تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ -
آچار مرگ در دست برخی تعمیرکاران!
روزنامه خراسان شمالی در گزارشی از نابسامانی های بخش خدمات خودروی، از کارنابلدی تعمیرکاران گرفته تا عدم پایبندی نمایندگی شرکت های خودروساز به ضمانت نامه ها انتقاد کرد و نوشت: تخلفات صنفی از جمله کم فروشی و گران فروشی در استان مورد اعتراض بسیاری از مصرف کنندگان قرار می گیرد اما این اعتراضات بیشتر تنها در حد اعتراض شفاهی به متخلفان و یا شکوه و گلایه به رسانه هاست و مردم کمتر حقوق خود را از راه های قانونی پی گیری می کنند.
تخلفات برخی تعمیرگاه های اتومبیل و اصناف مربوط به خودرو مانند فروشگاه های لوازم یدکی و نمایندگی های مجاز فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمونه هایی از این تخلفات هستند که گاهی موجب بروز سوانح رانندگی و خطرات جدی نیز برای مصرف کننده می شوند تا جایی که شاید باعث به خطر افتادن جان برخی از شهروندان شوند.
سوء استفاده از اعتماد مشتری
یکی از رانندگان تاکسی های برون شهری دراین رابطه به خبرنگار ما می گوید: ۶ ماه قبل خودرویم را برای تعمیر سیبک فرمان به تعمیرگاهی در بجنورد بردم و تعمیرکار تشخیص داد یکی از قطعات این قسمت باید تعویض شود. او ۲ قیمت متفاوت برای ۲ نمونه از این قطعه با کیفیت های مختلف اعلام کرد. من هم از او خواستم خودش نمونه ای را که کیفیت بیشتری دارد انتخاب کند که متاسفانه بعد از حدود یک ماه پس از سانحه رانندگی که به علت خرابی همین قطعه اتفاق افتاد، متوجه شدم تعمیرکار با وجود این که هزینه نمونه گران تر را از من گرفته بود، نمونه ارزان تر و بی کیفیت را در خودرو استفاده کرده است.
تعهدات ضمانت نامه اجرا نمی شود
یکی دیگر از رانندگان خودروهای سواری که بیشتر در شهر با خودرویش تردد می کند از نمایندگی مجاز فروش و خدمات پس از فروش خودرویش گلایه و اظهار می کند: نمایندگی نسبت به خدمات پس از فروش و تعهداتی که در ضمانت نامه خودرو متقبل شده، خدمات مناسبی ارائه نمی دهد و جوابگوی خریداران نیست.
تعمیرکاران غیر حرفه ای
یکی از رانندگان تاکسی درون شهری هم نسبت به غیر حرفه ای بودن بسیاری از تعمیرکاران خودرو گلایه مند است و در این مورد به خبرنگار ما می گوید: خیلی از تعمیرکاران خودرو افراد جوانی هستند که بعد از کمتر از یک سال یا شاید ۶ ماه شاگردی در مکانیکی، اقدام به راه اندازی تعمیرگاه اتومبیل کرده اند.
وی می افزاید: اغلب این تعمیرکاران جوان تخصص کافی در تعمیرات خودرو ندارند و در بسیاری از موارد خسارت های سنگینی به خودرو وارد می کنند. موضوعی که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی شهرستان بجنورد نیز آن را تایید می کند و در مورد آن به مردم هشدار می دهد.
«رازیان» در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: متأسفانه برخی از تعمیرکاران خودرو در رفع یکسری ایرادات فنی خودرو به ویژه خودروهای خارجی تخصص کافی ندارند اما تعمیرات این خودروها را نیز بر عهده می گیرند و در بسیاری از موارد به آن ها خسارت وارد می کنند.
اجاره بالای مغازه، دلیلی برای کم فروشی
وی با بیان این که در سال ۹۳ تاکنون حدود ۳۰۰ شکایت از تعمیرکاران خودرو در شهرستان بجنورد از سوی مشتریان به اتحادیه رسیده است، ادامه می دهد: در برخی موارد هم کیفیت پایین لوازم یدکی که معمولاً اجناس چینی یا تقلبی هستند، موجب بروز ایرادات فنی در خودرو و بروز حادثه های مرگبار برای راننده می شود.
