یزدفردا:

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

کدام خودروسازان بزرگ آماده برگشت به بازار ایران هستند؟

کدام خودروسازان با تحریم از ایران رفته اند و کدام یک از خودرو سازان در صورت توافق به ایران باز خواهند گشت.این سوالی است که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.
کدام خودروسازان بزرگ آماده برگشت به بازار ایران هستند؟

به گزارش اخبار خودرو به نقل از اقتصادنیوز، کدام خودرو سازان با تحریم از ایران رفته اند و کدام یک از خودرو سازان در صورت توافق به ایران باز خواهند گشت.این سوالی است که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

خودروسازان بسیاری طی ۶ سال اخیر به تدریج و با تشدید تحریم ها ایران را ترک کرده اند. یکی از اولین خودرو سازانی که ایران را با افزایش فشارها تنها گذاشت مرسدس بنز بود.سایه فشار های سیاسی توسط دولت آلمان چنان زیاد بود که مرسدس بنز که حتی در جنگ تحملیلی دفترش را در ایران تعطیل نکرده بود پس از ۵۰ سال دفترش را در ایران تعطیل کرد؛ دفتری که یکی از بزرگ ترین فروشندگان خودروهای رنگارنگ به دولت ایران بود و حتی با سرمایه گذاری مستقیم کارخانه ساخت موتور بنز را در ایران راه اندازی کرده بود.

خودروهای سنگین
حضور بنز در ایران بسیار ریشه دار بود ، ایران خودرو قبل از آنکه خبری از تولید پیکان باشد در سال ۱۳۴۲ اتوبوس ۳۰۲ مرسدس بنز را مونتاژ می کرد. در کنار ایران خودرو هم شرکت خاور، کامیون بنز را تولید می کرد. این شرکت تنها در جنگ تحمیلی به مدت دو ماه و آن هم به صورت موقت دفترش را در تهران تعطیل می کند. کامیون های تولیدی این شرکت یکی از اصلی ترین وسایل حمل نیرو در سال های جنگ تحمیلی بوده است؛ خودرو هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از بنز آلمان تامین شده بود.

اوج تعامل مرسدس بنز به دو دوره تاریخی در ایران بازمی گردد که یکی پیش از انقلاب و دیگری طی هشت سال دولت اصلاحات است. پیش از انقلاب مرسدس بنز جدید ترین مدل هایش را در ایران تولید می کند و حتی برای افزایش سهم ساخت داخل، ۳۰ درصد از سهام موتور سازی تبریز «ایدم» را می خرد. با این کار عملاً موتور های بنز در ایران تولید و به بنز آلمان صادر می شدند. بنز قصد داشته با تولیدات ایران بازار قاره آسیا و بخشی از آفریقا را تامین کند. مابین سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بنز دوباره مدرن ترین محصولاتش را در ایران تولید می کند و برای تولید سواری مرسدس بنز کلاس E و C با شرکت ایران خودرو به توافق می رسد.

این شرکت در سال ۱۳۸۲ برای فروش و خدمات پس از فروش بنز های سواری شرکت ستاره ایران را که تمام سهامش در اختیار بنز آلمان بود تاسیس می کند. با تولید مرسدس کلاس E در سال ۱۳۸۵ ساخت بنز سواری در ایران آغاز می شود. اما تولید کلاس C در ایران هیچ گاه عملی نمی شود. در سال ۱۳۸۶ با ایجاد تنش های سیاسی بین ایران و آلمان و همچنین بحث کاهش هزینه در دایملر بنز، دفتر این شرکت با تعدیل گسترده نیرو در ایران مواجه می شود و دو طبقه معروف برج سایه که عملاً مانند سفارتخانه آلمان بخشی از خاک این کشور محسوب می شد، فروخته می شود. شرکت بنز در ادامه سهام ستاره ایران را در مقابل حدود یک میلیون دلار به ایران خودرو می فروشد و با این کار تولید سواری بنز در ایران کمرنگ و کمرنگ تر می شود.

