یزدفردا:
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
با ۱۳۰ میلیون تومان / هیوندای النترا یا تویوتا کرولا ؟
دنیای خودرو -در کشورهای پیشرفته خارجی با اقتصاد جهانی و تمکن مالی متوسط رو به بالا، اگر قصد خرید خودرو جدیدی داشته باشید، میبایست با در نظرگیری شرایط خود، اقدام به انتخاب گزینهای مناسب کنید که این انتخاب به فاکتورهای مختلف و سرنوشتسازی در خرید نهایی بستگی دارد. برای مثال، پیش از هر چیز باید به این موضوع توجه داشت که چه گزینهای با بودجه شما سازگار است؟ آیا به دنبال خرید خودرویی ارزانقیمت و اقتصادی هستید و یا لوکس بودن گزینه انتخابی برایتان اهمیت دارد؟ در پله بعدی با بررسی نیازها و انتظارات شما از خودروی زیر پایتان، کلاس یا سگمنت مورد نظر را انتخاب خواهید کرد. برای مثال، اگر کمتر از ۳۰ سال سن دارید، مجرد هستید و یا به تازگی وارد زندگی مشترک شدهاید، یک خودرویهاچبک یا کوپه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. اما اگر روی سر موهای جو گندمی دارید و با کت و شلوار رفت و آمد میکنید، سدانهای متوسط یا فول سایز را به شما پیشنهاد میکنیم. همچنین اگر سرپرست یک خانواده پر جمعیت هستید که به گردشهای خارج از شهری با همسر و فرزندان خود علاقه دارید، یک SUV متوسط یا بزرگ پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.
اما از آنجایی که تمامی توضیحات ارائهشده تنها در حالت ایدهآل بازار جهانی قابل اجراست و در بازار ایران در صورت عدم برخورداری از یک حساب بانکی پر و پیمان، قادر به خرید گزینهای صحیح و متناسب با شرایط خود نخواهید بود. در کشور ما کلاسهای خودرویی معنای دیگری پیدا میکنند. به این صورت که در ۹۰ درصد مواقع، بودجه شما تعیینکننده کلاس خودرویی مورد نظر شماست؛ نه نیاز به مشخصههای یک سگمنت خاص. کسب عنوان پرفروشترین محصول وارداتی در برههای از زمان توسط یک سدان کامپکت، نشانگر اهمیت برچسب قیمت در بازار ایران است؛ عنوانی که هیوندای النترا، برادر کوچکتر سوناتا و بزرگتر اکسنت در سال گذشته به دوش میکشید و هنوز هم این خودرو از فروش بسیار خوبی چه در موارد صفر کیلومتر و چه در بازار دست دومها بهره میبرد. حال با محوریت این موضوع، بازار خودروی ایران را در کنار بازار مشابه آمریکا قرار میدهیم؛ جایی که در دورهای طولانیمدت و چندینساله، کرولا یکی از پرفروشترین خودروها و البته پرطرفدارترین کامپکت بازار آمریکا به شمار میرود. اگرچه که کرولا با فروش ۴۰ میلیون دستگاه طی نیم قرن اخیر در حال حاضر رکورد تولید و فروش یک خودروی چهار چرخ را به دوش میکشد، اما باید دید که چرا این محصول در بازار ایران نتوانسته به حریف کُرهای خود غلبه کند؟!
آشنایی با مفهوم سدان کامپکت
این کلاس خودرویی با کاربری عمدتا داخل شهری و مناسب خانوادههای کوچک در واقع کلاسی در بین سدانهای سایز متوسط به شمار میرود که رنج قیمت آنها از ۱۰ هزار دلار برای نمونههای اقتصادی تا ۴۰ هزار دلار برای سدانهای فشرده لوکس خواهد بود. شما شاهد حضور رنج پیشرانههایی اعم از ۴، ۶، ۸ یا حتی ۱۲ سیلندر روی این دسته خودروها خواهید بود اما با توجه به کاربری اقتصادی کلاس خودرویی مذکور، استفاده از ۲ گزینه اول برای سدانهای فشرده متداولتر است. همچنین طول کمتر از ۴.۶ متری و همچنین فضای صندوق بار ۳۴۰ تا ۳۸۰ لیتر نیز از جمله مشخصههای یک سدان کامپکت به شمار میرود که خودروهایی همچون هوندا آکورد، کیا سراتو، هیوندای النترا، تویوتا کرولا، میتسوبیشی لنسر و … در این کلاس قرار میگیرند.
