصد، تاکسی ٣.٣ درصد و مینی بوس ها حدود ٠.١٨ درصد دیگر مصرف کنندگان بنزین کشور را تشکیل می دهند. تقریبا ١٠٠ درصد مصرف بنزین کشور در بخش حمل و نقل است.
بر اساس آمارهای سازمان ملی استاندارد رتبه انرژی تقریبا هیچیک از خودروهای تولیدی تیراژ بالا در ایران از G فراتر نیست و این خودروها امکان مصرف سوختی کمتر از ۷٫۴ لیتر (در ۱۰۰ کیلومتر) را در چرخه ترکیبی ندارند.
به گفته سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، برای یک خودرو ۱۸۰۰ سی سی، میزان اختلاف مصرف سوخت در رتبه انرژی A و G برابر با ۲٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و میزان اختلاف مصرف سوخت رتبه های D و G حدود ۱٫۳ لیتر در صد کیلومتر است.
در این شرائط، با فرض پیمایش ۲۰ هزار کیلومتر در سال (حدود ۵۵ کیلومتر در روز) و عمر ۲۰ سال خودرو، یک خودرو با رتبه انرژی A در طول عمر خود نسبت به یک خودرو با رتبه انرژی G، حدود ٨٨٠٠ لیتر بنزین کمتر مصرف می کند.
کاهش ٨٨٠٠ لیتری مصرف بنزین با احتساب بنزین ١٠٠٠ تومانی یارانه ای امروز، رقمی معادل ٨ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان را در بر می گیرد.
البته اگر قیمت بنزین را با قیمت ۴۶۵ دلار (Nymex) برای هر متریک تن و با دلار ٣٣٨٠ تومانی (بازار تهران) در نظر بگیریم؛ قیمت هر لیتر بنزین مصرفی خودرو های داخلی بدون یارانه واحتساب مالیات و هزینه های حمل و نگهداری و توزیع رقمی بالغ بر ١۵٧٢ تومان است.
در این صورت، کاهش ٨٨٠٠ لیتری مصرف بنزین به فرض تغییرنکردن قیمتها در طی ٢٠ سال، صرفه جویی اقتصادی بیش از ١٣ میلیون و ٨٠٠ هزارتومانی را برای دارنده هر خودرو در پی خواهد داشت.
در اینجا باید دقت کنیم که مصرف کننده در هر شرائط پول بنزین را به جایگاه دار پرداخت می کند و وقتی برای هر لیتر بنزین ١٠٠٠ تومان می دهد اسمش این است که با فرض قیمت تمام شده ١۵٧٢ تومانی برای هر لیتر بنزین وارداتی و مصرف سالانه ٢۵ میلیارد و ٣۵٠ میلیون لیتر بنزین در کشور، او به عنوان مصرف کننده نهایی رقمی حدود ١۴۵٠٠ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده است. البته این رقم شامل مالیاتها و هزینه های توزیع و بازاریابی نمی شود.
در این شرائط، نخست، مصرف داخلی بنزین ایران بیش از ۵,١ میلیارد لیتر در سال یا حدود ١۴ میلیون لیتر در روز کاهش می یافت که خیلی بیشتر از واردات روزانه امروز بنزین به داخل کشور است. دولت در این حالت از زیر بار فشار واردات بنزین رهایی پیدا می کرد.
دوم، مصرف کنندگان داخلی با کاهش ۵,١ میلیارد لیتری مصرف بنزین و با فرض قیمتهای ١٠٠٠ تومان برای هر لیتر، به جای ٢۵ هزار و ٣۵٠ میلیارد تومان، چیزی حدود ٢٠ هزار و ٢۵٠ میلیارد تومان پرداخت می کرد و ۵١٠٠ میلیارد تومان دیگر را می توانست به خرید خودرو جدید و سرمایه گذاری در صنعت خودرو اختصاص دهد.
چنان که ملاحظه می شود با تولیدخودروهای استاندارد و کم مصرف و با قیمت ١٠٠٠ تومان برای هر لیتر بنزین، مصرف کننده داخلی با کاهش مصرف به خاطر بالا رفتن استاندارد مصرف سوخت و متعاقب آن با کاهش هزینه های سوخت، امکان پس انداز و سرمایه گذاری بیش از ۵٠٠٠ میلیارد تومانی برای خرید خودروهای جدید را داراست. کمبود این سرمایه همان چیزی است که خودرو سازان داخلی را نیز تحت فشار قرار داده است.
در واقع، استاندارد پایین تولید و مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی علاوه بر تحت فشار قرار دادن مردم و مسئولان اداره کشور و دادن حربه لازم به تحریم کنندگان ایران، خود خودرو سازان را هم به بدهکاران بزرگ سیستم بانکی بدل کرده است.