با بروز تنش بین دو کشور تولید کامیون هایی با ظرفیت بیشتر از ۲۰ تن و سه محور در ایران متوقف می شود. پس از این اتفاق هر روز حضور بنز در ایران کمرنگ تر می شود تا آنکه «زچه» مدیرعامل بنز از فروش سهام بنز در شرکت ایدم تبریز خبر می دهد. وی علت این کار را زیان ده بودن کارخانه عنوان می کند اما برخی کارشناسان کاهش روابط سیاسی را دلیل اصلی ماجرا می دانند. چند ماهی از این تصمیم نمی گذرد که فروش کامیون بنز به ایران از طرف بنز ممنوع می شود و پس از آن این شرکت به کارمندانش اعلام می کند تا پایان سال ۲۰۱۰ دفتر بنز در ایران برای همیشه بسته می شود با تعطیلی دفتر بنز در ایران واردات مستقیم بنز سواری به ایران قطع می شود و بنز هم به ایران دیگر قطعه نمی فروشد و عملاً تمام خودروهای عمومی ایرانییمانند آمبولانس و خودروهای پلیس و آتش نشانی با مشکل خدمات پس از فروش مواجه می شوند. ایران خودرو دیزل بزرگ ترین شریک تجاری اش را هم از دست می دهد و تولید کامیون های مدرن بنز در این شرکت قطع می شود.

البته در میان سازندگان خودرو های سنگین شرکت های ولوو و اسکانیا سعی کردند پس از بنز تا سال ۱۳۹۰ هم فعالیت خود را در ایران حفظ کنند و چند سال بعد از رفتن بنز هم این شرکت ها در ایران دوام آوردند اما با افزایش تحریم ها این دو شرکت هم با ایران قطع رابطه کردند و تنها شرکت کامیون سازی غربی که با ایران کار می کرد رنو تراکز بود. این شرکت هم فعالیتش را پس از گسترش تحریم ها به صنعت خودرو ،قطع کرد.

شرکت های مرسدس بنز، ولوو ، اسکانیا و رنو تراکز طی چند ماه اخیر مذاکراتی را برای بازگشت یا گسترش فعالیت هایشان در ایران در صورت موفق بودن مذاکرات نهایی انجام داده اند .

خودرو سازان فرانسوی
بررسی های اقتصادنیوز نشان می‌دهد که یکی از اولین شرکت های فرانسوی که کارش را در ایران بسیار کاهش داد سیتروئن شریک پژو بود. بعد از تولید خودرو زانتیا قرار بود مدل صندوقدار سیتروئن سی ۴ جایگزین این خودرو شود. اما با افزایش فشارهای سیاسی سیتروئن تقریبا برای حضور در بازار ایران منصرف شده بود . البته دو شرکت دیگر فرانسوی کماکان در کورس رقابت مانند تا اینکه بعد از خرید بخشی از سهام پژو توسط جنرال موتورز و تشدید تحریم ها در سال ۱۳۹۱، پژو ایران را ترک کرد .با این همه این ترک بسیار محتاطانه انجام شد طوری که جای پا برای بازگشت وجود داشته باشد.

در سال ۹۱ ابتدا دفتر پژو در ایران تعطیل شد وپس از آن طی مدت شش ماه مهندسان این شرکت ایران را ترک کردند . با اینکه گفته می شد شرکت جنرال موتورز قول بازار جایگزین را به پژو داده بود اما بازار ایران برای پژو بیش از ۱۰ درصد از کل بازارش را شامل می شد برای همین پس از تعطیلی دفتر پژو در ایران ، این شرکت دست شرکت های زیر مجموعه خود را برای فروش قطعات به ایران ، کمی باز گذاشت .حتی گفته شده پژو قبل از خرید سهامش توسط جنرال موتورز حدود یک سال قطعات پژو ۲۰۶ را به ایران پیش فروش کرده بود.

طی چند ماه اخیر هم این شرکت مذاکرات گسترده ای را برای آغاز دوباره همکاری با ایران خودرو پس از حصول توافق نهایی انجام داده است.

با رفتن پژو، رنو تنها خودروساز فرانسوی در بازار ایران بود اما در سال ۹۱ نقل انتقال پول پس از تحریم بانکی از ایران به فرانسه غیر ممکن شده بود قیمت مواد اولیه در ایران هم به شدت افزایش یافته بود.

رنو در این سال به دلیل پروژه ایران و زیان های سال های گذشته اعلام ۵۰۰ میلیون یورو زیان کرد اما چه می شد کرد این شرکت از یک سو سرمایه گذاری بزرگی در ایران برای تندر ۹۰ کرده بود از طرف دیگر خود را تنها شرکت بزرگ غربی حاضر در بازار ایران می دانست که شاید اگر ورق باز می گشت قمار بزرگی را برده بود و بازار ایران از چنگ شریک خانگی خود پژو در آورده بود .