معرفی رقبا و سابقه در بازار ایران
حضور نخستین سدانهای کامپکت در بازار ایران به دهه ۶۰ میلادی و ورود محصولاتی از تویوتا، برخی خودروهای روس، محصولات فیات، پژو و … بازمیگردد. در آن زمان با وجود تمایل خریداران ایرانی به تملک خودروهای بزرگجثه و علیالخصوص آمریکایی، این کلاس نوظهور مورد توجه قرار گرفت که البته باید گفت نخستین خودروی رسمی تولید شده در بازار ایران یعنی پیکان نیز در همین کلاس قرار میگرفت. اگرچه که نسلهای نخست تویوتا کرولا در همان دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی در مقیاس چندان بزرگی به ایران راه پیدا نکرد اما برادران مشابه این خودرو یعنی کرونا و کارینا سهم قابل توجهی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده بودند. در واقع ایرتویا به عنوان نماینده رسمی تویوتا (از همان سالها تاکنون!)، نخستین پارت از کرولا را در اوایل دهه ۹۰ و با نسل ششم این خودرو به بازار ایران رساند که جالب است بدانید تویوتا در همین نسل قادر به شکستن رکورد پرطرفدارترین محصول در صنعت خودروسازی شد. به نوعی کرولا در نسل ششم فولکس واگن بیتل را به عنوان پرفروشترین خودرو جهان شکست داد که البته فروش بسیار خوبی در بازار ایران تجربه کرد. پس از اتمام تولید این نسل، هفتمین کرولا به ایران راه نیافت تا اینکه در اواسط دهه نخست قرن ۲۱، این نام پرطرفدار با نسل هشتم به بازار ایران بازگشت و هماکنون شاهد عرضه یازدهمین نسل از تویوتا کرولا توسط ایرتویا به خیابانهای کشور هستیم.
اما در مقابل هیوندای النترای کُرهای را داریم؛ خودرویی که نخستین نسل آن در همان اوایل دهه ۹۰ میلادی به بازار جهانی عرضه شد و البته نمونه فیسلیفت آن در سال ۹۴ به ایران راه پیدا کرد و همان کرولا با یک نسل، سومین النترا با نام هیوندای آوانته توسط کرمان خودرو و زیرمجموعه پرستوی آبی ارگ به خیابانهای کشور عرضه شد و مونتاژ و تولید آن تا اواخر سال ۱۳۸۹ به طول انجامید که البته به دلیل افزایش هزینههای جاری واحدهای تولیدی، آوانته با محصول چینی ولیکس سی۳۰ جایگزین شد. اما با موفقیت نسل گذشته هیوندای سوناتا (YF)، واردکننده محصولات هیوندای یعنی آسان موتور اقدام به عرضه برادر کوچکتر و مشابه سوناتا یعنی النترای نسل پنجم (نسل چهارم به صورت رسمی به بازار ایران نرسید و نمونههای دیده شده در خیابانها اغلب به صورت شخصی وارد شدهاند) کرد که البته همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، با موفقیت فروش قابل توجهی روبهرو شد؛ خودرویی که در ابتدای عرضه رکورد واردات را شکست و هماکنون نیز جزو ۱۰ خودروی وارداتی پرفروش بازار کشور محسوب میشود.
النترای ارزان یا کرولای با دوام؟!
شاید بهتر باشد حرف آخر را اول بزنیم! پیش از بررسی این دو خودرو برای خرید کلاهتان را قاضی کنید. اگر از آن دسته افراد هستید که عادت به استفاده از یک خودرو در درازمدت دارید و دوام و کیفیت ساخت خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد، نتیجه در میان تیتر این بخش مشخص است! اما اگر به دنبال خرید خودرویی بهروز با امکانات چشمگیر و قیمتی مناسب هستید و پس از یکی دو سال اقدام به تعویض آن میکنید، نتیجه چیز دیگری است.
