یزدفردا:
خودروسازی چانگان چین بدون مشارکت و هماهنگی سایپا دفتری در ایران ندارد
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳
شرکت خودروسازی چانگان چین با هدف تمرکز بر بازار ایران و منطقه خاورمیانه دفتر خود را با هماهنگی سایپا در ایران دایر می کند.
شرکت خودروسازی چانگان از سالها قبل برای ورود به بازار ایران برنامه های متعددی را دنبال کرده و به تازگی همکاری خود را با گروه خودروسازی سایپا آغاز کرده و در نظر دارد برنامه تولید محصولات خود در ایران را دنبال کند.بنا بر این گزارش، این خودروساز چینی طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی را در بین خودروسازان چینی تجربه کرده و هم اکنون به عنوان یکی از شرکت های خوشنام این کشور در حوزه کیفیت و تنوع محصول مطرح بوده و به همین دلیل تلاش می کند تا با هدف نظارت بیشتر بر روند تولید و فروش محصولات خود در بازار ایران فعالیت خود را به صورت متمرکز دنبال کند.
این گزارش می افزاید، طبق توافقات صورت گرفته بین این خودروساز چینی و گروه خودروسازی سایپا، قرار است تولید محصولات این شرکت در مجموعه سایپا کاشان صورت گیرد و در حال حاضر نیز خطوط تولید این مجموعه آماده تولید این محصولات است.همین گزارش حاکی است، طبق برنامه قرار است خودروهای EDO و CS35 که به ترتیب محصولات سدان و شاسی بلند چانگان محسوب می شوند توسط سایپا تولید شود.
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳
مهندس يكه زارع در ديدار اعضای کمیسیون اصل نود:
از انتقاد سازنده استقبال می کنیم
به گزارش دنیای خودرو مهندس هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این جلسه گزارشی از عملکرد ایران خودرو در حوزه های تولید، فروش، کیفیت، صادرات و همچنین برنامه های آینده این گروه صنعتی ارایه کرد.
وی ذی نفعان ایران خودرو را شامل کارکنان، سهامداران و مهم ترین آن مشتریان دانست و گفت: وظیفه ما این است که محصولی که به مشتری عرضه می کنیم رضایت کامل او را برآورده کند.
یکه زارع افزود: کیفیت فعلی خودروها ایده آل نیست اما تمام تلاش مجموعه ایران خودرو بر افزایش کیفیت محصولات و جلب رضایت مشتریان است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: پاسخگویی نامناسب به مشتریان از جمله دلایل نارضایتی آنان است و ما در صدد هستیم در این بخش برنامه های ویژه ای پیاده سازی کنیم تا میزان پاسخگویی و به تبع آن رضایت مشتریان افزایش یابد.
مهندس یکه زارع تصریح کرد: برخلاف گذشته که با انتقاد به صورت تدافعی برخورد می شد ما تشنه انتقاد سازنده و راهنمایی هستیم.
وی در ادامه اظهار کرد: ما اولین گام را که احیای تولید و افزایش تیراژ بود، انجام داده ایم و درحال حاضر اولویت ما توسعه محصول، کیفیت، خدمات پس از فروش و صادرات است که با تحقق آن هم در بازارهای داخلی و هم بازارهای صادراتی موفق خواهیم بود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در نیمه نخست سال گذشته ۱۲۶ هزار خودرو تولید کردیم که در نیمه دوم تولید شتاب بیشتری گرفت و ما موفق شدیم در نیمه دوم سال گذشته با تولید تعداد ۲۳۹ هزار دستگاه سهم از دست رفته بازار را مجددا کسب کنیم.
یکه زارع یاد آور شد: از نیمه دوم سال گذشته سهم بازار ایران خودرو به ۵۴ درصد رسیده که این رقم تا کنون حفظ شده است. در سال گذشته در مجموع ۳۶۵ هزار خودرو تولید کردیم و بیشترین سهم بازار از آن ایران خودرو شد.
وی درخصوص بهبود روند تولید در سال جاری گفت: در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تولید و عرضه ۲۷۵ هزار دستگاه، ۱۱۶ درصد افزایش تولید را به ثبت رسانده ایم و البته افزایش تیراژ تولید با افزایش کیفیت همراه بوده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: برنامه تولید امسال ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو است که بر اساس هدف گذاری صورت گرفته تا سال ۹۹ این تعداد را به یک میلیون دستگاه خواهیم رساند.
یکه زارع تصریح کرد: هدف این است که ۶۰ درصد از کل سه میلیون دستگاه خودرویی که در سال ۱۴۰۴ تولید می شود متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو باشد.
وی درباره محصولات جدید اظهار کرد: ۷۰ درصد تولیدات ایران خودرو متعلق به محصولات داخلی است که در برنامه های آینده این شرکت منظور شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: از نیمه دوم سال آینده، هر شش ماه محصول جدیدی به سبد محصولات ایران خودرو افزوده خواهد شد. ۲۰ درصد تولیدات نیز متعلق به محصولات شرکت های اروپایی و ۱۰ درصد نیز برای محصولات چینی خواهد بود.