این شرکت به فعالیت های خود ادامه داد تا عملا تحریم های جهانی صنعت خودرو ایران را هم شامل شد .حال اگر رنو با ایران همکاری می کرد دچار تنبیه های شدید مالی می شد از طرفی سرمایه هایش در آمریکا مورد خطر قرار می گرفت از سوی دیگر ادامه همکاری با ایران می توانست نیسان شریکش را هم که در بازار آمریکا دارای بازار بزرگی است به خطر اندازد برای همین در یک تصمیم استراتژیک این شرکت تصمیم گرفت اعلام کند فروش قطعه به ایران را قطع می کند اما با این شگرد همچنان دفترش را در ایران باز نگه داشت و با قطعات موجود در انبارهایش به صورت جیره بندی به تولید ادامه داد به امید آنکه رئیس جمهور جدید ایران یعنی حسن روحانی گره مشکل هسته ای را باز کند امید رنو به بار نشست و پس از توافق اولیه ایران و گروه ۵+۱، تحریم های صنعت خودرو ایران برداشته شد و دوباره خون تولید به خطوط تولید این شرکت در ایران بازگشت .رنو البته همچنان دست به اعصا منتظر توافق نهایی مانده است و امید دارد بتواند پس از توافق نهایی ، ایران را به پایگاه تولید خود در غرب آسیا تبدیل کند.

خودروسازان آسیایی
هیوندایی یکی از اولین شرکت های تولید کننده ای بود که ایران را ترک کرد این خودرو ساز که دو محصولش را در راین خودرو از خودروسازان زیر مجموعه کرمان خودرو تولید می کرد با شروع اولیه تنش ها بین ایران و جامعه جهانی تصمیم گرفت تولید جدید در ایران نداشته باشد.

شرکت کیا موتورز دیگر شرکت کره ای  هم مانند پژو در سال ۹۱ به دلیل تحریم ها همکاری با طرف ایرانی را قطع کرد اما حالا این شرکت امید زیادی دارد پس از برداشته شدن تحریم ها به ایران بازگردد این شرکت در صورت بازگشت احتمالا برنامه گسترده ای برای تولید محصولاتش در ایران دارد.

بر خلاف کیا موتورز، تحریم برای شرکت های چینی یک موقعیت عالی ایجاد کرد تا جای پای خود را در ایران محکم کنند. پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی این خودروسازان بر خلاف انتظار فعالیت خود در ایران را دو چندان کردنند. به خصوص در شرکت سایپا که همکاری با شرکت های چینی به شدت افزایش یافته است .
در میان خودرو سازان ژاپنی سوزوکی تقریبا همکاری اش را با ایران خودرو قطع کرد این شرکت تا پیش از افزایش تحریم ها برنامه تولید نسل جدید گرند ویتارا و تولید مدل کیزاشی را در ایران داشت .

نیسان هم که برنامه گسترده ای برای تولید نیسان تینا و دیگر محصولاتش در پارس خودرو داشت فعالیتش را در سال ۹۱ تعلیق کرد تا نتیجه مذاکرات ایران مشخص شود . مزدا هم رفتار مشابهی را با گروه خودرو سازی بهمن پی گرفت البته شرکت ایسوزو ژاپن دیگر همکار گروه بهمن سعی کرد رابطه اش را با  این گروه  حفظ کند و پس از توافق لوزان عرضه محصولات جدیدش را توسط گروه بهمن اعلام کرد .

به غیر از هیوندایی که خبری از مذاکراتش با طرف های ایرانی منتشر نشده باقی خودرو سازان ژاپنی و کره ای هم اکنون منتظر نتیجه نهایی مذاکرات هستند .

شرکای احتمالی جدید
در میان خودرو سازان که مدت هاست در ایران حضور نداشته اند یا حضورشان در ایران چندان جدی نبوده می توان به گروه فیات ،فولکس واگن و جنرال موتورز و فورد اشاره کرد.مدتی است که اخباری مبنی بر مذاکراتی منتشر می شود که دو خودروساز بزرگ آمریکایی یعنی فورد و جنرال موتورز با طرف های ایرانی انجام داده اند . البته پس از انقلاب روابط صنایع خودرو سازی آمریکا با ایران قطع و تیره شده بود.