نسل جدید تویوتا کرولا همچون نسلهای گذشته در ۲ تیپ به بازار ایران وارد میشود که این بار با XLI و GLI شناخته میشود و همانطور که در گذشته مرسوم بود، XLI نمونه سادهتر و کمآپشنتری از GLI به شمار میرود. هر دو تیپ از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت مشابه نسل قبل یعنی ۱۴۳ اسب بخار بهره میبرند اما با توجه به تغییر نسل، به نظر میرسد که از حیث قابلیتهای دینامیکی تا حدودی متفاوت عمل کند. جالب اینجاست که برخلاف عادت عمده واردکنندگان خودرو در ایران، قدرتمندترین پیشرانه برای نسل یازدهم کرولا(E170) انتخاب شده اما از بین ۳ جعبه دنده ۶ سرعتهدستی، ۴ سرعته خودکار و ۷ سرعته CVT که مصرف سوخت را تا حد زیادی کاهش میدهد، نمونه دومی یعنی ۴ سرعته خودکار تیپ ترونیک انتخاب شده است که با توجه به عدم ارائه خدمات صحیح به جعبه دندههای CVT در ایران، انتخاب هوشمندانهای به نظر میرسد. اگرچه سبک طراحی این روزهای گروه تویوتا به سمت خطوط شکسته و درهم میرود اما کرولا در عین مدرن و بهروز بودن، ساده و محافظهکارانه خلق شده است. خبری از چراغهای LED و نئون پرزرق و برق مجذوبکننده نیست و اگر در کنار آن قرار بگیرید، حس اقتصادی بودن آن به طور کامل به شما القا خواهد شد. این در حالی است که هیوندای النترا در پی فیسلیفتی که برای سال ۲۰۱۴ روی آن اعمال شد، بسیار پر زرق و برق و جذابتر جلوه میکند. ظاهری مطابق با خطمشی جدید هیوندای و البته با طعم تعدیل مخارج ساخت و جثهای جمع و جور که بیش از کرولا جلب توجه میکند. شاید در مقایسه تصویری این دو خودرو، کرولا و النترا از حیث ظاهر در یک سطح از جذابیت قرار گیرند به کرولا تا حدودی «فوتوژنیک» به نظر برسد. اما در مقایسه میدانی و حضوری ظاهر این دو خودرو، کرولا کمی پیرتر به نظر میرسد.
در بازار جهانی قادر به سفارش النترا با یکی از ۳ پیشرانه بنزینسوز ۴ سیلندر با حجمهای ۱.۶، ۱.۸ و ۲ لیتری هستید که البته آسان موتور به عنوان واردکننده محصولات این خودروساز به کشور، نمونه میانی یعنی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری سری Nu را برای بازار کشور در نظر گرفته است و اگرچه که این خودرو در ۳ کلاس هاچبک، سدان و کوپه تولید میشود اما تاکنون تنها النترای سدان به بازار ایران راه پیدا کرده است. این در حالی است که پیشرانه النترا با ۰.۲ لیتر کمتر از کرولا و با بهرهگیری از سامانه باز و بسته شدن متغیر سوپاپها، قادر به تولید ۵ واحد قدرت بالاتر از کرولا، یعنی ۱۴۸ اسب بخار خواهد بود که این برتری در کنار بهرهگیری از جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک، به نظر میرسد که کشش بهتری را برای النترا فراهم کند. اگرچه که طبق تجارب گذشته، تعویض دنده محصولات ژاپنی بسیار نرمتر از کُرهایها انجام میگیرد و در نتیجه راننده احساس آرامش بهتری خواهد داشت. اگرچه که در پس پروسه ساخت کرولا، تجربه یک قرن تولید محصولات مختلف توسط تویوتا نهفته است و بدون شک با خرید این خودرو کیفیت ساخت بالاتری را تجربه خواهید کرد اما جالب اینجاست که با قرار گرفتن کوتاه مدت در هر دو خودرو، موضوع برعکس واقعیت برای شما تداعی میشود. استفاده از ابزارکهای مختلف و همچنین طراحی جذاب در کابین هیوندای النترا حس بهتری از یک خودروی صد و اندی میلیون تومانی نسبت به کرولا به شما القا میکند و این در حالی است که موضوع ذکر شده در نمونه XLi و پایهتر کرولا بیش از GLi به چشم میآید. اما توجه داشته باشید که استفاده از این احجام اغراقشده و مانورهای طراحی در هیوندای به عنوان یک خودروی اقتصادی ایرادی نهچندان قابل بخشش در پی خواهد داشت؛ و آن به صدا افتادن ادوات داخلی پس از حدود ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد است؛ چیزی که در محصولات تویوتا کمتر به چشم میخورد.