یکه زارع درباره توقف تولید ناقص در ایران خودرو گفت: تولید خودروی ناقص علاوه بر این که سرمایه های جاری ایران خودرو را تبدیل به سرمایه راکد می کرد، موجب بروز ایراد کیفیت در محصولات می شد که از ابتدای سال جاری این مشکل برطرف شده و دیگر خودروی ناقصی تولید نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: با به جریان انداختن این سرمایه های راکد نه تنها تسهیلات بانکی دریافت نکردیم، بلکه بخشی از بدهی خود به سیستم بانکی را نیز پرداخت کردیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو کاهش هزینه های لجستیک را نیز قابل ملاحظه خواند و گفت: با حذف برخی هزینه های حمل و نقل خودرو و یا قطعات در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه خواهیم داشت.
یکه زارع تصریح کرد: درحال حاضر سهام ایران خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارد و سرمایه گذاران تمایل زیادی به خرید آن دارند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از واگذاری سایت های تولیدی این شرکت به بخش خصوصی خبر داد و گفت: با واگذاری این شرکت ها بر روی قوای محرکه سرمایه گذاری خواهیم کرد تا زنجیره ساخت خودرو کامل شود.
وی به اهمیت خودروسازی در موضوع اشتغال زایی اشاره کرد و گفت: تعداد ۵۸ هزار نفر به صورت مستقیم در گروه صنعتی ایران خودرو فعالیت می کنند که البته این رقم بدون احتساب شرکت های قطعه سازی است.
یکه زارع با اشاره به میزان اشتغال زایی در صنعت خودروتاکید کرد: به ازای تولید هر خودرو ۲.۱ شغل ایجاد می شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مورد قطعه سازان داخلی گفت: مطالبات قطعه سازان به روز شده است و آنان با رونق تولید به دنبال خرید ماشین آلات و سرمایه گذاری هستند.
وی درباره کیفیت محصولات اظهار کرد: طبق ارزیابی های شرکت بازرسی، کلیه محصولات ایران خودرو در رده کیفی خیلی خوب قرار دارند. با پروژه هایی که تعریف شده تلاش می کنیم تا نمرات منفی را کاهش داده و کیفیت محصولات را افزایش دهیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو یکی از راه های خودروساز شدن را استفاده از دانش نخبگان شرکت های بزرگ خودروساز دانست و گفت: تیم هایی متشکل از نخبگان خودروسازان جهانی ایجاد شده که با حضور آنان در کنار متخصصان داخلی و انتقال دانش و تجاربشان، در مسیر خودروساز شدن گام خواهیم برداشت.
وی در پایان اظهار کرد: عشقی که در مجموعه کارکنان و مدیران ایران خودرو برای خدمت به مردم و مشتریان وجود دارد حتما به وعده هایی که داده ایم جامه عمل خواهد پوشاند. هدف ما تولید و صادرات محصول است که طبق اهداف اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم و تعیین شده تحقق آن ما را از ارز دولتی بی نیاز خواهد کرد.
رئیس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ پس از ارائه گزارش توسط مهندس یکه زارع، از پیشرفت های اخیر گروه صنعتی ایران خودرو ابراز خرسندی کردند. اعضای این کمیسیون پیشرفت های اخیر ایران خودرو و رسیدن به شرایط مطلوب با وجود محدودیت های بین المللی را قابل تقدیر دانستند.
سرمایه گذاری در تحقیق و پژوهش
محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با مدیرعامل ایران خودرو گفت: صنعت خودرو جزو صنایع مادر کشور محسوب می شود و باید به صورت جدی مورد حمایت قرار گیرد تا با بومی سازی تولید از ظرفیت های بالای کشور در این حوزه بهره برداری شود.
وی حمل و نقل در بخش های مختلف سواری، باری و تجاری را مهم توصیف کرد و گفت: حوزه خودروهای سواری به دلیل فراگیری بیشتر مورد توجه است اما با این وجود خودروهای سنگین هم نیازمند توجه هستند چراکه درحال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار خودروی سنگین فرسوده باید جایگزین و نوسازی شوند.
پورمختار اولویت اصلی صنعت خودروسازی را توسعه سازندگان داخلی دانست و گفت: در برخی موارد که تولید قطعه در داخل امکانپذیر و یا به صرفه اقتصادی نیست باید به مرور زمان و انتقال دانش ساخت، تولید این قطعات هم در داخل مرزهای کشور صورت گیرد.
وی گفت: ایران خودرو با مشکلاتی که در سال های گذشته با آن مواجه بود، در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود که با مدیریت جهادی مهندس یکه زارع بسیاری از آن حل شد و تولید به روال عادی خود بازگشت.
رئیس کمیسیون اصل نود همچنین خواستار افزایش تنوع محصولات خودروسازان شد و گفت: سلایق و ذائقه مشتریان بسیار متنوع است که باید خودروسازان با تولید محصولات متنوع به فکر تامین این طیف متنوع سلایق باشند. وی تاکید کرد: از سویی دیگر تولید با کیفیت هم باید در راس امور خودروسازان قرار گیرد.
وی ضمن تاکید برسرمایه گذاری در بخش تحقیق و پژوهش پیشنهاد کرد: سهامداران حقوقی ایران خودرو می توانند با انصراف از دریافت سود سالانه آن را در بخش های تحقیقاتی ایران خودرو سرمایه گذاری کنند تا از این طریق سود بیشتری نصیبشان شود. وی در پایان اظهار کرد: کمیته ای در مجلس تشکیل شده تا اجرای منویات مقام معظم رهبری در بازدید سال ۸۹ از شرکت ایران خودرو را پیگیری کند.
گفتنی است اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از خطوط مختلف تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین مرکز تحقیقات این شرکت دیدن کردند و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفتند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 26,نوامبر,2024