این تیرگی روابط بقدری بود که هر شرکتی که بخشی از آن توسط شرکت های آمریکایی خریده می شد همکاری اش را با ایران قطع می کرد. یک نمونه از این اتفاق ، قطع همکاری دوو با کرمان خودرو پس از خریدش توسط جنرال موتورز بود. با این پیشینه ،درباره حضور این خودرو سازن در ایران اما و اگر های فراوانی وجود دارد .
گذشته از این دو خودرو ساز آمریکایی اخباری منتشر شده که مقامات گروه فیات قصد همکاری گسترده با طرف ایرانی را دارند.

این اخبار می گویند  مذاکراتی  بین این گروه و مدیران سایپا انجام شده است . پیش از تحریم ها، گروه فیات شامل فیات، ایویکو، آلفا رومئو و لانچیا ، با زامیاد در زمینه ساخت خودرو های سنگین و نیمه سنگین ایویکو و شزکت فیات هم با بن رو که بعدا توسط سایپا خریده شد همکاری می کردند . هم اکنون فیات به غیر از کارخانه هایش در ایتالیا صاحب شرکت کرایسلر ، جیپ و دوج هم در آمریکا است . باتوجه به همکاری فیات با کرایسلر آمریکا همچنان ترید در فعالیت گسترده این شرکت در ایران پس از تحریم ها وجود دارد.

غیر از گروه فیات البته اخباری هم از مذاکرات گروه فولکس واگن با طرف هایشان در ایران شنیده شده است.

شرکت های اصلی گروه فولکس ، که خودرو های سواری با قیمت زیر ۴۰ هزار یورو تولید می کنند شامل شرکت های فولکس واگن ، آئو دی ، اشکودا و سئات می شوند . این شرکت تولیدات فولکس واگن شعبه برزیل خود را قبل از افزایش فشار های به ایران در شرکت بم خودرو  انجام می داد  البته هم اکنون مشخص نیست گروه فولکس واگن دقیقا قصد دارد با چه شرکتی در ایران همکاری کند اما آنچه بیشتر مشخص شده قصد این شرکت برای حضورش با دو برند خود یعنی فولکس واگن و اشکودا در ایران است .

وارد کنندگان خودرو
به گزارش اقتصادنیوز، تا پیش از اوج گیری تحریم ها و با افزایش واردات خودرو به ایران حتی پورشه و مازراتی هم نمایندگی های مستقیم فروش خود در ایران را به راه انداخته بودند نمایندگی فروش پورشه در ایران چنان موفق بود که مقام دوم در فروش خودرو هایش در خاورمیانه را هم بدست آورده بود این تلاش ها تا جایی ادامه یافت که لامبورگینی و فراری هم تصمیم گرفته بودند نمایندگی مستقیم فروش در ایران تاسیس کنند . حتی خودرو های بسیار لوکس مانند جگوار و بنتلی هم آماده ورود مستقیم به ایران می شدند.

اما تحریم ها سبب شد وارد کنندگان خودرو از ژاپنی گرفته تا اروپایی نمایندگی های خود را از شرکت های طرف قرار دادشان در ایران پس بگیرند این عامل سبب شد در سایت های بیشتر این خودرو سازان نام کشور ایران حذف شود و نمایندگی های سابق این خودرو سازان سعی کنند یا خودرو را از بازار های حاشیه خلیج فارس تامین کنند . یا آنکه نمایندگی هایی در کشورهای اطراف ایران مانند اقلیم کردستان عراق زده و به این طریق قطعات یدکی و خودرو های مورد نیازشان را تامین کنند .
عدم نظارت مستقیم تولید کنندگان خودرو بر روی نمایندگی هایی سابق که اسم نمایندگی رسمی فروش این خودروها را هم در ایران به یدک می کشند سبب شده تا مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان این خودرو ها ایجاد شود.

به عنوان نمونه خودروهای شرکت های بزرگ در ایران اکثرا شامل فراخوان های خودرو های معیوب در زمان گارانتی نمی شوند . البته خودرو سازان بزرگ و نمایندگی های سابق این شرکت ها امید دارند با توافق نهایی اوضاع به حالت پیش از تحریم ها باز گردد.