از آنجایی که النتراهای شرکتی تماما در یک تیپ و با بالاترین سطح امکانات عرضه شدهاند، امکاناتی همچون صندلیهای چرمی، ۶ کیسه هوای ایمنی، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین عقب به همراه قابلیت نمایش روی آینه مرکزی، سانروف دوحالته، اینترفیس فرمان به همراه قابلیت اتصال به تلفن همراه، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، استارت دکمهای، سیستم تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل و … به صورت استاندار روی نمونههای شرکتی قرار میگیرد. این در حالی است که در کرولای تیپ XLi که در رده قیمتی یکسانی با النترای فول آپشن قرار میگیرد، شاهد صندلیهای پارچهای و استارتر با سوئیچ هستیم و امکاناتی همچون روکش چرمی صندلیها تنها در نمونه GLi با حدود ۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت نسبت به النترا به چشم میخورد!
حال این با شماست که کدام گزینه را بپسندید؟! النترای بهروز با امکانات بهتر، چهره جذابتر و خوشفروش یا کرولای کارکشته با قیمت، دوام و کیفیت ساخت بالاتر؟! هرچند که نباید از خدمات تعمیرات اصولیتر نمایندگیهای ایرتویا نیز بهسادگی گذشت.
* معید حمیدی
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه خودرو سازی سایپا؛
رشد ۴۰ درصدی تولیدسایپا، با نگاه ویژه به توسعه محصول، صادرات و کیفیت درسال۹۴محقق می شود
به گزارش دنیای خودرو ، محمد قربانی در نشست خبری با اشاره به شرایط کسب و کار در کشور گفت: در سال ۹۱ با چالش های جدیدی در فضای کسب و کار روبرو شدیم که به واسطه تحریم هایی بود که از سوی کشورها و شرکت های اروپایی و آمریکایی به صورت ظالمانه بر کشور مان اعمال شد و باعث بروز مشکلات جدیدی در فضای اقتصادی و صنعت خودرو سازی شد.
وی افزود: خوشبختانه در فروردین ۹۴ جهش خوبی را در تولید داشته ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش تولید محقق شده است و ۲۳ هزار دستگاه تولید خودرو داشته ایم و پیش بینی می کنیم تولید در برنامه سال ۱۳۹۴ به نسبت تولید سال ۹۳ ، ۴۰ درصد افزایش داشته باشد و تلاش گروه سایپا بر این است تا متوسط تولید با افزایش ۴۰ درصدی در کل ماه های سال ۹۴ تثبیت شود و با این افزایش بتوانیم تولید کل برنامه را محقق کنیم.
قربانی یادآور شد: در گروه خودرو سازی سایپا سند راهبردی در زمینه افزایش تولید، توسعه محصول، افزایش صادرات و افزایش کیفیت تعریف شده است که در افزایش تولید کارنامه قابل قبولی را کسب کردیم، در حوزه توسعه محصول توانستیم به سطح بالاتر از انتظار برسیم و در سال ۹۳ درحوزه صادرات افزایش ۱۲۰ درصدی تولید به نسبت مشابه سال ۹۲ کسب شد و برنامه سایپا توسعه صادرات با افزایش ۱۲۰ درصدی در سال ۹۴ است.
وی با بیان اینکه طبق تکالیف وزارت صنعت، خودروسازان باید با رشد صادرات، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، تصریح کرد: توسعه صادرات نیز در راستای تحقق این هدف صورت گرفته است و در حال حاضر سایپا در کشورهای عراق، سوریه، سودان و ونزوئلا سایت تولید خودرو دارد و علاوه بر این کشورها محصولات سایپا به کشورهایی چون مصر، ویتنام و اکراین نیز صادر میشود.