«رازیان» برخی از کم فروشی ها و استفاده از اجناس بی کیفیت با قیمت پایین و محاسبه قیمت اجناس باکیفیت برای مشتری از سوی عده ای از تعمیرکاران را نیز به دلیل وضعیت نامطلوب درآمد آن ها و اجاره بهای سنگین مغازه ها عنوان می کند.
تعمیرکاران با تجربه در سایت قرار می گیرند
به گفته وی، اتحادیه تعمیرکاران خودروی بجنورد برای مشخص کردن تعمیرکاران با تجربه و خوشنام، به زودی فهرست تمامی تعمیرکاران و درجه کیفی خدمات فنی آن ها را در سایت این اتحادیه قرار خواهد داد تا شهروندان و مسافران با آگاهی از سطح توانایی ها و تخصص فنی و حرفه ای تعمیرکاران، برای تعمیر خودرو به آن ها مراجعه کنند.
۱۰۲ پرونده در سال ۹۳ برای تعمیرکاران
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان شمالی در ارتباط با تخلفات تعمیرکاران خودرو و مشاغل مربوط به آن می گوید: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۱۰۲پرونده در تعزیرات حکومتی استان در ارتباط با تخلفات تعمیرکاران خودرو و مشاغل مربوط به آن مانند صافکاری ها، فروشگاه های لوازم یدکی و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودرو تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفته است.
عدم تعهد به ضمانت نامه در صدر شکایت هاست
«داریوش جودکی» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار می دارد: متخلفان این ۱۰۲ مورد که برای آن ها در تعزیرات حکومتی استان پرونده تشکیل شد همگی به پرداخت خسارات وارد شده به مصرف کنندگان شاکی و در مجموع پرداخت ۱۶۳ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹۷۲ ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
به گفته وی، عمده تخلفاتی که طی امسال در این ارتباط از سوی استفاده کنندگان خودروها به تعزیرات حکومتی استان گزارش و نسبت به آن ها شکایت شده است مربوط به عدم تعهد نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودرو نسبت به ضمانت نامه هاست.
«جودکی» در این باره می گوید: مطابق ماده ۵۸ قانون کم فروشی مصوب سال ۱۳۸۶، انجام ندادن خدمات پس از فروش در دوره ضمانت توسط شرکت متعهد، کم فروشی محسوب می شود و بر اساس قانون متخلف در این زمینه محکوم به پرداخت خسارت و جریمه ماده ۵۸ قانون کم فروشی خواهد شد.
به تعمیرگاه های معتبر مراجعه کنید
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی با بیان این که تمامی نمایندگان مجاز ملزم به رعایت این قانون هستند تصریح کرد: مصرف کنندگان خودرو به طور حتم به تعمیرگاه هایی که دارای پروانه معتبر و مورد تایید نظام صنفی هستند مراجعه و سعی کنند تعمیر خودروهای شان را به تعمیرکاران متعهد و خوشنام بسپارند.
با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و آغاز مسافرت ها خانواده ها این روزها خودروهای خود را برای مسافرت آماده می کنند و یا هنگام مسافرت ممکن است خودرویشان به تعمیر نیاز داشته باشد و این یعنی در این ایام نیاز مردم به تعمیرکاران خودرو بیش از هر زمان دیگری است و اندک تعمیرکاران متقلب می توانند از این فرصت بیش از گذشته سوء استفاده کنند بنابراین لازم است دستگاه های نظارتی در این ایام نظارت های خود را بیشتر کنند تا از بروز حوادثی که به واسطه طمع برخی افراد سودجو ممکن است رخ دهد پیشگیری شود.
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
بازگشت ایران به جمع ۲۰ خودروساز بزرگ دنیا
به گزارش دنیای خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آماری که سازمان بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری ارائه کرده، خودروسازان ایرانی در سال ۲۰۱۴ میلادی، یک میلیون و ۹۰ هزار و ۸۴۶ دستگاه انواع خودرو (شامل سواری و تجاری) تولید کردهاند و این آمار از رشد ۷/ ۴۶ درصدی صنعت خودرو ایران در مقایسه با سال ۲۰۱۳ حکایت دارد.