 

 

 

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۴

 


 

 
 
 

 

مدیرعامل جدید سایپا در اولین مصاحبه خود وعده داد

همکاری با بهترین برندهای دنیا

مهدی جمالی با تحصیلات دکترای مدیریت اقتصاد در حالی به تازگی رهبری گروه خودروسازی سایپا را به عهده گرفته که با توجه به زیان انباشته۸۹۲۷میلیارد و ۹۲۶ میلیون ریالی این شرکت در پایان ۹ ماهه ۹۳، چشم‌های زیادی به عملکرد این مدیر مالی دوخته شده است. به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو حضور وی که شخصیت اقتصادی و غیر‌سیاسی دارد قطعا می‌تواند راهگشای این گروه صنعتی در امور مالی باشد.
همکاری با بهترین برندهای دنیا

به گزارش اخبار خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، وی که هفته گذشته به مناسب روز صنعت و معدن بازدیدی از روزنامه «دنیای اقتصاد» داشت در مصاحبه‌ای به اولویت بندی برنامه‌های خود در این شرکت پرداخت. وی اولویت شماره یک خود را حل مشکل مالی گروه خودروسازی سایپا دانست و تاکید کرد که برنامه توسعه محصول و پیش برد قرارداد با رنو را به صورت جدی دنبال می‌کند.
از شروع به کار دولت یازدهم تاکنون شاهد رشد تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز بودیم، این در حالی است که خودروسازان در زمینه توسعه محصول و کیفیت هنوز پاسخ مناسبی به خواست مشتریان نداده اند. سوالی که مطرح می‌شود این است که شما به‌عنوان مدیرعامل سایپا چه پاسخی به این خواست مشتریان دارید؟

شرکت سایپا در سه یا چهار سال گذشته با بحران شدید مالی روبه‌رو بوده و در همه زمینه‌ها این بحران باعث عقب افتادگی شرکت شده است. بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تصمیم گرفته شد که شرکت بازیابی شود و کارهای خوبی انجام گرفت؛ به‌طوری‌که در بحث توسعه محصول، استراتژی مناسبی طراحی شده است. از سوی دیگر مرکز تحقیقات استراتژیک شرکت سایپا نیز همچنان به فعالیت خود مشغول است و در جهت ارتقای سطح کیفی و توسعه محصول در این شرکت طرح‌های نو و جدیدی روی میز دارد. بر همین اساس استراتژی اصلی این شرکت عرضه خودروهای جدید و باکیفیت است که بتواند پاسخگوی نیاز چندین ساله مشتریان باشد . به همین خاطر براساس برنامه‌هایی که تنظیم شده قرار است ظرف ۲ سال آینده حداقل ۳ محصول جدید به بازار عرضه کنیم. این موضوع در حالی است که شرکت به شدت با محدودیت‌های مالی درگیر شده و در واقع برای بحث هزینه با مشکل جدی روبه‌رو است. با این حال اولین برنامه مصوب شرکت سایپا در بدو ورود بنده به این مجموعه تصویب بودجه مرکز تحقیقات و نو آوری صنایع خودرو سایپا یا – همان شرکت طراحی توسعه محصول – است. برهمین اساس با وجود محدودیت‌های مالی که داشتیم بودجه این شرکت را بدون هیچ‌گونه کاهشی تصویب کردیم. امیدواریم که بتوانیم این بودجه را محقق و هزینه‌هایش را تامین کنیم.

همچنین دستورالعملی صادر کردم که به این مرکز برخلاف رویه گذشته و مرسوم نگاه شود و روی آن به‌عنوان مرکز درآمد سایپا حساب شود؛ زیرا این مرکز برندینگ شرکت است و آینده ما به آن وابسته است. بنابراین یک انرژی مثبت و خوبی در شرکت به وجود آمده و همه با یک نگاه جدید به مجموعه نگاه می‌کنند. همچنین امیدواریم که بحث توسعه محصول و ارتقای کیفیت به‌عنوان دو موضوع مهم طی دو سال آینده در این شرکت محقق شود.
با توجه به مشکلات و کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز به‌خصوص سایپا بسیاری از حضور شما به‌عنوان مدیری مالی برای رفع این مشکلات صحبت می‌کنند. بنابراین برنامه شما برای رفع مشکلات نقدینگی این گروه چیست و اینکه چگونه قصد جبران آن را دارید آیا در این زمینه روی کمک‌های مالی دولت نیز حساب کرده اید؟

