بخشی از تبعیض بودجه ای استان یزد از محل مازاد درآمدهای استانی قابل جبران است/تعلق 20درصد از بودجه حق بهره وری وحقوق مالکانه معادن به استانداری ها جهت اجرای طرحهای عمرانی و هزینه ای/افزایش اعتبار دستگاههای دولتی استان در کمیسیون تلفیق/تخصیص 91 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد/مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها به نحوی که مورد نظر دولت است مخالفت کرد/پیش بینی اعتبار برای پرداخت مطالبات چندین ساله ایثارگران و جانبازان و فرهنگیان
نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون تلفیق بودجه با برشمردن برخی موارد تصویب شده در کمیسیون تلفیق گفت: پیشنهادات این کمیسیون برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس فرستاده شده است که مرحله اول آن یعنی بخش درآمدها به تصویب رسیده و امیدواریم بخش هزینه ای آن نیز طبق پیشنهادات کمیسیون تلفیق و با کمترین تغییرات به تصویب نهایی مجلس برسد، هرچند ممکن است در برخی موارد نیز تغییرات یا بازگشت به کمیسیون تلفیق برای بررسی بیشتر انجام شود.
رتبه استان یزد در تخصیص بودجه عمومی کل کشور بیست و هشتم است/ 26 درصد از درآمد مالیاتی استان بازمی گردد
"محمدرضا تابش"با اشاره به جایگاه نامطلوب استان یزد در تخصیص اعتبارات گفت: سهم استان یزد از بودجه 48000 میلیارد تومانی تملک دارائی سرمایه ای کل کشور 152 میلیارد تومان است که در بین 31 استان کشور رتبه 29 را به خود اختصاص داده،همچنین با 106 میلیارد تومان بودجه جاری که عمدتا حقوق و دستمزد را شامل می شود رتبه بیستم را داراست و در مجموع رتبه استان یزد در تخصیص بودجه عمومی کل کشور بیست و هشتم است که بسیار جای تامل است.
عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه استان یزد از محل اخذ مالیات با کسب درآمد 572 میلیارد تومانی در جایگاه دوازدهم کشور قرار دارد گفت:متاسفانه 152 میلیارد تومان از این درآمد یعنی تنها معادل 26 درصد از این پول به استان بازمی گردد که این بی عدالتی است و نباید پاداش سخت کوشی و خوش حسابی یزدی ها در پرداخت مالیات را اینگونه داد.
"تابش" ادامه داد: پیشنهادی را در کمیسیون تلفیق ارائه دادیم که حداقل 40 تا 50 درصد پول مالیاتی که مردم استان یزد می پردازند و تحت عنوان درآمد به حساب خزانه واریز می شود برای طرحهای عمرانی استان اختصاص یابد ، متاسفانه چون 7 استان این مشکل را داشتند و در اقلیت بودیم و از طرفی دولت با این توجیه که نظامات بودجه ای استانی به هم می خورد مخالف بود،علیرغم دو مرتبه طرح آن در کمیسیون تلفیق،به تصویب نهایی نرسید.
بخشی از تبعیض بودجه ای استان یزد از محل مازاد درآمدهای استانی قابل جبران است/تعلق 20درصد از بودجه حق بهره وری وحقوق مالکانه معادن به استانداری ها جهت اجرای طرحهای عمرانی و هزینه ای
باسابقه ترین نماینده استان یزد در خانه ملت با تاکید بر رسیدگی به این تبعیض بودجه ای از طریق تعامل مسئولان استانی با دولت ،پیشنهادی نیز مطرح کرد تا از محل مازاد درآمدهای استانی پیش بینی شده در بودجه که 800 میلیارد تومان به صورت متمرکز می باشد، این تبعیض ناروا به نحوی جبران شود.