سازمان بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اما در آماری دیگر، از «ایران» بهعنوان سیزدهمین بازار فروش خودرو دنیا یاد کرده و گفته که طی سال ۲۰۱۴، یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو در این بازار به فروش رفته است. به نظر میرسد این اولین بار است که یک سازمان جهانی، «رتبه بازار خودرو ایران را در فروش»، به صورت رسمی اعلام میکند، آن هم در شرایطی که خودروسازان ایرانی با وجود فاصله گرفتن از بحران ها، هنوز از دوران اوج خود (سال ۲۰۱۱ میلادی)، به دور هستند. در سال ۲۰۱۱ میلادی (سال ۱۳۹۰ شمسی) صنعت خودرو ایران توانست به رکورد تولید یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه دست پیدا کند، رکوردی که هنوز شکسته نشده و بعید است به این زودیها نیز بشکند. از پس همین حجم تولید بود که خودروسازی ایران توانست به بهترین جایگاه خود در صنعت خودرو دنیا دست یابد و به یازدهمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شود. این در حالی بود که سال پس از آن، بحرانی شدید «جاده مخصوص» را فرا گرفت و دوران سخت خودروسازان ایرانی آغاز شد، دورانی که حدود دو سال طول کشید و تیراژ صنعت خودرو ایران را تا مرز یک سوم سال ۹۰، کاهش داد.
اوضاع به حدی بحرانی شد که رتبه خودروسازی ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی از یازدهم به هجدهم نزول کرد تا مشخص شود توان «جاده مخصوصیها» تا چه حد افت کرده است. این اما پایان داستان تلخ صنعت خودرو ایران در دوران بحران نبود، چه آنکه در سال ۲۰۱۳ میلادی، نام «ایران» از جمع ۲۰ خودروساز دنیا نیز خارج شد. کارشناسان بر این باورند که مجموعهای از تحریمهای داخلی و خارجی، خودروسازی ایران را از قله اوج به دره سقوط کشاند و در این بین، دو مشکل اساسی «کمبود نقدینگی» و «تعلیق فعالیت شرکای خارجی»، بیش از سایر مشکلات، خودروسازان را آزار داد و آنها از روزهای خوش شان دور کرد. هرچند آن اوایل خیلیها گمان میکردند تحریمهای خارجی اثر زیادی روی صنعت خودرو ایران نخواهد داشت، اما مشکلات رفته رفته و از پی هم آمدند و خودروسازی ایران را در تنگنایی بیسابقه قرار دادند.
شاید بدترین اتفاقی که آن زمان رخ داد، رفتن ناگهانی پژوی فرانسه (شریک ۲۴ ساله خودروسازی ایران) بود، چه آنکه تاثیر زیادی روی افت تولید خودروهای داخلی گذاشت. آن طور که از آمار و ارقام مشخص میشود، پس از رفتن پژو، یکی از محصولات این شرکت به نام «۲۰۷i» برای همیشه از «جاده مخصوص» خداحافظی کرد و تولید دیگر محصولش به نام «۲۰۶» نیز مدتها متوقف ماند.
در کنار تحریمهای خارجی اما تحریمهای داخلی نیز منجر به بروز مشکلاتی شد به طوری که خزانه «غولهای جاده مخصوص» ته کشید و سایه بی پولی بر سرشان سنگین شد. به روایت خودروسازان، مشکلاتی مانند سود بالای بانکی، افزایش نرخ ارز، وضع قوانین دست و پاگیر و همچنین رشد قیمت مواد اولیه، کار را بر آنها سخت کرد و اجازه نداد روند صعودی تولید ادامه یابد. خودروسازان پس از رکوردی که در سال ۹۰ از خود به جا گذاشتند، بسیار امیدوار به تداوم این روند بودند و حتی از تولید دو میلیون دستگاهی نیز صحبت به میان آورده شد، اما اوضاع عکس آنچه آنها انتظار داشتند، پیش رفت و تیراژشان به نصف و حتی به یک سوم سال ۹۰ افت کرد. در نهایت اما از اواخر سال ۹۲ و همزمان با اتفاقات سیاسی و اقتصادی مهمی که رخ داد، خودروسازان نیز کمکم خود را پیدا کردند و تولیدشان در مسیر صعودی قرار گرفت. پس از توافق موقت ژنو میان ایران و غرب بود که تحریمها علیه خودروسازی ایران برداشته شد و این اتفاق تاثیر مثبتی بر رشد تولید خودروسازان گذاشت، چه آنکه با لغو این تحریم، خودروسازان توانستند بار دیگر و پس از چند ماه، دوباره روند تامین قطعاتشان را بهبود ببخشند. از آن سو اتفاقات اقتصادی مانند تثبیت نرخ ارز نیز به نوبه خود بر صعودی شدن تولید اثر گذاشت و تا حدی از دغدغههای مالی خودروسازان کاست. در مجموع، اتفاقات سیاسی و اقتصادی که طی یک سال و نیم گذشته رخ داد، به صعود دوباره