روی کمک دولت حسابی باز نکردیم؛ زیرا استحضار دارید که دولت خود با مشکلات نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال در آمریکا هم زمانی که صنعت خودرو با مشکل مواجه شد با وجود آنکه اقتصاد آن آزاد است و دولت سهمی در شرکت‌های خودروسازی ندارد اما شاهد آن بودیم که دولت آمریکا به صورت مستقیم نزدیک به ۱۸میلیارد دلار کمک مالی به شرکت جنرال موتورز کرد، اما ما با آگاهی از شرایط دولت به خصوص مشکلات و محدودیت‌های ارزی و ریالی کشور انتظار کمک مستقیم و بلاعوض نداریم.
متاسفانه در ۸ سال گذشته در شرکت دو اتفاق بد افتاد. یکی اینکه سرمایه شرکت در هیچ مرحله‌ای افزایش پیدا نکرد و تنها یک مرحله افزایش سرمایه داشتیم آن هم از تجدید ارزیابی بوده است و هیچ‌گونه نقدینگی از باب افزایش سرمایه به‌وجود نیامد. در حال حاضر مشکل اساسی هزینه شرکت است که حقوق مالکانه شرکت زیر ۱۲ درصد آمده؛ بنابراین با سیستم بانکی مشکل پیدا کردیم. بر همین اساس در یک ماهه گذشته که در شرکت حضور یافتم ارتباط خوبی با سیستم بانکی برقرار کردیم و تقریبا با اکثر مدیران عامل بانک‌ها مذاکره کردم و این مدیران بسیاری از تسهیلات و خط‌های اعتباری که در سیستم بانکی داشتیم را مجدد برای شرکت تجدید کردند.

در حال حاضر شما چه میزان بهره بانکی پرداخت می‌کنید؟

یکی از مشکلات شرکت سایپا این است که روزانه نزدیک به ۵/ ۲ میلیارد تومان بهره بانکی و معادل همین رقم نیز زیان می‌دهد؛ یعنی سال گذشته روزانه ۵/ ۲ میلیارد تومان زیان ثبت کردیم. از سوی دیگر نزدیک به ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی معوقه در سیستم بانکی داشتیم که تمام این‌ها را در مدت یک ماهه با سیستم بانکی به تفاهم رسیدیم و بخشی از سرفصل معوقات خارج شده و برای بخشی اعتبار جدید طراحی کردیم. مذاکرات خوبی صورت گرفته؛ به‌طوری‌که اگر تحریم‌ها برداشته شود امکان جذب فاینانس در سیستم وجود دارد.

در بحث رفع مشکل نقدینگی شرکت‌های خودروساز و عدم اعطای تسهیلات دولتی، قرار بر فروش اموال مازاد توسط خودروسازان بابت تامین نقدینگی بود، آیا سایپا هنوز اموال مازادی دارد که بتواند به رفع مشکل مالی این شرکت کمک کند؟

یکی از کارهایی که پیش‌بینی کردیم فروش بسیاری از اموال مازاد و شرکت‌های غیرفعال است. کارگروهی به نام «فروش اموال و دارایی‌های مازاد و کم بازده» تشکیل دادیم که در حال مطالعه است و لیست خوبی نیز تهیه کردند. موارد جمع‌آوری شده باید مطالعه و پایش شود؛ زیرا از نظر تجاری بعضی از این اموال برای ما منبع خاص هستند، هرچند ممکن است زیان ده باشند؛ اما چون منبع اصلی ما محسوب می‌شوند باید از آنها استفاده کنیم، اما قطعا اموال و دارایی‌ها بدون بازده و غیر‌صنعتی خود را می‌فروشیم. در چند روز گذشته مذاکراتی برای همین موضوع داشتم و آنها قطعا فروخته خواهند شد تا بخشی از هزینه‌های ما از این منبع تامین شود.