وی با اشاره به اینکه دولت مقرر کرده بود مبلغ 600 میلیارد تومان به عنوان حق بهره وری و حقوق مالکانه از معادن گل گهر سیرجان و چادرملوی اردکان دریافت شود و کل این مبلغ به حساب ایمیدرو و خزانه به نسبت 40و60 درصد واریز گردد ،عنوان داشت: چرا تنها این دو معدن مشمول پرداخت این حقوق باشند و بعلاوه چرا باید 60 درصد از این اعتبارات به حساب خزانه واریز شود؟ مگر مردم مناطقی که معدن در محدوده و حوزه آنها قرار دارد فقط باید آثار منفی معدن،خرابی جاده،مبتلا شدن به امراض پوستی و تنفسی و از بین رفتن مزارع و محیط زیست را شاهد باشند؟
منتخب مردم اردکان در خانه ملت اضافه نمود:ما در گستره کشور معادن زیادی داریم که می تواند مشمول این قانون گردد و درآمدهای حاصله را نیز افزایش دهد.لذا پیشنهاد دادیم این اعتبارات از 600 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان افزایش یابد و 40 درصد به حساب خزانه،40درصد به حساب ایمیدرو و 20 درصد به حساب خزانه استان ها واریز گردد تا با نظر استانداری و با اولویت مناطقی که معادن در آنجا قرار گرفته صرف و در کل استان نیز درجهت اجرای طرحهای عمرانی و هزینه ای به نسبت 60 و 40درصد تخصیص یابد.
افزایش اعتبار دستگاههای دولتی استان در کمیسیون تلفیق/تخصیص 91 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد
نماینده مردم اردکان به چند نمونه از پیگیریهایی که باعث افزایش اعتبار دستگاههای دولتی استان در کمیسیون تلفیق شد اشاره نمود و گفت:برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد از محل فروش اوراق مشارکت مبلغ 91 میلیارد تومان اختصاص یافت ،5/7 میلیارد تومان به اعتبارات بخش بهداشت و درمان استان افزوده شد،برای برنامه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد 230 میلیون تومان و اعتبارات دانشگاه یزد نیز 7/4 میلیارد تومان اضافه شد.همچنین برای مجتمع اموزش عالی اردکان و میبد به ترتیب 250و220 میلیون و برای توسعه بیمارستانهای بافق و ابرکوه به ترتیب 500 میلیون و یک میلیارد تومان اضافه گردید.
مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها به نحوی که مورد نظر دولت است مخالفت کرد
نایب رئیس کمیسیون ویژه هدفمندسازی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها به نحوی که مورد نظر دولت بود مخالفت کرد گفت: دولت افزایش بودجه هدفمندسازی یارانه ها از 50 هزار میلیارد تومان به 120 هزار میلیارد تومان را ارائه داده بود که برای تحقق این میزان درآمد بایستی قیمت بنزین به لیتری 3200 تا 3500 تومان ،گازوئیل 950 تومان و هر کیلو وات برق 250 تومان برسد که با توجه به شرایط کنونی و فشار زیادی که بر مردم وارد می شود امکانپذیر نبود.
"تابش" افزود: مبلغ یارانه ها همانند گذشته حفظ شد و رشد قیمت فرآورده های نفتی نیز بطئی و کند خواهد بود.سهم مردم،دولت و تولید نیز دیده شده است که اگر مطابق آن عمل شود شاهد تورم و رشد نقدینگی لجام گسیخته نخواهیم بود.
پیش بینی اعتبار برای پرداخت مطالبات چندین ساله ایثارگران و جانبازان و فرهنگیان
عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق ،بودجه بهداشت و درمان از 2200 میلیارد تومان به 5هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. همچنین برای پرداخت مطالبات چندین ساله ایثارگران و جانبازان 6هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.بسیاری از ردیف های دفاعی مهم و تاثیرگذار در مقوله امنیت ملی که یا حذف شده بود و یا کاهش یافته بود احیا و تقویت شد،همچنین 5 میلیارد دلار از محل مازاد قیمت فروش نفت برای تقویت بودجه دفاعی اختصاص یافت . برای پرداخت مطالبات فرهنگیان و تقویت اعتبارات دانشگاهها مبلغ 400 میلیارد تومان بطور جداگانه به اعتبارات آموزش و پرورش و دانشگاهها نیز اضافه شد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 26,نوامبر,2024