وی به روند تولید محصولات جدید و قدیم گروه سایپا اشاره کرد و گفت: در ترکیب تولید سال ۹۳ ، نسبت تولید محصول گروه X200 به X100 ، ۱۵ درصد به ۸۵ درصد بود که این سهم در برنامه تولید سال ۹۴ در گروه محصولات X200 ، به ۳۵ درصد خواهد رسید. همچنین در کنار محصولات جدید که به سبد محصولات سایپا اضافه شده است، محصولات دیگری نیز از جمله تیبا۲، H200 ،H300 و آریو از ابتدای سال جاری با افزایش تولید همراه شده است و همچنین در سال ۹۴ با برنامه ریزی های انجام شده تولید محصول ۲۳۲ (ساینا) در سایپا کاشان آغاز خواهد شد.
وی یاد آور شد: دربرنامه تولید سال۹۴ در خصوص محصولات H200 و H300، فقط ۵ درصد از برنامه تولید محصولات گروه سایپا سهم خودرو های شریک تجاری چینی است، همچنین گروه خودرو سازی سایپا در زمان افزایش تولید، توسعه محصول را نیز به طور جدی دنبال خواهد کرد و با ورود هوشمندانه به بازار، سعی در تثبیت جایگاه خود خواهد داشت.
قربانی گفت: برآوردهای اولیه نشان می دهد که دو محصول H200 و H300 با استقبال خوبی در بازار مواجه شده است و با توجه به اینکه گروه خودرو سازی سایپا از یک زنجیره خدمات پس از فروش خوب برخوردار است، دراین خصوص با رصد کردن وضعیت بازار و افزایش تقاضا، سایپا قصد دارد در مذاکره با شریک تجاری چینی، تعداد تولید محصولات H200 وH300 را افزایش دهد. علاوه بر این در حال حاضر تولید انبوه این دو محصول در شرکت سایپا و پارس خودرو طبق برنامه پیش بینی شده آغاز شده است.
معاون برنامهریزی تولید گروه خودروسازی سایپا دربارهی تعهدات عقب افتاده شرکت پارس خودرو به ویژه خودروی تندر ۹۰ اظهار کرد: حدود ۱۲ هزار دستگاه از تعهدات سال ۱۳۹۳ به سال ۱۳۹۴ منتقل شده است که البته امیدواریم در اردیبهشت ماه به تمام تعهدات پاسخ داده شود.
وی ادامه داد: درباره تندر ۹۰ نیز به دلیل عدم ایفای تعهدات از سوی رنو نتوانستیم این محصول را به مقدار لازم تولید کنیم. پارس خودرو ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ دستگاه تندر ۹۰ را دارد که در حال حاضر روزانه ۵۰ تا ۶۰ دستگاه تندر ۹۰ تولید میشود، با این حال به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی رنو، نتوانستیم محصولات را به موقع تحویل دهیم.
وی خاطر نشان کرد: به دنبال توسعه صادرات X100 هستیم تا ظرفیت قطعهسازان داخلی حفظ شود، بنابراین تیراژ داخلی این محصول به تدریج کاهش و صادرات آن افزایش خواهد یافت. همچنین پلتفرم SP100 در حوزه خودروهای سواری و پلتفرم Z100 در خودروهای تجاری در حال طراحی است.
وی اظهار امیدواریم کرد که در سال ۹۵ پلتفرم SP100 در سه کلاس هاچ پک، چهار درب و suv وارد بازار شود.
قربانی تصریح کرد: گروه خودرو سازی سایپا با توجه به ظرفیت هایی که در شرکت های خودرو سازی خود دارد، برنامه ای را دنبال می کند که بتواند نزدیک به این ظرفیت ها و حداکثر استفاده از پتانسیل خود را داشته باشد و مانند گذشته به چرخه اقتصادی کشور کمک کند و امیدواریم با پیگیری هایی که در دولت تدبیر و امید و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، به زودی شاهد رونق اقتصادی باثبات در صنعت خودرو سازی باشیم.
معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه خودرو سازی سایپا در پایان گفت: امیدوارم با شرایطی که در فضای کشور حاکم شده و با کمک و یاری تمامی مجموعه گروه خودرو سازی سایپا و همه نهادها و سازمان هایی که نقش هدایتی و راهبری صنعت و اقتصاد کشور را دارند، صنعت کشور و شرکت های خودرو ساز از مزایای دوره رونق و ثبات اقتصادی بهرمند شوند و شرکت سایپا به زودی به دوره طلایی خود باز گردد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 23,نوامبر,2024