چالشهای مصرف سوخت در ایران در حالی است که در ایالات متحده مقدار بنزین موتور ۴۴ درصد از کل مصرف فراورده های نفتی را در بر می گیرد و با مصرف ١,۴ میلیارد لیتر بنزین در روز ( در سال ٢٠١١)، هزینه نفت خام ۶٢ درصد، هزینه تصفیه ١٢ درصد، مالیاتها و توزیع ١٢ درصد و بازاریابی ١۴ درصد از قیمت نهایی یک گالن بنزین را شامل می شود.
با توجه به این که آمریکا هم مانند ایران از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان است، در صورتی که فرضهای قیمت تمام شده در ایالات متحده را برای ایران در نظر بگیریم ملاحظه می کنیم قیمت بنزین مورد مصرف در داخل در صورت برقراری مکانیسم اقتصادی صحیح و استاندارد، می تواند حدود ٢۶ درصد بالاتر از قیمت ١۵٧٢ تومانی Nymax باشد.
در این شرائط به قیمت ١٩٨٠ تومانی می رسیم که با قیمتهای امروز بنزین فاصله ٩٨٠ تومانی دارد. البته برای رسیدن به این قیمتها بسترهای لازم باید فراهم شده باشد. مواردی مانند کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی برابر استانداردهای بین المللی، توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقای فرهنگ عمومی پرداخت مالیات، افزایش سرانه درآمد ملی و کاهش ضریب جینی برخی الزامات در این بخش است.
در این حالت با مصرف سالانه حدود ٢۵ میلیارد و ٣۵٠ میلیون لیتر بنزین، درآمدهای عمومی دولت می تواند چیزی بالغ بر ۵٠ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. البته منظور در یک اقتصاد سالم و عاری از یارانه و برخوردار از استانداردهای تولید و حسابداری پیشرفته و حسابرسی مستقل از دولت است.
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲
۵ نمایندگی جدید رنو در ایران افتتاح شد
طبق اعلام شبکه نمایندگان مجاز شرکت نگین خودرو، این واحد بر اساس برنامه توسعه خود در نظر دارد تا پایان سال تعداد نقاط فروش و خدمات پس از فروش برند رنو را به ۵۰ مرکز برساند و بر این اساس پس از افتتاح ۳ نمایندگی در شهر های اصفهان، گرگان و تهران طی ماه های اخیر، ۵ نمایندگی جدید در ماه جاری به این شبکه اضافه شدند.
در شهر تهران و در قسمت غربی این کلان شهر در خیابان آزادی، نرسیده به میدان آزادی، کوچه کوی نور، پ ۲- کد نمایندگی ۴۰۸ و با شماره تماس ۶۶۰۰۶۹۹۰-۰۲۱ افتتاح شد. این نمایندگی از فعالین صنعت خودرو بوده و سابقه درخشانی در حوزه خدمات پس از فروش به ویژه برند رنو دارد.
در شهر قم نمایندگی آخوندی با سابقه درخشان در حوزه خودروهای وارداتی با کد ۱۱۲ و با شماره تماس ۳۷۷۳۰۶۸۱-۳۷۷۳۳۴۱۵-۰۲۵افتتاح شد. این نمایندگی در قم، خیابان سی متری هنرستان، روبروی بیست متری شهید بهشتی واقع شده است.
در شمال کشور و در شهرهای آمل و بابل، شرکت نگین خودرو نمایندگی های صادقی و بزرگ روشن را افتتاح کرد. نمایندگی روشن با کد ۲۱۸ و به آدرس بابل، کمربندی امیرکلا، جنب پمپ بنزین و با شماره تماس ۳۲۳۵۵۱۵۵-۰۱۱ فعالیت خود را آغاز کرد. نمایندگی صادقی نیز با کد ۲۲۰ و به آدرس آمل، انتهای خیابان طالب آملی، دوراهی اوجی آباد و با شماره تماس تلفن: ۷-۴۳۰۸۴۲۲۵-۰۱۱ به جمع شبکه نمایندگان این برند اصیل اروپایی پیوست.
در شهر سمنان نمایندگی خسروانی با کد ۲۲۱ و با شماره تماس ۳۳۳۰۰۰۰۱-۰۲۳ نماینده دیگری است که به عنوان نگین رنو در شهر سمنان افتتاح شد.
این نمایندگی به آدرس سمنان، بلوار قدس، جنب بانک قوامین آماده پاسخگویی به مراجعین محترم است.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 23,نوامبر,2024