خودروسازی ایران کمک کرد و اوضاع به شکلی پیش رفت که در حال حاضر «جاده مخصوصیها» دیگر با چیزی بهعنوان «بحران تولید» روبهرو نیستند. در این شرایط، آماری که انجمن بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری منتشر کرده نیز سندی است برای خروج خودروسازای ایران از بحران تولید و بازگشتش به جمع ۲۰ خودروساز بزرگ دنیا؛ آماری که میگوید تولید خودرو در ایران طی سال ۲۰۱۴ میلادی، با رشدی ۷/ ۴۶ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۳، به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده است. با این حساب، کشورهایی مثل ایتالیا، استرالیا، اتریش و هلند تولید خودروی کمتری نسبت به ایران در سال ۲۰۱۴ داشته اند. همچنین به لحاظ میزان رشد تولید خودرو در سال ۲۰۱۴، رتبه دوم جهان به خودروسازی ایران رسیده و این نشان میدهد «جاده مخصوصیها» سال خوشی را پشت سر گذاشتهاند. در حالت تفکیکی، ایران از نظر تولید خودروهای سواری در رتبه ۱۶ جهان و از نظر تولید خودروهای تجاری در رتبه نوزدهم قرار دارد و در مجموع هم هجدهم است.
هر چه هست، با در نظر گرفتن تولید حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه، صنعت خودرو ایران حالا باز هم خود را در جمع ۲۰ خودروساز بزرگ دنیا (به لحاظ تیراژ) میبیند و اگرچه در حال حاضر رده هجدهم را در اختیار دارد، اما به اعتقاد کارشناسان، با ادامه روند فعلی میتواند رتبه خود را طی سالهای آینده بهبود ببخشد. کسی چه میداند، شاید هم روزی برسد که صنعت خودرو ایران رتبه یازدهمی خود در دنیا، باز هم تکرار کند و حتی در جمع ۱۰ خودروساز بزرگ جهان قرار بگیرد.
رتبه سایر خودروسازان دنیا
اما انجمن بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، در گزارش خود به سایر کشورهای خودروساز دنیا نیز اشاره و آماری از اوضاع تولید و فروش آنها را منتشر کرده است.
بر این اساس، چین با تولید ۲۳ میلیون و ۷۲۲ هزار دستگاه بزرگترین خودروساز جهان در سال ۲۰۱۴ لقب گرفته و آمریکا با ۱۱ میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه در رتبه دوم است و ژاپنیها نیز با ۹ میلیون و ۷۷۴ هزار دستگاه، در رتبه سوم ایستاده اند. آن طور که انجمن بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرده، فنلاندیها با رشد حدود ۵ برابری تولید خودروی خود در سال ۲۰۱۴، بالاترین نرخ رشد را داشتهاند و ایرانیها هم که پشت سر آنها قرار گرفتهاند و اسلوونی نیز با رشد ۵/ ۲۶ درصدی تولید خود در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته است.
بر اساس گزارش منتشر شده، کل تولید خودروی جهان در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۸۷ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۲۷ دستگاه بوده و این نشان میدهد صنعت خودرو با رشدی ۶/ ۲ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۳ مواجه شده است.
اما طبق آمار انجمن موردنظر، میزان فروش خودرو در جهان طی سال گذشته میلادی نیز با رشد ۱/ ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۳ مواجه شده است. بر این اساس، چینیها با خرید ۲۳ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۸۹۳ خودرو جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص دادهاند و آمریکاییها با خرید ۱۶ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۹۷۳ دستگاه خودرو در رتبه دوم و ژاپنیها با خرید ۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۸۸۷ دستگاه خودرو در رتبه سوم قرار گرفتهاند. همچنین برزیل، آلمان ،هند، انگلستان،روسیه، فرانسه، کانادا، کره جنوبی و ایتالیا نیز که همه شان فروشی زیر چهار میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۴ داشتهاند، ردههای بعدی را در اختیار دارند.
همچنین کمترین میزان فروش خودرو در سال ۲۰۱۴ به کشورهای آفریقایی بروندی و لیبریا و کشور آمریکای مرکزی بلیز با ۴۰۰ دستگاه خودرو اختصاص یافته است.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 23,نوامبر,2024