درباره ادامه همکاری با شرکای اروپایی چطور در این مدت چه اقداماتی کرده‌اید؟

برند سایپا شامل چندین شرکت است از جمله پارس‌خودرو که سابقه طولانی در صنعت خودرو دارد. از آنجایی که شریک تجاری سایپا، رنو است، ظرف یک ماه گذشته با قائم‌مقام و مدیرعامل این شرکت مذاکراتی داشته‌ایم؛ به‌طوری‌که امکان مجدد تولید محصول مشترک پیدا شده است البته من نیز عنوان کردم که در صورتی ادامه همکاری می‌دهیم که به‌عنوان نماینده انحصاری شما در ایران باشیم.

آیا مدیران رنو این موضوع را پذیرفتند؟

در هر حال باب مذاکره را باز کردیم. من این را به‌عنوان اصل ادامه مذاکره تلقی کردم البته شرکت پارس‌خودرو فضای بسیار خوبی برای فعالیت با همه شرکت‌های خودروسازی دارد. از آنجایی که در گذشته با نیسان و کیا همکاری داشتیم، به همین خاطر امروز شرکت‌های بسیاری در صف مذاکره با ما هستند؛ بنابراین اگر تحریم‌ها برداشته شود شرط اصلی ما همکاری مشترک به صورت انحصاری است.در رابطه با تامین مالی کارهای خوبی صورت گرفته است و درخواست‌های مختلفی به معاون اول رییس‌‌جمهوری دادم. ایشان هم قول‌های مساعدی دادند و این موارد بیشتر در قالب اصلاح تسهیلات است. تسهیلاتی که در ۳ سال گذشته در شرکت سایپا و عمدتا در صنعت استفاده شده، تسهیلات با نرخ بالای ۳۰ درصد بوده است که قطعا پاسخگو نبوده است؛ بنابراین قرار شده بخشی از آن براساس تسهیلات صنعتی و ارزی دیده شود و در حال حاضر هم بانک صنعت ومعدن به ما قول داده که ۱۰۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی با سود ۲۱ درصد که بخشی از هزینه‌های ما را جبران می‌کند، پرداخت کند.

با توجه به آنکه از همکاری مجدد با رنو صحبت کردید و اینکه برنامه توسعه محصول را دنبال می‌کنید، اما درباره ادامه همکاری خود با شرکای چینی صحبتی نکردید. محصولات چینی چقدر در سبد سایپا جا خواهند داشت؟

با آنکه شاید خودم اعتقاد نداشته باشم که محصولات چینی در بازار ما محصول خوبی نیستند، اما از آنجا که ملت ما مصرف‌کننده بهترین کالاها بوده است این را باید بگویم که در سه سال گذشته که تحریم‌ها جدی بود، سایپا طرف مذاکره‌ای نداشت و به همین خاطر مجبور شد در مقطعی به‌سرمایه‌گذاری با چینی‌ها بپردازد. در گذشته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای با شرکت رنو داشتیم که با اعمال تحریم‌ها این خطوط بلااستفاده شد. از آنجا که در شرکت پارس‌خودرو سه هزار نیروی فعال داشتیم، نمی‌توانستیم خطوط را تعطیل کنیم بنابراین یکی از برندهای معتبر چینی که بسیار مشهور است را جایگزین کردیم. این برند طرف تجاری اش بی‌ام‌و آلمان است که شرکت معتبری است، ولی در عین حال اعتقاد داریم اگر تحریم‌ها برداشته شود باید پارس‌خودرو با بهترین برندها کار کند.

گفتید که قائم‌مقام رنو به ایران آمدند. بحث خرید سهام پارس‌خودرو در گذشته مطرح بود آیا این موضوع همچنان مدنظر است؟

شرکت مشترک رنو پارس همچنان فعال است؛ بنابراین نیازی به خرید و فروش سهام پارس‌خودرو نیست.

در هر صورت در شرکت رنو پارس، ایران‌خودرو نیز سهیم است، اما از آنجاکه بحث فعالیت جداگانه شرکت رنو با شما مطرح است این سوال را مطرح کردم؟

حداقل در حال حاضر در این زمینه تصمیمی نداریم و در هیات‌مدیره این موضوع مطرح نشده است.

گفتید قرار است با رنو انحصاری کار کنید و این یکی از شروط شماست، اما در ماه گذشته شاهد این بودیم که ایران خودرو کپچر(رنو) را پیش‌فروش کرد، در این زمینه با رنو صحبتی صورت نگرفت؟

به هر حال شرط همکاری تجاری ما این است،حالا آنها می‌توانند شرط ما را نپذیرند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا